Hjäp! Okunnig spelnörd har problem med kroniska omstarter...

Permalänk

Hjäp! Okunnig spelnörd har problem med kroniska omstarter...

Hejsan! Hoppas att jag inte postar detta i fel forum nu ><
Har just uppdaterat min dator består av följande.
-i3 4130
-GTX 560 Ti
2x 4GB kingston Hyper X 1600Mhz CL9
-Gigabyte B85M-D3H
-Nätdel 3,3v 35A/+5V 40A/+12V1 16A/+12V2 18A/

Mitt problem är att datorn har fått för sig att stänga av sig för att sedan starta om av sig själv.
Och detta utan förvarning, börjar inte gå slött eller lagga innan.

BF3 flyter bekymmersfritt med typ allt inställt på Ultra
BF4 går till och från, har öppnat chassi och köra fläktar på max, (spelbart typ 1 timma med 32 spelare inne) Även testat sänka upplösning men problemet kvarstår.
Tomb Raider 2013 Tar sig inte igenom intro :S

Testat windows memtest flertal gånger utan fel.
Kan det vara Nätagget som stryper när datorn får jobba? (Enda del jag använder från förra burken)

Datorn blåstes om då jag uppdaterade!
Tidigare kunde jag lira både BF3/4
Kör Windows 8 och har alla senaste drivare.

Tack på förhand! //christoffer

Permalänk

En lite uppdatering!

klockade ned GPU allt som bara går, med MSI Afterburn och nu går allt "stabilt" (GPU var INTE övrerklockad från första början)
Kan det vara min psu som ger upp typ för att strömen inte räcker när det är tunga spel?

Permalänk
Avstängd

Kollat tempen på sakerna, känns spontant som något sådant, är datorn dammig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriszackrisson:

En lite uppdatering!

klockade ned GPU allt som bara går, med MSI Afterburn och nu går allt "stabilt" (GPU var INTE övrerklockad från första början)
Kan det vara min psu som ger upp typ för att strömen inte räcker när det är tunga spel?

Låter som att du precis underklockade kortet, eller har jag läst konstigt? Kan du säga vilka hastigheter du kör med, och exakt vilken modell kortet är?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Entusiast

Ett 560Ti lämpar sig bättre på High i bf3 än ultra.

Men om det hjälpte att klocka ner GPU'n så låter det ju som ditt nätagg är på gränsen till för klent. Hur många watt är det på?

Permalänk
Hedersmedlem

40A på 5V tyder på ett uråldrigt nätagg, helt olämpligt till en modern dator som är fokuserad på 12V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Allt nytt!

Skrivet av bakemonster:

Kollat tempen på sakerna, känns spontant som något sådant, är datorn dammig?

Allting bytt förutom nätdelen och grafikkortet . så allt är rent och fint!
Nätdelen (3år gammalt ca)
560 Ti (ca 1 år)
Temperaturerna är långt under max temp :S

Permalänk

Tack

Skrivet av Wrathborn771:

Låter som att du precis underklockade kortet, eller har jag läst konstigt? Kan du säga vilka hastigheter du kör med, och exakt vilken modell kortet är?

MSI Gtx 560 Ti Twin Forozr II
Tror att du får utvecka vad du tänkte med hastigheter? Ja men exakt Kortet har aldrig vart överklockat, klockade ned det

Permalänk

Nvidia rekommenderar 500w(kvalitets agg) och 30 A på 12v

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Tack!

Skrivet av Blargmode:

Ett 560Ti lämpar sig bättre på High i bf3 än ultra.

Men om det hjälpte att klocka ner GPU'n så låter det ju som ditt nätagg är på gränsen till för klent. Hur många watt är det på?

Eller hur! Det är 550W Men bara 18A samt 16A på 12V >< Så det känns som det enda logiska :/
BF3 Är inget problem, flyter på Ultra :S Flöt på medium på förra grejerna...

Permalänk

:)

Skrivet av MultiMan:

40A på 5V tyder på ett uråldrigt nätagg, helt olämpligt till en modern dator som är fokuserad på 12V.

Känns mer och mer som att det är flaskhalsen När jag uppdaterade så kollade jag bara att jag hade Watt så det räckte... ><
Kollat windows logg nu.

kernel Power Event ID 41 task 63
Googlade det, blev inte så mycket klokare då problemet har suttit i allt från ram/nätdel till mjukvaru krockar :S

Permalänk

Tack

Skrivet av carlosxbox82:

Nvidia rekommenderar 500w(kvalitets agg) och 30 A på 12v

Vet det, men dum som man är så kollade jag aldrig då BF3 Flöt på så fint

Permalänk
Medlem

Nu kommer den obligatoriska frågan, vad är det för nätaggregat du har?

Men man misstänker att det är ganska rejält gammalt, och mindre bra nätdel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nu kommer den obligatoriska frågan, vad är det för nätaggregat du har?

Men man misstänker att det är ganska rejält gammalt, och mindre bra nätdel.

Det är den stora frågan!
Står på jobbet nu så jag har lite svårt att kolla! Det enda jag minns var att det var ett hyffsat märke när jag köpte det för 3-5 år sen kanske
Ska kika direkt jag kommer hem, men det känns som att det inte spelar någon roll, då bara GPU vill ha 30A på 12+ och mitt har 18.. Får köpa ett nytt imorrgon Är detta ett vanligt fel för den felkoden som jag fick av windows?
"kernel Power Event ID 41 task 63"

Permalänk

Nu du! lc-power lc6550 v2.0
Ström spec har jag skrivit i första inlägget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chriszackrisson:

Nu du! lc-power lc6550 v2.0
Ström spec har jag skrivit i första inlägget

LC har alltid varit dynga som jag minns det, har svårt att tro att någon här rekommenderat det.

Edit: Som befarat, rent skräp: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=39302 http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/netzteile/netzteil...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Här är en till ett bra pris, finns dock bara en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=797985#extra

Eller så köper du ett radeon 7850 som nästan inte drar någon ström och presterar strax under gtx 580 kostar runt 1200kr. Då kan du ha kvar ditt sketna nät agg hehe

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Haha, diskuterade med brorsan, har nog vart ute och cyklat den där nätdelen är nog 6-7år!

Permalänk

Behöver att datorn flyter helst idag... >< Har vansinnigt mycket bilder att retuschera, som har hamnat efter pga detta.. :/
Vad tror ni om detta?
Netonnet hade kampanj!
Inet kör 500:-
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriszackrisson:

Behöver att datorn flyter helst idag... >< Har vansinnigt mycket bilder att retuschera, som har hamnat efter pga detta.. :/
Vad tror ni om detta?
Netonnet hade kampanj!
Inet kör 500:-
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

ett bra köp för pengarna enda negativa för min del är väl att det inte är modulärt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Haha där är jag nog inte lika kräsen på det estetiska Sitter på ett hightower så det finns massor med plats för kablar Haha

Permalänk

XFX:en ska tydligen vara ett kvalitets-budgetagg (gjort av Seasonic) så den kommer säkert funka bra. Folk kör 680:s med det så ett 560Ti bör inte vara några problem.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

För nått år sen så rekommenderade Multiman mig ett XFX Core Edition 550W till mitt 560ti, funkar bra än idag och nu kör jag ett GTX780 på samma nätdel. Så jag kan varmt rekommendera det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

40A på 5V tyder på ett uråldrigt nätagg, helt olämpligt till en modern dator som är fokuserad på 12V.

Skrivet av Chriszackrisson:

Eller hur! Det är 550W Men bara 18A samt 16A på 12V >< Så det känns som det enda logiska :/
BF3 Är inget problem, flyter på Ultra :S Flöt på medium på förra grejerna...

Mjo det blir ju sammanlagt 408 watt på 12volten.
Sålänge du kör cpu och gpu på en lina var bör det duga, om den lever upp till sin specifikation.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jo exakt! Men grafikkortet kräver 500w med 30A på 12v rail... Dessutom så hade jag strömmen till GPU splittaD så jag tog ström från båda 12v Railsen som jag hade ... Köpte iaf XFX 550w idag! Problemet verkar vara ur världen! Håller tummarna nu, ska köra promenad under morgondagen Tack så hemskt mycket för all hjälp och snabba svar, ni är grymma!