gtx 580 gigabyte Ud med 400watt?

Permalänk
Inaktiv

gtx 580 gigabyte Ud med 400watt?

Hej, kan inte så mycket om hur mycket watt dator delar drar m.m
men iallafall så fick jag ett gtx 580 gigabyte Ud av en kompis.
och mitt nätagge är på 400 watt, FSP Group FSP400-60APN 400W.
och det finns bara en 6 pin PCI-E kontakt,så jag hade tänkt o köpa : Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e.
skulle det funka tro?
btw specs:
775 socket, asus P5K PRO, intel duo 2 core e6750
4 gb ramminne, en hårddisk, cd läsare + 3 fläktar
tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

vad tycker du att jag ska göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hej, kan inte så mycket om hur mycket watt dator delar drar m.m
men iallafall så fick jag ett gtx 580 gigabyte Ud av en kompis.
och mitt nätagge är på 400 watt, FSP Group FSP400-60APN 400W.
och det finns bara en 6 pin PCI-E kontakt,så jag hade tänkt o köpa : Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e.
skulle det funka tro?
btw specs:
775 socket, asus P5K PRO, intel duo 2 core e6750
4 gb ramminne, en hårddisk, cd läsare + 3 fläktar
tacksam för snabba svar

Som fantomen sa, troligen inte och jag skulle definitivt inte testa.

Men det ser ut som din dator har ett par år på nacken och kanske ändå ska uppgraderas snart? Satsa då på valfritt känt märke med cirkus 500w+ så har du nog med kräm för framtida byggen så länge du håller dig till enkel-GPU setups.

Permalänk
Medlem

Nu använder iofs sweclockers sig av en processor som säkert drar minst 50W mer än en enkel Core2 Duo, men ditt nätagg skulle ligga strax under max-belastning så nätaggsfläkten skulle låta som ett jetplan.
FSP gör bra budget-agg så belastningen borde gå bra ett tag men köp ett starkare och tystare nätagg (600+) istället.
Du spar väl en hundring på att du inte behöver köpa molex-adaptrar.

Ett bra nätagg kan du ju använda även i nästa dator också.
Själv gillar jag Corsair (Jo, Seasonic är bäst men också lite dyrare).
Fractal Design har väl något bra och tyst nätagg för överkomlig penning också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Racka:

Som fantomen sa, troligen inte och jag skulle definitivt inte testa.

Men det ser ut som din dator har ett par år på nacken och kanske ändå ska uppgraderas snart? Satsa då på valfritt känt märke med cirkus 500w+ så har du nog med kräm för framtida byggen så länge du håller dig till enkel-GPU setups.

haha visst har datorn ett par år på nacken, men den fungerar fortfarande finfint!
jag ska köra med denna så länge jag kan, fungerar ju felfritt! ^^
tack !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A7V:

Nu använder iofs sweclockers sig av en processor som säkert drar minst 50W mer än en enkel Core2 Duo, men ditt nätagg skulle ligga strax under max-belastning så nätaggsfläkten skulle låta som ett jetplan.
FSP gör bra budget-agg så belastningen borde gå bra ett tag men köp ett starkare och tystare nätagg (600+) istället.
Du spar väl en hundring på att du inte behöver köpa molex-adaptrar.

Ett bra nätagg kan du ju använda även i nästa dator också.
Själv gillar jag Corsair (Jo, Seasonic är bäst men också lite dyrare).
Fractal Design har väl något bra och tyst nätagg för överkomlig penning också.

okej nytt nätagge...
vilket skulle du rekomendera?
http://www.inet.se/produkt/5315304/be-quiet-kraft-600w
eller
http://www.inet.se/produkt/6909728/fractal-design-integra-r2-... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hej, kan inte så mycket om hur mycket watt dator delar drar m.m
men iallafall så fick jag ett gtx 580 gigabyte Ud av en kompis.
och mitt nätagge är på 400 watt, FSP Group FSP400-60APN 400W.
och det finns bara en 6 pin PCI-E kontakt,så jag hade tänkt o köpa : Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e.
skulle det funka tro?
btw specs:
775 socket, asus P5K PRO, intel duo 2 core e6750
4 gb ramminne, en hårddisk, cd läsare + 3 fläktar
tacksam för snabba svar

Det kommer absolut inte funka. Hade kört på minst 650w för att vara säker. Har en antec VP550P 550w psu men dock så räckte det inte, datorn startades om utan någon varning medan jag spelade.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2-...

eller

http://www.inet.se/produkt/6909728/fractal-design-integra-r2-...

ska funka bra då

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArbnorRe:

Det kommer absolut inte funka. Hade kört på minst 650w för att vara säker. Har en antec VP550P 550w psu men dock så räckte det inte, datorn startades om utan någon varning medan jag spelade.

vad hade du för setup då?

Permalänk
Inaktiv

tack!
blir nog det på 650 watt, tack så mycket !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

vad hade du för setup då?

Har amd fx 4100, 8gb ram, 1tb WDB. Dock så var gtx 580 för kraftfull för min dator hehe, fick bättre fps på vissa spel med mitt gamla ati 5770 så jag sålde 580n.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArbnorRe:

Har amd fx 4100, 8gb ram, 1tb WDB. Dock så var gtx 580 för kraftfull för min dator hehe, fick bättre fps på vissa spel med mitt gamla ati 5770 så jag sålde 580n.

haha jag har faktiskt 2 styck gtx 580, men jag har det ena som reserv och det andra ska jag använda i min dator.
jag kan inte köra dom i SLI pga moderkortet jag har stöder endast Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

haha jag har faktiskt 2 styck gtx 580, men jag har det ena som reserv och det andra ska jag använda i min dator.
jag kan inte köra dom i SLI pga moderkortet jag har stöder endast Crossfire.

Bara Crossfire och inte SLI? Det är i praktiken samma sak, bara att AMDs heter CF och Nvidias SLI.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det stödja båda!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wipen96:

Bara Crossfire och inte SLI? Det är i praktiken samma sak, bara att AMDs heter CF och Nvidias SLI.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det stödja båda!

om jag minns rätt så kan jag ha båda inkopplade men inte i Sli, inte helt säker !

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Bara Crossfire och inte SLI? Det är i praktiken samma sak, bara att AMDs heter CF och Nvidias SLI.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det stödja båda!

Nej det är bara förmodligen CF. Har en 775 socket moderkort som bara stödjer CF alltså icke SLI.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Bara Crossfire och inte SLI? Det är i praktiken samma sak, bara att AMDs heter CF och Nvidias SLI.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det stödja båda!

SLI har högre krav på bandbredder i PCIe-slottarna än CF. Många moderkort stödjer bara CF och inte SLI, även av skäl som dessa som nvidia innebär mindre problem ibland.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H