Phebous och Vulcan. dåligt mic ljud

Permalänk
Medlem

Phebous och Vulcan. dåligt mic ljud

Hej!
Har köpt ett phoebus ljudkort som jag kör vulcan med. Har lite frågor då det inte fungerar som det ska.
1. ANC funktionen på headsetet, det ska man endast behöva sätta på på hörlurarna? när jag gör det så försvinner inte bakgrundsljudet. det brusar mindre i hörlurarna när jag har den AV. Har batteri i.
2. det låter som jag har micken i en glasburk när jag pratar med folk. har samplingsfrekvenserna 96 kHz med 24 bits. vad gör jag?
3. Radarn som skulle finnas kommer inte upp. har valt den i mjukvaran, spelar metro, battlefield 4 beta, mm speciella spel endast eller gör jag något fel?
4. Om jag ska kolla på något i VLC behöver ja köra det som admin för att få ljud, var inte så innan.

Tack för att ni finns i forumet

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

Hej!
Har köpt ett phoebus ljudkort som jag kör vulcan med. Har lite frågor då det inte fungerar som det ska.
1. ANC funktionen på headsetet, det ska man endast behöva sätta på på hörlurarna? när jag gör det så försvinner inte bakgrundsljudet. det brusar mindre i hörlurarna när jag har den AV. Har batteri i.
2. det låter som jag har micken i en glasburk när jag pratar med folk. har samplingsfrekvenserna 96 kHz med 24 bits. vad gör jag?
3. Radarn som skulle finnas kommer inte upp. har valt den i mjukvaran, spelar metro, battlefield 4 beta, mm speciella spel endast eller gör jag något fel?
4. Om jag ska kolla på något i VLC behöver ja köra det som admin för att få ljud, var inte så innan.

Tack för att ni finns i forumet

Hej,

Om vi börjar med Sonic Radar, kan du se ikonen för den i nedre högra hörnet?

Dubbelklicka på den och då kommer Sonic Radar-panelen upp. Om du klickar på kugghjulssymbolen, fungerar mjukvaran om du trycker på Test? Testa att prata in i mikrofonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Om vi börjar med Sonic Radar, kan du se ikonen för den i nedre högra hörnet?
http://i.imgur.com/4XXMKUd.jpg

Dubbelklicka på den och då kommer Sonic Radar-panelen upp. Om du klickar på kugghjulssymbolen, fungerar mjukvaran om du trycker på Test? Testa att prata in i mikrofonen.
http://i.imgur.com/cq0DWl2.jpg

Har verkligen letat men hittar inte var jag ska ladda ner radar. finns inte på er hemsida: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=ROG+Xona...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

Har verkligen letat men hittar inte var jag ska ladda ner radar. finns inte på er hemsida: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=ROG+Xona...

Visst har du datorn enligt din signatur? Maximus IV (4) Gene och Xonar Phoebus har inte stöd för Sonic Radar ännu. Du råkar inte ha Maximus VI (6) Gene?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst har du datorn enligt din signatur? Maximus IV (4) Gene och Xonar Phoebus har inte stöd för Sonic Radar ännu. Du råkar inte ha Maximus VI (6) Gene?

ja jag har IV. VI är för haswell viket är 1150. då kan jag inte ha 2600K.
Okej. släpp det då. De andra problemen är viktigare för mig

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

ja jag har IV. VI är för haswell viket är 1150. då kan jag inte ha 2600K.
Okej. släpp det då. De andra problemen är viktigare för mig

Jo, jag är medveten om att Maximus VI-serien är till för 4:e gen Intel-processorer. Men det är väldigt vanligt att folk blandar ihop VI och IV, och man kan ju ha bytt delar utan att uppdatera sin Sweclockers-signatur, så därför frågar jag om komponenterna i signaturen är din nuvarande dator.

Hursomhelst...

Vad gäller VLC så kolla att programmet är installerat med administratörsrättigheter.

Gällande mikrofonen, prova att justera Microphone Boost upp/ner, testa också att stänga av alla Enhancements. Spela in lite prat på datorn och bedöm själv om det låter som att du pratar i en glasburk.

Gällande ANC, "cancellerar" den inte bakgrundljudet alls eller hör du ett susande ljud hela tiden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag är medveten om att Maximus VI-serien är till för 4:e gen Intel-processorer. Men det är väldigt vanligt att folk blandar ihop VI och IV, och man kan ju ha bytt delar utan att uppdatera sin Sweclockers-signatur, så därför frågar jag om komponenterna i signaturen är din nuvarande dator.

Hursomhelst...

Vad gäller VLC så kolla att programmet är installerat med administratörsrättigheter.

Gällande mikrofonen, prova att justera Microphone Boost upp/ner, testa också att stänga av alla Enhancements. Spela in lite prat på datorn och bedöm själv om det låter som att du pratar i en glasburk.

Gällande ANC, "cancellerar" den inte bakgrundljudet alls eller hör du ett susande ljud hela tiden?

okej, då förstår jag. Sorry om jag verkade lite kaxig. Såg det nu och var inte meningen.

hur kollar jag om VLC har administratörsrättigheter? installerade om det men fann inget.

Hörlurarna har ordnat sig. Det var nog jag som strulade till det med dem.

Och micken då slutligen. Jag har stängt av alla enhancements, testat olika inställningar( vilka samplingsfrekvenser rekommenderas?) , ska testa olika mickar och flera datorer när jag kommer hem.

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

okej, då förstår jag. Sorry om jag verkade lite kaxig. Såg det nu och var inte meningen.

hur kollar jag om VLC har administratörsrättigheter? installerade om det men fann inget.

Hörlurarna har ordnat sig. Det var nog jag som strulade till det med dem.

Och micken då slutligen. Jag har stängt av alla enhancements, testat olika inställningar( vilka samplingsfrekvenser rekommenderas?) , ska testa olika mickar och flera datorer när jag kommer hem.

I VLCs inställningar kan man välja Utmatningsmodul. Den brukar vara på Auto, men se om du kan sätta den DirectX-ljudutmatning och sedan på Xonar Phoebus. Om Phoebus inte syns under DirectX-ljudutmatning så kolla med de andra alternativen också.

Om det inte hjälpte så prova det här:
Högerklicka på VLC och välj Properties, under fliken Compatibility kan du välja att alltid köra VLC som Administratör.

Och om det inte heller hjälpte, avinstallera och ominstallera VLC. För om VLC-installationen var gjord innan Phoebus-drivrutinen så kan det va så att VLC inte vet att Phoebus är en ljudenhet. Det finns ju några val av plugins man får göra under installationen av VLC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har installerat om vlc. ´jag kör det som admin, men man måste ju alltid säga ja till meddelandet som poppar upp. liten sak jag vet... men ändå.

jag får ljud i VLC när jag kör det som admin, inte utan admin.

Micken då?

tack för all hjälp!

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

jag har installerat om vlc. ´jag kör det som admin, men man måste ju alltid säga ja till meddelandet som poppar upp. liten sak jag vet... men ändå.

jag får ljud i VLC när jag kör det som admin, inte utan admin.

Micken då?

tack för all hjälp!

Blir det bättre om du väljer 44,1kHz? Läste nånstans att det var en bra sampling rate för många chattprogram. Läste även att det kan bli bättre om man stänger av ROG Command. Har du riktat mikrofonen mot dig? Räta i så fall ut den helt, så att den pekar snett bort från dig. Prova med Skypes Echo/Sound test nu. Blev det mindre burkigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir det bättre om du väljer 44,1kHz? Läste nånstans att det var en bra sampling rate för många chattprogram. Läste även att det kan bli bättre om man stänger av ROG Command. Har du riktat mikrofonen mot dig? Räta i så fall ut den helt, så att den pekar snett bort från dig. Prova med Skypes Echo/Sound test nu. Blev det mindre burkigt?

jag har micen riktad rätt. det blir ingen märkbar skillnad på 44.1
Nu har ett nytt problem kommit.
vlc spelar ljud men endast som admin. men det är hackigt. försvinner för en halv sekund och funkar i ca 3 sen håller det på så en stund. och när jag byter ljud utgång så följer inte ljudet med. jag måste starta om crome, vlc, spotify, ja nästan allt.

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

jag har micen riktad rätt. det blir ingen märkbar skillnad på 44.1
Nu har ett nytt problem kommit.
vlc spelar ljud men endast som admin. men det är hackigt. försvinner för en halv sekund och funkar i ca 3 sen håller det på så en stund. och när jag byter ljud utgång så följer inte ljudet med. jag måste starta om crome, vlc, spotify, ja nästan allt.

Hmm, kanske dags att prova en ominstallation av Phoebus. För visst har du haft ljudproblem ända sedan det var nytt? Inlägget skrivet av Kommando Kodiak här är väldigt läsvärt, speciellt punkt 4 (som du kan prova innan en den totala ominstallationen) och sista delen av punkt 6 (som är ganska udda men behöver göras).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1

Hmm, kanske dags att prova en ominstallation av Phoebus. För visst har du haft ljudproblem ända sedan det var nytt? Inlägget skrivet av Kommando Kodiak här är väldigt läsvärt, speciellt punkt 4 (som du kan prova innan en den totala ominstallationen) och sista delen av punkt 6 (som är ganska udda men behöver göras).

jag har ominstallerat programmet och följt alla anvisningar. personligen tycker jag det är lite konstigt (och dåligt) om man måste göra allt det för att få sin produkt att fungera som den ska. jag vet att det inte är plug and play produkt. men nu har jag verkligen försökt få detta att fungera. och så fort jag löser något, en kvart senare har jag ett nytt.

nu har jag bara ljud i ena hörluren, kablarna är inget fel på ej headsetet heller, har ej skruvat ner något i programmet

Visa signatur

Gratis frakt Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

1

jag har ominstallerat programmet och följt alla anvisningar. personligen tycker jag det är lite konstigt (och dåligt) om man måste göra allt det för att få sin produkt att fungera om den ska. jag vet att det inte är plug and play produkt. men nu har jag verkligen försökt få detta att fungera. och så fort jag löser något, en kvart senare har jag ett nytt.

nu har jag bara ljud i ena hörluren, kablarna är inget fel på ej headsetet heller, har ej skruvat ner något i programmet

Ja, det har varit ovanligt mycket krångel med ditt exemplar av Phoebus. Det blir nog att lämna in kortet för felsökning till butiken du har köpt det hos. Förutsatt att det är garantitid kvar och de kan återskapa någon av problemen du har upplevt så har du rätt till ett nytt exemplar eller en annan produkt.

Visa signatur