Grafikkort PCI för 486-moderkort

Permalänk
Medlem

Grafikkort PCI för 486-moderkort

Hej!

Jag har ett 486-moderkort med fyra PCI-portar på gång. Det blir MS-DOS för att spela lite gamla spel. Vad ska man kolla efter för grafikkort?
Är det tidiga Matrox och liknande?

Jag antar att ett Nvidia RIVA 128 ZX är för modernt?

Saturday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka spel handlar det om?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lite allt möjligt, Destruction Derby, Theme Hospital, Quake, Syndicate, Doom, Wolfenstein 3D. Så mycket som möjligt.

Det jag undrar är mer generellt - blir det problem med nyare kort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

ATI Mach64 ,ATI Rage ,ATI rage II eller ATI Rage II+DVD, 2-4MB bästa korten
eller
S3 Trio 64V+ eller Trio 64V2 eller S3 Trio3D 2-4MB

Matrox kort är inga såkallade "spel" kort

Kolla denna webbutiken
http://kraftsound.com/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=1...

http://kraftsound.com/oscommerce_st/catalog/product_info.php?...
ATI mach64 2MB PCI 24Kr bästa kortet enligt mitt tycke

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saturday_sun:

Lite allt möjligt, Destruction Derby, Theme Hospital, Quake, Syndicate, Doom, Wolfenstein 3D. Så mycket som möjligt.

Det jag undrar är mer generellt - blir det problem med nyare kort?

De spel du nämner här nyttjar inga accelerations-funktioner. De kör rent och slätt på processorn.
Grafikkortet i dessa fall jobbar enbart med att visa bilden på skärmen, så vilket SVGA grafikkort som helst duger gott. Även ISA-baserade sådana.
En del av titlarna är så kallade DOS-spel, och använder den gamla klassiska upplösningen 320x200 med 256 färger. Det klarar till och med äldre VGA-kort av.

Några förslag:
ATI Mach serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach )
S3 Trio -serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/S3_Trio )
Tseng Labs ET4000 / ET6000 / ET6100 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tseng_Labs )
Cirrus Logic CL-GD5xxx serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Logic )

Du undrar om det blir problem med nyare kort?
Nej. Högst troligt inte, men det är lite att skjuta bananflugor med en Bofors 57 mm kanon.
Det viktiga är att mängden grafikminne i alla fall är 1 mebibyte, för att kunna klara av SVGA-upplösningar. (Mer än 640x480)
Men DOS-spel som är hårdkodade i 320x200 i 256 färger, så räcker det gott med 64 kibibyte videominne.
Vissa speltitlar kan på sin höjd "kräva" VESA-kompatibiltet, för att kunna nyttja högre upplösningar än 320x200.
De flesta grafikkorten klarar det.

Du har ingen nytta av 3D-accelerering i dessa fall. Många 3D-speltitlar från den här tiden var rent mjukvaru-renderade. Speciellt de du nämnt.
Visst finns det extra mjukvara och moddar för att kunna spela spelen med modernare grafikkort, högre texturupplösning och 3D-accelerering, men det är inget som kommer som original, och kräver i regel mer än en 486 och en del pillande med att extrahera och/eller konvertera spelens data-filer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen Bussler!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De spel du nämner här nyttjar inga accelerations-funktioner. De kör rent och slätt på processorn.
Grafikkortet i dessa fall jobbar enbart med att visa bilden på skärmen, så vilket SVGA grafikkort som helst duger gott. Även ISA-baserade sådana.
En del av titlarna är så kallade DOS-spel, och använder den gamla klassiska upplösningen 320x200 med 256 färger. Det klarar till och med äldre VGA-kort av.

Några förslag:
ATI Mach serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach )
S3 Trio -serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/S3_Trio )
Tseng Labs ET4000 / ET6000 / ET6100 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tseng_Labs )
Cirrus Logic CL-GD5xxx serien ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Logic )

Du undrar om det blir problem med nyare kort?
Nej. Högst troligt inte, men det är lite att skjuta bananflugor med en Bofors 57 mm kanon.
Det viktiga är att mängden grafikminne i alla fall är 1 mebibyte, för att kunna klara av SVGA-upplösningar. (Mer än 640x480)
Men DOS-spel som är hårdkodade i 320x200 i 256 färger, så räcker det gott med 64 kibibyte videominne.
Vissa speltitlar kan på sin höjd "kräva" VESA-kompatibiltet, för att kunna nyttja högre upplösningar än 320x200.
De flesta grafikkorten klarar det.

Du har ingen nytta av 3D-accelerering i dessa fall. Många 3D-speltitlar från den här tiden var rent mjukvaru-renderade. Speciellt de du nämnt.
Visst finns det extra mjukvara och moddar för att kunna spela spelen med modernare grafikkort, högre texturupplösning och 3D-accelerering, men det är inget som kommer som original, och kräver i regel mer än en 486 och en del pillande med att extrahera och/eller konvertera spelens data-filer.

Precis, det är egentligen bara bild jag behöver. Jag har ett VESA Local Bus-kort, men det passar inte till moderkortet jag planerar att använda, så därför undrar jag hur det kommer att funka med modernare PCI-kort. Det var ju PCI till Pentium och Pentium II så jag minns den tiden. Hade ett Matrox Millennium till min Pentium 133 (I spelväg var det mest TV-spel för mig vid denna tid), men tyvärr lämnade jag den datorn på tippen. Hur det var med 486:orna har jag helt enkelt glömt bort.

Jag minns det där med 1MB och upplösningarna - det första grafikkortet jag hade till min 486:a hade bara 1MB, så då kunde man ju glömma 800x600 i Windows... Jag har kvar mitt allra första 486-moderkort, men det är tyvärr trasigt.

Jag testar med mitt Nvidia Riva 128 ZX, så får vi se om maskinen accepterar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Matrox kort är inga såkallade "spel" kort

Och det är ett 2MB S3 kort?
I så fall är Nvidias Riva serie (Riva 128/Riva TNT/TNT2) eller motsvarande ATI Rage kort mera "spelkort".
Fast då är vi väl mer inne på Pentium MMX, AMD K6, K6-2, K6-3, Pentium 2 generation än 486 egentligen.
Kör man spel med software renderer så spelar det mindre roll om man inte har ett "spelkort".

Skrivet av SysGhost:

Skrivet av saturday_sun:

Jag minns det där med 1MB och upplösningarna - det första grafikkortet jag hade till min 486:a hade bara 1MB, så då kunde man ju glömma 800x600 i Windows... Jag har kvar mitt allra första 486-moderkort, men det är tyvärr trasigt.

Njae, beror på vilket färg djup man vill köra.
512kB grafikminne (0,5MB) räcker till 800x600 om man nöjer sig med 256 färger.
På 1MB kan man köra 800x600 i 65536 färger.
Men vill man kunna köra 800x600 i 16 Miljoner färger så behövs 2MB.

Jag hade 1MB grafikkort i min 486 och kunde välja 1280x1024 i upplösning (16 färger). Däremot skärmen jag hade på den tiden gillade inte den upplösningen alls.

Blir det en 486 DX4 då om du har så häftigt moderkort att det har PCI och allt. Kanske en 100MHzare eller t.o.m. 120MHz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Minns att gamla DOS spel hade upplösningar däromkring, men det var inte alltid exakt 320x200.
Kunde vara 300x200, 320x200, 320x240.
För 320x240 så blir 64kB lite för lite om du vill ha hela 256 färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I så fall är Nvidias Riva serie (Riva 128/Riva TNT/TNT2) eller motsvarande ATI Rage kort mera "spelkort".
Fast då är vi väl mer inne på Pentium MMX, AMD K6, K6-2, K6-3, Pentium 2 generation än 486 egentligen.
Kör man spel med software renderer så spelar det mindre roll om man inte har ett "spelkort".

Njae, beror på vilket färg djup man vill köra.
512kB grafikminne (0,5MB) räcker till 800x600 om man nöjer sig med 256 färger.
På 1MB kan man köra 800x600 i 65536 färger.
Men vill man kunna köra 800x600 i 16 Miljoner färger så behövs 2MB.

Jag hade 1MB grafikkort i min 486 och kunde välja 1280x1024 i upplösning (16 färger). Däremot skärmen jag hade på den tiden gillade inte den upplösningen alls.

Blir det en 486 DX4 då om du har så häftigt moderkort att det har PCI och allt. Kanske en 100MHzare eller t.o.m. 120MHz ?

Just det, färgerna var det också ja.

Jag har en 486 DX2 66MHz liggande, så det får bli den nu i början. Om den inte funkar är reserven är en SX 33, så det får bli att byta ut den mot en snabbare när tillfälle ges.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

s3 trio brukar alltid funka fint!

hur var det nu med drivrutiner och dos? har inget minne av att jag någonsin installerat grafikkort under renaste dos, utan det har bara funkat

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Så länge man kör VGA är det bara o köra. Vet däremot att vissa spel hade olika drivers för SVGA lägen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TimmyQ:

s3 trio brukar alltid funka fint!

hur var det nu med drivrutiner och dos? har inget minne av att jag någonsin installerat grafikkort under renaste dos, utan det har bara funkat

Skrivet av Karaff:

Så länge man kör VGA är det bara o köra. Vet däremot att vissa spel hade olika drivers för SVGA lägen..

VGA-standarden behövde inga drivrutiner. Allt som behövdes fanns med i grafikkortets egna firmware.
Men för att klara högre upplösningar än 640x480 (Som kallas VGA-upplösning), behövdes det lite trixande.

Antigen skrevs mjukvaran/spelen för en viss typ av grafikkort, eller så använde man VESA-standarden (En utökning av VGA-standarden).
Det var mycket populärt under DOS 6.x / Windows 3.1x tiden att man skulle ha VESA-kompatibla grafikkort, så man kunde köra vissa DOS-spel i högre upplösning och fler färger än vad VGA klarade. Gärna med VESA 2.0

VESA blev en begränsning efter en tid, och spelen började skrivas för Windows 3.1x. Där behövde spelmakarna inte pyssla med specialhack och bekymmer med inkompatibla grafikkort. Man förlitade sig helt på att Windows-miljön har allt konfigurerat och klart.
Ganska snart blev man begränsad av 16 bitar, varav Win32s kom till för att ge Windows 3.1x 32 bitars kapacitet. Detta blev snart ett krav för en del speltitlar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Just det, färgerna var det också ja.

Jag har en 486 DX2 66MHz liggande, så det får bli den nu i början. Om den inte funkar är reserven är en SX 33, så det får bli att byta ut den mot en snabbare när tillfälle ges.

Jag har en Pentium overdrive 83MHz Socket 3, om du e intresserad.

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Jag har en Pentium overdrive 83MHz Socket 3, om du e intresserad.

hehe, jag har faktiskt också en sån, var väl inte så prisvärd uppgradering... (från en DX2 66MHz).
Men lite cool var den ändå. Gjorde så jag kunde köra vissa spel som krävde pentium, bara inte så snabbt.
(vissa spel kollade vad man hade för hårdvara och kunde vägra att ens försöka köra om man inte uppfyllde kraven). Den integrerade fläkten var också relativt tyst.

Jag tänkte dock behålla både min 486 CPU och min Pentium Overdrive av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

Skulle nog också rekommendera S3 Trio till det här.
Hade själv ett ATi Rage II vilket jag verkligen inte kan rekommendera, var aldrig något annat än strul med det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Minns det som att Matrox-korten överlag funkade väldigt bra i rent VGA/SVGA-läge också i DOS, alltså; Matrox Mystique och Matrox Millenium. I alla fall Mystique-en hade viss 3D-acc i Win95/98 också om det är av intresse, fast som jag minns den så var det ung. lika "fult" som software rendering om än något snabbare.

Men de flesta tidigare nämnda kort i den eran med 1-2MB grafikminne, eller tom. 512KB bör göra susen för DOS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eller en 133 MHz, jag har en AMD 586 133 MHz processor med Socket 3 liggandes som jag aldrig hittat ett moderkort till som passat. Ska man ha en ännu snabbare cpu får man försöka få tag på en pentium overdrive processor för Socket 3.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

S3 Trio64-korten hade problem i vissa spel tillsammans med Voodoo1, så ett Matrox Millennium eller Mystique är att föredra

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------