Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Permalänk
Melding Plague

Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Vad är egentligen rätt val när det gäller bildskärmar och färger? Att en skärm kan återge fler färger än vanligt låter som en fördel, men kan i själva verket vara ett stort problem. Häng med på en guidad tur genom de digitala färgernas värld.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom utvalda segment, men galet informativ artikel. Här får man hämta 'plugga-på-glasögonen'!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skäggig legend

Tack Thomas! Jobbar inom grafiska industrin så blir en intressant läsning!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Pluggade detta i Grafisk Teknik.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Väldigt intressant och matig artikel!

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Mind = blown

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk

Mycket bra artikel!

Permalänk
Medlem

coolt, annorlunda och bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kan bara köra rgb ):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Och till sist, vad tänkte DICE på när de skapade blåfiltret i BF3. Dålig skärm?

Permalänk
Hedersmedlem

Började läsa under arbetstid men insåg att jag inte förstod särskilt mycket. Får nog ta och göra om detta när jag är hemma i lugn och ro istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

bra artikel!
det är en hel vetenskap det där.

nu finns det skärmar och tv apparater som kan ställa ner sin wide gamut till SRGB så flera av problemen
som beskrivs finns inte på dom.

det är dags att gå över till Adobe RGB för rubbet.
SRGBs färgrymd är för liten för att kunna visa naturliga färger.

Nya 4K standarden Rec2020 använder en ännu större gamut än adobe rgb.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._2020
där har vi framtidens färger.
Edit: det står även om rec2020 i artikeln..missade det

Edit2: Samsung Galaxy S4 täcker hela Adobe RGB förövrigt.
OLED skärmar har inga problem att öka gamuten över srgb då dom inte har backlight som förstör färgerna.

4K med OLED is the shit alltså

sen vet jag inte om artikeln nämde det men kort och gott kan man säga att ju renare färger en skärm har ju större gamut kan den visa.
wide gamut är som att måla med renare färg.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Och till sist, vad tänkte DICE på när de skapade blåfiltret i BF3. Dålig skärm?

Har för mig att de villa framhäva en kall och sorglig miljö. Trots allt så är det till viss del en krigssimulator.

Visa signatur

Fractal Design R2 - Intel 320 80GB SSD - Seagate Barracuda 2TB - i5 750 @ 3,78 - Noctua NH-D14 - Radeon HD 5870 OC - 4GB Corsair Vengeance

MacBook Pro 13" tidigt 2011

Permalänk
Medlem

Informativ artikel, bra sammanställning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat sweclockers, intressant läsning. Ser fram emot fler sådana här artiklar.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Spontant ser artikeln fenomenal ut men jag har bara skrapat den lite på ytan.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel! Uppskattas!!!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Då har jag tänkt rätt, det ska vara sRGB när man köper bildskärm. Jag redigerar ju en del video och det finns alltså ingen anledning att ha större färgrymd än standarderna som HD video använder för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Spontant ser artikeln fenomenal ut men jag har bara skrapat den lite på ytan.

Ställer man om från standard till naturliga färger på S3an (och förmodligen även S4an) så blir färgerna mycket bättre. Men jag tycker färgerna på Iphone är riktigt grymma. Och samma sak gäller HTC One. IPS slår AMOLED på fingrarna när det gäller färger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

För er intresserade så är det här en ypperlig guide till att komma igång med att kalibrera med hårdvarukalibrerare.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Intressant läsning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf). Så spelar du blir det alltid översaturerade färger på en skärm med större färgrymd än sRGB.

Wide Gamut skärmar har _extremt_ svårt att simulera mindre färgrymder, att det finns ett val för "sRGB" på skärmen betyder inte att det är en korrekt emulering, dessutom går det sällan att kalibrera dessa lägena och det blir en del jobb att byta profiler fram och tillbaka.

Det är alltid önskvärt att göra alla justeringar i hårdvaran på skärmen, skapa en profil men inte ändra LUT på grafikkortet. Det är så Eizo och Nec-skärmar av lite högre kvalitet fungerar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Spontant ser artikeln fenomenal ut men jag har bara skrapat den lite på ytan.

Enligt Anandtech så är Nexus 7 (2013) riktigt grym. Jag har dessutom ändrat färgerna på min Nexus 4 så de ska vara så bra som möjligt. Är nog mest tillverkarna som är lata eller bara vill få alla färger att sticka ut.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant läsning och hoppas att detta får folk att överge de skruttiga TN-skärmarna en gång för alla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

>Varje kanal arbetar med 8 bitar

Pfft, jovisst. Kasst att inte nämna 10 bitars färg

Permalänk
Avstängd

Jag kalibrerade med en ColorHug, men det är en colorimeter, så då blir det inte alltid så bra om man inte matar den med en matrix fil som anger referensvärdena för skärmen.

Det är bättre att kalibrera med en photospectrometer istället för en colorimeter, men dom är mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ställer man om från standard till naturliga färger på S3an (och förmodligen även S4an) så blir färgerna mycket bättre. Men jag tycker färgerna på Iphone är riktigt grymma. Och samma sak gäller HTC One. IPS slår AMOLED på fingrarna när det gäller färger.

när det gäller sRGB*

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Spontant ser artikeln fenomenal ut men jag har bara skrapat den lite på ytan.

I det där fallet är det pga AMOLED-skärmarna, som är gjorda att visa Adobe RGB till skillnad mot sRGB skärmen i iPhone.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf). Så spelar du blir det alltid översaturerade färger på en skärm med större färgrymd än sRGB.

Wide Gamut skärmar har _extremt_ svårt att simulera mindre färgrymder, att det finns ett val för "sRGB" på skärmen betyder inte att det är en korrekt emulering, dessutom går det sällan att kalibrera dessa lägena och det blir en del jobb att byta profiler fram och tillbaka.

Det är alltid önskvärt att göra alla justeringar i hårdvaran på skärmen, skapa en profil men inte ändra LUT på grafikkortet. Det är så Eizo och Nec-skärmar av lite högre kvalitet fungerar t.ex.

Jag kan ha fel i detta men jag tror allting som visas på skärmen i OSX mer eller mindre alltid tar hänsyn till en färgprofil. Å andra sidan fungerar spel överlag dåligt i OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

I det där fallet är det pga AMOLED-skärmarna, som är gjorda att visa Adobe RGB till skillnad mot sRGB skärmen i iPhone.

Fast du måste kunna emulera sRGB med en Adobe RGB skärm. Det är ex. inga problem att göra om du kör en 10-bit Dell eller Eizo-skärm som är kalibrerad i OSX. iOS jobbar också alltid kalibrerat (dock enklare än i OSX). Därför undrar jag om Android har problem med detta. Ett stort problem tjejen har med sin HTC. Galet översaturerade färger.