Permalänk
Medlem

LCHF kanske funkar men jag tror inte den dieten är hälsosam på lång sikt. Jag håller mig ganska mycket till GI-metodens principer med långsamma kolhydrater och att helt enkelt äta mindre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kul att LCHF funkar för dig! Själv är jag skeptisk till den stora LCHF-fanatismen som ofta råder här och var

Det finns ju en god anledning till fanatismen: det fungerar. Utan svält eller ens träning. Man äter så mycket man vill, när man vill, och man går ned till normalvikt & får bra blodvärden. Nackdelarna är att man måste se till att få i sig tillräckligt med fett, annars blir man trött, och man slutar aldrig egentligen sukta efter pasta, bröd och potatis.

Det betyder naturligtvis inte att LCHF är det ENDA som fungerar. Det finns bra belägg för att i stort sett alla dieter fungerar förutsatt att man klarar av att hålla dem, och för mig var det rätt lätt att hålla LCHF. Fast jag saknar spaghetti.
För andra kan förstås 5-2 dieter eller "svält och träning" vara bättre, men jag personligen har svårt att svälta mig och mer träning resulterade i att kroppen kompenserade genom att göra mig hungrigare så jag åt mer, så jag gick aldrig ned i vikt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Nu vill du säkert ha alla häftiga detaljer på detta som inte jag kan ge, principen är ju att ketoner bränner betydligt snabbare och med lchf så ska ju komma i ketos så att din kropp enbart drivs med dessa.

Här har du ett rätt coolt experiment om en kille som är väldigt för fett/protein och emot kolhydrater där han äter runt 5800 kalorier om dagen på lchf mat.
http://live.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/

Han har även gjort samma sak med skräpig kolhydrats mat. http://live.smashthefat.com/5000-calorie-carb-challenge-day-2...

Man måste ju tänka på att en kalorie inte är en kalorie men ändå är en kalorie, typ.
Herr Jakob Guidol förklarar det också bättre än mig. http://traningslara.se/en-kalori-ar-en-kalori-men/

Jacob Guidol är vettig tycker jag. Här skriver han om de där "experimenten":
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater-del-2-skitmat/

Citat:

Så alla de här experimenten som Sam har gjort har inte motbevisat någonting. Det är ingen uppvisning över något ”magiskt” med lågkolhydratkost utan det är bara ett medvetet ”spel för gallerian” där målet är att lura människor.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jacob Guidol är vettig tycker jag. Här skriver han om de där "experimenten":
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/
http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater-del-2-skitmat/

Ok intressant, inte läst dom artiklarna än!

Ja alltså visste man om denna effekt tidigare och och han låg fortfarande på ett överskott med sina 4000kcal?

Eller har missat något mer än att han kanske blåser upp det för att få kalorierna att verka som fler än det är?

Har dock inte plöjt igenom den andra artikeln ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Ok intressant, inte läst dom artiklarna än!

Ja alltså visste man om denna effekt tidigare och och han låg fortfarande på ett överskott med sina 4000kcal?

Eller har missat något mer än att han kanske blåser upp det för att få kalorierna att verka som fler än det är?

Läs artiklarna. LCHF är nog bra till en viss gräns men jag tror det överdrivs en aning ibland för att få det verka bättre än vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom jag tagit mig lite över halvvägs till mitt mål så tänkte jag trycka in en liten post.

Ålder: 27
Längd: 179
Start vikt: 100

Påbörjade vikt nedgången 2013-04-19 och start vikten var 100 Kg.
Målet är satt till 80Kg och planen är att vara där 2013-09-30.

Planen för att nå målet är att:
Äta mindre (Sluta äta när jag inte är hungrig längre och inte mosa på till jag är propp mätt)
Träna mer (Promenader, springa/jogga på slinga och lite ute gym)
Minimera sötsakerna (Försöker hålla mig till läsk när man är ute och äter, godis på helgen och en glass någon gång ibland)

Här kommer lite siffror. (Har fler och grafer som nu någon gillar det)

Snitt vikt v1: 100,2 Kg
Snitt vikt v2: 99,2 Kg
Snitt vikt v3: 98,2 Kg
Snitt vikt v4: 97,7 Kg
Snitt vikt v5: 96,4 Kg
Snitt vikt v6: 95,8 Kg
Snitt vikt v7: 94,7 Kg
Snitt vikt v8: 93,8 Kg
Snitt vikt v9: 93,0 Kg
Snitt vikt v10: 93,1 Kg
Snitt vikt v11: 91,6 Kg
Snitt vikt v12: 91,1 Kg
Snitt vikt v13: 90,7 Kg

Dagens invägning var på 89,0 Kg (v14 dag 1)

Dold text

Eftersom tråden ploppat upp så passar jag på att redovisa lite till.

Vecka 14: 89,2
Vecka 15: 88,8
Vecka 16: 88,2
Vecka 17: 87,6
Vecka 18: 86,6
Vecka 19: 86,3
Vecka 20: 86,4
Vecka 21: 85,7
Vecka 22: 85,1
Vecka 23: 85,2
Vecka 24: 88,7 En vecka all inclusive sätter sina spår
Vecka 25: 87,0
Vecka 26: 86,3
Vecka 27: 86,2
Vecka 28: 85,7

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Läs artiklarna. LCHF är nog bra till en viss gräns men jag tror det överdrivs en aning ibland för att få det verka bättre än vad det är.

Nu efter att ha läst den så får jag väl tillägga att ingen borde vara överraskad av att någon som jobbar med en blogg inte ger 100% tillförlitlig fakta.

Efter att ha läst om kost och faktiskt intresserat mig i det måste jag säga att folk vet otroligt lite oavsett vart du läser. Guidol t ex berättar sällan rent konkreta grejer om effekten av olika ämnen utan tar mer och berättar vad som är fel i saker. Vilket man förstår när man börjar kolla efter långtids studier på olika dieter.

Det enda som alla verkar vara överens om är att socker är jäkligt dåligt känns det som. Tja, förrutom forskare som är anställda av socker industrin, man kan ju alltid hitta studier som säger att socker är bra eller iaf inte onyttigt med.

Permalänk

Alla dieter fungerar, bara du verkligen håller dem till 100%. Sen kan man ju fråga sig hur roligt det är och vilken livskvalité man får om man gör det.

Personligen tycker jag det är helsämst och det som funkar för mig är träning och tänka lite på vad jag äter och dra ner på onyttigheter. Jag har tappat 45 kilo och inte kört någon diet, och alltid ätit vad jag velat ha, om så är onyttigheter. Träningen har lagts upp därefter.

Dieter känns som en fegväg och en sämre väg att gå ner i vikt enligt mig. När man väl nått sin målvikt, hur anpassar du dig till att stanna kvar där utan att gå upp igen utan att konstant fortsätta med dieten?

Tycker livet blir alldelles för tråkigt annars, äta goda saker är ju en stor del av det roliga här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Alla dieter fungerar, bara du verkligen håller dem till 100%. Sen kan man ju fråga sig hur roligt det är och vilken livskvalité man får om man gör det.

Personligen tycker jag det är helsämst och det som funkar för mig är träning och tänka lite på vad jag äter och dra ner på onyttigheter. Jag har tappat 45 kilo och inte kört någon diet, och alltid ätit vad jag velat ha, om så är onyttigheter. Träningen har lagts upp därefter.

Dieter känns som en fegväg och en sämre väg att gå ner i vikt enligt mig. När man väl nått sin målvikt, hur anpassar du dig till att stanna kvar där utan att gå upp igen utan att konstant fortsätta med dieten?

Tycker livet blir alldelles för tråkigt annars, äta goda saker är ju en stor del av det roliga här i livet.

Just nu håller jag en diet som jag tänkt hålla resten av livet. Jag äter helt enkelt mindre och mer sällan än jag gjort förr och hoppar för det mesta över kakbiten till kaffet. Men visst händer det att jag t.ex. käkar en stor pizza eller en hel chipspåse men det är rätt sällan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Man äter så mycket man vill, när man vill, och man går ned till normalvikt & får bra blodvärden.

Haha för fan.

Nej.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freddemann:

Nu efter att ha läst den så får jag väl tillägga att ingen borde vara överraskad av att någon som jobbar med en blogg inte ger 100% tillförlitlig fakta.

Efter att ha läst om kost och faktiskt intresserat mig i det måste jag säga att folk vet otroligt lite oavsett vart du läser. Guidol t ex berättar sällan rent konkreta grejer om effekten av olika ämnen utan tar mer och berättar vad som är fel i saker. Vilket man förstår när man börjar kolla efter långtids studier på olika dieter.

Det enda som alla verkar vara överens om är att socker är jäkligt dåligt känns det som. Tja, förrutom forskare som är anställda av socker industrin, man kan ju alltid hitta studier som säger att socker är bra eller iaf inte onyttigt med.

Vad är det som inte stämmer menar du?

Guddi är ypperlig på att synas allas påstående om guld och gröna skogar vad gäller träning och kost, och det behövs idag när vem som helst kan skriva vad som helst på internet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Alla dieter fungerar, bara du verkligen håller dem till 100%. Sen kan man ju fråga sig hur roligt det är och vilken livskvalité man får om man gör det.

Personligen tycker jag det är helsämst och det som funkar för mig är träning och tänka lite på vad jag äter och dra ner på onyttigheter. Jag har tappat 45 kilo och inte kört någon diet, och alltid ätit vad jag velat ha, om så är onyttigheter. Träningen har lagts upp därefter.

Dieter känns som en fegväg och en sämre väg att gå ner i vikt enligt mig. När man väl nått sin målvikt, hur anpassar du dig till att stanna kvar där utan att gå upp igen utan att konstant fortsätta med dieten?

Tycker livet blir alldelles för tråkigt annars, äta goda saker är ju en stor del av det roliga här i livet.

Då har vi ungefär samma filosofi. 45 kg är ju enormt bra!

Tänker likadant som du gör, man ska äta på ett sätt man kan fortsätta med resten av livet och inte köra någon tillfällig specialdiet som inte funkar i längden. Även jag unnar mig något gott emellanåt. Bara man inte gör det till vana att äta onyttigheter regelbundet så funkar det.

Men det är olika vad som funkar. En del människor kanske måste följa en diet (man kan köra en diet som funkar på lång sikt), annars kanske de tappar kontrollen. Själv funkade det att ändra på vanorna utan diet men andra kanske behöver hjälp på vägen. När man väl skaffat sig bättre vanor med mat och träning så behöver man inte tänka på det längre och vikten går ner av sig självt och hälsan tar ett jättekliv framåt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Då har vi ungefär samma filosofi. 45 kg är ju enormt bra!

Tänker likadant som du gör, man ska äta på ett sätt man kan fortsätta med resten av livet och inte köra någon tillfällig specialdiet som inte funkar i längden. Även jag unnar mig något gott emellanåt. Bara man inte gör det till vana att äta onyttigheter regelbundet så funkar det.

Men det är olika vad som funkar. En del människor kanske måste följa en diet (man kan köra en diet som funkar på lång sikt), annars kanske de tappar kontrollen. Själv funkade det att ändra på vanorna utan diet men andra kanske behöver hjälp på vägen. När man väl skaffat sig bättre vanor med mat och träning så behöver man inte tänka på det längre och vikten går ner av sig självt och hälsan tar ett jättekliv framåt.

Visst är det så, jag la om mina vanor med men mest blev det mycket mera motion. För mig är somsagt dieter helsämst. Skulle jag försöka med typ vlcd diet eller så skulle jag nog klara mig en halv dag innan jag skulle vara superhungrig. Tyvärr är det så att när jag är hungrig så försvinner allt vad karaktär och diciplin heter.

För många som kör dieter typ vlcd eller lcd och som når sin målvikt tror jag det är jättesvårt att lägga om till riktig kost, vissa klarar det säkert men många går nog upp i vikt igen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Man äter så mycket man vill, när man vill, och man går ned till normalvikt & får bra blodvärden.

Nu fick jag bra ont i huvudet.

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Vad är det som inte stämmer menar du?

Guddi är ypperlig på att synas allas påstående om guld och gröna skogar vad gäller träning och kost, och det behövs idag när vem som helst kan skriva vad som helst på internet.

Allt han säger stämmer, han kommer dock inte med så många bättre alternativ säger jag bara. Inte ofta iaf, nu har inte jag läst alla hans artiklar och kan dom i ryggmärgen men jag tycker att det är bra att pekar bullshit där det förtjänas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Allt han säger stämmer, han kommer dock inte med så många bättre alternativ säger jag bara. Inte ofta iaf, nu har inte jag läst alla hans artiklar och kan dom i ryggmärgen men jag tycker att det är bra att pekar bullshit där det förtjänas.

det gör han ju visst det. "alternativet" till alla sorters dieter är att äta bra mat i lagom mängd helt enkelt och han har skrivit en del om vad som är bra mat.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freddemann:

Allt han säger stämmer, han kommer dock inte med så många bättre alternativ säger jag bara. Inte ofta iaf, nu har inte jag läst alla hans artiklar och kan dom i ryggmärgen men jag tycker att det är bra att pekar bullshit där det förtjänas.

Då får du nog läsa på lite bättre för det har han allt. Han har exempelvis skrivit en bok med Neuman som jag tycker är väldigt bra. Vad han däremot inte har är lätta svar och förklaringar på svåra frågor såsom exempelvis (men inte bara) LCHF-förespråkare är duktiga att komma med.

Det bästa med Guddi enligt mig är att han är väldigt tydlig och duktig på att särskilja personlig åsikt och information hämtat från exempelvis studier.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nu har jag tröttnat på dietsnacket så jag kör lite motionssnack istället. Hur tycker ni andra det funkar med motion för att gå ner i vikt? Hört många som menar att det inte spelar någon roll om man motionerar eller inte eftersom kroppen automatiskt blir mera hungrig och tvingar en att äta mera. Men själv har jag positiv erfarenhet av motion, jag äter inte jättemycket mera även när jag motionerar mycket och tycker mig märka att jag går ner i vikt fortare med hjälp av motion. Men det märks att jag blir hungrigare om jag motionerar mycket så till viss del äter jag nog mera. Nu är ju motion väldigt bra av andra anledningar så det finns ändå goda skäl att motionera.

Har kört ganska hårt med löpning i sommar. Ungefär 15 mil per månad har jag sprungit men nu på hösten har det blivit sämre med detta på grund av förkylningar och annat. Men försöker promenera istället. Simmade mycket i våras och ska nog försöka komma igång med simningen igen. Behöver gå ner några kg till så jag behöver ligga i om det ska lyckas.

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Då får du nog läsa på lite bättre för det har han allt. Han har exempelvis skrivit en bok med Neuman som jag tycker är väldigt bra. Vad han däremot inte har är lätta svar och förklaringar på svåra frågor såsom exempelvis (men inte bara) LCHF-förespråkare är duktiga att komma med.

Det bästa med Guddi enligt mig är att han är väldigt tydlig och duktig på att särskilja personlig åsikt och information hämtat från exempelvis studier.

Jag ska köpa den boken till helgen och försöka ta mig igenom den, den verkar jäkligt intressant faktiskt. Och ja, som LCHFare så stör jag mig också rätt mycket på de sjuka simplifieringarna man får höra av andra LCHfare, nu ska jag väl inte säga så mycket mer där eftersom jag också var sån.
Men som Guidol också skrev, LCHF fungerar ju tydligen men inte av dom anledningarna som så ofta förklaras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:
Dold text

Eftersom tråden ploppat upp så passar jag på att redovisa lite till.

Vecka 14: 89,2
Vecka 15: 88,8
Vecka 16: 88,2
Vecka 17: 87,6
Vecka 18: 86,6
Vecka 19: 86,3
Vecka 20: 86,4
Vecka 21: 85,7
Vecka 22: 85,1
Vecka 23: 85,2
Vecka 24: 88,7 En vecka all inclusive sätter sina spår
Vecka 25: 87,0
Vecka 26: 86,3
Vecka 27: 86,2
Vecka 28: 85,7

Bra jobbat! Men fan va tungt det känns när man får det så tydligt, en veckas syndande kräver över 4 veckor för att återställa. Tufft av dig att köra igång igen efter iallafall, jag föll bara djupare o djupare efter en vecka med all inclusive :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Bra jobbat! Men fan va tungt det känns när man får det så tydligt, en veckas syndande kräver över 4 veckor för att återställa. Tufft av dig att köra igång igen efter iallafall, jag föll bara djupare o djupare efter en vecka med all inclusive :S

Tyckte faktiskt inte det var så svårt eftersom jag redan hade ändrat vanorna så de värsta sockerbomberna är borta (iaf i veckorna). Hade jag åkt i början hade det nog knäckt mig men nu var det bara att rulla på. Tränar dock mindre nu men det går sakta neråt iaf.

Statistik nörd som man är så har man givetvis grafer på allt Veckovis ser mycket roligare ut än per dag där det skuttar hejvilt.

Per dag

Per vecka

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Skrev lite i början av tråden, men det nyttiga "glömdes" av ett bra tag fram till slutet av augusti i år då jag började bry mig igen. Då visade vågen 118-119kg och nu när jag vägde mig visade vågen 108, har planer på att ligga under 100kg till jul men det får vi se hur det går.
Vet inte om det är så värst mycket minskning men jag tycker det börjar synas lite smått på kroppen i alla fall, och lider gör jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag tröttnat på dietsnacket så jag kör lite motionssnack istället. Hur tycker ni andra det funkar med motion för att gå ner i vikt? Hört många som menar att det inte spelar någon roll om man motionerar eller inte eftersom kroppen automatiskt blir mera hungrig och tvingar en att äta mera. Men själv har jag positiv erfarenhet av motion, jag äter inte jättemycket mera även när jag motionerar mycket och tycker mig märka att jag går ner i vikt fortare med hjälp av motion. Men det märks att jag blir hungrigare om jag motionerar mycket så till viss del äter jag nog mera. Nu är ju motion väldigt bra av andra anledningar så det finns ändå goda skäl att motionera.

Har kört ganska hårt med löpning i sommar. Ungefär 15 mil per månad har jag sprungit men nu på hösten har det blivit sämre med detta på grund av förkylningar och annat. Men försöker promenera istället. Simmade mycket i våras och ska nog försöka komma igång med simningen igen. Behöver gå ner några kg till så jag behöver ligga i om det ska lyckas.

Ingen tvingar dig att äta mer bara för du är mer hungrig. Hunger är en väldigt komplex känsla som kan bero på många olika faktorer, därför tycker jag det är en av de känslor man skall bortse från. Jag äter inte bara för jag är hungrig, jag äter när jag vill eller när jag tycker att det behövs.

Kan säga att när jag sprang 1 mil på runt 50-55 minuter 5 gånger i veckan hade jag mer problem med att behålla min redan vikt än att jag var hungrig. Vägde då även bara 78 Kg.

Kan säga att jag var uppe och touchade på 96 för 2 år sedan men nu är jag på 82-83 Kg med lite muskler iaf. Hade nog tänkt växla lite fett mot muskler samt gå ned ca 2-3 Kg och bygga kondition så jag tar milen på under 50 minuter, är 187 cm lång så det borde bli en hälsosam nivå. Har gått ned i vikt bara på att inte äta onyttigheter i form av chips/läsk/kakor i vardagen och träna normalt. Till våren kanske jag tar hjälp av personlig träning för att nå de högre målen.

Permalänk
Medlem

Jag formulerade mig nog lite fel, självklart är man inte tvingad att äta mer för att man är hungrig och det går att stå emot hunger. Men man har utfört studier på människor som har viktbalans och de går normalt inte ner i vikt när de motionerar mera utan det som händer är att de utan att tänka på det äter mera så att viktalansen fortsätter. Däremot människor som har stenkoll på kalorier och väger allt de äter och räknar på hur mycket de rör sig så vidare kan göra medvetna val att hålla ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Men saken är den att det verkar som att det inte är lättare att klara av ett kaloriunderskott på exempelvis 500 kcal om dagen bara för att man motionerar mycket utan man får "kämpa" lika mycket ändå.

På samma sätt går man automatiskt inte upp i vikt bara för att man vid något tillfälle väljer att äta en mer kaloririk måltid. Kroppen kompenserar det automatiskt genom att man blir mindre hungrig nästa måltid och då äter man mindre, eller så ser kroppen till att röra på sig mer eller något. För de flesta så verkar kroppen sköta vikten automatiskt. Sedan kan kroppen ha svårare med regleringen om man äter fel sorts mat såsom läsk och godis och andra tomma kalorier vilket kan vara orsaken att man går upp i vikt när man äter mycket av sådant.

Men det är väl individuellt det där. Själv tycker jag att jag lyckas bättre med att gå ner i vikt om jag motionerar mycket. Motion i sig lär också förbättra kroppens förmåga att reglera energibalansen så att en person som motionerar mycket går troligtvis inte upp lika mycket i vikt om han dricker en läsk om dagen jämfört med en inaktiv person. Men det är väl också individuellt, en del verkar ju kunna äta vad som helst utan problem med vikten.

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite snabbt.. Kämpat sen februari 2013 till juni 2013, då gick jag ner 20 kilo.

Nu är jag lite utav ett gymfreak kan jag erkänna. Ser dock inte ut som ett.. har lite mer att skala av. Men skönt har det varit att tappa dessa 20 kilo. Allt blir så sjukt mycket lättare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Hoppar in lite snabbt.. Kämpat sen februari 2013 till juni 2013, då gick jag ner 20 kilo.

Nu är jag lite utav ett gymfreak kan jag erkänna. Ser dock inte ut som ett.. har lite mer att skala av. Men skönt har det varit att tappa dessa 20 kilo. Allt blir så sjukt mycket lättare.

Bra jobbat! Ja visst är det skönt att väga mindre, jag har bl.a märkt att det blir mycket lättare att bära omkring tunga grejer. Allra bäst vore det om man nådde normalvikt med god marginal, När jag ryckte in för över 20 år sedan så vägde jag 71 kg och när jag gjorde muck 11 månadert senare så vägde jag 82 kg på grund av inaktivitet och alltför mycket munkar och chokladkakor. Och det var oerhörd skillnad på vad jag orkade då jag vägde 71 kg och vad jag orkade då jag vägde 82 kg. Just nu väger jag 86 kg och har gått ner från 103 kg i vintras men slutmålet är 68-72 kg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Bra jobbat! Ja visst är det skönt att väga mindre, jag har bl.a märkt att det blir mycket lättare att bära omkring tunga grejer. Allra bäst vore det om man nådde normalvikt med god marginal, När jag ryckte in för över 20 år sedan så vägde jag 71 kg och när jag gjorde muck 11 månadert senare så vägde jag 82 kg på grund av inaktivitet och alltför mycket munkar och chokladkakor. Och det var oerhörd skillnad på vad jag orkade då jag vägde 71 kg och vad jag orkade då jag vägde 82 kg. Just nu väger jag 86 kg och har gått ner från 103 kg i vintras men slutmålet är 68-72 kg.

Fyfan bra jobbat.. Nä man tackar ju inte nej till lite muskler!

Och det bästa med att gå ner i vikt.. Är att ens självförtroende bara skjuts i höjden! Jag har nu haft lättare att få jobb ( Har välbetalt jobb just nu ), man vågar bjuda på sig mer nu än tidigare, jag är även mer socialt frammåt dessutom. På mitt nuvarande jobb jag har nu så tror jag aldrig jag hade fått lika starka relationer med dem nu än om jag varit mitt gamla jag.

Detta har bara gett mig positiva ting!

Nu efter jul blir det en ny tung deff-challange. Väger nu kring 105-107kg och 190cm lång. Har varit nere på 102kg. Men hoppats på att de kan varit med lite muskler i proceduren. Sen är det ju en hel del vätska också.. Ska man ju bare in mind.

Men jag ska iaf försöka mig ner på 85-90kg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då skiljer det just nu inte så mycket i BMI för jag är bara 175 cm lång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag skulle behöva skärpa till mig en nivå igen tappat lite diciplin. Förr hade jag stenkoll.. har blivit lite ner modern nu med en smartphine, android. Det finns möjligen inga bra gratis appar typ stegröknare, kalori räknare så man får lite koll, sån man kan sätta en gräns och sen lägga till vad man äter per dag och kanske en översikt så småningom per vecka/månad. Tränar regelbundet gärna avancerad app. Mvh donic tack på förhands obs skrivet på mobil...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett problem jag har är att jag går upp och ner periodvis.. och det går fort! jag gör egentligen inget särskillt.
Detta är ungefär vad som hänt senaste 3-4 åren:

100 till 80/85
80/85 till 95
95 till 100
100 till 90

Jag har inget vettigt svar på varför.. jag är ca 190cm lång och skullle jag räkna BMI så skulle det stå att jag är på en bra vikt/lite för mycket.. BMI är egentligen inget man ska gå efter har jag fått lära mig, spegeln är alltid den bästa vågen. Jag har aldrig varit "smal", men jag är inte heller personen som bryr mig speciellt mycket egentligen..

Hur som helst, finns det någon mer som varit med om något liknande fenomen? eller har någon aning om vad det kan bero på?
Visst har man alltid perioder då mat/godis/läsk lockar mer eller mindre, men ska det verkligen bli så stora förändringar?