Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej du behöver inte tjafsa, men du kan förstås välja att tjafsa.

Skulle du ge dig in och läsa rapporten som presenterar bakgrunden till DO definition så ser du vad den tar hänsyn till, du ser också att etnicitet i både exempel och den EU text den Sveriges lag och DO förhåller sig till talar om ursprung, men givetvis är det rimliga i den här frågan precis som alla andra att vråla: Fuck Kontext och underlag! (Eller så gör man inte det och tar reda på vad som faktiskt sägs och vad som faktiskt sägs.).

och jag vidhåller att du och jag tolkar saker annorlunda. Jag väljer att se det så och låta det bero. Jag håller inte med helt enkelt och jag anser inte att vidare tjafs om det här leder till annat än att vi är på ruta ett igen. Därför tänker jag inte försöka övertyga dig mer. Punkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

och jag vidhåller att du och jag tolkar saker annorlunda. Jag väljer att se det så och låta det bero. Jag håller inte med helt enkelt och jag anser inte att vidare tjafs om det här leder till annat än att vi är på ruta ett igen. Därför tänker jag inte försöka övertyga dig mer. Punkt.

Givetvis skulle en fortsättning på diskussionen vara ovidkommande, därför nöjer jag mig med något som rikta en begäran till alla som kan tänkas skriva i tråden, att man i fortsättningen inte nöjer sig med att göra en tolkning av "slutsatsen" utan även tittar på underlaget, utan det kan man nämligen inte förstå slutsatsen.

Oavsett om det gäller ord eller politiken som berör dem är det knappast en orimlig begäran.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Varför kan man inte göra det? Pratar du om ekonomiska effekter så måste du ha en god anledning till att utesluta vissa ekonomiska effekter.

Om man är svensk medborgare ska man ha en helt annan rätt till att använda de resurserna som finns i landet Sverige. Det är ingen extrem åsikt, så fungerar det överallt i världen idag. Således anser jag att ställa dessa grupper mot varandra inte är legit.

Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis det senare, varför frågar du ens?
Det är fullkomligt irrelevant eftersom det inte är ett alternativ på något sätt, hade det varit så att Svenskar blev anställda direkt så skulle din fråga varit nyttig, nu är så inte fallet. Det tar i många fall längre tid för Svenskar att etablera sig på arbetsmarknaden som sagt.

Det är absolut relevant eftersom att man har förmågan att styra invandringen men inte befolkningen. Exempelvis kan man endast ta in arbetskraftsinvandrare med kompetens där det finns brist idag.

Skrivet av Huzzbutt:

Du verkar benägen att göra skillnad på folk och folk med ad hoc teori eller till och med utan sådan.

Klart jag gör skillnad på folk och folk när det är en skillnad.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om man är svensk medborgare ska man ha en helt annan rätt till att använda de resurserna som finns i landet Sverige. Det är ingen extrem åsikt, så fungerar det överallt i världen idag. Således anser jag att ställa dessa grupper mot varandra inte är legit.

Det är klart att du kan ha en nationalistisk vinkel, men då är det en nationalistisk vinkel och inte en ekonomisk.

Skrivet av Crippa90:

Det är absolut relevant eftersom att man har förmågan att styra invandringen men inte befolkningen. Exempelvis kan man endast ta in arbetskraftsinvandrare med kompetens där det finns brist idag.

Klart man kan styra den egna befolkningens fortplantning, finns ett lysande exempel i öst på det.
Nu är det väl så att arbetskraftsinvandringen, som den är skriven i lagen just ska ta in bristkompetenser och vi har haft det uppe förut. Det är främst sådana som arbetskraftsinvandrar. Ja förutom bärplockare.

Skrivet av Crippa90:

Klart jag gör skillnad på folk och folk när det är en skillnad.

I passet ja.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Jag köper inte resonemanget, man kan inte sätta invandring mot barnfödelse och utbildning i det egna landet.

Tittar man däremot på invandring så kan man fråga sig vad som är bäst; att en invandrare blir anställd efter i medel 7 år eller att en invandrare blir anställd direkt?

Det tar sju år för en invandrare säger du, det tar minst tre gånger så lång tid för någon som föds och bor kvar i landet. Förstår du innebörden av investering nu?

Edit: Såg att du reserverade med att det är skillnad på folk och folk.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det är klart att du kan ha en nationalistisk vinkel, men då är det en nationalistisk vinkel och inte en ekonomisk.

Klart jag kan ha både en nationalistisk och ekonomisk vinkel samtidigt. Det har alla som styr och ställer i olika länder eftersom att världen är uppdelade i nationer.

Skrivet av Huzzbutt:

Klart man kan styra den egna befolkningens fortplantning, finns ett lysande exempel i öst på det.
Nu är det väl så att arbetskraftsinvandringen, som den är skriven i lagen just ska ta in bristkompetenser och vi har haft det uppe förut. Det är främst sådana som arbetskraftsinvandrar. Ja förutom bärplockare.

Läs om, jag skrev aldrig fortplantning.

Arbetskraftsinvandring är bra och jag tycker det är tråkigt när regeringen får skit av LO m.m. över den.

Skrivet av Huzzbutt:

I passet ja.

Det står på passet att svenskar är väldigt icketroende och finnar är snälla (eller vad det var)? Kom igen nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Det tar sju år för en invandrare säger du, det tar minst tre gånger så lång tid för någon som föds och bor kvar i landet. Förstår du innebörden av investering nu?

Edit: Såg att du reserverade med att det är skillnad på folk och folk.

Vilka är det som försörjer barn som föds i Sverige? Vilka är det som försörjer invandrare som kommer hit och är arbetslösa?

Givetvis är det skillnad på folk när det kommer till vad skatten ska gå till. Skatt betalad av svenskar ska också gå till svenskar, det tycker inte jag är en konstigt åsikt.

Jag har inget emot att människor kommer hit och är arbetslösa i 7 år eller 70 år för den delen, vad jag motsätter mig är att få göra det samtidigt som man får skattemedel som försörjning. Ett faddersystem hade varit intressant att titta närmare på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Vilka är det som försörjer barn som föds i Sverige? Vilka är det som försörjer invandrare som kommer hit och är arbetslösa?

Vi försörjer dem och vi har råd att försörja fler. Eftersom vi är lite smarta och inte vill ha minskad befolkning med allt vad det innebär skaffar vi arbetskraft på marknaden, tyvärr inte helt gratis men ändå kostar det bara 1/3 av vad egenproducerad arbetskraft kostar.
Vill du inte förstå att det är win win?

Citat:

Givetvis är det skillnad på folk när det kommer till vad skatten ska gå till. Skatt betalad av svenskar ska också gå till svenskar, det tycker inte jag är en konstigt åsikt.

Absolut. Men det gör det inte mindre angeläget att investera en del av den. Befolkningsminskning du vet.

Citat:

Jag har inget emot att människor kommer hit och är arbetslösa i 7 år eller 70 år för den delen, vad jag motsätter mig är att få göra det samtidigt som man får skattemedel som försörjning. Ett faddersystem hade varit intressant att titta närmare på.

Kan inget annat än hålla med. Men, med dagens ekonomiska system är det marknadens pris på arbetskraft. Kom ihåg, vi kan under inga omständigheter konkurrera med dessa priser med egenproducerad arbetskraft.

Edit: Ska väl tilläggas att det är ett av sättet att se det på enligt mig, med det säger jag inte att det nödvändigtvis måste vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vi försörjer dem och vi har råd att försörja fler. Eftersom vi är lite smarta och inte vill ha minskad befolkning med allt vad det innebär skaffar vi arbetskraft på marknaden, tyvärr inte helt gratis men ändå kostar det bara 1/3 av vad egenproducerad arbetskraft kostar.

Visa gärna något som backar upp dina påståenden. Invandringen kostar väldigt mycket och många kommuner går på knäna. Det säger dom ju själva. Kommunerna står för bla äldreomsorgen. För mig är sambandet självklart, även om det aldrig är lika enkelt som svart och vitt givetvis.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Invandringen är inte min hjärtefråga men den tas konsekvent upp här.

Skrivet av ilstallione:

Får man fråga vad den är?

Missade jag ditt svar på den?

Skrivet av shogun-r:

Visa gärna något som backar upp dina påståenden. Invandringen kostar väldigt mycket och många kommuner går på knäna. Det säger dom ju själva. Kommunerna står för bla äldreomsorgen. För mig är sambandet självklart, även om det aldrig är lika enkelt som svart och vitt givetvis.

1: Hur lång tid tar det i snitt för en invandrare att börja arbeta?

2: Hur lång tid tar det efter att man föds i Sverige innan man börjar arbeta?

3: Vem står för notan under tiden?

4: Det finns statistik för detta, invandrarna får ju faktiskt jobb och det finns en snittsiffra på hur lång tid det tar. Således kan vi om vi vill vara lite kreativa i vårt tänkande säga; planen funkar. Vår investering ger frukt redan på XXXXX året och vi är bara nybörjare på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

4: Det finns statistik för detta, invandrarna får ju faktiskt jobb och det finns en snittsiffra på hur lång tid det tar. Således kan vi om vi vill vara lite kreativa i vårt tänkande säga; planen funkar. Vår investering ger frukt redan på XXXXX året och vi är bara nybörjare på detta.

Måste dock också tänka på att de kommer arbeta kortare tid i snitt (äldre när de är "redo" för arbete) med lika stora kostnader för pension.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du svarade aldrig på min fråga.

Punkt 4 är ju bara ordskräp. Visa att dina påståenden stämmer istället för att komma med tomma ord.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Skrivet av ilstallione:

Fast det är just ett snitt och jag vet inte om någon i tråden tycker att det ska vara slut på all invandring. Invandrade akademiker* tar 5-7 år på sig att komma i anställning. Någon som vill gissa hur mycket längre det tar för en person utan gymnasial utbildning att få jobb? Klart att en färdigutbildad person med, åtminstone, spåkkunskaper i engelska är ett finfint tillskott. En person som inte har någon utbildning ö.h.t. och som varken pratar svenska eller engelska? Not so much.

* http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar-1/bank-vill-bryta-monst...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fast anledningen till att kommunerna går på knäna stavas äldreomsorg och en åldrande befolkning. För gnälls det inte annars på att invandrare bara är ungdomar?

Skrivet av Valiumballong:

Fast det är just ett snitt och jag vet inte om någon i tråden tycker att det ska vara slut på all invandring. Invandrade akademiker* tar 5-7 år på sig att komma i anställning. Någon som vill gissa hur mycket längre det tar för en person utan gymnasial utbildning att få jobb? Klart att en färdigutbildad person med, åtminstone, spåkkunskaper i engelska är ett finfint tillskott. En person som inte har någon utbildning ö.h.t. och som varken pratar svenska eller engelska? Not so much.

* http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar-1/bank-vill-bryta-monst...

Fast det finns ju en rad exempel på personer som är födda i Sverige av 2 svenskfödda föräldrar som håller sig utanför arbetsmarknaden hela livet. Vad kostar dessa? Eller för den sakens skull, allt daltande med olika typer av personer beroende av olika substanser?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Så länge Sverige/skattebetalarna har råd att betala för invandringen är jag för den, av två anledningar, vi behöver invandring och för att hjälpa andra människor. Jag tror också att många inte förstår att varje investering har en statistisk säkerställning där, i invandringens fallet, vissa individer som kommer till Sverige kommer utnyttja systemet och inte kommer visa sig vara lönsamma men det får man ta. Givetvis ska man förbättra metoderna för att hitta och straffa den här sortens människor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Du svarade aldrig på min fråga.

Punkt 4 är ju bara ordskräp. Visa att dina påståenden stämmer istället för att komma med tomma ord.

Anledningen till att jag ställde upp det som jag gjorde var att även de som är klent begåvade med med sparsam logisk förmåga ska ha förmånen att förstå det.
Ingen nämnd, ingen glömd.

Angående punkt 4, hur lång är snittiden innan en invandrare kommer i jobb? Jag vet att du sitter inne med svaret, kom igen nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det finns ju en rad exempel på personer som är födda i Sverige av 2 svenskfödda föräldrar som håller sig utanför arbetsmarknaden hela livet. Vad kostar dessa? Eller för den sakens skull, allt daltande med olika typer av personer beroende av olika substanser?

Då svenska medborgare har en absolut rätt att vistas i Sverige kan vi inte kontrollera den gruppen på samma sätt som vi kan utrikes födda. Att det finns svenska medborgare som kostar mycket är ingen ursäkt för att låta utlänningar kosta mycket, lika lite som det är en ursäkt att låta kriminella utlänningar fortsätta terrorisera våra gator bara för att det finns svenska medborgare som gör detsamma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Då svenska medborgare har en absolut rätt att vistas i Sverige kan vi inte kontrollera den gruppen på samma sätt som vi kan utrikes födda. Att det finns svenska medborgare som kostar mycket är ingen ursäkt för att låta utlänningar kosta mycket, lika lite som det är en ursäkt att låta kriminella utlänningar fortsätta terrorisera våra gator bara för att det finns svenska medborgare som gör detsamma.

Jag har utländsk medborgarskap men har varit bosatt i Sverige i hela mitt liv. Ska det vara nån slags extra kontroll på mig? Jag har naturaliseringsrätt att vistas i Sverige.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag har utländsk medborgarskap men har varit bosatt i Sverige i hela mitt liv. Ska det vara nån slags extra kontroll på mig? Jag har naturaliseringsrätt att vistas i Sverige.

Nej, absolut inte, men jag anser att utlänningar som begår brott i Sverige ska utvisas efter avtjänat straff.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Klart jag kan ha både en nationalistisk och ekonomisk vinkel samtidigt. Det har alla som styr och ställer i olika länder eftersom att världen är uppdelade i nationer.

Crippa, din ekonomiska vinkel funkade inte. Du har bara en nationalistisk vinkel

Skrivet av Crippa90:

Läs om, jag skrev aldrig fortplantning.

Och jag menade inte enbart fortplantning.

Vill du ha färre barn i landet? Gör som Kina.
Vill du ha fler barn i landet? Gör som de kristna staterna i USA
Vill du ha fler med en viss kompetens? Omfördela högskolebidragen.

Social ingenjörskonst är en gammal svensk paradgren för övrigt och den kompetensen finns kvar och ligger på lur här och där.

Skrivet av Crippa90:

Arbetskraftsinvandring är bra och jag tycker det är tråkigt när regeringen får skit av LO m.m. över den.

Finns väl rätt klara skäl till att regeringen får skit från LO för den, se lönerna.

Skrivet av Crippa90:

Det står på passet att svenskar är väldigt icketroende och finnar är snälla (eller vad det var)? Kom igen nu.

Det står Svensk medborgare och det är den skillnaden du kommer hitta med din nationalistiska förklaringsmodell.

Skrivet av Crippa90:

Spännande!

Om vi ponerar de barn som föds av föräldrar innan kohorten har etablerats i arbetslivet så får vi nog krasst konstatera att en stor del av dem försörjs genom Skatten, tar vi barn som kläms ut av etablerade föräldrar så får vi nog konstatera att de försörjs av skattebetalare också.

Lite snabbt, lägg ner ditt ekonomiska spår Crippa.

Eftersom genomsnittskvinnans fertilitet har upphört vid fyrtiofem års ålder och man får räkna med en 2-4 år mellan dräktighetsperioderna så kan vi säga att man i optimala fall har en förstföderska på 39-41 år om 2,1 barn förväntas. Det betyder då en möjlig kapitalansamling i 20 år men det rimliga antagandet är 12 år eller 11 år om man förväntar sig att hon ska vara av samhällsekonomisk nytta. Snittåldern i riket är väl 29 år egentligen: 2 år efter kohorten etablering på arbetsmarknaden.

Svaret på din fråga är rätt enkelt: Skattebetalarna och de kan inte räkna med att få tillbaka på sin investering förrän om 9 mån + 27 år + avklarad föräldraledighet och med det sagt så kommer det dröja än längre tills investeringen betalar av sig, om det nu någonsin händer.

Skrivet av Crippa90:

Givetvis en sund åsikt men du missar återigen att Svenskar kan antas att inte betala skatt under en långt längre period än invandrare.

Skrivet av Crippa90:

Nu är det ju som sagt så att de årtal och de summor du nämner är irrelevanta, nej de säger emot dig. Vad du egentligen vill säga är att du har något emot att människor kommer hit, du kan inte finna stöd i det ekonomiska.

Det tar 27år innan kohorten är anställd, Valiumballongen räknar inte heller med effekterna av transfereringarna. Jobben som invandrarna skulle få genom sin konsumtion går till infödda. En ökad efterfrågan möts med ett utökat utbud, Valiumballong borde lärt sig det när han läste Nationalekonomi.

Om Valiumballong hade läst in sig å frågan skulle han ha sett att det främsta hindret för utländska akademiker är att få sina betyg överförda, det funkar lätt inom Europa men blir allt svårare ju längre bort man kommer. Lägg till ett krig och akademikern hamnar i en nästintill omöjlig situation: Det finns ingen i hemlandet som kan verifiera betyget.

återigen, En svensk Kohort är inte etablerad förrän vid 27 års ålder. Försök inte dölja en rasistisk/Nationalistisk agenda bakom dina ekonomiska missförstånd. Uppfattat? (Givetvis inte, ignorering är ett bra sätt att fortsätta sin existens i intellektuellt mörker.)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vad du egentligen vill säga är att du har något emot att människor kommer hit, du kan inte finna stöd i det ekonomiska.

Jag orkar inte svara på ett så sönderstyckat inlägg p.g.a. tidsbrist och att jag tror inte det ger nått. Men jag svarar på detta och det svaret är att du har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag orkar inte svara på ett så sönderstyckat inlägg p.g.a. tidsbrist och att jag tror inte det ger nått. Men jag svarar på detta och det svaret är att du har fel.

Jag är urbota trött på tramsiga repliker med dåliga undanflykter, Du har tid att svara på inlägg crippa och du gör det ofta. Den formen jag svarar i har jag svarat dig med och många andra.

Men nej jag har inte fel och om det är så att jag har fel så kan du ta den tid du bevisligen har och författa ett svar som tillrättavisar mig istället för att göra som ministrarna i gör när det kommer till interpellationsdebatter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag är urbota trött på tramsiga repliker med dåliga undanflykter, Du har tid att svara på inlägg crippa och du gör det ofta. Den formen jag svarar i har jag svarat dig med och många andra.

Men nej jag har inte fel och om det är så att jag har fel så kan du ta den tid du bevisligen har och författa ett svar som tillrättavisar mig istället för att göra som ministrarna i gör när det kommer till interpellationsdebatter.

Du fortsätter att ställa gruppen svenskar mot invandrare, jag anser att det är fel. Eftersom att vi har så fundamentalt olika bild på saker och ting ger det inget att gå in på detaljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du fortsätter att ställa gruppen svenskar mot invandrare, jag anser att det är fel. Eftersom att vi har så fundamentalt olika bild på saker och ting ger det inget att gå in på detaljer.

Men hörru det är du som ställer grupperna mot varandra när du värderar grupptillhörigheten högre än det ekonomiska (trots att du inledningsvis hänvisade till det ekonomiska). Det är helt upp till dig att inte vilja diskutera vidare men din anledning att göra det bör ju helst inte vara en falsk anklagelse.
Väljer man istället att se på det ekonomiska (som du avsåg att göra till en början.) har det individuella perspektivet en möjlighet att ta plats. Det har det aldrig om utgångspunkten är att rätten att bruka samhällets resurser hänger på ett statiskt attribut.

Nu gör du en klassiker, jag har för mig att du inte röstar på SD men det är den retoriken du har valt att ha som tillflyktsort. Det är möjligt att det finns en ovedersäglig moralisk grund till att begränsa nyttjandet av de gemensamma resurserna till endast de som föds in i det (Ditt argument bygger på den tesen.) men om den nu finns så har ingen på fler än hundra sidor lyckats lyfta fram den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Men hörru det är du som ställer grupperna mot varandra när du värderar grupptillhörigheten högre än det ekonomiska (trots att du inledningsvis hänvisade till det ekonomiska). Det är helt upp till dig att inte vilja diskutera vidare men din anledning att göra det bör ju helst inte vara en falsk anklagelse.
Väljer man istället att se på det ekonomiska (som du avsåg att göra till en början.) har det individuella perspektivet en möjlighet att ta plats. Det har det aldrig om utgångspunkten är att rätten att bruka samhällets resurser hänger på ett statiskt attribut.

Nu gör du en klassiker, jag har för mig att du inte röstar på SD men det är den retoriken du har valt att ha som tillflyktsort. Det är möjligt att det finns en ovedersäglig moralisk grund till att begränsa nyttjandet av de gemensamma resurserna till endast de som föds in i det (Ditt argument bygger på den tesen.) men om den nu finns så har ingen på fler än hundra sidor lyckats lyfta fram den.

Grupptillhörigheten är viktig när det gäller vart skattepengar går till, skattepengar betalda av svenskar ska också gå till svenskar för att hjälpa varandra med kostnaderna. Det är hela syftet med skatt som jag ser det.

Min moraliska grund är att alla ska få komma hit om de vill sålänge de är självförsörjande, dvs inte lever på skattepengar (glöm här nu att det finns arbetslösa svenskar som lever på skattepengar, etc, etc. Två fel skapar inte ett rätt som jag ser det). För det finns det som jag ser tre alternativ:
1. Fri invandring och inget stöd.
2. Faddersystem där person/företag har ansvar och försörjer vid behov som gäller i X antal år.
3. Lägre andel, högre krav, riktad arbetskraft på bristområden.

Ettan är helt klart min favorit, men lär inte fungera som samhället ser ut nu (vilket man kan ändra på).

Kvar har vi tvåan och trean. Trean är väl så som det är i exempelvis i-länderna Finland och Kanada. Jag tycker dock att tvåan är intressant och tittar gärna mer på ett sånt förslag, det skulle också kunna göras en combo på tvåan och trean. Trean kommer dock innebära ett system som finns idag, men då mängden invandrare som kommer inte minskar ökar förhoppningsvis andelen som får jobb snabbare och då leder till en mindre andel som lever på skattepengar.

Så ser jag på det iaf. Att minska invandringen och höja kraven får vara en "göra det bästa av situationen", men det är inte optimalt. Om du svarar får jag se om jag svarar. Tidsbrist var fel ord. Självklart har jag råd, men frågan är om det är en mycket bra investering.

Angående att födas in i till resurserna så tycker jag det är fel sätt att se på det. Jag ser det snarare så att man som svensk har rätt att ens barn får ta del av resurserna som finns och som man har varit med om att har skapat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast de absolut största kostnaderna i samhället är ju skola, vård och omsorg (i det senaste främst platser för våra äldre). När får vi höra första förslaget kring att dumpa iväg våra åldringar då?

Ingen kommentar kring SD:s utspel om ett höjt reseavdrag (för bil) samt ytterligare resurser till försvaret?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast de absolut största kostnaderna i samhället är ju skola, vård och omsorg (i det senaste främst platser för våra äldre). När får vi höra första förslaget kring att dumpa iväg våra åldringar då?

Som sagt, medborgare har en absolut rätt att vistas här, det har inte utlänningar. Vart ska vi dumpa åldringarna? De är svenska medborgare.

Vi skär f.ö. redan i resurserna för äldrevården i alldeles för många kommuner som det är nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Vi har akut brist på kompetent arbetskraft i landet, företag p.g.a. personalbrist kan inte exportera som de vill anställda för göra bra mycket mer än 40h i veckan. Men räddningen är att det finns gott om arbetskraft utifrån och vill tjäna pengar och hjälpa oss så att det blir en win & win situation.

Men vad gör sverige? Jo låter folk som har lika dåliga eller t.o.m. sämre förutsättningar än gemene svenne få medborgarskap när vederbörande inte har arbete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Som sagt, medborgare har en absolut rätt att vistas här, det har inte utlänningar. Vart ska vi dumpa åldringarna? De är svenska medborgare.

Vi skär f.ö. redan i resurserna för äldrevården i alldeles för många kommuner som det är nu.

Var eller vart? Att man är svensk medborgare är väl en sak, men hur långt ska samhällets ansvar sträcka sig?

Tycker nog att både äldrevård och skola/omsorg får de pengar de "vill" ha, övriga sektorer däribland den tekniska är ju lätt att plocka pengar från. Det är ju inte lika direkt kopplat till människors vardag. Kapitalförstöring på hög nivå är vad majoriteten av kommunerna sysslar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Grupptillhörigheten är viktig när det gäller vart skattepengar går till, skattepengar betalda av svenskar ska också gå till svenskar för att hjälpa varandra med kostnaderna. Det är hela syftet med skatt som jag ser det.

Min moraliska grund är att alla ska få komma hit om de vill sålänge de är självförsörjande, dvs inte lever på skattepengar (glöm här nu att det finns arbetslösa svenskar som lever på skattepengar, etc, etc. Två fel skapar inte ett rätt som jag ser det).

Nu hänger du upp ditt argument på en kontrafaktisk punkt, det faller redan här:

Skrivet av Crippa90:

För det finns det som jag ser tre alternativ:
1. Fri invandring och inget stöd.
2. Faddersystem där person/företag har ansvar och försörjer vid behov som gäller i X antal år.
3. Lägre andel, högre krav, riktad arbetskraft på bristområden.

Ettan är helt klart min favorit, men lär inte fungera som samhället ser ut nu (vilket man kan ändra på).

Kvar har vi tvåan och trean. Trean är väl så som det är i exempelvis i-länderna Finland och Kanada. Jag tycker dock att tvåan är intressant och tittar gärna mer på ett sånt förslag, det skulle också kunna göras en combo på tvåan och trean. Trean kommer dock innebära ett system som finns idag, men då mängden invandrare som kommer inte minskar ökar förhoppningsvis andelen som får jobb snabbare och då leder till en mindre andel som lever på skattepengar.

Vi har idag två former av invandring: Anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring. Den första har ett mänskligt syfte och den senare verkar falla in på dina krav.

Skrivet av Crippa90:

Angående att födas in i till resurserna så tycker jag det är fel sätt att se på det. Jag ser det snarare så att man som svensk har rätt att ens barn får ta del av resurserna som finns och som man har varit med om att har skapat.

Det är få föräldrar som har skapat resurser, de flesta betalar av på sitt användande av resurserna.

Visa signatur