CF 7970 Microstuttering eller?

Permalänk
Medlem

CF 7970 Microstuttering eller?

Jag har aldrig (vad jag vet) varit med om microstuttering. Så jag vet ärligt talat inte hur det ser ut.

Har provat att köra bf4 i multiplayer (2560x1440 i high) och om jag kör CF med mina kort så blir det väldigt hackigt. Men det känns som att dom hack/laggspikar (eller vad man nu ska kalla det) som jag får är lite längre än hur jag tolkat microstuttering nu när jag läst på om det. I vilket fall som helst, kör jag enbart med ett kort flyter det på bra på lägre settings.

Någon som har samma upplevelser/problem? Finns det några lösningar eller kan någon tipsa om läsning vidare om just BF4 och detta fenomen?

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Jag har aldrig (vad jag vet) varit med om microstuttering. Så jag vet ärligt talat inte hur det ser ut.

Har provat att köra bf4 i multiplayer (2560x1440 i high) och om jag kör CF med mina kort så blir det väldigt hackigt. Men det känns som att dom hack/laggspikar (eller vad man nu ska kalla det) som jag får är lite längre än hur jag tolkat microstuttering nu när jag läst på om det. I vilket fall som helst, kör jag enbart med ett kort flyter det på bra på lägre settings.

Någon som har samma upplevelser/problem? Finns det några lösningar eller kan någon tipsa om läsning vidare om just BF4 och detta fenomen?

Prova radeon pro. Har aldrig använt det själv då jag inte har ett amd kort men det finns många här som använder/har använt och det finns nog guider om hur man använder det om du googlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Prova radeon pro. Har aldrig använt det själv då jag inte har ett amd kort men det finns många här som använder/har använt och det finns nog guider om hur man använder det om du googlar.

Radeon pro ska tydligen inte fungera så bra...

Permalänk
99:e percentilen

Vilken drivrutin har du?

När jag hade köpt mitt andra 7970 blev jag tvungen att lägga det på hyllan för att det flöt bättre med ett ensamt kort i BF3. Catalyst 13.8 gjorde BF3 spelbart. Jag kör också i 2560x1440 med en 2600K.

Du ska aktivera Frame Pacing i Catalyst Control Center om du inte redan gjort det.

Använd perfoverlay.drawfps 1 för att se vad du ligger på för framerate i BF4. Om siffrorna är låga när det hackar så är det inte microstuttering, utan helt enkelt framerate drops. Om du tycker det är hackigt trots att du ligger över 60 fps, men att det i samma framerate känns mjukt med ett ensamt kort, då är det microstuttering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla på alla dessa saker. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vilken drivrutin har du?

När jag hade köpt mitt andra 7970 blev jag tvungen att lägga det på hyllan för att det flöt bättre med ett ensamt kort i BF3. Catalyst 13.8 gjorde BF3 spelbart. Jag kör också i 2560x1440 med en 2600K.

Du ska aktivera Frame Pacing i Catalyst Control Center om du inte redan gjort det.

Använd perfoverlay.drawfps 1 för att se vad du ligger på för framerate i BF4. Om siffrorna är låga när det hackar så är det inte microstuttering, utan helt enkelt framerate drops. Om du tycker det är hackigt trots att du ligger över 60 fps, men att det i samma framerate känns mjukt med ett ensamt kort, då är det microstuttering.

Var i CCC aktiverar man Frame Pacing?
Kan inte hitta det

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mange75:

Var i CCC aktiverar man Frame Pacing?
Kan inte hitta det

Gaming -> 3D Application Settings och sen längst ner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Gaming -> 3D Application Settings och sen längst ner.

Okej , tack.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Testa stänga av HyperThreading i bios och se om det blir någon skillnad. Det hjälpte mig i BF3, dock körde jag HD5850 i cfx.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem

Installerade 13.11 beta. Såg till att frame pacing var på och nu rullar det på väldigt fint!

Permalänk
Medlem

hyper threading och core parking då försvann all stutter för mig

Permalänk
Medlem

Jag har precis trätt in i Crossfire världen och har en fråga, provade att köra BF4 igår och ena kortet gick upp på en gång i 99% medan det andra kortet stannade runt 50%, är det normalt?

Provade att köra BF3 i 1440P @ 96HZ och kunde maxa allt och hade runt 100FPS+, båda korten jobbade då på runt 99% så jag antar att det är ett drivrutinsproblem?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Jag har precis trätt in i Crossfire världen och har en fråga, provade att köra BF4 igår och ena kortet gick upp på en gång i 99% medan det andra kortet stannade runt 50%, är det normalt?

Provade att köra BF3 i 1440P @ 96HZ och kunde maxa allt och hade runt 100FPS+, båda korten jobbade då på runt 99% så jag antar att det är ett drivrutinsproblem?

Kör själv med ett par XFX black edition 7970 i CF och jag kan inte ha någon form av beta drivrutiner.
Catalyst version 13.9 funkar bäst för mina kort.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition