Permalänk
Hedersmedlem

Datorn startar inte! cmos trasigt!

HJÄLP snälla!!!
Hej! För ett tag sedan fick jag tillbaks mobot som jag trodde var trasigt när datorn vägrade starta, db sa dock att mobot fungerade. När jag byggt ihop den igen startade den inte, jag reseta cmos ett par ggr så gick själva elen igång, sen när jag tröck på reset hela datorn. Fast nu vill datorn inte starta längre, när jag flyttar cmos till "discharge" så går elen igång men den startar inte när man trycker reset längre! Hjälp! varför e det såhär, cmos med saken att göra?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

resetta du med datorn igång? Eller varför reset? Du menar power on? När man reset cmos så ska datorn vara avstängd och sladden ur.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Hedersmedlem

jag den gick igång när jag tröck på "reset"-knappen menade jag, och ja, jag togbort batteriet o sladde osv när jag reseta cmos.
Förstår inte varför den håller på så här

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Har läst igenom ditt inlägg flera ggr utan att fatta fullt ut vad som hänt. Beskriv lite bättre.
Varför skulle cmos vara förstört när db säger att moderkortet är ok..? Resettade du bios samtidigt som du försökte starta datorn med reset knappen?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, det kanske är litte konstig att förstå, jag har apnik!

Förklaring:

Veckan efter DHw02 så var jag på ett litet lan, helt plötsligt dog mina USB-portar, musen fungerad alltså inte (den e usb ). Jag satte i en ps2-mus och försökte insalera om usb-portarna, det verkade fungera fast när jag sedan startade så var portarna fortfarande ej fungerande. Jag testade att sätta i min kompis expansions-usb, nu startade datorn inte alls, PSU gick igång men själva datorn startade ej. Jag testade att byta ut Graffet, det var inga fel på det. Eftersom usb-portarna hade dött först så drog jag slutsattsen att mobot var paj, jag skickade in det till db.com.

För någon vecka sedan fick jag tillbaks kortet, en lapp där det stod att dom hade testat kortet och det fungerade väl följde med.
Jag satte i allting i lådan igen, tröck på startknappen, samma sak som innan, PSU startar fast inte resten, fast nu provade jag att trycka på "Reset"-knappen".Datorn startade och jag kom in i windows. (jag vet inte om den skulle startat innan jag skickade in mobot med reset för jag testade inte det).

I windows var det allmänt ostabilt, filmer började lagga efter ca 40min. Till slut så gick datorn inte att starta medreset längre.
Jag testade att reseta cmos (korekt sätt). Det funkade fortfarande ej, fastnär jag satte jumpern (cmos) på discharge så startade PSU! Detta är alltså nuläget, den PSU startar med cmos på"discharge". Datorn startar inte alls!

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

När du säger att du har cmos på "discharge", menar du då att du har satt reset cmos jumpern i reset-läge och försökt starta datorn. Då hoppar alltså nätagreggatet igång..? Om jag förstått dej rätt så kan det ju inte vara särskilt bra att göra så...

Power-knappen funkar alltså inte heller? Inte sedan du fick tillbaka moderkortet? Har du kopplat den rätt? Funkar själva knappen? Pröva annars att kortsluta de två kontakter den ska vara kopplad till, se bara till så att du inte tar fel kontakter...

Hoppas det löser sej...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Hedersmedlem

alltså... kan det bli så att datorn startar på det här sättet om man kopplar dem fel, alltså bara psu startar? jag tror dock de sitter väldigt rätt.

Ja, jag startade datorn med att sätta CMOS-jumpern på "discharge"-läge. Tycker det e trist att lägga ut drygt 13000spänn o sen är datorn eöak o gör så här, den prestera ju väldigt bra när den fungerade, kall prolle o rätt bra 3dmark poäng

Ja, PSU hoppar igång då.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Byt bioschip

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Byt bioschip

hm.. hurdå? jag fick inget med i lådan tror dock jag vet vilket chip det e, en lite fyrkant det ser ut som man kan peta ur... men vad tusan ska jag byta den med???

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk