Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

Jag tog bort en länk och en fråga som bröt mot § 7. För mer information om denna regel, se denna tråd.

Permalänk
Medlem

Ännu en grej som är sämre med 8.1 är att de har tagit bort "Biblioteket", var ju riktigt praktiskt

Dessutom, det kan inte bara vara jag som stör mig på att skalning har blivit betydligt sämre för högupplösta (laptop)skärmar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hmm ja vad säger man?
Tydligen tyckte dom att biblioteket ska ligga i "Den här datorn" istället vilket en gammal dinosaurie som jag tycker är väldigt förvirrande.
Jag fick bort dom med den här men jag ännu inte hittat var jag återställer biblioteket som det var förr (dvs ett sekel/en timme sedan ^^)

Men jag gillar att dom försöker hahah

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Ännu en grej som är sämre med 8.1 är att de har tagit bort "Biblioteket", var ju riktigt praktiskt

Dessutom, det kan inte bara vara jag som stör mig på att skalning har blivit betydligt sämre för högupplösta (laptop)skärmar?

Det är dokument. Står t.o.m Library som undertitel. Same shit but different.

GeForce Experience startar inte efter att jag installerade 8.1 förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ännu en grej som är sämre med 8.1 är att de har tagit bort "Biblioteket", var ju riktigt praktiskt

Dessutom, det kan inte bara vara jag som stör mig på att skalning har blivit betydligt sämre för högupplösta (laptop)skärmar?

Skrivet av '[sic:

;13985606']Hmm ja vad säger man?
Tydligen tyckte dom att biblioteket ska ligga i "Den här datorn" istället vilket en gammal dinosaurie som jag tycker är väldigt förvirrande.
Jag fick bort dom med den här men jag ännu inte hittat var jag återställer biblioteket som det var förr (dvs ett sekel/en timme sedan ^^)

Men jag gillar att dom försöker hahah
http://i.imgur.com/CbNN2bt.jpg

Högerklicka på en tomplats i vänsterpanelen och välj visa bibliotek.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att man har mindre kontroll över op-systemet än tidigare Os, ( Microsoft) är kanske på väg åt iOs hållet

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;13985625']Högerklicka på en tomplats i vänsterpanelen och välj visa bibliotek.

Tack!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Varför får jag en orangeimmad skärm på varje spel jag startar upp där det står en liten text i vänsterbotten (Rating: Fair, good etc) ?wtf..

"some objects render at wrong depth".

WTF, allt är 3D.. haha, hur får jag bort detta?

Permalänk
Medlem

Någon annans nerladdning som stod/står stilla på 1% ?

Permalänk
Skrivet av Bort:

Varför får jag en orangeimmad skärm på varje spel jag startar upp där det står en liten text i vänsterbotten (Rating: Fair, good etc) ?wtf..

"some objects render at wrong depth".

WTF, allt är 3D.. haha, hur får jag bort detta?

Samma problem som dig. Stäng av 3d under Nvidia kontrollpanel : Stereoskopisk 3D.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem

Ååååååååh vad GLAD jag är nu...Körde 8.1 previewn och tyckte det var skönt att äntligen få uppdatera till skarpa 8.1. Sagt och gjort, började peta ner uppdateringen och när den laddat ner allt kom en ruta upp i stil med "Du får installera om apparna sen"...yeye tänkte jag, använder aldrig apparna i Modern UI iaf. Fortsätter.

Nu när installationen är klar så möts man av sitt skrivbord med massa döda genvägar. "Ehh... uh oh" är första tanken. Jajamän, allt är borta. Både Program- och Program x86-mapparna är lika tomma som efter en ren windowsinstallation... Det var ju inte riktigt det jag förväntade mig. Tjoho...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrille_83:

Samma problem som dig. Stäng av 3d under Nvidia kontrollpanel : Stereoskopisk 3D.

Tack! <3

Varför aktiverar den 3D? Är det en bugg eller missade jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;13985606']Hmm ja vad säger man?
Tydligen tyckte dom att biblioteket ska ligga i "Den här datorn" istället vilket en gammal dinosaurie som jag tycker är väldigt förvirrande.
Jag fick bort dom med den här men jag ännu inte hittat var jag återställer biblioteket som det var förr (dvs ett sekel/en timme sedan ^^)

Men jag gillar att dom försöker hahah
http://i.imgur.com/CbNN2bt.jpg

Hur gör du så att ikonerna nere hamnar i mitten istället för till vänster bredvid start knappen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nu när installationen är klar så möts man av sitt skrivbord med massa döda genvägar. "Ehh... uh oh" är första tanken. Jajamän, allt är borta. Både Program- och Program x86-mapparna är lika tomma som efter en ren windowsinstallation... Det var ju inte riktigt det jag förväntade mig. Tjoho...

Fler som råkat ut för detta? Det är ju något man inte vill vara med om.
(Ta backup säger nån smart, visst.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fler som råkat ut för detta? Det är ju något man inte vill vara med om.
(Ta backup säger nån smart, visst.)

Verkar bara gälla dem som redan kör Windows 8.1 Preview via Windows update...har man Windows 8 eller installerat Windows 8.1 Preview från den där ISOn så verkar det vara chill...Så jävla surt att jag inte läste tillräckligt noga, SAMT att jag tolkade "Appar" som Modern UI-apparna och inte program/spel man installerat...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

Ååååååååh vad GLAD jag är nu...Körde 8.1 previewn och tyckte det var skönt att äntligen få uppdatera till skarpa 8.1. Sagt och gjort, började peta ner uppdateringen och när den laddat ner allt kom en ruta upp i stil med "Du får installera om apparna sen"...yeye tänkte jag, använder aldrig apparna i Modern UI iaf. Fortsätter.

Nu när installationen är klar så möts man av sitt skrivbord med massa döda genvägar. "Ehh... uh oh" är första tanken. Jajamän, allt är borta. Både Program- och Program x86-mapparna är lika tomma som efter en ren windowsinstallation... Det var ju inte riktigt det jag förväntade mig. Tjoho...

Skrivet av Falcon:

Fler som råkat ut för detta? Det är ju något man inte vill vara med om.
(Ta backup säger nån smart, visst.)

Ja det är så det fungerar om man uppdaterar från Windows 8.1 Preview. Läs på ordentligt innan installation av en preview och sen innan ni uppdaterar till en skarp version så slipper ni överraskningar i fortsättningen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hmm!

Lite småändringar har det blivit.
Ladda ner och installera språkpaket

Nvidia kontrollpanel hade ändrat lite inställningar
I SLI inställningarna var PhysX inställt till CPU enhet
Stereoskopisk 3D var påslagen fast jag ej har 3D skärm
Anpassad Upplösning var borta, fick göra en ny profil

Någon mer som råkat ut för samma/ AMD's motsvarigheter?

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är så det fungerar om man uppdaterar från Windows 8.1 Preview. Läs på ordentligt innan installation av en preview och sen innan ni uppdaterar till en skarp version så slipper ni överraskningar i fortsättningen.

Jag vet att det är mitt eget fel...Tråkigt bara att man är så pass skadad av alla "appar" (läs: små puttinuttiga applikationer) som man har på iPhone/Android/MS Phone, att man misstolkar varningen som att det bara är de små puttinuttiga Moder UI-apparna som behöver installeras om.

Att jag tog mig tid att beklaga mig över missödet här är för att kanske lyckas varna någon annan som tänker likadant som jag gjorde.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur gör du så att ikonerna nere hamnar i mitten istället för till vänster bredvid start knappen?

Skapa en tom mapp med valfritt namn (i mitt fall "[sic]") i dokument.
Högerklicka på aktivitetsfältet->Verktygsfält->Nytt verktygsfält->Välj din tomma mapp->Högerklicka på aktivitetsfältet igen och lås upp samt flytta runt grejerna typ dra ikonerna längst åt höger tror jag?

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;13985758']Skapa en tom mapp med valfritt namn (i mitt fall "[sic]") i dokument.
Högerklicka på aktivitetsfältet->Verktygsfält->Nytt verktygsfält->Välj din tomma mapp->Högerklicka på aktivitetsfältet igen och lås upp samt flytta runt grejerna typ dra ikonerna längst åt höger tror jag?

Försökte. Funkar fortfarande inte. Det hamnar alltid till vänster. :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Funkar Nvidia GeForce Experience för er?

Edit: folket! Nvidia GeForce Experience fungerar inte med RivaTuner för tillfället på 8.1

Permalänk
Medlem

Än så länge verkar det toppen men jag undrar dock varför min boot-logga är Asus nu..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Många som har problem med att Windows tappar internetanslutningen, mig inkluderat.

Sjukt jävla irriterande att en trolig halvdan kernel inte kan kommunicera med enheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Omg... "installerade" uppdateringen, gick ifrån datorn för att det tog sån tid och märker nu när det är klart att ingenting blivit installerat... kul.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Detta kanske låter lite konstigt men hur gömmer jag startknappen? Den är mest till besvär nu.

http://www.pcworld.com/article/2048639/startisgone-tool-remov...

Permalänk

Känns som många får problem med denna update. Finns de någon anledning att uppgradera om allt redan funkar bra?

Detta lär ju garanterat paja min startkapp jag moddat in idag med Start8...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Tog evigheter att uppdatera. Jag gillar inte hur de tvingar en att logga in med ett microsoftkonto (man kan byta efter). Jag hade också fått uppfattningen om att man skulle få upp startmenyn som en typ av overlay med skrivbordet i bakgrunden, visar sig att det bara var bakgrundsbilden kvar.

+ Sjukt mycket snyggare Modern UI
+ Alla program installerade finns om man går ner i Modern UI
+ Snabbkommandon med nya startknappen
+ Sökfunktionen, använda den inte mycket innan och saknade den heller inte från W7. Nu använder jag den flitigt. Den är lite slö dock.

- Seg installation
- Tvungen att använda Microsoftkonto för att kunna byta till lokalt konto.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Ascor;13985242"]

Skrivet av renov:

Kan det vara att du har datorn inställt på ett lokalt konto och inte ett Microsoft-konto?

Charms (win+c) -> Inställningar -> Ändra datorinställningar (längst ner) -> Konton

EDIT: Är det något fel på citatknappen?

hur går jag vidare från detta? är just nu inloggad på mitt MS-konto , win8 är fan en labyrint asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Har giltig kopia. Hittar det dock inte :S

Har du upopdaterat ditt win 8 till fullo då.Man måste installera nån fil från update för att det ska poppa upp i store

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Varför får jag en orangeimmad skärm på varje spel jag startar upp där det står en liten text i vänsterbotten (Rating: Fair, good etc) ?wtf..

"some objects render at wrong depth".

WTF, allt är 3D.. haha, hur får jag bort detta?

Jag har samma problem.
Startar LoL, SC GO, har 3D bild och får fram texten med Rating, även Objects rendering at wrong depth, samt att trycka ctrl alt insert för att toggla infon.
Inga spel fungerar. Program på datorn gnäller över problem med internetuppkopplingen trots att den fungerar fint i övrigt. "Skönt" att inte bara jag har detta problem. Om någon har en lösning, posta gärna :). Skall leta på jag med

Har btw:
i7 3770K
MSI Z77 GD65
KFA2 GTX 680
Corsair V LP 16bg.

*Edit, missade att någon skrivit en lösning :)., Stäng av stereoskopiskd 3d i nvidia kontrollpanel. Tack