Permalänk
Medlem

Fjärrstyra bil?

Satt och funderade förut av vad jag skulle göra med lite gammla elektronikprylar och kom fram till att fjärrstyra bilen vore nog det ultimata..

Om man sätter in en bärbar dator, med WLAN koppling, i en bil. Man har två webkameror (relativt bra kvalitet Fram och bak)..
Sedan så gör man ett eget program som kan tolka signaler från WLAN och kan på så sätt styra gas, styrning m.m.

Tanken med detta är att man skall kunna sitta och styra bilen utan att ha visuel kontakt med den..

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Du behöver nog lite fler än bara två kameror för annars blir det lite
farligt att inte kunna se vad som händer på sidorna.
Men det skulle ju vara ganska nice om man fick det att funka.
Då kunde man ju köra fram bilen till dörren när man ska ut

Permalänk
Medlem

hmm.. Skall försöka samla ihop lite stålar och köpa lite fler kameror då.. Skall försöka fullborda detta projekt.. Men hur skall man göra med växellådan? det skall ju vara automatväxling.. men.. kom på det, tror man kan göra en fin elektronisk krets som byter växel i den manuella lådan!

Permalänk
Medlem

Jo det kan ju bli lite problem. Men om man har en nyare bil med paddlar som man växlar med, då skulle det nog vara enklare.

Permalänk
Medlem

jo men man vill kanske inte "modda" en ny bil. Skall testa med en Volvo 740 eller en VW Golf först..

Permalänk
Medlem

Och jag som hoppades på att det skulle vara en leksaksbil

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

sjysst ide men man vill nog prova med en 240 lr nån sån skitbil för du lär ju krasha ett par ggr inan du fåt rätt på allt tror jag

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

hehe, jag tycker att det låter som ett skitwolit project!
lycka till
keep us up to date!

Visa signatur

nisse

Permalänk

Tufft, fasen har du trådlöst bredband kan du ju fan köra runt i hela STHM...

Visa signatur

/Henrik

Permalänk

blir många servon å så.... är nog mycke lättare om du har en automat låda... eller en nyare bil där du bara kan koppla in dej i en data box å styra bilen elektroniskt....

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk
Medlem

jo men vågar man att greja med en ny bil? nej jag tror inte jag skall göra det iallfall. Har fått tag på en volvo jag kanske skall testa detta på..
Igentligen är det ju inte så svårt projekt.. Skall börja bygga och om jag kommer igång, även lägga upp bilder

vore trevligt med synpunkter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condor
jo men vågar man att greja med en ny bil? nej jag tror inte jag skall göra det iallfall. Har fått tag på en volvo jag kanske skall testa detta på..
Igentligen är det ju inte så svårt projekt.. Skall börja bygga och om jag kommer igång, även lägga upp bilder

vore trevligt med synpunkter!

Hur fet räckvid hade du tänkt dig?
du komer få ha en basstation med gigantisk räckvidd, sen kan du ju köra med antenn på den me, åsså antenn på motagaren i bilen me såklart.. då borde du komma upp i en bra bits räckvidd..

tänk också på fördröjningen som kan komma att bli på längre stäckor..

placering på kameror skulle jag nog hatvå bak (vid lamperna typ) en på verje sida på taket (mitten på bilen typ)
två där fram (på bakspeglarna fast riktade framåt)

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha typ någon form av fel koll om förbindelsen brytts.... som inte bara tvär nittar utan saktar in utan att krocka eller ställer till med bekymmer

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Du måste nog ha typ någon form av fel koll om förbindelsen brytts.... som inte bara tvär nittar utan saktar in utan att krocka eller ställer till med bekymmer

vid vanlig servo styrning på tex en liten radio styrd bil så låser sig servona när radio styrningen bryts... så om du håller full gas så äre full gas när det bryts... vad jag vet iaf...

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk
Medlem

Tanken är att det skall sitta en relativt lång antenn på bilen (som en vanlig radiomast) och sedan vara en antenn på basenheten.
Jag har inte tänkt någon lång räckvidd.. Bara några hundra meter vid bra terräng.

Men en felsökare som gör att bilen bromsas in borde inte vara så svårt att göra iochmed att det sitter en bärbar dator i bilen som skall få signaler från WLAN och sedan skicka vidare impulser till bilen..

Permalänk

Condor: Har du några servon eller ska du skaffa de?Å hur hade du tänkt å koppla dom servona vidare så att datorn ska styra dom?

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk
Medlem

men hallå!! nu kanske jag har fel (har hänt förut) men om man har webbkameror och du hade tänkt att köra i mer än 5-10cm/s så blir bilden bara ett enda virrvarr för att kameran inte hinner med,

blir iaf så med de webbkameror som jag har haft att göra med.

och då kanske det inte är aktuellt att prata om hur man skall kunna växla då man inte ens kommer att se någonting innan det är dags att vxla upp till 2:an

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cypher
men hallå!! nu kanske jag har fel (har hänt förut) men om man har webbkameror och du hade tänkt att köra i mer än 5-10cm/s så blir bilden bara ett enda virrvarr för att kameran inte hinner med,

blir iaf så med de webbkameror som jag har haft att göra med.

och då kanske det inte är aktuellt att prata om hur man skall kunna växla då man inte ens kommer att se någonting innan det är dags att vxla upp till 2:an

Det finns lite dyrare kameror som har en mycket bättre uppdaterings hastighet än vad "vanliga" webkameror har..

Servon går att fixa genom en arm som styr.. lite krångligt, har inte kommit så långt som att börja designa det men jag tror inte det skall vara så strora problem!

Permalänk
Medlem

Kul grej, men jag antar att den inte kommer köras bland folk? Om den bara ska köras ute på vischan behöver du inte tänka så mycket på säkerhet. Men ratten då, ska du ha en stark motor till den eller är det servostyrning på bilen? Om det är servo på bilen kanske man på nått sätt kan styra det direkt.

Permalänk
Medlem

jo det är klart den skall köras på folktomma ställen
Angående styrningen så är det servo på bilen.. Men undrar om en lite elmotor eller någon annan apparatur skulle fixa att styra..

Någon idé?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forskarn
Kul grej, men jag antar att den inte kommer köras bland folk? Om den bara ska köras ute på vischan behöver du inte tänka så mycket på säkerhet. Men ratten då, ska du ha en stark motor till den eller är det servostyrning på bilen? Om det är servo på bilen kanske man på nått sätt kan styra det direkt.

Om det nu är servo-styrning(1) i bilen så måste man iaf ha ett servo(2) som är starkt nog att vrida ratten, pga att rattstången går direkt till styr-servot(1) i bilen. Så den kraften som det krävs av en människa att vrida ratten är alltså den styrkan som behövs till servo-styrningen(1) i bilen för att den ska kunna vrida hjulen...

Visserligen skulle man ju säkert kunna göra någon utväxling så att styrningen inte blir så tung... Funderar över hur man ska göra med växlingen och det får väll bli nån typ av pneumatiskt system som sköter de... beroende på om du ska ha automat eller manuell växling visserligen...

Såg ett film klipp en gång med massa galna amerikanare som att byggt en fjärr-styrd bil som dom åkte vid sidan av å sköt på... Hade solida gummi däck å allt... styrningen därimot hade dom gjort en människo-liknande robot med armar å allt som styrde å växlade... Men det var ju automat så lättare att styra växlingen.
till slut så stannade ju bilen pga av att dom skutit sönder den helt....

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk

Var lite sen där å såg inte att du skrev men det svarra ju på frågan typ

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk
Medlem

ta gärna den till besiktningen före körning ok!!

edit: LOL hur gör du om det blir lagg?

Permalänk

Fett impad.... klart du inte ska köra den bland folk.......(hehehehe får sjuka ideer om hur mabn skulle kuna fylla bilen med sprängämnen och sedan detonera heheheheh men det är bara min sjuka hjärna.....)

detta är sånt man kan visa upp på uppvisningar.....

hur ska du styra den.....

enligt mig så MÅSTE du skaffa en ratt till datorn...

en sak som vore kol att visa upp ut i fall att man ska skryta vore att sitta på taket med en lap top och köra bilen.....

Åter igen sjukt snyggt bygge har du svängarna förbi skåne kan vi dra ut på något fält och göra lite ringar med din "radiostyrda bil"

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Medlem

Jo det med servon vore en bra idé.. Bilen kommer såklart vara automatväxlad så det kommer gå lite smidigare..

om den laggar? Det kommer den förhoppningsvis inte att göra men om det skulle ske så skall jag bygga ett program som har en felkontroll.. Så bilen bromsar in eller nåt!

Permalänk
Medlem

för att failsafe testa bilen de första gångerna och vid uppdatering
så kan man ju sitta i datorn...

där man faktiskt har de riktiga manuella kontrollerna till hands

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

getaway in arvika.....Snälla låt mig få se minen på bylingen när bilen är tom

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

- Om det är en gammal bil som har en wire typ som går från gasen till nån sak som vrids på motorn är det smidigast att sätta servot där.
- Hoppas du inte snackar R/C-servon här utan rejäla doningar...
- Styrningen blir svår. Mycket svår.

Fixa en gammal bandvagn istället. En sån med automatlåda (har de sån) bore mycket enklare att styra eftersom det räcker att ha två "gasreglage".

Och det där tappat kontakt är nog inte så farligt. T.o.m till R/C-bilar (normala, små) så finns det fail-safe - servot går tillbaka till ett förutbestämt läge om störnignar uppstår.

Förresten - vad menar du med "gamla elektronikprylar"? Det som blev över när de byggt Jurrasic Park-roborna eller?

Inse att detta kommer kosta ofantliga summor.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condor
Jo det med servon vore en bra idé.. Bilen kommer såklart vara automatväxlad så det kommer gå lite smidigare..

om den laggar? Det kommer den förhoppningsvis inte att göra men om det skulle ske så skall jag bygga ett program som har en felkontroll.. Så bilen bromsar in eller nåt!

Angånde servon så kan ju servon klara av flera Kg:os drag-kraft. Så om du skulle montera ett servo direkt i motor utrymmet som går till gasen och ta bort dom fjädrar som fjädrar gasen så behöver du inte ett särskilt starkt servo. Och med servon menar jag alltså styr-servon typ som sitter i radiostyrda bilar typ nitro bilar å sådant som håller högre kvalité....

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
- Om det är en gammal bil som har en wire typ som går från gasen till nån sak som vrids på motorn är det smidigast att sätta servot där.
- Hoppas du inte snackar R/C-servon här utan rejäla doningar...
- Styrningen blir svår. Mycket svår.

Fixa en gammal bandvagn istället. En sån med automatlåda (har de sån) bore mycket enklare att styra eftersom det räcker att ha två "gasreglage".

Och det där tappat kontakt är nog inte så farligt. T.o.m till R/C-bilar (normala, små) så finns det fail-safe - servot går tillbaka till ett förutbestämt läge om störnignar uppstår.

Förresten - vad menar du med "gamla elektronikprylar"? Det som blev över när de byggt Jurrasic Park-roborna eller?

Inse att detta kommer kosta ofantliga summor.

Såg vad du skrev efter att jag hade skrivit mitt inlägg.... Jag tror fortfarande att ett större servo skulle klara av att vrida gas reglaget om man tog bort fjädrarna som fjädrar tillbaka gasen... å servot går ju tillbaks när man slutar gasa så det borde ju funka som en fjäder.

Visa signatur

AMD XP 1600+ 1,4 GHz | 240 GB HDD | DDR 512MB | MSI K7T-266 PRO2-RU |Chieftec Big Tower | HIS ATI 7000 64MB DDR | Sound Blaster Live! Player 5.1 | Windows Server 2003 |