GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Power consumpion TDP i GPUz är det samma sak som power target i EVGA precision X?
Ska man alltid ligga strax under denna "gräns" för går man över så throttlar kortet direkt stämmer detta?
är det något mer än Core voltage som ökar detta värde?

Fick hem mitt Classified 780 idag och GPUz visar 113% (peak under maxload Valley) och Precision X står på 115% så vill ej börja klocka mer förens jag är helt säker.
Tack på förhand.

Msi afterburners 3.0.0 BETA 14's Hardware-monitor har mycket grafer där du kan övervaka så att kortet inte throttlar. Borde fungera på alla Nvidia kort.
Finns en 2 grafer som heter GPU utilization limit,GPU. Powerlimit. Dom har värde 1 eller 0.

Om ditt kort's TDP slår i taket så får du en dipp i grafen till 0. Grafikkortets TDP/Powerlimit fastställs i kortet's bios. Powerlimit är bara en siffra eller en procentsats av din TDP.

Exempel! Värden tagna ur luften.
GTX 660 1. Det ena kortet har en TDP på 300watt.
Vid 50% powertarget får kortet max dra 150w.
Med en powertarget på tex 110% så får kortet max dra 330w

GTX 660 2. Det andra kortet har en TDP på 200watt.
Vid 50% powertarget får kortet max dra 100w.
Med en powertarget på tex 110% så får kortet max dra 220w

Det är inte alla kort som levereras med en bios som tillåter hög powerlimit. Så i många fall är det värt att flasha om kortets bios till en custom mer överklocknings vänlig bios som tillåter högre powerlimit, högre volt ökningar, osv.

Angående just ditt kort så finns det mycket info att hämta i den här tråden.
Custom bios. Voltage tool's osv, massa kunskap!
http://www.overclock.net/t/1411500/official-evga-classified-o...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Köper inget sånt i sverige

Specialtech.uk.co

utbudet var ju rätt kasst.
enbart 1st block för Titan korten inga för GTX 780
sen var ju inte priserna nåt att hänga i granen.

så varför köper du där?
internationell ;)?

föresten:
nåt jag undrar över
vad mer kyler dom stora blocken jämfört med det här?
http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce...
låter som det är overkill att köpa ett som täcker hela kortet.
allt viktigt kyls ju redan med det där

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

så varför köper du där?
internationell ;)?

föresten:
nåt jag undrar över

Utbudet på Ebay är begränsat. På den officiella sidan finns det fler
http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/NVIDIA-GTX-TITAN...

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pg_ice:

så varför köper du där?
internationell ;)?

föresten:
nåt jag undrar över

För att fullcover är extremt mycket snyggare.

Aja ni fattar , skulle aldrig köpa utan fullcover.

Inte Ebay, riktiga sidan.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

För att fullcover är extremt mycket snyggare.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/thumbn...

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/thumbn...

Aja ni fattar , skulle aldrig köpa utan fullcover.

Inte Ebay, riktiga sidan.

jo visst men nån nytta har man inte av den större varianten.
har beställt den mindre nu
får skita i att kolla på grafikkortet medans jag spelar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Flyttar en samtal från min bygglogg hit då den handlade om GTX780 Överklockning.

Skrivet av TonyB4ngZ:

Hoppas du får det snart.

Sista pusselbiten nu va?

Har du något bra tips angående OC på mitt 780 Lightning?

Kör 1280MHz på Core och 6400 på minnen just nu utan att ha pillat på Volt eller Powerlimit i MSi AB.

Mer än så vill inte kortet vare sig på Core eller Minnen och jag har inte testat Ln2 än heller bara standard.

Jajjemän, hjärtat i bygget.

Eftersom du valt att köpa ett Lightning hoppas jag att du är ute efter mer än 1280mhz.

Stock bios funkar när man bara ska spela men lämnar inte mycket utrymme för överklockning. Därför finns LN2 Bios.

MSI hade planerat att LN2 biosen skulle ha en Powerlimit på 300%
När kortet väl släpptes på marknaden hade LN2 biosen inte mer än 109% i Powerlimit. Det räckde inte långt vid högre överklocknigar. Korten throttlade, och "klockad ner sig" varje gång TDP slår i taket
MSI lovade att ordna fram en bios med 300% som det var tänkt från början.

När väl MSI släppte den nya LN2 biosen så blev den nertagen av Nvidia bara några timmar efter, då den bröt mot något avtal tydligen.

Ledsna och besvikna blev vi Lightning ägare då! För utan en riktig bios är ett sådant monster kort värdelöst. Många vände sig till en användare på Overclock.net vars nickname är Skyn3t.

Han är väldigt duktig på att tweeka bios. Han ordnade fram en ny version av LN2 biosen. En med den utlovade höga powerlimiten & en massa mer.
MSI (1462)
*sky-LN2-vbios-300w-640w-rev2
vbios rev2 80.10.3A.00.49
Boost disabled
1.212v unlocked
Under-volting
Default power target 100%: 300w; 300% slide: 640w

Jag har flashat om båda mina Lightning's LN2 bios till Skyn3ts version. Det är också utan boost vilket är bättre. Full prestanda hela tiden vid spelande eller benchande. Vill du köra med GPU Boost ja kör med stock bios då.

Ska jag berätta mer? Överväger du inte att flasha om dina bios orkar jag inte sitta och förklara resten av förloppet.

http://www.overclock.net/t/1422953/official-msi-gtx-780-light...

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Eftersom du valt att köpa ett Lightning hoppas jag att du är ute efter mer än 1280mhz.

Stock bios funkar när man bara ska spela men lämnar inte mycket utrymme för överklockning. Därför finns LN2 Bios.

MSI hade planerat att LN2 biosen skulle ha en Powerlimit på 300%
När kortet väl släpptes på marknaden hade LN2 biosen inte mer än 109% i Powerlimit. Det räckde inte långt vid högre överklocknigar. Korten throttlade, och "klockad ner sig" varje gång TDP slår i taket
MSI lovade att ordna fram en bios med 300% som det var tänkt från början.

När väl MSI släppte den nya LN2 biosen så blev den nertagen av Nvidia bara några timmar efter, då den bröt mot något avtal tydligen.

Ledsna och besvikna blev vi Lightning ägare då! För utan en riktig bios är ett sådant monster kort värdelöst. Många vände sig till en användare på Overclock.net vars nickname är Skyn3t.

Han är väldigt duktig på att tweeka bios. Han ordnade fram en ny version av LN2 biosen. En med den utlovade höga powerlimiten & en massa mer.
MSI (1462)
Boost disabled
1.212v unlocked
Under-volting

Jag har flashat om båda mina Lightning's LN2 bios till Skyn3ts version. Det är också utan boost vilket är bättre. Full prestanda hela tiden vid spelande eller benchande. Vill du köra med GPU Boost ja kör med stock bios då.

Ska jag berätta mer? Överväger du inte att flasha om dina bios orkar jag inte sitta och förklara resten av förloppet.

Hejsan!

Jooo klart som fan jag är sugen på att klocka kortet det va ju därför jag köpte detta kort och är extremt tacksam för din feedback men har väntat tills jag känner att någon har en vettig lösning då jag fått till mig i detta i diverse forum angående Nvidias kapning.

Jag SKA flasha om min bios så har du lite tips angående detta så hade jag vart extremt tacksam Tobbe :).

Hört talas om Skyn3t och läst lite på diverse forum bl a men har bara känt att man kanske borde avvakta något.

Men hade vart kul å se om våra kort klarar lika mycket osv

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/rclrAlJ,rN83NJT#0

http://imgur.com/rclrAlJ,rN83NJT#1

Måste ju säga att mitt asus 780 ref vart mycket trevligare med annat bios

1150 mhz kärna 3250 mhz minne

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hittade ingen annan tråd om detta så tänkte att jag kunde skapa en tråd där vi som lagt rabarber på ett 780 kunde dela med sig med vad ni lyckats pressa ur era kort hittills, om ni har upptäckt något kul eller liknande. Själv har jag detta kort:

http://inno3d.com/product/product_images/ichill/780/product_i...

http://inno3d.com/product/ichillgtx780.html.

Ganska snyggt om jag får säga det själv, dock är det rätt stort. Kortet mäter 295mm och tar upp tre platser, var inte helt lätt att installera

Standard (referens) så ligger core clock på 863Mhz med en boost på 902Mhz. Däremot så kommer kortet att klocka högre än 902Mhz pga. GPU Boost 2.0 som ger kortet lite extra kräm förutsatt att det finns mer ström att tillgå. Mitt kort är dock fabriksöverklockat och har en core på 1006Mhz med 1046Mhz som boost, Inno3D har alltså pressat ut 137Mhz extra och jag gav mig på för att se vad mer jag kunde få ut av kortet.

Till skillnad från t ex 670 som jag hade innan så är inte volten låst på detta kort. Det går att bumpa upp 12, 25 eller 38mV till utöver de 1.162mV som är standard. Här har vi dock lite ”silicon lottery”. Utöver det jag läst hittills så är det ganska många (mig själv inkluderad) som inte får ut mer än 25mV, även om jag höjer till +38 så mäter det aldrig högre än 1.187mV.

Detta innebär att jag måste flasha bios på kortet för att kunna gå över de +38 som finns tillgängliga från scratch. Något jag kommer ge mig på, men kanske inte just nu. Anledningen till detta som jag läst är att även om korten kommer från samma fabrik, samma maskin och samma band så finns det små, mikroskopiska skillnader mellan korten och när de testas så sätts ev. begränsningar för att kunna garantera att kortet håller som det ska och presterar som det ska.

Har använt mig av Precision X för att klocka kortet och har med +24mV samt en höjd power limit till 106% lyckats lägga till ytterligare 39Mhz på core, samt knuffat upp ram med 195Mhz (3300Mhz/6600Mhz). Detta ger en boost på 1202Mhz på core och en ganska trevlig prestanda. Här är resultatet för Firestrike i Extreme http://www.3dmark.com/3dm/857598.

En annan sak som jag inte tänkt riktigt på men som fanns redan på mitt 670 är att det verkar finnas någon form av ”cores” som lyder under en 13-regel. Vad jag menar med det är att boosten går i 13-steg. För att få en boost på 1215Mhz måste jag addera +52 på core, vilket inte är så konstigt. Däremot så kommer boosten att stanna på 1202Mhz om jag bara ger +51. Droppar jag nuvarande +39 till +38 istället så blir boosten 1189Mhz istället på core clk.

Kikar man på vad du kan göra med volten så följer den i princip samma mönster förutom att första steget är +12. Varför det fungerar på detta sätt vet jag faktiskt inte, men kanske finns någon annan som kan förklara Sen vet jag inte om det är mitt kort eller om det på något sätt finns inbyggt i drivrutinerna men om jag misslyckas med en överklock, dvs att drivrutinerna crashar – så stänger den av ett ”13-kluster”. Jag kan alltså inte nå upp till t ex 1202Mhz om det var den senast fungerande, utan det blir 1189Mhz även med +39-51Mhz på core. Crashar den ytterligare en gång till hoppar den när ännu ett snäpp för att efter tre eller om det är fyra försök låsa sig själv på 653Mhz (händer nada, ingen boost ingenting).

Om ett ”13-kluster” stängs av är omstart av datorn det enda som löser problemet. Om det är någon som har upplevt samma eller vet varför det gör så här vore det kul att veta, men min gissning är att det är en inbyggd säkerhetsfunktion i drivrutinerna. 320.49 för övrigt som jag använder! Så, någon annan som har något att dela med sig i form av kunskap och resultat?

Riktigt vidunder till 780! Nice. Har en fråga, jag har även jag ett GTX 780 från ASUS , DCII. Men varje gång jag vill köra 3Dmark så säger den att mitt resultat är "invalid", pga. överklockning. Hur gör man för att testet ska bli valid? Du körde väl ditt 780 i extrem överklock?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

I 1306mhz så går mina aldrig över 72 med luftkylaren. 1212mV

1200Mhz med en temp på 60 grader sen är det kört.
sätter jag på 1300Mhz så kommer jag inte in i spelet
har bara testat med BF3.

så hur fixar man upp volten?
det är väl det som är för dåligt nu

Edit: glöm det
glömde bort din tidigare post
får ta och kika på det

Visa signatur

Permalänk

Första gången jag överklockade nu med mitt Asus gtx780 DC2.

Ligger på 1172 mhz gpu clock och 6346 memory clock. Testade å köra i 3dMark FireStrike.. Fick 9710 i poäng och tempen gick aldrig över 68 grader.. Helt ok eller?
http://www.3dmark.com/3dm/1511409

EDIT: Hur får man grafikkortet att alltid vara på dessa inställningar? Startar jag om datorn så står den på default clock igen..

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Bör man dra ner överklockningen lite om spelen funkar bra men man kraschar i Unigine Valley?

Jag har just nu dessa värden nedan, om jag skulle lägga in en bios och dra upp volten och powerlimit lite, skulle jag då kunna få denna klock högre eller är det så att den fortfarande skulle vara ostabil på dessa värden även om den fick mer juice?

Permalänk
Medlem

Handlade mig ett msi tf nu när dom kostade 3990kr på inet, men i msi afterburner kan jag slänga på +62mV och 103%, inga fara så länge tempsen är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

MSI (1462)
Boost disabled
1.212v unlocked
Under-volting

Hur länge har du kört med 1,212 v? Märkt av nåt strul med kortet?

Jag flashade mitt 680 upp till 1345 Mhz och 1.212 V med hjälp av KGB men funderade på om det var värt det med tanke på degradering av GPU etc så jag återställde bios efter nån vecka.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Hur länge har du kört med 1,212 v? Märkt av nåt strul med kortet?

Jag flashade mitt 680 upp till 1345 Mhz och 1.212 V med hjälp av KGB men funderade på om det var värt det med tanke på degradering av GPU etc så jag återställde bios efter nån vecka.

Så länge dina temps är bra. Mina gräns är 80c vid några timmars spelande.

Allt under 1300mV med bra temperatur är ofarligt att köra en längre tid.
Den dagen ditt kort dör av degradering har det redan släppts 2-3 nya generationer grafikkort.

Skulle någonting pajja är det mer troligt något på PCBn. Ett kort med referens pcb eller liknande. Med billigare komponenter kommer att gå sönder tidigare.
Kort som använder militärklassade komponenter har en helt annan livstid då dom går igenom en drös tester för att få den klassningen. 1 är lägsta och 4 är högsta. Men då ligger dom oftast i en helt annan prisklass också.

Jag skulle inte rekommendera någon som har undermålig kylning typ referenskylare eller billigare kort att ge sig på några högre överklockningar.
Vill ni ge er på högre volt så införskaffa er ett kort som är byggt för det syftet.
Det är så trist när man har sönder saker som kostar flera tusen.

Angående mina kort så går dom tvärt om bättre nu än när jag skaffade dom.
Har ingen aning om det faktiskt går att köra in ett kort.
Kylpasta har ju en tendens att flyta ut ytterligare efter att korten fått gå varmt en stund.

Men det kan ju också vara dom nya drivarna som gett en liten boost.
Inte märkt av någon som helst skador på korten och då har jag gett dom ordentligt med stryk. Första dagen blev det 3h vardera i bänken för att sedan klockas i SLI. Totalt 9 Timmar gick dom i 100% på max OC.

Ville säkerhets ställa att jag fått 100% stabila kort.

Ursäkta om inlägget blev lite långt
Mvh Tobias!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Första gången jag överklockade nu med mitt Asus gtx780 DC2.

Ligger på 1172 mhz gpu clock och 6346 memory clock. Testade å köra i 3dMark FireStrike.. Fick 9710 i poäng och tempen gick aldrig över 68 grader.. Helt ok eller?
http://www.3dmark.com/3dm/1511409

EDIT: Hur får man grafikkortet att alltid vara på dessa inställningar? Startar jag om datorn så står den på default clock igen..

Helt ok överklockning, dina temps är också väldigt bra.
Om du använder Afterburner kan du klicka i en liten sak i inställningar tror jag. Enable overcklock at startup.
Tror det står så Lycka till!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uhivra:

Handlade mig ett msi tf nu när dom kostade 3990kr på inet, men i msi afterburner kan jag slänga på +62mV och 103%, inga fara så länge tempsen är ok?

Med stock bios är det i stort sätt omöjligt att ha sönder kortet så du behöver inte vara orolig.

Dra upp Powertarget på max tillåtna och börja överklocka sen tills du når din gräns.
Powertarget endast en gräns för att se till att ditt kort inte drar för mycket ström.
Har man ett för låg powertarget så klockar kortet ner sig varje gång det slår i taket så att säga.
Det kallas för Throttling och det är inge man vill ha.

Man vill att kortet ska få andas fritt utan spärrar!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Så länge dina temps är bra. Mina gräns är 80c vid några timmars spelande.

Kort som använder militärklassade komponenter har en helt annan livstid då dom går igenom en drös tester för att få den klassningen. 1 är lägsta och 4 är högsta. Men då ligger dom oftast i en helt annan prisklass också.

Jag skulle inte rekommendera någon som har undermålig kylning typ referenskylare eller billigare kort att ge sig på några högre överklockningar.
Vill ni ge er på högre volt så införskaffa er ett kort som är byggt för det syftet.

Men det kan ju också vara dom nya drivarna som gett en liten boost.
Inte märkt av någon som helst skador på korten och då har jag gett dom ordentligt med stryk. Första dagen blev det 3h vardera i bänken för att sedan klockas i SLI. Totalt 9 Timmar gick dom i 100% på max OC.

Ville säkerhets ställa att jag fått 100% stabila kort.

Ursäkta om inlägget blev lite långt
Mvh Tobias!

Ingen fara.

Jag kör med ett ASUS GTX 680 DCII TOP kort så det finns kylning. Körde en biosflash och kollade lite temps, innan låg jag på 74 grader och efter flash kom den upp i 79. Detta körde jag i Kombustor.
Moderkortet är ett MSI Military grade class 3.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Precis testat mina GTX 780 MSI Twinfrozr SLI.

Via MSI Afterburner kommer jag som bäst upp i 1140 MHz på kärnan (+115), och 7000 (+495) på minnet.
Jag kan nog pusha minnet längre, men prestandavinsten är minimal så det känns inte lönt.
Power Limit går att öka med 3 ynka % och mV går inte att ändra alls.

Är lite halvbesviken att jag bara kommer upp i 1140 MHz på kärnan faktiskt. Har sett ett flertal GTX 780 som varit uppe i 1250 MHz-trakten, men jag gissar att dom kör med ökad mV?
Har ASIC-värde 72,2% samt 72,7% på korten.

EDIT: Efter att ha installerat MSI AB Beta 15, kan jag höja mV med upp till +62.
Är detta skadligt så länge temperaturerna inte går i taket? Jag vet att nästan alla GTX 780 har en maxgräns på hur mycket mV de kan få, inlagt i deras BIOS, så jag antar att det inte är skadligt och att det skulle låta mig klocka lite högre, men det hade varit skönt med någon som kunde bekräfta?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Via MSI Afterburner kommer jag som bäst upp i 1140 MHz på kärnan (+115), och 7000 (+495) på minnet.
Jag kan nog pusha minnet längre, men prestandavinsten är minimal så det känns inte lönt.

Är lite halvbesviken att jag bara kommer upp i 1140 MHz på kärnan faktiskt. Har sett ett flertal GTX 780 som varit uppe i 1250 MHz-trakten, men jag gissar att dom kör med ökad mV?

EDIT: Efter att ha installerat MSI AB Beta 15, kan jag höja mV med upp till +62.
Är detta skadligt så länge temperaturerna inte går i taket? Jag vet att nästan alla GTX 780 har en maxgräns på hur mycket mV de kan få, inlagt i deras BIOS, så jag antar att det inte är skadligt och att det skulle låta mig klocka lite högre, men det hade varit skönt med någon som kunde bekräfta?

Även jag köpte ett 780 twin frozr från Inet, sitter o pillar i Evga Precision X atm och det verkar som att 1.2v för kortet är max då +0,38mv ger samma spänning som om jag väljer +0,63mv overvoltage.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kommer upp i + 120mhz på kärnan. Då är det rocksolid stabilt, med andra ord 1 timma i OCCT GPU Error check utan ett enda fel.

Klarar annars 130mhz i alla andra gpu tester utan artifakter dock med error i gpu check.

Har asic värde på 72.5.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Okej, har lekt runt lite med mV nu, och har kommit fram till att medan det ger mig lite högre Core Clock, så ger det mig inte högre prestanda (använder GPU-score i 3Dmark13 som referens.)

Utan att öka mV, kommer jag som bäst upp i:
Core Clock: +115 MHz (1137/1137 MHz på själva kärnan.)
Memory Clock: +495 (7000 MHz)
http://www.3dmark.com/3dm/1516508? (GPU-score 20158)

Genom att öka mV, kommer jag som bäst upp i:
Core Clock: +100 MHz (1150/1150* MHz på själva kärnan.) *värt att notera, är att frekvensen på GPU2 fluktuerar mellan 1137, 1150 och 1163 MHz under benchmarken. Ligger oftast på 1163, konstigt nog.
http://www.3dmark.com/3dm/1521221? (GPU-score 19945)

Höjer jag Core Clock till +120 utan mV, eller +105 med mV, så crashar drivrutinerna och jag måste starta om datorn.
Temperaturerna i alla testerna har varit väldigt bra (låste fläktkurvan på 80% för att förhindra throttling på GPU1.)

Altså: Högre mV ger lite högre Core Clock, men lite sämre prestanda (och konstiga fluktuationer på ena GPU:n). Konstigt.
Känns som att det är lika bra att inte pilla på mV med andra ord.

Edit:
Kom precis på att testerna inte varit riktigt rättvisa, då testet utan höjd mV var från igår, då jag hade kopplat ur alla skärmar förutom huvudskärmen.
Benchade igen med höjd mV, fast denna gången utan extraskärmarna inkopplade, och fick följande resultat:

Core Clock: +100 MHz (1150/1150* MHz på själva kärnan.)
http://www.3dmark.com/3dm/1521380? (GPU-score 20295) <- Alltså en liten prestandaökning trots allt.
*Däremot fluktuerade fortfarande GPU2 mellan 1137/1150/1163, oftast liggande på 1163 Mhz.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag är lite missnöjd med mitt 780 twin Frozr. För det första kan jag inte klocka i närheten av de värden testerna kommit upp i. Sedan kraschar datorn om jag aktiverar over voltage. En klock som är stabil utan extra spänning gör så att datorn rebootar om jag höjer från 1.162v till typ 1,2v. Börjar nästan misstänka att nätagget är kässt men 650w borde räcka gott o väl.

De jag fått att funka stabilt i heaven är
+ 100MHz på core clock samt +350MHz på memory
eller
+120MHz på core clock och + 200MHz på memory.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

En klock som är stabil utan extra spänning gör så att datorn rebootar om jag höjer från 1.162v till typ 1,2v..

Jag märkte att Core Clock gick från 1032/1032 till 1058/1071 på mina kort när jag enbart ökade mV.
Coreclock kunde fortfarande stå på +0.

Ha det i åtanke när du klockar med mV på.
Det var därför jag t.ex. kunde ha Core Clock på +115 utan ökad mV, men enbart +100 med ökad mV.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag märkte att Core Clock gick från 1032/1032 till 1058/1071 på mina kort när jag enbart ökade mV.
Coreclock kunde fortfarande stå på +0.

Ha det i åtanke när du klockar med mV på.
Det var därför jag t.ex. kunde ha Core Clock på +115 utan ökad mV, men enbart +100 med ökad mV.

Jo såg också detta, sänkte därför men säg att korten snurrade på i 1150 core samt 3300 minne utan extra spänning men när jag valde +38mV och sänkte så jag den fortfarande gick i 1150MHz krashade det ändå. :S

Edit, datorn piper till innan den kraschar som en förvarning ungefär haha

Visa signatur

Permalänk

är detta en säker OC ?
första gången jag testar och kollade lite på vad andra sidor hade fått upp sina kort i .
http://fuskbugg.se/dl/Xmd7Tr/oc1.png
tempen går aldrig över 80grader när jag kör Valley Benchmark 1.0

Unigine Valley Benchmark 1.0

FPS:
115.1
Score:
4814
Min FPS:
40.1
Max FPS:
205.1
System

Platform:
Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit
CPU model:
Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz (3518MHz) x4
GPU model:
NVIDIA GeForce GTX 780 9.18.13.3165/Intel(R) HD Graphics 4000 8.15.10.2712 (3072MB) x1
Settings

Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 fullscreen
Preset
Custom
Quality
High

Dold text
Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

Håller på att överklocka mitt kort i dagsläget, så är inte riktigt klar.

Gigabyte gtx 780 rev 2.0

1241 MHz Core max boost
6768 Mhz memory clock

=100% stabilt i dagsläget med denna clock

Har inte ens rört mV eller Power Target än, vet inte om det gör någon större skillnad heller.

Fick turen att få ett kort med ASIC-value 89%

Aja, fort sätter och kikar vad jag kan få ut mer av kortet!

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Msi afterburners 3.0.0 BETA 14's Hardware-monitor har mycket grafer där du kan övervaka så att kortet inte throttlar. Borde fungera på alla Nvidia kort.
Finns en 2 grafer som heter GPU utilization limit,GPU. Powerlimit. Dom har värde 1 eller 0.

Om ditt kort's TDP slår i taket så får du en dipp i grafen till 0. Grafikkortets TDP/Powerlimit fastställs i kortet's bios. Powerlimit är bara en siffra eller en procentsats av din TDP.

Min Voltage Limit ligger på 1 (load) för att sedan gå ner till 0 (idle) och min Utilization limit går från 0 (load) till 1 (idle). Då är allt som det ska antar jag?

Om slår i taket på TDP, vilken graf får jag en dip ner till 0 på? Utilization limit?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Minsc S2;14032626]Okej, har lekt runt lite med mV nu, och har kommit fram till att medan det ger mig lite högre Core Clock, så ger det mig inte högre prestanda (använder GPU-score i 3Dmark13 som referens.)

Utan att öka mV, kommer jag som bäst upp i:
Core Clock: +115 MHz (1137/1137 MHz på själva kärnan.)
http://www.3dmark.com/3dm/1516508? (GPU-score 20158)

Genom att öka mV, kommer jag som bäst upp i:
Core Clock: +100 MHz (1150/1150* MHz på själva kärnan.) *värt att notera, är att frekvensen på GPU2 fluktuerar mellan 1137, 1150 och 1163 MHz under benchmarken. Ligger oftast på 1163, konstigt nog.
http://www.3dmark.com/3dm/1521221? (GPU-score 19945)

Höjer jag Core Clock till +120 utan mV, eller +105 med mV, så crashar drivrutinerna och jag måste starta om datorn.
Temperaturerna i alla testerna har varit väldigt bra (låste fläktkurvan på 80% för att förhindra throttling på GPU1.)

Altså: Högre mV ger lite högre Core Clock, men lite sämre prestanda (och konstiga fluktuationer på ena GPU:n). Konstigt.
Känns som att det är lika bra att inte pilla på mV med andra ord.

Edit:
Kom precis på att testerna inte varit riktigt rättvisa, då testet utan höjd mV var från igår, då jag hade kopplat ur alla skärmar förutom huvudskärmen.
Benchade igen med höjd mV, fast denna gången utan extraskärmarna inkopplade, och fick följande resultat:

Core Clock: +100 MHz (1150/1150* MHz på själva kärnan.)
http://www.3dmark.com/3dm/1521380? (GPU-score 20295) <- Alltså en liten prestandaökning trots allt.
*Däremot fluktuerade fortfarande GPU2 mellan 1137/1150/1163, oftast liggande på 1163 Mhz.[/QUOTE]

Det låter precis som att ditt kort throttla. Har du power limited på högsta möjliga? Har du temp target på 95?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

1400Mhz i Firestrike nu! Yey! Inte stabilt för 5 öre dock. Fortfarande lite artifacts.
1350Mhz. 24/7 Stabil klock.
GPU 1 86c
GPU 2 80c

Får se om jag kan få den stabil imorgon kväll.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S