Byggt klart och installerat windows, nu då?

Permalänk
Medlem

Byggt klart och installerat windows, nu då?

Tjenare!

Har nu byggt min allra första dator och installerat Windows 8. Nästa steg är väl drivrutiner, windows updates och antivirus?
Men det har uppstått några frågetecken.

Spelar det någon roll vilken ordning gör gör allt i? Ska jag till exempel uppdatera Windows till 8.1 först för att sedan kunna installera drivrutiner som är gjorda för just 8.1? Eller spelar det ingen roll om jag kör 8.1 drivers till 8 en liten stund innan jag uppdaterat?

Jag vet på ett ungefär vilka drivrutiner jag ska installera men det finns ju flera stycken under varje kategori. På chipset till exempel finns det 4 st, ska jag installera alla då? (Mitt moderkort: http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A#support)

Ska man installera drivrutinerna på HDD:n eller SSD:n? Såg en kille på youtube som installerade på sin SSD för att sedan göra en backup på allt på sin HDD, är det något som rekommenderas?

Jag har möjlighet att ladda ner drivrutiner från annan dator och sedan för över dem med USB-minne, är det något som är värt att göra?

Till sist, räcker det med att göra en backup på min hårddisk när jag är klar eller tycker ni att jag ska köpa ett gäng DVD-skivor och göra en backup på dem?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd

Jag hade lagt in 8.1 först för då slipper du en hel del av Windows Updates som ingår i 8.1. Du ska bara ha en drivrutin för samma sak, lämpligtvis den senaste stabila. Om du installerar drivrutiner före 8.1 eller efter spelar mindre roll då de borde vara de samma ändå.

Permalänk
Medlem

Skulle låtit windows update köra sitt race.
Efter ett tag vill den installera 8.1.
Sen efter 8.1 skulle jag installera det du vill använda. Du kan alltid installera om drivrutiner.

Jag har allt på min SSD, sen backup till en hårddisk, sen en till hårddisk med filmer och serier och dropbox, drive, etc
Backup kan du aldrig få nog av, själv använder jag aldrig dvd skivor längre, det får du avgöra själv.

Angående USB och en annan dator, alltid bra att ha grundläggande drivrutiner lokalt förvarade, då mitt nätverkskort inte alltid fungerar då jag installerar om datorn, och kräver riktiga drivrutiner.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppdatera till 8.1 först. Tanka bara ner hotfixen så du kan nå 8.1 upgraderingen via store. Sen skulle jag installera drivrutinerna i denna ordning:

Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.4.0.1026 for Windows 7/8/8.1 32bit & 64bit.(WHQL)

Realtek Audio Driver V6.0.1.7023 for Windows Win8.1 32bit & Win8.1 64bit.(WHQL)

Realtek LAN Driver V7.67.1226.2012 for Windows 7 32bit & 64bit.(WHQL)

Och sen installera grafikkortet med dom senaste drivrutinerna ifrån AMD/Nvidias hemsida.

Sen updatera alla updates från windows update.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort en backup på en externhårddisk. Men det har jag själv inte gjort, eftersom jag inte sparar något viktigt på systemdisken.

Brukar ladda ner drivrutiner på ett usb och även antiviruset....sen installerar jag så mycket som möjligt utan att ha internet inkopplat.

Permalänk
Medlem

Nog bör han väl få igång nätverket före allt annat. Det underlättar alla framtida nedladdningar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag skulle updatera till 8.1 först. Tanka bara ner hotfixen så du kan nå 8.1 upgraderingen via store. Sen skulle jag installera drivrutinerna i denna ordning:

Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.4.0.1026 for Windows 7/8/8.1 32bit & 64bit.(WHQL)

Realtek Audio Driver V6.0.1.7023 for Windows Win8.1 32bit & Win8.1 64bit.(WHQL)

Realtek LAN Driver V7.67.1226.2012 for Windows 7 32bit & 64bit.(WHQL)

Och sen installera grafikkortet från irån AMD eller Nvidias hemsida (dom senaste)

Sen updatera alla updates från windows update.

Håller med, bästa ordningen.

Permalänk
Medlem

Ja funkar inte nätverket får du fixa det först men det låter högst ovanligt att inte windows kirrar det inbyggda nätverkskortet på ett modernt moderkort med realtek chip.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Nu blev man mer klar i skallen Men vad är hotfix för något?

Permalänk
Medlem

De flesta drivisarna till moderkortet brukar väl Windows 8 ta hand om själv vid installation?

Jag byggde själv en ny dator häromdagen och dunkade i Win8.1, har bara installerat amd catalyst(grafikrutiner dvs) i princip, resten verkar funka.. ^^

Sen får man ju såklart formatera HDDer osv, men gällande drivrutiner verkar det inte vara så mycket att göra..

Permalänk
Medlem

Hur hittade ni 8.1 uppgraderingen? Hittar den inte i store

Permalänk
Medlem

Du måste köra alla uppdateringar i windows update först.