Program liknande ShadowPlay fast för AMD

Permalänk

Program liknande ShadowPlay fast för AMD

Tjenare, jag letar efter något program att spela in med. Fraps laggar alldeles för mycket, blir ospelbart när jag har det igång.
Det händer ju att man gör något jättekul eller något helt sjukt och så vill man ha det på film.
Har ni några tips på bra program? Helst ska dom prestera lika som ShadowPlay, men jag kör med ett 7870 så det är inget alternativ för mig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror det inte finns något liknade som ShadowPlay. För att på Nvidias chip Kepler (600 serien och uppåt) så har den en x264 encoder in byggt i chippet som tar han om video processen.

Men kan hända att det finns program som kanske presterar bättre än fraps. Annars så kan du alltid köpa ett capture card

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Tror det inte finns något liknade som ShadowPlay. För att på Nvidias chip Kepler (600 serien och uppåt) så har den en x264 encoder in byggt i chippet som tar han om video processen.

Men kan hända att det finns program som kanske presterar bättre än fraps. Annars så kan du alltid köpa ett capture card

Nja vill nog inte lägga några större summor på det, mer så att man kanske slänger ihop en video med roliga moments med kompisarna. Inte så att jag vill göra något seriöst utav det.

Permalänk
Medlem

Testa Open Broadcaster Software, det kan användas till både spela in till hårddisk, eller streama till diverse olika streamingsiter t.ex. Twitch.
http://obsproject.com/
Det drar dessutom inte lika mycket resurser som Fraps(beroende på inställning såklart). Det är lite mera avancerat men inte speciellt svårt att få igång.

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

http://www.radeonpro.info/2013/08/get-ready-for-new-radeonpro...

"Movie recording with real time AVC/H.264 encoding by GPU using AMD’s VCE (up to 1080p) – I already got the encoding working on GPU and it’s fast, but need to change the container format to MKV as AVI doesn’t play well with AVC/H.264 and that should take some extra time"

Verkar som att nästa radeonpro ska ha något liknande

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk

quicksync offloadar gpu + cpu. Det är det enda som inte använder cpu eller gpu. du kan använda både obs eller msi afterburner för att spela in med det.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ooh85:

http://www.radeonpro.info/2013/08/get-ready-for-new-radeonpro...

"Movie recording with real time AVC/H.264 encoding by GPU using AMD’s VCE (up to 1080p) – I already got the encoding working on GPU and it’s fast, but need to change the container format to MKV as AVI doesn’t play well with AVC/H.264 and that should take some extra time"

Verkar som att nästa radeonpro ska ha något liknande

Intressant. Inte riktigt via ett dedikerat chipp men det borde ge mycket bättre prestanda än andra program.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB