Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nu sist var det Husby... Innan var det Rosengård och där är det alltid bekymmer. Näsby i Kristianstad är ett ruttet område och Vilan i Kristianstad har de haft bekymmer. Södertälje har bekymmer.

Och allt detta beror på det system vi har idag. Vi sätter alla invandrarna i samma områden. Jag hörde också men har inte kunnat bekräfta att invandrare drar sig till områden där det redan bor många av ens landsmän. Om detta stämmer att invandrare får välja var de vill bo tycker jag är fel.

Integrationen har misslyckats på många håll och detta bekräftas av de invandrare som bor i dessa områden som känner utanförskap.

Jag tycker också det är fel att dessa brottslingar som nu sist i t.ex. Husby får stanna. Skicka hem de. Vi har haft arbetslöshet förr i Sverige men inte fan brände man bilar och förstörde andras egendom... I detta avseende klandrar jag dessa individer men jag drar inte alla över en kant.

Shogun hade också en bra poäng:

Utanförskapet är inte invandrarna förunnat utan finns hos alla de grupper som är utanför så att säga.
Nu försöker du få dig själv att framstå som en humanist, en rättskaffens humanist förvisso men likväl förbannat en humanist.

Jag ställer därför den rimliga frågan: Tror du att det är bättre att bo i ett flyktingläger eller vara i utanförskap i Sverige?

Allt jag vill ha är ett enkelt ja eller nej.

Skrivet av Valiumballong:

Minskad intäkt, inte kostnad.

För att göra det än roligare.

Utfallet av momssänkningen hade tre möjliga resultat:

- Billigare spånk. (Ökad konkurrenskraft för krogen tills alla andra krogar inom samma segment sänker priset.)
- Fler anställda per såld enhet. (Dumskallarnas val, inga direkta fördelar)
- Större marginaler.

Det rimliga att anta är att sänkningen av krogmomsen antingen ökade marginalen för krogägaren (ingen nytta för samhället.) Eller att spånken blev billigare (högre samhällskostnad.)

Barngrupper går, som bekant, i vågor. Har antalet heltidsanställda blivit färre eller har barnen helt enkelt blivit fler? Hur länge kommer barngruppen att vara såhär stor? I skolan vet vi att den kommer att minska inom några år. Vi kan anställa massor med lärare (eller nej, det kan vi inte, för tillräckligt många vill inte bli lärare) och om några år så sitter vi med alldeles för många lärare när barngrupperna blir mindre.

Om nu storleken på barngrupperna ska minska så krävs det en aktiv förändring av politiken för att minska tillflödet av nya individer. Om så inte sker är det rimligt att söka lösa effekter såsom ovan.
(Lösning? Fler invandrare.)

Om medianinkomsten ökar så kan fler falla under den utan att ha det sämre.

Nja. Om medianinkomsten ökar och befolkningen och utbudet ökar i samma takt eller snabbare så kan de ha de lika bra. Om inte? Enkel Kapitalism.

Relativa mått är som de är. Fattigdom är också ett, åtminstone i Sverige, relativt mått.

Sant, men det som är relativt är på ett ungefär 1500 kr, vad vi i en tidigare diskussion (Jag.) fick fram vara skillnaden på lägsta och högsta snitthyran för en trerummare.

Gini-koefficienten faller på det faktum att små grupper kan förskjuta den. Att decil 1 och 10 rör sig åt olika håll påverkar inte 80% av befolkningen och är knappast representativt för inkomstklyftorna (som fortfarande är väldigt, väldigt, väldigt låga i Sverige) i stort. Att jämföra extremer är visserligen roligt, men inte så givande.

Eftersom utbudet inte håller jämna steg så kommer en ökning i kapital eller en ökning i antal hos de allra rikaste (här talar vi framförallt om kapital.) att ge efterverkningar nedåt i samhällslagren eftersom resurserna som sagt: halkar efter.

Det stämmer att decil 1 (inkomst under 9400kr/månad) hade fått en lägre disponibel inkomst 2008, något som sedan återhämtat sig. För 2013 ligger man på samma nivå som 2006. I jämförelse med krisen på 90-talet var fallet dock klart mindre och det tog Socialdemokraterna ända fram till 2003 innan man låg på samma nivå som 1991. Men det glömmer vi, därför att Socialdemokrati är awesome. Alla andra inkomstgrupper har fått en ökad disponibel inkomst under Alliansen.

Jag vill säga ett fult ord men vi skippar det va? Nej vi för inte det.

Dumskalle. Det är en sak att ha fel, det är en sak att ha en avvikande åsikt. Det är en helt annan sak att blanda äpplen och päron och vråla "samma sak!"
även om vi sett många exempel på det här så är det lika tröttsamt varje gång.
Be Valiumballong att gräva fram något som jämställer 90-talskrisen med dagens.

Vill du verkligen prata skillnader så är det förmögenheter du ska rikta in dig på, men dessa är inte kopplade (hör och häpna) så mycket till inkomst som till arv, fastigheter och lotterivinster.

=

Jag tycker f.ö. inte att inkomstskillnader är dåligt. Jag tycker att kompetens, utbildning och ansträngning ska löna sig.

Men det gör det inte, inte på grund av skatt utan för att den stora kakan sitter redan gubbar och tanter vars anfader var supersnäll mot Magnus Ladulås.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Jag tycker f.ö. inte att inkomstskillnader är dåligt. Jag tycker att kompetens, utbildning och ansträngning ska löna sig.

Jag tycker inte något per automatik ska löna sig. Utan löner precis som andra prissättningar ska styras av marknadsekonomin, där det är fullkomligt irrelevant hur mycket man sliter och hur många fingrar man har fått offrat för att komma dit man är.
Det enda som ska vara intressant vid en lönesättning är hur mycket är någon villig att betala för en, där arbetsgivaren har alternativ som att inte anställa en eller hitta någon billigare.

Angående allt prat om invandrare så tycker jag det är för mycket snack om vi ska det och vi ska det. Låt folk göra vad tusan de vill, men sätt rejäla krav på att få bidrag och medborgarskap. Om något sedan vill flytta ut till ödemarken så få vederbörande göra det, personen kan dock glömma att få något bidrag om den inte gör allt som den kan för att få jobb. (vilket är att söka jobb utanför ödemarken) Detsamma gäller utbildning, det borde vara krav på att folk anstränger sig om de går långtidsarbetslösa och vill ha bidrag. De har dock valet att inte anstränga sig och då vara utan bidrag.
Nu är fas3 tanken med någon liknande "utbildning/fortbildning/praktik", bara att det inte fungerade i praktiken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Utanförskapet är inte invandrarna förunnat utan finns hos alla de grupper som är utanför så att säga.
Nu försöker du få dig själv att framstå som en humanist, en rättskaffens humanist förvisso men likväl förbannat en humanist.

Jag ställer därför den rimliga frågan: Tror du att det är bättre att bo i ett flyktingläger eller vara i utanförskap i Sverige?

Humanist? Inte ens tänkt tanken men det kanske stämmer, vet ej definitionen på den sådan person dock.

Svaret på din fråga är ju riktigt svårt eftersom du dikterat endast två alternativ. Och helt ärligt så är jag inte insatt i detta tillräckligt för att ge ett bra och givande svar, detta erkänner jag. Av de två alternativ du gav tror jag:

Ja

Om du vill veta hur jag kom fram till det svar får du fråga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nu är fas3 tanken med någon liknande "utbildning/fortbildning/praktik", bara att det inte fungerade i praktiken.

Man påstår gärna det, men ändå verkar förskräckligt många Fas 3-deltagare vara nöjda med sin plats. Svensk journalistik i sitt essä fungerar som så att man hittar en enstaka individ vars åsikt stämmer in på ens tes och sedan gör man denne till regeln. Fas 3 är fruktansvärt tycker Ida, då får Ida representera alla Fas 3-deltagare. Utförsäkrade Lars är väldigt missnöjd, då får Lars representera alla utförsäkrade. Skit i att nyansera eller prata med de som är nöjda, vi har tidningar att sälja!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Humanist? Inte ens tänkt tanken men det kanske stämmer, vet ej definitionen på den sådan person dock.

Svaret på din fråga är ju riktigt svårt eftersom du dikterat endast två alternativ. Och helt ärligt så är jag inte insatt i detta tillräckligt för att ge ett bra och givande svar, detta erkänner jag. Av de två alternativ du gav tror jag:

Ja

Fast, vilka andra alternativ presenteras för de? Vidare är det väl upp till individerna att bestämma om de vill vara i utanförskap i Sverige eller i flyktinglägren. Det är skulle jag tro inte så svårt att fara tillbaka till flyktinglägren om de nu inte tycker om Sverige. Har aldrig förstått det argumentet från SD att vi är inte fair mot flyktingarna som vi "försätter i utanförskap". Du får nog gå tillbaka och arbeta utifrån premissen att vi ska inte låta flyktingar komma hit för det är dåligt för Sverige, inte för flyktingarna.

Permalänk
Medlem

Man påstår gärna det, men ändå verkar förskräckligt många Fas 3-deltagare vara nöjda med sin plats. Svensk journalistik i sitt essä fungerar som så att man hittar en enstaka individ vars åsikt stämmer in på ens tes och sedan gör man denne till regeln. Fas 3 är fruktansvärt tycker Ida, då får Ida representera alla Fas 3-deltagare. Utförsäkrade Lars är väldigt missnöjd, då får Lars representera alla utförsäkrade. Skit i att nyansera eller prata med de som är nöjda, vi har tidningar att sälja!

Låter lite likt som all "riktig media", avpixlat, friatider etc när det gäller vissa grupper av befolkningen...

Permalänk
Avstängd

Ett parti som vill demokratisera Sverige - dvs stoppa all övervakning, ta bort demonstrationstillståndet, ta bort krav på bygglov, ja helt enkel ta bort alla "fråga staten om lov"-lagar, lägga ner skatteverket, lägga ner rånartjänst, och framförallt lägga till rätten till vapeninnehav i grundlagen likt USA - det partiet får min röst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Låter lite likt som all "riktig media", avpixlat, friatider etc när det gäller vissa grupper av befolkningen...

Ja?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Ett parti som vill demokratisera Sverige - dvs stoppa all övervakning, ta bort demonstrationstillståndet, ta bort krav på bygglov, ja helt enkel ta bort alla "fråga staten om lov"-lagar, lägga ner skatteverket, lägga ner rånartjänst, och framförallt lägga till rätten till vapeninnehav i grundlagen likt USA - det partiet får min röst

Något sådant parti kommer aldrig komma förbi 4% spärren. Det finns tex ingen direkt folklig förankring kring en allmän rätt till vapeninnehav. Likaså så får du gärna motivera varför du skulle avveckla en så viktig myndighet som skatteverket?

Permalänk
Medlem

Ja, bara en observation. Vidare kan man dra samma slutsats när medierna lyfter fram Lars, en pensionär som inte får tillräckligt mycket lingon till köttbullar och mos om man ska spinna vidare på anekdotisk bevisföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ja

Berätta gärna den tankeprocess som ledde fram till beslutet att ett liv i ett flyktingläger är bättre än ett liv i ett land såsom Sverige.

Att försvara FAS-3 är som att försvara Åderlåtning, Inget av dem fungerar på det sätt som de var tänkta att göra.
Oavsett om patienten är nöjd med Åderlåtningen eller bemötandet så är effekten på Syfilisen lika med noll.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att försvara FAS-3 är som att försvara Åderlåtning, Inget av dem fungerar på det sätt som de var tänkta att göra.
Oavsett om patienten är nöjd med Åderlåtningen eller bemötandet så är effekten på Syfilisen lika med noll.

Kan möjligen vara veckans bästa uttalande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Varför inte gå hela vägen och bara förespråka anarki istället?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Jag kan svara på denna enkla fråga.

Skrivet av Huzzbutt:

Nej!

Svara nu på min fråga. Är det bättre för oss ekonomisk att flyktingar bor i flyktingläger på någon annans bekostnad i några år, än att bo några år i Sverige på vår bekostnad tills de kan åka tillbaka? Svara enbart ja eller nej vad du tror generellt.

Reglerna är såklart att man ska svara det som man generellt är bäst, det finns såklart flyktingar som har råkat ut för någon olycka i sverige och om de inte hade varit på fel plats vid fel tillfälle, men detta är ett ickeargument.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag kan svara på denna enkla fråga.
Nej!

Svara nu på min fråga. Är det bättre för oss ekonomisk att flyktingar bor i flyktingläger på någon annans bekostnad i några år, än att bo några år i Sverige på vår bekostnad tills de kan åka tillbaka? Svara enbart ja eller nej vad du tror generellt.

Jag kan besvara din fråga men jag gör det inte av samma anledning som du avfärdar min fråga:

Skrivet av bud_bundy:

Reglerna är såklart att man ska svara det som man generellt är bäst, det finns såklart flyktingar som har råkat ut för någon olycka i sverige och om de inte hade varit på fel plats vid fel tillfälle, men detta är ett ickeargument.

Givetvis är det så att det är bättre för större delen av världens befolkning att bo i Sverige. Sett ur ett humanistiskt eller för den delen egoistiskt perspektiv kommer alltid svaret på huruvida det är bättre att vara i ett flyktingläger eller I Sverige alltid vara att det är bättre att vara i Sverige.
Vi kan givetvis blanda in ekonomi i det hela, det är spännande som tusan, men det är även där omöjligt att ge ett entydigt svar med stöd av statistiken som tidigare använts i liknande spörsmål.

Du sysslar med kostnader bud, du vet vad skillnaden på pris och kostnad. I den här diskussionen är priset vad vi betalar för flyktingmottagande, det är dock inte kostnaden för individen. Precis som med en ny fin racer grå Olivetti så är kostnaden det totalsumman som företaget pungar ut för en lyxig italienare.

När det kommer till flyktingmottagande är den främsta vinsten förskjuten: Ökat barnafödande och därmed en vändning av den negativa befolkningspyramiden, en fin uträkning som där borde göras handlar mer om avkomma än om pengar.

Men som du säger flyktingar lever på bidrag i stor utsträckning , men du påpekar också arbetskraftsbristen. För att återgå till jämförelsen med olivettin så ska det sägas att företaget behöver en stadig apparat med hög kapacitet. SD och diverse kritiker menar på att det räcker med en halvsunkig bläckstråleskrivare från 2002, det är dock inget som baseras på våra faktiska behov utan på användandet. Det är bara Hasse som har fått en kod till skrivaren, resten av kontoret har ingen möjlighet att skriva ut även fast de behöver göra det, att de inte har fått en kod beror antingen på att de inte frågat teknikern eller för att de inte vet hur man gör.

Men det korta svaret på din fråga får bli: Ja det är bättre att Flyktingarna kommer till Sverige, det är inte deras fel att Svenska företagsledare och det Svenska Näringslivet i stort består av drägglande fåntrattar vars största bedrift under de senaste 20-åren är att ha kämpat med näbbar och klor för att göra det enklare för företag att gå dåligt och brista i konkurrenskraft.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Vi kan givetvis blanda in ekonomi i det hela, det är spännande som tusan, men det är även där omöjligt att ge ett entydigt svar med stöd av statistiken som tidigare använts i liknande spörsmål.

Vilken statistik? Mig veterligen finns det ingen seriös statistik som visar vad konsekvenserna av "ej ekonomisk förnuftig" flyktingmottagande är. Detta av flera anledningar, som att det inte är inte är enkelt att göra och att de bara tar extremfallen. Liksom "ekonomisk förnuftig "betyder inte på något sätt att vi släpper in mindre utan vi kan likaväl släppa in 10gånger så många. Om bara ser till att prioritera uppehållstillstånd efter arbetsförmåga och ser till så att de ej lämnar landet inom något år. Hur man nu ska lösa det utan inskränka på personers frihet?

Självklart är man inte tvungen att blanda in ekonomi om man ger tusan i att använda skattemedel för det som man förespråkar. Men så fort man norpar en enda krona ur stadskassan så blir frågan ekonomisk, vare sig man vill det eller ej.
Hjälp går dock att bedrivas utan statliga medel, dessutom kan man övertala sin arbetsgivare att anställa folk som är beredd på att slita. Lite som arbetsgivare som anställer folk ifrån bl.a. baltikum till fysiska arbeten säger, -vi anställer dem inte främst för att de kostar hälften så mycket utan för att de arbetar som 3 svenskar.

Skrivet av Huzzbutt:

Men som du säger flyktingar lever på bidrag i stor utsträckning , men du påpekar också arbetskraftsbristen. För att återgå till jämförelsen med olivettin så ska det sägas att företaget behöver en stadig apparat med hög kapacitet. SD och diverse kritiker menar på att det räcker med en halvsunkig bläckstråleskrivare från 2002, det är dock inget som baseras på våra faktiska behov utan på användandet. Det är bara Hasse som har fått en kod till skrivaren, resten av kontoret har ingen möjlighet att skriva ut även fast de behöver göra det, att de inte har fått en kod beror antingen på att de inte frågat teknikern eller för att de inte vet hur man gör.

SD är extremister. Det finns dock ett ordspråk som lyder, ens fiendens fiende är min vän. Nu syftar jag att SD är fiende till dagens politik, genom att lägga sin röst på SD kan man få en annorlunda invandringspolitik som går emot det håll man gillar även om man inte vill att det ska gå så långt som sd vill.

Skrivet av Huzzbutt:

Men det korta svaret på din fråga får bli: Ja det är bättre att Flyktingarna kommer till Sverige, det är inte deras fel att Svenska företagsledare och det Svenska Näringslivet i stort består av drägglande fåntrattar vars största bedrift under de senaste 20-åren är att ha kämpat med näbbar och klor för att göra det enklare för företag att gå dåligt och brista i konkurrenskraft.

Starta företag själv då, anställ sedan flyktingar utan något statligt bidrag och bli miljardär!
Vi har en fri marknad där alla kan bli företagare, man kan t.o.m. få bidrag för att starta upp verksamheten. Jag pratar inte bara om bidrag från arbetsförmedlingen utan bidrag från Eu genom Leader m.m. Så om man kritiserar oss företagare för att vara dumma ekonomist, konkurrera då ut oss så att alla i landet får bättre.
Min verklighet är däremot att dagens arbetsmarknad är riktigt dåligt för de flesta, vi har en hög arbetslöshet samtidigt som många av oss som har arbete får slita så mycket så att vi inte ens har tid att göra slut på pengarna som vi tjänar.
Något behövs göras fort med arbetsmarknaden är min åsikt, frågan som ingen dock vet är vad? En början är att se över vad våra skattepengar gå till så att vi kan minska omkostnaderna för att ha arbetare. Sedan kan vi hjälpa grupper men då kommer vi in på skevbalans.

Min ekonomiska fokusering handlar inte om att vara girig utan att kunna ha ett drägligt liv. Med drägligt liv så syftar jag på att ungdomsarbetslösheten bör ligga under säg 5% och all annan arbetslöshet också. Så att arbetare kan ställa krav och slippa höra kommenterar som att de är ersättningsbar av arbetsgivaren, utan kunna ge samma svar tillbaka och säga att om det ej passar dig så kan jag skaffa ett annat arbete!
*edit*
Det sista är ett läge som jag anser är en förutsättning för en sund arbetsmarknad. Inte som det är idag att folk framförallt ungdomar inte har så lätt att skaffa ett annat arbete och det blir en skev ekonomisk situation. Till arbetsgivares försvar så är arbetskraften svindyr och det finns ofta inget alternativ till att tvinga arbetare till att slita ut sig för att få verksamheten att gå runt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Något sådant parti kommer aldrig komma förbi 4% spärren. Det finns tex ingen direkt folklig förankring kring en allmän rätt till vapeninnehav. Likaså så får du gärna motivera varför du skulle avveckla en så viktig myndighet som skatteverket?

Gör det visst! alla ges samma chans att försvara sina hem och sina liv, tex en liten tjej har en chans att försvara sej mot en 2-3 gånger större våldtäktsman. Idag är det i stort sett bara kriminella som har tillgång till vapen, varför ha det så? Men framför allt har man en chans att med våld störta statsmakten om man inte är nöjd (vilket är främsta anledningen i USA) men svensken är för feg så det hade skitit sej ändå, det är väl bättre att klaga på diverse internetforum? mkt snack lite verkstad...

Vad får vi ut av världens högsta skatter? vi tvingas ändå betala för tandläkarbesök, mediciner, sjukvårdbesök... och där polisen bryr sej bara om brott där det finns ett vinstintresse! - dom kunde lika gärna varit självförsörjande på det. Så varför ha kvar ett skattesystem där 99% av skatten går till politikers löner, fallskärmar, resor, bordellbesök, etc, och bekostandet av massinvandring, övervakning, censur & kontroll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vilken statistik? Mig veterligen finns det ingen seriös statistik som visar vad konsekvenserna av "ej ekonomisk förnuftig" flyktingmottagande är. Detta av flera anledningar, som att det inte är inte är enkelt att göra och att de bara tar extremfallen. Liksom "ekonomisk förnuftig "betyder inte på något sätt att vi släpper in mindre utan vi kan likaväl släppa in 10gånger så många. Om bara ser till att prioritera uppehållstillstånd efter arbetsförmåga och ser till så att de ej lämnar landet inom något år. Hur man nu ska lösa det utan inskränka på personers frihet?

Jag refererar till klassiska diskussioner rörande "110 miljarder" något som varit uppe tillräckligt många gånger för att vi båda ska minnas dem.
Du bygger ditt resonemang på dagens situation, mer om det sen.

Skrivet av bud_bundy:

Självklart är man inte tvungen att blanda in ekonomi om man ger tusan i att använda skattemedel för det som man förespråkar. Men så fort man norpar en enda krona ur stadskassan så blir frågan ekonomisk, vare sig man vill det eller ej.
Hjälp går dock att bedrivas utan statliga medel, dessutom kan man övertala sin arbetsgivare att anställa folk som är beredd på att slita. Lite som arbetsgivare som anställer folk ifrån bl.a. baltikum till fysiska arbeten säger, -vi anställer dem inte främst för att de kostar hälften så mycket utan för att de arbetar som 3 svenskar.

Fördomar är fina, statliga medel för att öka anställningarna ökar inte anställningarna som du säger.

Skrivet av bud_bundy:

SD är extremister. Det finns dock ett ordspråk som lyder, ens fiendens fiende är min vän. Nu syftar jag att SD är fiende till dagens politik, genom att lägga sin röst på SD kan man få en annorlunda invandringspolitik som går emot det håll man gillar även om man inte vill att det ska gå så långt som sd vill.

Du får förstås annan politik som går åt andra håll, SD och deras chauvinism är inte begränsad till invandringen.

Skrivet av bud_bundy:

Starta företag själv då, anställ sedan flyktingar utan något statligt bidrag och bli miljardär!
Vi har en fri marknad där alla kan bli företagare, man kan t.o.m. få bidrag för att starta upp verksamheten. Jag pratar inte bara om bidrag från arbetsförmedlingen utan bidrag från Eu genom Leader m.m. Så om man kritiserar oss företagare för att vara dumma ekonomist, konkurrera då ut oss så att alla i landet får bättre.
Min verklighet är däremot att dagens arbetsmarknad är riktigt dåligt för de flesta, vi har en hög arbetslöshet samtidigt som många av oss som har arbete får slita så mycket så att vi inte ens har tid att göra slut på pengarna som vi tjänar.
Något behövs göras fort med arbetsmarknaden är min åsikt, frågan som ingen dock vet är vad? En början är att se över vad våra skattepengar gå till så att vi kan minska omkostnaderna för att ha arbetare. Sedan kan vi hjälpa grupper men då kommer vi in på skevbalans.[
Min ekonomiska fokusering handlar inte om att vara girig utan att kunna ha ett drägligt liv. Med drägligt liv så syftar jag på att ungdomsarbetslösheten bör ligga under säg 5% och all annan arbetslöshet också. Så att arbetare kan ställa krav och slippa höra kommenterar som att de är ersättningsbar av arbetsgivaren, utan kunna ge samma svar tillbaka och säga att om det ej passar dig så kan jag skaffa ett annat arbete!
*edit*
Det sista är ett läge som jag anser är en förutsättning för en sund arbetsmarknad. Inte som det är idag att folk framförallt ungdomar inte har så lätt att skaffa ett annat arbete och det blir en skev ekonomisk situation. Till arbetsgivares försvar så är arbetskraften svindyr och det finns ofta inget alternativ till att tvinga arbetare till att slita ut sig för att få verksamheten att gå runt.

Givetvis har man företag (Jävlar att avslöja saker om sig själv.). Mitt företagande är emellertid inte vad som krävs för att uppnå ditt arbetslöshetsmål. Faktum är att inte ens Wallenbergarnas eller Gardells företagande räcker.

Vi tar och använder sj6 som exempel, jag ber om ursäkt om han finner det stötande men som individ och det jag har läst till mig av vad han har skrivit om sig själv så är han ett ypperligt exempel. Enligt sin profil uppger han sig vara Rörmokare, han har tidigare berättat om arbetsliv och svårigheter med ekonomin. Det är fullkomligt befängt att vi har arbetslösa rörmokare i Sverige. Men vi har en opinion som ger oss arbetslösa rörmokare även fast den inte vill ha arbetslösa rörmokare.

En ledtråd: Var hamnar inflationen?

edit: Glömde återkopplingen till Sveriges lysande företagande...

Hade det varit så att Svenska företagare tagit risker så skulle inte den situation vi befinner oss i idag ha uppstått, företagen har alltsedan 90-talet kämpat för att bli så svaga som möjligt, det rimligaste sättet att lösa problematiken på arbetsmarknaden är att lösa problemen med inflationskoncentrationen. En sådan lösning skulle nämligen tvinga företagen att ta risker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Gör det visst! alla ges samma chans att försvara sina hem och sina liv, tex en liten tjej har en chans att försvara sej mot en 2-3 gånger större våldtäktsman. Idag är det i stort sett bara kriminella som har tillgång till vapen, varför ha det så?

Därför att vi har bestämt att staten ska ha våldsmonopol. Låt den lilla tjejen ha med sig ett överfallslarm eller självförsvarsspray istället.

Skrivet av GoldVillage:

Men framför allt har man en chans att med våld störta statsmakten om man inte är nöjd (vilket är främsta anledningen i USA)

Hela den beväpnade befolkningen i USA skulle bli fullständigt utraderad om den ställdes mot försvarsmakten. Det är inte realistiskt att tro att det går att störta en regering med semiautomatiska vapen från en otränad, oorganiserad mobb.

Skrivet av GoldVillage:

men svensken är för feg så det hade skitit sej ändå, det är väl bättre att klaga på diverse internetforum? mkt snack lite verkstad...

Varför skulle vi störta vår regering? Den är demokratiskt vald och det är ett nytt val vart fjärde år och så har det varit under en väldans lång tid. Vill majoriteten ha ett regeringsbyte så röstar man för ett sådant regeringsbyte.

Skrivet av GoldVillage:

Vad får vi ut av världens högsta skatter? vi tvingas ändå betala för tandläkarbesök, mediciner, sjukvårdbesök...

Du behöver bara betala en bråkdel av kostnaden. Behandlingar som kostar hundratusentals kronor får du betala under promillen för.

Skrivet av GoldVillage:

och där polisen bryr sej bara om brott där det finns ett vinstintresse! - dom kunde lika gärna varit självförsörjande på det.

Skitsnack.

Skrivet av GoldVillage:

Så varför ha ett kvar skattesystem där 99% av skatten går till politikers löner, fallskärmar, resor, bordellbesök, etc, och bekostandet av massinvandring, övervakning, censur & kontroll.

Antingen förstår du inte hur man räknar med procent eller så förstår du inte hur man räknar alls.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Gör det visst! alla ges samma chans att försvara sina hem och sina liv, tex en liten tjej har en chans att försvara sej mot en 2-3 gånger större våldtäktsman. Idag är det i stort sett bara kriminella som har tillgång till vapen, varför ha det så? Men framför allt har man en chans att med våld störta statsmakten om man inte är nöjd (vilket är främsta anledningen i USA) men svensken är för feg så det hade skitit sej ändå, det är väl bättre att klaga på diverse internetforum? mkt snack lite verkstad...

Vad får vi ut av världens högsta skatter? vi tvingas ändå betala för tandläkarbesök, mediciner, sjukvårdbesök... och där polisen bryr sej bara om brott där det finns ett vinstintresse! - dom kunde lika gärna varit självförsörjande på det. Så varför ha kvar ett skattesystem där 99% av skatten går till politikers löner, fallskärmar, resor, bordellbesök, etc, och bekostandet av massinvandring, övervakning, censur & kontroll.

Ohhkeyyy.. Tror du verkligen på det där skitsnacket? Det finns så vit jag känner till ingen som helst fördel med ökad vapenmängd. Det är snarare så att det istället blir så att antalet döda till följd av dödligt våld kommer öka. Förövrigt så ska man inte driva igenom förändringar genom vapenvåld utan genom demokratiska val.

Sverige brukar ständigt rankas väldigt hög i allt från hälsa/utbildning/nöjdhet etc etc .. Det är inte skatteverkets eller för den delen sjukvården/tandvårdens fel att du tvingas betala egenavgifter vid besök. Detta är politiska beslut som har fattas av riskdagen. Det är inte heller polisens fel att de har förvandlats administratörer utan även det politiker i riksdagen. Att avskaffa skatteverket hade inte påverkat ett skit och det har inte heller något som helst att göra med problematiken.

Och även jag vill ha ner skattetrycket, men detta gör du inte genom avskaffa en av statens viktigaste myndigheter. Att tro något sådant är bara rent fjanteri.

Permalänk
Medlem

Andra är på dig men jag hjälper gärna till.

Skrivet av GoldVillage:

Gör det visst! alla ges samma chans att försvara sina hem och sina liv, tex en liten tjej har en chans att försvara sej mot en 2-3 gånger större våldtäktsman.

Intressant.
Låt oss ponera det faktum att våldtäktsmännen nån gång fattade beslut att våldta den "lilla tjejen" eftersom vapen är lättillgängliga i din vision så är det orimligt att anta att ingen av dem i planeringsstadiet ansåg det lämpligt att beväpna sig.
Vad du rimligtvis får ut av en ökad beväpning är en ökad beväpning, oavsett framtida laglydighet eller brottslighet.

Sen så kommer man förstås in på problematiken att den som har med sig en pistol och ska skjuta någon redan har fattat beslutet att döda. Den som då möter den blivande mördaren måste alltså fatta beslutet att själv mörda den andra individen och givetvis få fram sin eldpinne innan hens hjärna är mos.

Skrivet av GoldVillage:

Idag är det i stort sett bara kriminella som har tillgång till vapen, varför ha det så?

Idag är det så att det är tämligen lätt men ändå något tidskrävande att skaffa sig vapen. Jag tror nog att det finns en bra massa på forumet som har tillgång till en hagelbock, älgstudsare eller salongsgevär. Det vore inte otroligt att det finns en del grovkalibriga revolvrar eller pickor bland medlemmarna, helt lagligt.

Det råkar nämligen vara så att 700 000 individer i Sverige är vapenägare knappt 10% av befolkningen. Nu är det tämligen orimligt att anta att det finns 700 000 beväpnade brottslingar.

Skrivet av GoldVillage:

Men framför allt har man en chans att med våld störta statsmakten om man inte är nöjd (vilket är främsta anledningen i USA) men svensken är för feg så det hade skitit sej ändå, det är väl bättre att klaga på diverse internetforum? mkt snack lite verkstad...

Anarki är alltid önskvärt, har du hört talas om länder såsom Yemen, Libyen eller Somalia. Det är länder där det du beskriver har skett på ett eller annat sätt. Det är synnerligen naivt av dig att tro att en väpnad statskupp ska ena folket.

Skrivet av GoldVillage:

Vad får vi ut av världens högsta skatter?

Skola, Vägar, Naturreservat, Livsmedelskontroller, Kommunaltrafik, Sjukvård osv.

Skrivet av GoldVillage:

vi tvingas ändå betala för tandläkarbesök, mediciner, sjukvårdbesök...

Hade vi tvingats betala för sjukvårdsbesökens faktiska kostnad så skulle du nog gnälla mer. Vad du betalar är en ynklig del av totalsumman.

Skrivet av GoldVillage:

och där polisen bryr sej bara om brott där det finns ett vinstintresse! - dom kunde lika gärna varit självförsörjande på det.

Jag förmodar att du gnäller över fortkörningsböter? Hur många böter tror du polisen måste samla ihop på en timme för att täcka utgifterna?

Skrivet av GoldVillage:

Så varför ha kvar ett skattesystem där 99% av skatten går till politikers löner, fallskärmar, resor, bordellbesök, etc, och bekostandet av massinvandring, övervakning, censur & kontroll.

Det största skälet till att avskaffa skattesystemet, staten och Sverige är att människor som du skriver sådant som ovan. Det är ett bevis på att Svensk skola och alla möjligheter du har fått att bilda dig är helt förkastade, eftersom dina procentsatser och uppskattningar råder så tyder din existens på att 289% av Sveriges 9 miljoner invånare tror att 99% av skatten går till korruption.

Protip: Nästa gång du drar av en svada så avsluta inte med överdrifter, det funkar på tonårsfyllan men här har det inte gått så bra för de som försökt sig på samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Därför att vi har bestämt att staten ska ha våldsmonopol. Låt den lilla tjejen ha med sig ett överfallslarm eller självförsvarsspray istället.

VI? har vi? när hade vi folkomröstning om det senast? vill du måla om ditt hus? fråga staten om lov! vill du gräva en pool på din egen gård? fråga staten om lov! vill du demonstrera? fråga staten om lov! vill du ha rätt att försvara ditt hem och ditt liv? fråga staten om lov! vi lever fan i en diktatur...

Citat:

Hela den beväpnade befolkningen i USA skulle bli fullständigt utraderad om den ställdes mot försvarsmakten. Det är inte realistiskt att tro att det går att störta en regering med semiautomatiska vapen från en otränad, oorganiserad mobb.

Det förändrar inte det faktum att man iaf ges en MÖJLIGHET! i sverige däremot kan vi ingenting göra för att försvara oss mot statliga övergrepp.

Citat:

Varför skulle vi störta vår regering? Den är demokratiskt vald och det är ett nytt val vart fjärde år och så har det varit under en väldans lång tid. Vill majoriteten ha ett regeringsbyte så röstar man för ett sådant regeringsbyte.

Läs ovan!

Citat:

Du behöver bara betala en bråkdel av kostnaden. Behandlingar som kostar hundratusentals kronor får du betala under promillen för.

Vi betalar ju för fan dubbelt! först genom skatt sen ännu mer genom besöken... det får räcka med det ena, och alla blir inte sjuka för jämnan och alla besöker inte sjukhus regelbundet, så ta bort skattedelen för detta helt och låt oss istället betala bara dom gånger vi behöver hjälp... vi kan gott ha försäkringar som USA.

Citat:

Skitsnack.

Dom kan gott försörja sej utan skattemedel! vad blir skillnaden? dom prioriterar redan idag endast vinstintressen, såsom stoppa fortkörare, jaga trimmade mopeder, jaga hembrännare, razzia mot svartklubbar, razzia mot fildelare, tvinga sej in på fotbollsmatcher och skicka fakturor (trots att ingen bett dom komma) när brydde dom sej senast om en misshandel, våldtäkt, eller ens mord?

Citat:

Antingen förstår du inte hur man räknar med procent eller så förstår du inte hur man räknar alls.

Det ska komma från nån som inte inser att vi betalar allt två gånger om?!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Andra är på dig men jag hjälper gärna till.
Intressant.
Låt oss ponera det faktum att våldtäktsmännen nån gång fattade beslut att våldta den "lilla tjejen" eftersom vapen är lättillgängliga i din vision så är det orimligt att anta att ingen av dem i planeringsstadiet ansåg det lämpligt att beväpna sig.
Vad du rimligtvis får ut av en ökad beväpning är en ökad beväpning, oavsett framtida laglydighet eller brottslighet.

Sen så kommer man förstås in på problematiken att den som har med sig en pistol och ska skjuta någon redan har fattat beslutet att döda. Den som då möter den blivande mördaren måste alltså fatta beslutet att själv mörda den andra individen och givetvis få fram sin eldpinne innan hens hjärna är mos.

Idag är det så att det är tämligen lätt men ändå något tidskrävande att skaffa sig vapen. Jag tror nog att det finns en bra massa på forumet som har tillgång till en hagelbock, älgstudsare eller salongsgevär. Det vore inte otroligt att det finns en del grovkalibriga revolvrar eller pickor bland medlemmarna, helt lagligt.

Det råkar nämligen vara så att 700 000 individer i Sverige är vapenägare knappt 10% av befolkningen. Nu är det tämligen orimligt att anta att det finns 700 000 beväpnade brottslingar.

SÅ många OM... vill nån mörda så gör dom det ändå, antingen genom misshandel, kniv, eller annat tillhygge. Eller kör ihjäl nån? men vi förbjuder inte bilar. Det handlar inte om att mörda det handlar om att försvara sej

Citat:

Anarki är alltid önskvärt, har du hört talas om länder såsom Yemen, Libyen eller Somalia. Det är länder där det du beskriver har skett på ett eller annat sätt. Det är synnerligen naivt av dig att tro att en väpnad statskupp ska ena folket.

Jag gav dej många orsaker och du hakar upp dej på anarki? är det även anarki att ha möjligheten att försvara sitt hem och sitt liv? endast i sverige tydligen...

Citat:

Skola, Vägar, Naturreservat, Livsmedelskontroller, Kommunaltrafik, Sjukvård osv.

VAD YRAR DU I?! Skola är tvång, men det borde vara frivilligt och endast bekostas av dem som låter sina barn gå. Kommunaltrafik betalar vi för när vi väl ska åka... eller åker du tåg och buss gratis? sjukvården betalar vi dubbelt för...

Citat:

Hade vi tvingats betala för sjukvårdsbesökens faktiska kostnad så skulle du nog gnälla mer. Vad du betalar är en ynklig del av totalsumman.

Vi gör ju redan det? x2

Citat:

Jag förmodar att du gnäller över fortkörningsböter? Hur många böter tror du polisen måste samla ihop på en timme för att täcka utgifterna?

Gnäller ingenstans, men ja fortkörning är bara en del av flera dom prioriterar så det är inga problem att täcka "utgifterna"

Citat:

Det största skälet till att avskaffa skattesystemet, staten och Sverige är att människor som du skriver sådant som ovan. Det är ett bevis på att Svensk skola och alla möjligheter du har fått att bilda dig är helt förkastade, eftersom dina procentsatser och uppskattningar råder så tyder din existens på att 289% av Sveriges 9 miljoner invånare tror att 99% av skatten går till korruption.

Protip: Nästa gång du drar av en svada så avsluta inte med överdrifter, det funkar på tonårsfyllan men här har det inte gått så bra för de som försökt sig på samma sak.

"289% av Sveriges 9 miljoner invånare tror att 99% av skatten går till korruption" är dina ord inte mina, tycker synd om dina föräldrar som tvångsskattat för din skolgång. Att ta bort detta tvång är ett till steg i att demokratisera sverige och avveckla tvångssamhället

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Ohhkeyyy.. Tror du verkligen på det där skitsnacket? Det finns så vit jag känner till ingen som helst fördel med ökad vapenmängd. Det är snarare så att det istället blir så att antalet döda till följd av dödligt våld kommer öka. Förövrigt så ska man inte driva igenom förändringar genom vapenvåld utan genom demokratiska val.

Sverige brukar ständigt rankas väldigt hög i allt från hälsa/utbildning/nöjdhet etc etc .. Det är inte skatteverkets eller för den delen sjukvården/tandvårdens fel att du tvingas betala egenavgifter vid besök. Detta är politiska beslut som har fattas av riskdagen. Det är inte heller polisens fel att de har förvandlats administratörer utan även det politiker i riksdagen. Att avskaffa skatteverket hade inte påverkat ett skit och det har inte heller något som helst att göra med problematiken.

Och även jag vill ha ner skattetrycket, men detta gör du inte genom avskaffa en av statens viktigaste myndigheter. Att tro något sådant är bara rent fjanteri.

Fördelarna är att majoriteten av vapeninnehavarna kommer utgöras av laglydiga medborgare, och inte i daxläget där bara kriminella har vapen men framförallt handlar det om att kunna försvara sej på samma villkor. Pinsamt att se följderna efter ett sånt här förslag i sverige... men väntat! endast i ett land där foket är hjärntvättade att tänka och tycka på ett visst sätt har man problem med andras åsikter.

Säjer vem? vem tror du meddelar utrikes om l hälsa/utbildning/nöjdhetsläget i sverige? inte är det då du och jag.
Sjukvården, polisen, skatteverket är alla statliga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Fördelarna är att majoriteten av vapeninnehavarna kommer utgöras av laglydiga medborgare, och inte i daxläget där bara kriminella har vapen men framförallt handlar det om att kunna försvara sej på samma villkor. Pinsamt att se följderna efter ett sånt här förslag i sverige... men väntat! endast i ett land där foket är hjärntvättade att tänka och tycka på ett visst sätt har man problem med andras åsikter.

Säjer vem? vem tror du meddelar utrikes om l hälsa/utbildning/nöjdhetsläget i sverige? inte är det då du och jag.
Sjukvården, polisen, skatteverket är alla statliga

Ärligt talat människa.... Du har uppenbara bekymmer. Du råkar inte vara en av de här skogstokiga personerna som hänger på suspekta Ron Paul sidor på YouTube?

Säjer? Antar att du menar "säger". Det är inte svenska staten som rankar det om du nu trodde detta. Du vet uppenbarligen inte ens vad du talar om.

Om vi nu ska kolla hur illa ställt det är i Sverige vid internationella jämförelser så är det inte överdrivet svårt att få fram detta;

Ekonomi
Internationella valutafonden (köpkraft). Plats 14 av 181 (2012)
FN: Human Development Index (HDI/Välstånd). Plats 14 av 181 (2010)
Gallup World Poll: happiness (Nöjdhet). Plats 4 av 155 (2009)
World Economic Forum: Global Competitiveness (konkurrenskraft). Plats 5 av 133 (2013–2014 )

Militärt
Institute for Economics and Peace: Global Peace Index. Plats 10 av 144 (2010)

Politiskt
Transparency International: Corruption Perceptions Index (Korruption). Plats 4 av 180 (2012)
Reporters Without Borders: Press Freedom Index (Pressfrihet). Plats 1 av 178 (2010)
The Economist: Democracy Index (Tillståndet i demokratiska länder). Plats 4 av 167 (2010-2011)

Dina påstående saknar all form av förankring i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

VI? har vi? när hade vi folkomröstning om det senast? vill du måla om ditt hus? fråga staten om lov! vill du gräva en pool på din egen gård? fråga staten om lov! vill du demonstrera? fråga staten om lov! vill du ha rätt att försvara ditt hem och ditt liv? fråga staten om lov! vi lever fan i en diktatur...

Vi, det svenska folket, har bestämt att polisen ska ha våldsmonopol. Vill jag göra fasadförändringar på mitt hus så behöver jag ansöka om att få göra det, ja. Du missuppfattar begreppet diktatur och det gör det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Skrivet av GoldVillage:

Det förändrar inte det faktum att man iaf ges en MÖJLIGHET! i sverige däremot kan vi ingenting göra för att försvara oss mot statliga övergrepp.

I Sverige försvaras folket av staten. Det är statens främsta uppgift. Staten i sig har flera olika kontrollorgan som i sin tur ser till att personer inom statsmakten inte missbrukar sina positioner. Någon överromantiserad bild av ett semiautomat-beväpnat folk i uppror som slår sönder en diktatur är löjlig.

Skrivet av GoldVillage:

Läs ovan!

Fatta vad en demokrati är.

Skrivet av GoldVillage:

Vi betalar ju för fan dubbelt! först genom skatt sen ännu mer genom besöken... det får räcka med det ena, och alla blir inte sjuka för jämnan och alla besöker inte sjukhus regelbundet, så ta bort skattedelen för detta helt och låt oss istället betala bara dom gånger vi behöver hjälp... vi kan gott ha försäkringar som USA.

Så gott som alla moderna demokratier har övergett idén om ett försäkringssystem och det enda land som envetet håller idén kvar vid liv är USA. Det finns en god anledning till att Europa inte har ett försäkringssystem (även om det mycket väl kan komma att bli aktuellt i framtiden av ekonomiska skäl).

Vi betalar inte dubbelt, vilket du kan se i statsbudgeten. Vi betalar skatt, delar av den skatten går till sjukvård. På det har vi små, symboliska betalningar för att alla inte ska springa till läkaren stup i kvarten.

Skrivet av GoldVillage:

Dom kan gott försörja sej utan skattemedel! vad blir skillnaden? dom prioriterar redan idag endast vinstintressen, såsom stoppa fortkörare, jaga trimmade mopeder, jaga hembrännare, razzia mot svartklubbar, razzia mot fildelare, tvinga sej in på fotbollsmatcher och skicka fakturor (trots att ingen bett dom komma) när brydde dom sej senast om en misshandel, våldtäkt, eller ens mord?

Varje dag bryr sig poliser om misshandelsfall, våldtäkter och mord. Om du kände till polisens arbete, eller ännu bättre: kände poliser, så skulle du inte slänga runt den där typen av inskränkta kommentarer.

Skrivet av GoldVillage:

Det ska komma från nån som inte inser att vi betalar allt två gånger om?!

Du har fel. I din lilla bubbla, där räkna är samma sak som att dra siffror ur arslet så betalar, vi allt två gånger om. I den riktiga världen betalar vi en gång, där en viss del (ofta majoriteten) betalas ur en gemensam pott (dvs, via skattemedel) och en annan del (ofta den mindre) betalas av individen.
X + Y = Z
X + Y =! Z+Y

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Vi, det svenska folket, har bestämt att polisen ska ha våldsmonopol. Vill jag göra fasadförändringar på mitt hus så behöver jag ansöka om att få göra det, ja. Du missuppfattar begreppet diktatur och det gör det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Så du visste inte när vi fick folkomrösta om det senast? (jag kan svara åt dej: enkelt, aldrig) STATEN har bestämt det, inte vi! att du accepterar diktaturfasoner gör det extremt svårt att ta dej på allvar...

Citat:

I Sverige försvaras folket av staten. Det är statens främsta uppgift. Staten i sig har flera olika kontrollorgan som i sin tur ser till att personer inom statsmakten inte missbrukar sina positioner. Någon överromantiserad bild av ett semiautomat-beväpnat folk i uppror som slår sönder en diktatur är löjlig.

Det enda staten försvarar är sina egna intressen, kontrollorganen är till för att övervaka folket och hjärntvätta när helst det är möjligt.

Citat:

Fatta vad en demokrati är.

En demokrati är motsatsen till sverige.

Citat:

Så gott som alla moderna demokratier har övergett idén om ett försäkringssystem och det enda land som envetet håller idén kvar vid liv är USA. Det finns en god anledning till att Europa inte har ett försäkringssystem (även om det mycket väl kan komma att bli aktuellt i framtiden av ekonomiska skäl).

Vi betalar inte dubbelt, vilket du kan se i statsbudgeten. Vi betalar skatt, delar av den skatten går till sjukvård. På det har vi små, symboliska betalningar för att alla inte ska springa till läkaren stup i kvarten.

Skillnaden är väl att dessa övriga länder är demokratier och folket har fått säja sitt? var i statsbudgeten kan man se att vi inte betalar dubbelt?
Tusenlappar till mediciner är en "symbolisk" summa?

Citat:

Varje dag bryr sig poliser om misshandelsfall, våldtäkter och mord. Om du kände till polisens arbete, eller ännu bättre: kände poliser, så skulle du inte slänga runt den där typen av inskränkta kommentarer.

I brist på annat ja, ser väl lite bättre ut i statistiken då?

Citat:

Du har fel. I din lilla bubbla, där räkna är samma sak som att dra siffror ur arslet så betalar, vi allt två gånger om. I den riktiga världen betalar vi en gång, där en viss del (ofta majoriteten) betalas ur en gemensam pott (dvs, via skattemedel) och en annan del (ofta den mindre) betalas av individen.
X + Y = Z
X + Y =! Z+Y

först betalar vi skatt, sen betalar vi för sjukvårdsbesöken - så ser den riktiga världen ut och den kan du inte gömma bakom en uträkning

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Ärligt talat människa.... Du har uppenbara bekymmer. Du råkar inte vara en av de här skogstokiga personerna som hänger på suspekta Ron Paul sidor på YouTube?

Säjer? Antar att du menar "säger". Det är inte svenska staten som rankar det om du nu trodde detta. Du vet uppenbarligen inte ens vad du talar om.

Det faktum att sjukvården, polisen och skatteverket är statliga gör att jag har bekymmer? ron paul på jutuben???

Ska vi kika på nån som har bekymmer kan vi kika på personen som har slut på argument till den milda grad att en anmärkning på stavningen måste göras.

Citat:

Om vi nu ska kolla hur illa ställt det är i Sverige vid internationella jämförelser så är det inte överdrivet svårt att få fram detta;

Ekonomi
Internationella valutafonden (köpkraft). Plats 14 av 181 (2012)
FN: Human Development Index (HDI/Välstånd). Plats 14 av 181 (2010)
Gallup World Poll: happiness (Nöjdhet). Plats 4 av 155 (2009)
World Economic Forum: Global Competitiveness (konkurrenskraft). Plats 5 av 133 (2013–2014 )

Militärt
Institute for Economics and Peace: Global Peace Index. Plats 10 av 144 (2010)

Politiskt
Transparency International: Corruption Perceptions Index (Korruption). Plats 4 av 180 (2012)
Reporters Without Borders: Press Freedom Index (Pressfrihet). Plats 1 av 178 (2010)
The Economist: Democracy Index (Tillståndet i demokratiska länder). Plats 4 av 167 (2010-2011)

- DET om nåt saknar all form av förankring i verkligheten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, fullständigt bizarr forumtråd som borde ha självdött för länge sen, den lever vidare med bidragsfinansierade troll som har tid att sitta och skriva strunt från morgon till kväll! Ni är på ett datorforum! Skaffa ett jobb eller bli politiker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Så du visste inte när vi fick folkomrösta om det senast? (jag kan svara åt dej: enkelt, aldrig) STATEN har bestämt det, inte vi! att du accepterar diktaturfasoner gör det extremt svårt att ta dej på allvar...

Vi folkomröstar inte om allt därför att vi har valt en representativ demokrati. Skulle en majoritet vara för en sådan folkomröstning skulle något parti garanterat tagit den frågan till sig.

Skrivet av GoldVillage:

Det enda staten försvarar är sina egna intressen, kontrollorganen är till för att övervaka folket och hjärntvätta när helst det är möjligt.

Staten är inte en varelse, staten består av många självtänkande individer. Tro mig när jag säger att dina paranoida tendenser inte stärker dina argument.

Skrivet av GoldVillage:

En demokrati är motsatsen till sverige.

Nej.

Skrivet av GoldVillage:

Skillnaden är väl att dessa övriga länder är demokratier och folket har fått säja sitt?

Hur har du inte fått säga ditt?

Skrivet av GoldVillage:

var i statsbudgeten kan man se att vi inte betalar dubbelt?

Du kan titta på kostnaderna kontra intäkterna för landsting, kommun och stat.

Skrivet av GoldVillage:

Tusenlappar till mediciner är en "symbolisk" summa?

När behandlingarna kostar hundratusentals kronor, ja.

Skrivet av GoldVillage:

I brist på annat ja, ser väl lite bättre ut i statistiken då?

Gå till ditt lokala poliskontor och ställ frågor om hur deras arbetsdag ser ut, vad de jobbar med, vad de är engegerade med.

Skrivet av GoldVillage:

först betalar vi skatt, sen betalar vi för sjukvårdsbesöken - så ser den riktiga världen ut och den kan du inte gömma bakom en uträkning

Nej, nu var det det här med att räkna igen (vilket du borde ha lärt dig i skolan som dina föräldrar tvingats betala för, snacka om bortslösade resurser...).

Ett läkarbesök inklusive recept på medicin kostar 100X
Kommun och landsting betalar 90X (här finns också en viss summa i form av skatteinbetalningar från nyttjaren)
Staten betalar 5X
Individen betalar 5X efter besöket
Totalt: 100X

Det är inte så att individen betalar 100X och sedan står skattebetalarna för ytterligare 100X. Att du betalar en summa efter ett läkarbesök är inte detsamma som att du betalar för hela kostnaden av besöket. Jag "gömmer" mig inte bakom en uträkning, jag försöker få dig att förstå hur verkligheten fungerar. Det är dock typiskt för irrationella människor att skygga undan för rationella argument.

EDIT: jag kan tillägga att när det kommer till billigare mediciner så får invididen oftast betala en större del själv. Vi har ett högkostnadsskydd för att skydda mot just högre kostnader, en sideffekt av det är att vi får betala en större bit själv när den totala kostnaden är lägre. Detta just därför att en person inte ska nekas dyra behandlingar om det skulle behövas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10