ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0

Permalänk

ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0

Hej!

Undrar om det fortfarande går och köpa detta moderkortet någonstans? Finns inte i affärer enligt prisjakt men kanske ni har en sådan på lager och man skulle kunna beställa det direkt från er?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det är inte det moderkortet.

Permalänk

Så länge du inte ska köra Radeon HD7990/GTX690 eller annat dubbel gpu kort så klarar du dig bra på kortet som "OldComputer" länkade

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Det var inte det jag frågade om.

Permalänk
Medlem

ASUS gick ut släppte moderkortet du pratade om ett bra tag efter AM3+/990FX moderkorten kom ut.
Tyvärr så var intresset för kortet ganska svalt så med tiden så blev de färre och färre som sålde det.
Och nu finns de inga svenska återförsäljare vad jag kan hitta som säljer de och asus säljer inte heller direkt till kunder/privatpersoner vad jag vet utan bara till återförsäljare.

Om du verkligen vill ha moderkortet så är det att beställa utomlands som gäller skulle jag säga.

Annat än de ända som skiljer GEN3 och det som länkades ovan är att GEN3 kör pci-e 3.0 och ska du köra 3 grafikkort eller mer så gör det självklart en del skillnad men annat än de är de exakt samma moderkort.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Jag vet skillnader och att i storhet det är bara PCI-E 3.0 som skiljer sig åt och designen men sånt information är jag inte ute efter. Kan tänka mig och beställa från ASUS återförsäljare utomlands men hur blir det med garanti sedan, i fall någonting börar strula eller kortet helt plötsligt dör osv? Måste jag lösa det med återförsäljaren från det landet jag köper kortet ifrån eller kanske kan det gå via ASUS Sverige då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Jag vet skillnader och att i storhet det är bara PCI-E 3.0 som skiljer sig åt och designen men sånt information är jag inte ute efter. Kan tänka mig och beställa från ASUS återförsäljare utomlands men hur blir det med garanti sedan, i fall någonting börar strula eller kortet helt plötsligt dör osv? Måste jag lösa det med återförsäljaren från det landet jag köper kortet ifrån eller kanske kan det gå via ASUS Sverige då?

Bra om du förstår skillnaderna så borde du också förstå att köra ett sådant kort är egentligen ganska onödigt man likaväl kan satsa på det vanliga med pci-e 2.0, bara krångligt fåtag i de med 3.0, sålänge man självfallet inte ska köra 3-4 grafikkort.

Om du beställer från en återförsäljare utomlands så ska ju självfallet garantin ske genom dom, sen om dom ger dig garanti eller deras garanti ens gäller dig i sverige är en annan fråga.

Jag försökte kontakta asus sverige en gång när jag hade ett moderkort som komplett fraktat över från sitt lager i norge och sedan sålt till en kund som jag har.

Men det var så illa att moderkortet var registrerat i norge och då var de ändå Asus Rampage IV Extreme X79 som kosta 4.8K(dåtid) så dom kunde tyvärr inte hjälpa mig eftersom moderkortet inte var skrivet som sålt eller så i sverige.
Så tvungen ta garantin med komplett självfallet tror samma gäller om du skulle köpa utomlands med.
Dvs moderkortet serienummer visar att det e sålt i ett visst land och därav måste garanti ske genom återförsäljaren i det landet.

Så mitt råd är nu är de gratis annonser på sweclockers marknad dra ut en köpes annons och försök fåtag i moderkortet begagnat, lyckas du inte inom rimlig tid så skulle jag köpa det som länkades ovan utan pci-e3.0 för det e kan bli krångligt köpa in utomlands ifrån med frakter garantier osv.

Du kan ju också försöka kontakta någon återförsäljare inet,dustinhome,komplett,cdon fråga om dom mot all förmodan kanske har något liggande som dom skulle kunna sälja till dig inte helt omöjligt vet dom hade för ett par månader sedan, eller kanske om dom har möjlighet beställa in.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vad är det du är ute efter då? Gäller det processor så har jag ett av dom första 990FX som är kompatibel med den nyaste processorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av don_dolarson:

Hej!

Undrar om det fortfarande går och köpa detta moderkortet någonstans? Finns inte i affärer enligt prisjakt men kanske ni har en sådan på lager och man skulle kunna beställa det direkt från er?

Hej,

GEN3-modellen är tyvärr End of Life, så ett nytt exemplar går förmodligen inte att få tag på någonstans ifrån längre. Och på ASUS Sverige har vi inte lager av moderkort, så det går tyvärr inte heller att beställa från oss. Om du skulle hitta moderkortet utomlands så sköts ev. garantiärenden av butiken man har köpt det ifrån.

Visa signatur