Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErwinHun:

Jag blev lite förvånad och konfunderad av artikeln och den här tråden. Har inte Win8.1 funnits länge?

Det har funnits en beta sedan 26e juni 2013. Den färdiga versionen släpptes till allmänheten 17e oktober 2013.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Skaffade mig en laptop igår, slängde ut den medföljande bloatade operativet, och kastade in en färsk 8.1. Inga problem att tala om.

Och jag måste faktiskt revidera min inställning om Win 8.
På desktop är det "helt ok", vissa saker bätre än sjuan, vissa sämre, men inget som gör det direkt oanvändbart.

På en laptop däremot, med begränsad bildyta, ingen mus, och mouspad med multituch känns det betydligt mer hemma. Åttan vinner märkbart i manövrerbarhet här, trots total avsaknad av pekskärm.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Skaffade mig en laptop igår, slängde ut den medföljande bloatade operativet, och kastade in en färsk 8.1. Inga problem att tala om.

Och jag måste faktiskt revidera min inställning om Win 8.
På desktop är det "helt ok", vissa saker bätre än sjuan, vissa sämre, men inget som gör det direkt oanvändbart.

På en laptop däremot, med begränsad bildyta, ingen mus, och mouspad med multituch känns det betydligt mer hemma. Åttan vinner märkbart i manövrerbarhet här, trots total avsaknad av pekskärm.

Kul att höra, jag har för mig att du har varit en stor kritiker av Windows 8.

Ja och då kan man tänka på att kundnöjdheten med Windows 8/8.1 är högre om man har en pekskärm än om man inte har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört 8.1 i drygt en vecka nu, och allt fungerar förträffligt bra. Har inte ens installerat någon 3:e parts startmeny. Dock är jag lite besviken på Asus och Intel som inte släpper uppdaterade drivers. Chipset, Sata, integrerat ljudkort osv, kör med generella drivrutiner verkar det som.
Någon annan med Asus p7p55d som lyckats hitta något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Har kört 8.1 i drygt en vecka nu, och allt fungerar förträffligt bra. Har inte ens installerat någon 3:e parts startmeny. Dock är jag lite besviken på Asus och Intel som inte släpper uppdaterade drivers. Chipset, Sata, integrerat ljudkort osv, kör med generella drivrutiner verkar det som.
Någon annan med Asus p7p55d som lyckats hitta något?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kontaktat Asus och Intel gällande detta? Det kan vara bra feedback för dem. Själv har jag kontaktat Dell för att få dem att få tummen ur.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kul att höra, jag har för mig att du har varit en stor kritiker av Windows 8.

Ja och då kan man tänka på att kundnöjdheten med Windows 8/8.1 är högre om man har en pekskärm än om man inte har det.

Njae, jag har snarare vart en kritiker av den mest obefogade kritiken.
Men tidigare har jag mest sett Modern Ui som "överkomligt", nu på laptopen är det rentav fördelaktigt.
Sen så har jag visserligen haft över ett års övning på desktopen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har du kontaktat Asus och Intel gällande detta? Det kan vara bra feedback för dem. Själv har jag kontaktat Dell för att få dem att få tummen ur.

ASUS svar:

Hej

Produkten är för gammal och stöder inte win 8. Vi kommer inte att släppa några nya drivrutiner till denna.

Please feel free to reply in either English, Finnish or Swedish.

Receive direct support for your ASUS All-in-One, Desktop, Eee family, LCD, Notebook, PadFone and Wireless.
From Sweden: 08 587 69 407
From Norway: 23 16 26 82
From Denmark: 38 32 29 43
From Finland: (09) 69 37 96 90

Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic
Technical Support Department

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tycker W8.1 är riktigt bra! Använder det på min stationära och visst använder jag sällan startmenyn men den är ganska bra att ha när jag kopplar över till TV:n och sätter mig i soffan med mitt trådlösa tangentbord/touchpad! En del kvar med både design och funktion att jobba på men jag föredrar det helt klart över W7.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Samma här. I CS:GO känns det som om jag har 125hz och 200dpi med musen, sjukt irriterande. Går väl att korrigera iofs men det är irriterande när man, som du säger, väl vant sig med en inställning. Spel i allmänhet och CS i synnerhet känns enormt laggiga också, som om de körs på en 45hz-skärm. Jag kör i 144hz annars och i Nvidias kontrollpanel verkar allt vara som det ska, även om jag var tvungen ändra tillbaka vissa saker som tydligen 8.1-uppdateringen ändrade på.

Äntligen verkar det som MS kommer göra något åt problemet.
http://hothardware.com/News/Microsoft-Admits-Windows-81-Updat...

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering från min kommentar 2013-10-20, 09:34

- Vad tycker ni?

Skitnöjd!

Är det bra eller dåligt?

Alla problem jag hade med Windows 8 är idag lösta med Windows 8.1

Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den?

Inget krånglade och allt gick smärtfritt. Gjorde en clean install från Windows 7.

Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?

Jepp allt fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Jag har otroliga muslagg i vissa spel med 8.1 så jag fick gå tillbaka till 8.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag har otroliga muslagg i vissa spel med 8.1 så jag fick gå tillbaka till 8.0

Det har släppts en patch för det, såg du till att uppdatera Windows 8.1 helt och hållet med Windows Update?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det har släppts en patch för det, såg du till att uppdatera Windows 8.1 helt och hållet med Windows Update?

Jag tror det är en manuell patch som man måste ladda ned själv. Det var iaf det först när den släpptes.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det är en manuell patch som man måste ladda ned själv. Det var iaf det först när den släpptes.

Ja det var det, men nu ingår den i Windows Update.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det har inte funkat ändå med patchen.
Va någon månad sedan jag tröttnade och la in 8.0 igen.

Jag uppdaterade helt.