Permalänk
Medlem

Kaos efter moderkort updatering

Intel core i7 4770 3,4 ghz
Geforce gtx 770
16gb ram
MSI B85M-G43

Tjena, gick in på msi hemsida & laddade hem deras "driver checker" & installerade den, sedan lät jag det söka igenom & uppdatera mina gamla bios, utility & drivrutiner, lämnade datorn i dess installation & när jag kom tillbaka så var datorn avstängd, men gick igång efter någon sekund, & så gick den utan att skärmen gick igång & sedan efter30-40 sekunder så stängde den av sig, & upprepar detta hela tiden, när den går igång så piper det 3 pip, sedan 3 pip igen, what to do???
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kika i manualen efter biosrecovery och följ instruktionerna där och hoppas på att du inte brickat moderkortet helt.

Btw if it aint broke dont fix it

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kika i manualen efter biosrecovery och följ instruktionerna där och hoppas på att du inte brickat moderkortet helt.

Btw if it aint broke dont fix it

Har tyvärr inget sätt att ladda hem manualen då det är den enda dator jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tar det så lång tid så låter det som ett drivrutins eller iaf ett software problem. Har du kollat så att inte det integrerade grafikkortet är på som default i BIOS?

Citat:

Integrated Graphics Configuration

Adjusts integrated graphics settings for optimum system. Press <Enter> to enter the
sub-menu.

Initiate Graphic Adapter [PEG]

Selects a graphics device as the primary boot device.

[IGD] Integrated Graphics Display.
[PEG] PCI-Express Graphics Device.

http://bildr.no/view/Y2cwNkxO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tar det så lång tid så låter det som ett drivrutins eller iaf ett software problem. Har du kollat så att inte det integrerade grafikkortet är på som default i BIOS?

http://bildr.no/view/Y2cwNkxO

Kommer inte in på något, får inte upp någon startup screen för moderkortet heller så kan inte direkt kolla det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

reseta moderkortet med att ta ut batteriet för 10 sekunder, starta sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Hmm, finns ingen som visar 3pip sen 3 till, kanske hör fel, ganska svårt att höra kanske kan vara 3-3-1 dvs bad cmos battery, hur det nu kan ta slut, men som sagt, osäker på hur det låter exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av conan69:

reseta moderkortet med att ta ut batteriet för 10 sekunder, starta sen

Ska testa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluntan:

Ska testa detta

Detta funkade ej, det fortsätter som det brukade

Permalänk

Jag hade testat att flasha igen med den bios version du hade tidigare, eller en annan tidig version.
Blir lite jobbigt om du inte redan lagt detta på en sticka innan du flashade när du bara har en dator..

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan610:

Jag hade testat att flasha igen med den bios version du hade tidigare, eller en annan tidig version.
Blir lite jobbigt om du inte redan lagt detta på en sticka innan du flashade när du bara har en dator..

Har ej detta på en sticka, har dock möjlighet att kunna få tag i eventuell dator att fixa fram mjukvara på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fixade fram bios versionen och allt, men det hjälper inte när jag inte får upp någon info på skärmen, endast svart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluntan:

Detta funkade ej, det fortsätter som det brukade

3 pip brukar indikera att den inte hittar grafikkortet. Ta ut det och pröva att bara köra med det intergrerade.

Edit: om det nu piper 3 - 3 - 1 så ja då är de ju inte det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Pluntan:

Fixade fram bios versionen och allt, men det hjälper inte när jag inte får upp någon info på skärmen, endast svart

Skickades från m.sweclockers.com

Testa alla uttag på både moderkortet och grafikkortet, det är inte alla mobo's/BIOS som känner av och byter automatiskt till PCI-E gfx ifrån mobo/CPU integrerat utan det får du göra manuellt ifrån BIOS/integ grafik > pci-express. Innan du trycker på save & exit (om det fungerar dvs ) och startar om är det nog bäst du kopplar in skärmen till grafikkortet så den är igång med ström vid start. Har läst (nånstans) att det kan strula till om tvärtom, kanske snicksnack jag har fel, men trist om det nu stämmer så varför inte?

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicholazinja:

Testa alla uttag på både moderkortet och grafikkortet, det är inte alla mobo's/BIOS som känner av och byter automatiskt till PCI-E gfx ifrån mobo/CPU integrerat utan det får du göra manuellt ifrån BIOS/integ grafik > pci-express. Innan du trycker på save & exit (om det fungerar dvs ) och startar om är det nog bäst du kopplar in skärmen till grafikkortet så den är igång med ström vid start. Har läst (nånstans) att det kan strula till om tvärtom, kanske snicksnack jag har fel, men trist om det nu stämmer så varför inte?

Funkade ej, testat alla uttag på grafikkortet & moderkortet, men ack så hände inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

3 pip brukar indikera att den inte hittar grafikkortet. Ta ut det och pröva att bara köra med det intergrerade.

Edit: om det nu piper 3 - 3 - 1 så ja då är de ju inte det.

Inte var det grafikkortet, testade utan med intergrerat & ett gammalt 560ti kort, sammanlagt så är det upp mot 7 pip, men det äf millisekunders uppehåll mellan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så din dator laddar inte bios vad du kan se på skärmen.

Du skriver att den går igång, stänger av sig, går igång(utan visad skärmbild).
Går den igång utan att du trycker på startknappen)?
När den stänger av sig(för att senare gå igång), snurrar inga fläktar alls då utan bara Power indikation på modekort?

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan610:

Så din dator laddar inte bios vad du kan se på skärmen.

Du skriver att den går igång, stänger av sig, går igång(utan visad skärmbild).
Går den igång utan att du trycker på startknappen)?
När den stänger av sig(för att senare gå igång), snurrar inga fläktar alls då utan bara Power indikation på modekort?

Den går ingång utan användning av start knapp efter den stängt av sig. Efter avstängning så dör alla fläktar mm ja , men när den är igång så funkar allt som det ska. Förrutom då att skärmen inte visar något, verken bios eller ens blinkar till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min gissning:
Programmet har försökt uppdatera BIOS, vilket misslyckades = korrupt BIOS.
Uppdatera inte BIOS från Windows.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Min gissning:
Programmet har försökt uppdatera BIOS, vilket misslyckades = korrupt BIOS.
Uppdatera inte BIOS från Windows.

Jupp antagligen, har funkat förut
Frågan är fortfarande hur jag fixar det utan att komma pt bios setup? Har den gamla på flash

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Beep codes

Skrivet av Naga:

den va klockren

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

har ingen aning om hur det fungerar, men verkar som att du ska kunna boota bios/uefi genom en usb sticka med "M-Flash" tekniken, och därmet göra backup/återställa, kanske något att kolla upp?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pluntan:

Jupp antagligen, har funkat förut
Frågan är fortfarande hur jag fixar det utan att komma pt bios setup? Har den gamla på flash

Skickades från m.sweclockers.com

Från MSI sida:

M-Flash

Compared to common motherboards which need extra BIOS chips, MSI's M-Flash has a double advantage which doesn't need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover, it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Jag har inte köpt MSI på 15-20 år eftersom jag konsekvent tyckt att Asus är ett attraktivare val, därför kan jag nada om MSI:s specialfunktioner, men du har ju manualen att titta i, så öppna den och gör vad som står under M-flash.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu lyssnat rejält & jag uppfattar 9 pip under uppstart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Från MSI sida:

M-Flash

Compared to common motherboards which need extra BIOS chips, MSI's M-Flash has a double advantage which doesn't need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover, it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Jag har inte köpt MSI på 15-20 år eftersom jag konsekvent tyckt att Asus är ett attraktivare val, därför kan jag nada om MSI:s specialfunktioner, men du har ju manualen att titta i, så öppna den och gör vad som står under M-flash.

Hade gärna öppnat manualen men finns bara att ladda hem & har som sagt ingen annan dator att ladda den på, har knte hittat någon pdf länk mm så jag kolla i mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluntan:

Har nu lyssnat rejält & jag uppfattar 9 pip under uppstart

Skickades från m.sweclockers.com

9 beeps - ROM checksum error - bad BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluntan:

Hade gärna öppnat manualen men finns bara att ladda hem & har som sagt ingen annan dator att ladda den på, har knte hittat någon pdf länk mm så jag kolla i mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.dropbox.com/s/kafe8v1a8y8o6ke/7823v1.0%28G52-7823...

där , du borde kunna öppna den i mob?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluntan:

Hade gärna öppnat manualen men finns bara att ladda hem & har som sagt ingen annan dator att ladda den på, har knte hittat någon pdf länk mm så jag kolla i mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Ta fram pappersvarianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ta fram pappersvarianten?

Fick inte med någon faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com