Permalänk

koppla subwoofer

Hej
Behöver hjälp att koppla subwoofer till förstärkare suben ser ut så här http://m.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter/s... och min bild på förstärkare http://www.sherwood.de/products/r_871.php har för övrigt försökt att koppla ihop den med rca kabel utan att lyckas få bass så skulle gärna velat få lite instruktion..tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Ladda upp bilder på baksidan av din subwoofer och din förstärkare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cornelius86:

Hej
Behöver hjälp att koppla subwoofer till förstärkare suben ser ut så här http://m.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter/s... och min bild på förstärkare http://www.sherwood.de/products/r_871.php har för övrigt försökt att koppla ihop den med rca kabel utan att lyckas få bass så skulle gärna velat få lite instruktion..tacksam för all hjälp

Rca kabel, har du ingen sub kabel?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Testpilot

Har du kopplat från den lila RCA-kontakten i "pre out"-rutan till ingången på subwoofern?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Köp en sub-kabel och koppla.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zodiaz:

Rca kabel, har du ingen sub kabel?

Skrivet av deadich:

Köp en sub-kabel och koppla.

Man behöver ingen speciell sub-kabel, vilken RCA-kabel som helst funkar.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Man behöver ingen speciell sub-kabel, vilken RCA-kabel som helst funkar.

"funkar" gör det, men det blir bättre ljud med en Sub-Kabel.

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk

Nej har vanlig rca kabel men det borde väl andå ge ifrån sig lite ljud med vanlig rca kabel men inget händer, har anslutit rca kabeln i input på suben sen vidare på recivern har jag anslutit in på video out 1,vit på vit och röd på röd det är kanske nåt fel jag gör

Permalänk

Här är en bild på anslutningarna på förstärkaren kanske det hjälper http://www.sherwood.de/images/products/large/r871back.html

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cornelius86:

Nej har vanlig rca kabel men det borde väl andå ge ifrån sig lite ljud med vanlig rca kabel men inget händer, har anslutit rca kabeln i input på suben sen vidare på recivern har jag anslutit in på video out 1,vit på vit och röd på röd det är kanske nåt fel jag gör

Ja den ska sitta på pre out subwoofer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zodiaz:

"funkar" gör det, men det blir bättre ljud med en Sub-Kabel.

Tror inte du kan höra någon skillnad, det enda som skiljer är att sub-kablar kan vara bättre skärmade på grund av att de oftast är längre. Nu fick ju trådskaparen dock inget ljud alls, byte av kabel förändrar inte det.

Skrivet av cornelius86:

Så du har inte kopplat till sub-utgången (den lila)?

Enligt manualen ska du ansluta kabeln till den lila utgången men du måste även ställa in i menyn att du har en sub ansluten.
http://www.manualslib.com/manual/262205/Sherwood-R-871.html?p...

Här ser du sub-inställningen: www.manualslib.com/manual/262205/Sherwood-R-871.html?page=58

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hunden:

Tror inte du kan höra någon skillnad, det enda som skiljer är att sub-kablar kan vara bättre skärmade på grund av att de oftast är längre. Nu fick ju trådskaparen dock inget ljud alls, byte av kabel förändrar inte det.

Så du har inte kopplat till sub-utgången (den lila)?

Enligt manualen ska du ansluta kabeln till den lila utgången men du måste även ställa in i menyn att du har en sub ansluten.
http://www.manualslib.com/manual/262205/Sherwood-R-871.html?p...

Här ser du sub-inställningen: www.manualslib.com/manual/262205/Sherwood-R-871.html?page=58

Jag ser den lila ingången men spelar det nån roll vilken färg jag stoppar in i den lila ingången ,rca kabel som jag har är i två färgad en vit och en röd borde dom inte sitta på varsin specifika färg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cornelius86:

Jag ser den lila ingången men spelar det nån roll vilken färg jag stoppar in i den lila ingången ,rca kabel som jag har är i två färgad en vit och en röd borde dom inte sitta på varsin specifika färg?

En sub ansluts bara med en kabel.

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Såg det nyss får nog dra och köpa en sub kabel imorgon så får hoppas att det löser sig

Permalänk
Testpilot

Men du behöver ingen speciell kabel, använd den ena i din dubbelkabel. Om du exempelvis använder den röda så låter du den vita hänga löst i båda ändarna bara. Får du det inte att funka med antingen den vita eller röda kabeln kommer en "subkabel" inte göra någon skillnad.

Läste du det jag skrev att du måste ha subwoofern aktiverad i menyn?

Visa signatur

Permalänk

Precis, du behöver inte en speciell subkabel.

Dock! Kan det vara såhär. Vissa subbar ger bara halva ljudet om den bara känner av signal på ena kanalen, dvs den behöver få in ljud på bägge ingångarna för att kunna spela max. Då kan en "sub" kabel vara bra, då den ofta har en rca-kontakt i ena änden och två i andra änden. Detta kan dock precis lika enkelt lösas med en y-split kontakt, som har rca-hane i ena änden och två rca-honor i andra änden. Med en sådan kabel kan du sedan använda din vanliga rca-kabel.
Men jag tycker du skall testa att koppla på rätt anslutningar först och se om du blir nöjd.

Vidare, jag är inte säker på hur din förstärkare fungerar, men om du till exempel spelar två-kanalsmaterial i något läge som kan heta liknande "direct", "pure audio", "source direct" osv så kan det vara så att den spelar upp ljudet på dom kanaler som används, dvs 2.0 - dina frontar. Då kanske du måste välja läget "stereo" eller något dolby-läge för att få nytta av subben.

Återigen, kolla inställningarna. Har du gjort någon form av autokalibrering utan sub kommer den inte finnas med i förstärkarens högtalarsetup, och du måste då göra en ny inställning, eller slå igång den manuellt.

Gör du det manuellt rekommenderas en delningsfrekvens runt 80-120hz, lite beroende på storlek på högtalare och subbens kompetens uppåt i frekvens. Högre delning än så blir dåligt då du lätt kommer höra vart subben står, varpå du får en dålig ljudbild.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag hör skillnad om jag använder en vanlig tunn (röd och vit) RCA kabel och en ordentlig lågnivåkabel för sub.
Iofs har jag en riktigt bra sub, Jamo D6 (Det är säkert någon audiofil här som säger att den är skit för den inte är köpt på HiFi klubben) men de lägsta tonerna försvinner om jag har en tunn sladd.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag hör skillnad om jag använder en vanlig tunn (röd och vit) RCA kabel och en ordentlig lågnivåkabel för sub.
Iofs har jag en riktigt bra sub, Jamo D6 (Det är säkert någon audiofil här som säger att den är skit för den inte är köpt på HiFi klubben) men de lägsta tonerna försvinner om jag har en tunn sladd.

Det kallas placebo!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Det kallas placebo!

Måste det inte vara. Vanliga RCA kablar man köper har inte så tjock kabel så motståndet kan mycket väl spela roll om det är en längre kabel och bra sub.

För TS sub tror jag däremot inte att det spelar någon större roll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Semenra:

Måste det inte vara. Vanliga RCA kablar man köper har inte så tjock kabel så motståndet kan mycket väl spela roll om det är en längre kabel och bra sub.

För TS sub tror jag däremot inte att det spelar någon större roll

Då får det nog till en hiskeligt hög resistans i kabeln, iingångsresistansen i suben är troligen inte under 10k ohm så om kabeln lägger tiill nån ohm eller inte innebär mindre påverkan än toleransen på ingångsimpedansen på suben.
Däremot kan det skilja i hur man skärmar kabeln, det blir lätt brum eftersom signalkabeln kan plocka upp 50Hz genom induktion från elkablar och suben spelar i de flesta fall 50Hz utan problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-...
En förvånansvärt bra kabel för en liten peng. Och ställ förstärkaren på L&R (Left and right) sub-signal

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med vad du tycker om subwoofern. funderar på att köpa storebrorsan till den där modellen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får det nog till en hiskeligt hög resistans i kabeln, iingångsresistansen i suben är troligen inte under 10k ohm så om kabeln lägger tiill nån ohm eller inte innebär mindre påverkan än toleransen på ingångsimpedansen på suben.
Däremot kan det skilja i hur man skärmar kabeln, det blir lätt brum eftersom signalkabeln kan plocka upp 50Hz genom induktion från elkablar och suben spelar i de flesta fall 50Hz utan problem.

Hm. Nu när du säger det Glömde att motståndet var något helt annat det i vanliga högtalare. Då slipper man iaf köpa dyra subkablar när man vill uppgradera anläggningen ^^

Permalänk

Jag har själv upplevt att en dålig tunn och knappt alls skärmad lågnivåkabel dragen över tio meter har introducerat mycket störningar i ljudet.
Men jag tycker att det försvinner i diskussionen att det inte behöver vara just en sub-kabel. Alltså har man en vanlig lågnivåkabel med rca-kontakter och det hela håller anständig kvalitet så fungerar det lika bra!
När det gäller löjligt dyra finkablar är ju den ofta långa subkabeln finurlig eftersom man bara betalar för en ledare!

Och just ja, Gomorron

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag har själv upplevt att en dålig tunn och knappt alls skärmad lågnivåkabel dragen över tio meter har introducerat mycket störningar i ljudet.
Men jag tycker att det försvinner i diskussionen att det inte behöver vara just en sub-kabel. Alltså har man en vanlig lågnivåkabel med rca-kontakter och det hela håller anständig kvalitet så fungerar det lika bra!
När det gäller löjligt dyra finkablar är ju den ofta långa subkabeln finurlig eftersom man bara betalar för en ledare!

Och just ja, Gomorron

Har dessa rca kablar hemma http://m.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tillbehr/kabel-och... som jag har då kopplat in i förstärkaren röd på röd och vit på vit på ingångarna där det står ''video out 1'' här är bild på anslutningarna på förstärkaren http://www.sherwood.de/images/products/large/r871back.html men den där ''lila'' ingången där det står subwoofer ska det inte i nåt där, isåfall vad är det för sorts kabel som ska in där för på subben har jag två ingångar där det står ''line in'' nåt..

Tackar för alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte koppla suben till video out på förstärkaren.
Det är flera som redan skrivit att den ska kopplas till den lila utgången där det står pre out.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Du ska absolut inte koppla suben till video out på förstärkaren.
Det är flera som redan skrivit att den ska kopplas till den lila utgången där det står pre out.

Ska iväg till nettonet skulle du kunna skriva namn på en kabel som passar du får gärna länka mig genom nettonnets sida

Permalänk
Medlem

Du kan använda den du redan har även om det är både en röd och en vit kontakt på den.
välj bara en av färgerna och koppla till den lila kontakten på förstärkaren och koppla därefter samma färg på kabeln till suben.
Hur ser baksidan av suben ut?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Du kan använda den du redan har även om det är både en röd och en vit kontakt på den.
välj bara en av färgerna och koppla till den lila kontakten på förstärkaren och koppla därefter samma färg på kabeln till suben.
Hur ser baksidan av suben ut?

Okej ska göra så och får hoppas att det går.här är bild på subben välj den sista bilden http://m.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter/s...

Permalänk
Medlem

Hmm, står i beskrivningen att den har högnivåingångar. pre out är lågnivå.
Du får läsa i manualen vad RCA-ingångarna på subwoofern tar emot. Om det är hög- eller lågnivå.