Tips på bra MMO - gärna för 2 med OK end game

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på inlägg som stred mot § 7.*
Omtalad sida för övrigt nedstängd.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaper:

Jag har spelat WOW sedan beta. La av för något år sedan, men har funderat på att starta om. Spelade riktigt hard core i många år, med 6 dagar raid krav / vecka. Testade SWTOR när det kom, men la av ganska snabbt för att gå tillbaka till WOW, för att sedan lägga ner och starta SWTOR igen.

Nu är det så roligt att min sambo har börjat spela datorspel och har fastnat för SWTOR, vilket gör att vi spelat det ihop ett tag nu tillsammans med ett annat par, vilket är perfekt med sitt 4 manna upplägg. Dock är vi två lite mer aktiva just nu, så vi är på jakt efter något nytt eller komplement.

SCI-fi eller Fantasy spelar inte så stor roll, men får inte vara FPS, gärna vara F2P men är inte ett krav.

Det idealiska spelet är ett spel som tar lagom med tid, som gärna har dungeons för 2 personer och som primerar gruppspel på 2 och mindre på solo questing. Vi gillar båda story, så det är bra om det finns, men vill inte behöva logga på bestämda tider för att raida. Finns det ett bra crafting system så är det helt klart ett plus.

För att krångla till det så är vi båda grafikpundare, så ett "fult" och kantigt spel är inget alternativ. Personligen har jag svårt att spela något efter WOW, men det har väl mycket att göra med att det var "först". Inte som första spel då så klart, men som sträckte sig ut till mer nybörjar MMOs som mig själv, det har satt en standard som är svår att inte jämföra

Mina egna tankar är att antingen helt sonika gå tillbaka till WOW och questa i par tillsammans (glömma bort alla mina tier 80s helt enkelt)
Vi har också funderat på spel som
GW2, Tera och Rift, men har ingen erfarenhet alls.

Det som oroar och lockar mig med Tera är combat systemet. Lockar för att det känns hyfsat nytt i ett MMO, men oroar för att min sambo som inte är dataspelsfrälst och kanske finner det lite för svårt och rörigt.

Tacksam för alla råd och tips och erfarenheter, då det ändå är en hel del tid som gärna läggs ner

Kan förstå din känsla att inget mmo slår wow.. Jag började lira Smite istället, sjukt kul och funkar att köa 1/2/3/5 pers.
Det är iofs ett Moba, men va fan, ladda ner o prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Proffsmoddare

Tror att många har hjälpt till här och självklart, som jag också skriver, ska man försöka att inte jämföra för mycket. Att bara ge ett spel 5min och inte 5dagar är så klart inte rättvist heller, men vad ska jag säga. Jag är en komplicerad och besvärlig person

Som svar innan, jo, jag har stäng ner filmer efter 2min för att jag helt sonika inte gillat kamera hanteringen eller känslan. Livet är för kort för att inte försöka gilla allt jag gör.

Laddade ner och körde igång 10d test på WOW igår och tänkte, panda kan vara kul. Men måste säga att jag fick samma dåliga känsla om i Rift

Uppriktigt sagt så tror jag mycket av grafikproblemet (skrev det i första posten att jag är genom mitt jobb en grafik-junkie) faktiskt är min rigg, som jag vet är sjukt gammal. Den klarar SWTOR på nästan max, men det är ändå lite ryckigt och min erfarenhet är att SWTOR inte är speciellt tungdrivet.

Så en tanke är att spelen har uppdaterats långt förbi vad min rigg nu klarar och det är vad som sätter käppar i hjulet för att jag ska uppskatta dem, känslomässigt.

Blir att testa om alla spel på tjejens nya inköpta ROG och se om jag gillar dem bättre. Hoppas nästan inte det, då det innebär nya utgifter för en rigg

Tack igen för alla svar och ska helt klart testa TSW och ska ge Rift, GW2 och Tera en chans till (GW2 en första chans) och lovar att ge varje spel minst 5h

Tack igen, ni har varit otroligt hjälpsamma

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macaper:

Tror att många har hjälpt till här och självklart, som jag också skriver, ska man försöka att inte jämföra för mycket. Att bara ge ett spel 5min och inte 5dagar är så klart inte rättvist heller, men vad ska jag säga. Jag är en komplicerad och besvärlig person

Som svar innan, jo, jag har stäng ner filmer efter 2min för att jag helt sonika inte gillat kamera hanteringen eller känslan. Livet är för kort för att inte försöka gilla allt jag gör.

Laddade ner och körde igång 10d test på WOW igår och tänkte, panda kan vara kul. Men måste säga att jag fick samma dåliga känsla om i Rift

Uppriktigt sagt så tror jag mycket av grafikproblemet (skrev det i första posten att jag är genom mitt jobb en grafik-junkie) faktiskt är min rigg, som jag vet är sjukt gammal. Den klarar SWTOR på nästan max, men det är ändå lite ryckigt och min erfarenhet är att SWTOR inte är speciellt tungdrivet.

Så en tanke är att spelen har uppdaterats långt förbi vad min rigg nu klarar och det är vad som sätter käppar i hjulet för att jag ska uppskatta dem, känslomässigt.

Blir att testa om alla spel på tjejens nya inköpta ROG och se om jag gillar dem bättre. Hoppas nästan inte det, då det innebär nya utgifter för en rigg

Tack igen för alla svar och ska helt klart testa TSW och ska ge Rift, GW2 och Tera en chans till (GW2 en första chans) och lovar att ge varje spel minst 5h

Ge GW2 en chans. Det är i princip det ändå MMO ute nu som håller bra kvalitet rakt igenom. Annars kan du vänta på Wildstar och Everquest Next.

Permalänk
Medlem

Testa Wizardry Online. Det ar ett dungeon crawler och ar javligt kul faktiskt.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaper:

Tycker du ska börja spela wow med tjejen och starta en ny svensk guild med mig och lite annat folk på hellscream/ally. raida 3 kvällar i veckan i lagom tempo. mmmh mys.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Är gammal wow-spelare själv. Har mitt konto igång fortfarande, men mest för att lite då och då hälsa på det gamla gänget. Har provat lite olika MMO's förutom wow, men på nåt sätt har jag alltid återvänt till wow till slut.

Nu vet jag inte så mycket om hur content kommer se ut, men Wildstar ser intressant ut. Jag gillar humorn i promofilmerna de har släppt och grafiken är okej (för mig som inte är en junkie ).

Kanske kan vara något?

http://www.wildstar-online.com

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Skrivet av Chiftin:

Testa Wizardry Online. Det ar ett dungeon crawler och ar javligt kul faktiskt.

Håller med denna herre, sjukt kul spel! Lite skräck-aktigt också. permanent death och grejor

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

röstar på lotro, hur snyggt det blir beror ju på din dator i princip. kopierar in ett stycke jag skrev i en tråd igår : lotro redan från lv 10 så börjar du med Epic böckerna som är väldigt roliga och tar dig genom hela spelet. det är freee2play men rekomenderar att du köper mithril edition som ger dig en bra start på questpacks och mount från redan lv5 annars har du grindat ihop dig en mount till lv 20. bra ljud och mysig natur.
detta är lite från riders of rohan som var helt underbar http://www.gamerzines.com/mmo/lotro-riders-rohan-hands.html och det känns inte som man måste sitta å raida 100timmar i veckan som wow gjorde. har inte spelat detta på hardcore men av de jag spelat så går instancerna väldigt snabbt så man känner sig inte uppbunden. här köpte jag mithrill btw http://www.gamestop.com/browse?nav=16k-The+Lord+of+the+Rings+... tog bara download starta spelet i steam och la in koden från köpet.
kolla på rohan länken kan inte påstå att grafiken är precis trött iaf.
sen blir det väl januari http://elderscrollsonline.com/en-uk/ det spelet väntar jag på med spänning.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Om du gillar wow tycker jag du ska prova Smite (i betastadiet just nu om jag inte har fel, och gratis)
Som en blandning av Wow, Bloodline champions och Lol/hon/dota typ.

Du spelar i samma Point of view som i Wow, spelet är ett lane-baserat pvp spel
med "aim" så att säga, checka youtube så förstår du vad jag menar

Permalänk
Medlem

WildStar

Det dröjer förhoppningsvis inte alltför länge innnan detta släpps. Detta känns för mig, som den äkta arvtagaren till WoW!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Busmusen:

Tera

Tera är ett fantastiskt MMO, efter ha spelat WoW sen det släpptes gick jag över till Tera, combat systemet är verkligen något, blir riktigt intressant i PVP.
Rent grafikmässigt är det en höjdare och endgame är väldigt intressant och svårt.

Ursäkta mig nu men jag måste bara få säga emot ordentlgt här.
TERA som spel, med sitt combat system och grafik gör det helt fantastiskt, om det nu inte vore för vissa smärre....detaljer.

Står du inte ut med klagomål sluta läs direkt.

Först och främst så är TERA inte svårt på något sätt eller vis. Det var ofantligt svårt från början, men med nyare patcher har det förvandlats till en casuals paradis. Sedan att utvecklaren verkar tröttnat på spelet och bara slänger in random lådor istället för att göra viktiga objekt till vanliga boss drops gör ju inte saken bättre direkt. ("Zenith Treasure Chest" för de som spelar/-t)
Dessutom försöker de tvinga spelare att genomföra content som redan visats vara ointressant genom att modifiera det till något ännu sämre.("Alliance" för de som spelar/-t)

Jag tycker det är väldigt synd att spelet tydligen verkar på väg mot sin grav då det är ett av de få MMO spel där skicklighet är väsentligt mycket viktigare än utrustning.

Som exempel på skicklighet viktigare än utrustning för den som spelar/-t TERA. 3 man MCHM med Dreamkeeper(Och även 5 man med Deathstain, fodder alltså). När folk har problem att göra det 5 man med Wonderholme.
Eller ännu värre, raids där de har Shining Visionmaker men ändå använder Reflect på 13% skölden för att de är för inte klarar av att dra ner den annars.
Nu förstår uppenbarligen ingen som inte spelat TERA vad jag menar här, men det som är problemet är att folk inte anstänger sig lite utan vill få allt serverat på silverfat. TERA är inte svårt. Det krävs väldigt lite från dig som spelare för att klara av allt där är. Det enda "svåra" är att få rätt pryl ur random lådor och att stå ut med det ändlösa farmandet (Om du nu inte känner för att slösa en förmögenhet i cash shopen vill säga).

Som om spelets content inte försämrats tillräckligt så lider TERA av stora prestandaproblem. Spelet är baserat på en modifierad Unreal 3 motor som av någon för mig outgrunnig anledning enbart kan använda två processortrådar. Detta medför inga större problem i vanliga fall om du har en någorlunda snabb CPU. Dock så händer det väldigt ofta att oavsett vilken monsterburk du kör på, finns det många karaktärer, spelare eller mobs, på samma plats, särskilt om de även rör sig och slår/skjuter, att din framerate kommer störtdyka.(Finns även platser i spelet som också kommer totalt döda din prestanda av ingen uppenbar anledning) Detta medför bland annat att Alliance contenten som jag tidigare nämnde är i princip omöjlig att genomföra i den skalan det är tänkt, då det är möjligt med ett obegränsat antal spelare samtidigt. Glömde jag nämna att gränssnittet renderas i Flash?

Nu har jag gnällt mycket. Tycker jag att jag kunde få göra. Fortsatt vill jag säga att TERA är ett bra spel i grunden, dess combat system och magnifika grafik gör det helt enastående. Men när du spelat ett tag och märker alla brister på andra punkter kan man inte bli annat än irriterad.
Missade att nämna att GameForge är distributör i Europa.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Om du gillar wow tycker jag du ska prova Smite (i betastadiet just nu om jag inte har fel, och gratis)
Som en blandning av Wow, Bloodline champions och Lol/hon/dota typ.

Du spelar i samma Point of view som i Wow, spelet är ett lane-baserat pvp spel
med "aim" så att säga, checka youtube så förstår du vad jag menar

verkar inte va så dumt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kanske lite Warlords of Draenor!

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nukezone:

Ursäkta mig nu men jag måste bara få säga emot ordentlgt här.
TERA som spel, med sitt combat system och grafik gör det helt fantastiskt, om det nu inte vore för vissa smärre....detaljer.

Står du inte ut med klagomål sluta läs direkt.

Först och främst så är TERA inte svårt på något sätt eller vis. Det var ofantligt svårt från början, men med nyare patcher har det förvandlats till en casuals paradis. Sedan att utvecklaren verkar tröttnat på spelet och bara slänger in random lådor istället för att göra viktiga objekt till vanliga boss drops gör ju inte saken bättre direkt. ("Zenith Treasure Chest" för de som spelar/-t)
Dessutom försöker de tvinga spelare att genomföra content som redan visats vara ointressant genom att modifiera det till något ännu sämre.("Alliance" för de som spelar/-t)

Jag tycker det är väldigt synd att spelet tydligen verkar på väg mot sin grav då det är ett av de få MMO spel där skicklighet är väsentligt mycket viktigare än utrustning.

Som exempel på skicklighet viktigare än utrustning för den som spelar/-t TERA. 3 man MCHM med Dreamkeeper(Och även 5 man med Deathstain, fodder alltså). När folk har problem att göra det 5 man med Wonderholme.
Eller ännu värre, raids där de har Shining Visionmaker men ändå använder Reflect på 13% skölden för att de är för inte klarar av att dra ner den annars.
Nu förstår uppenbarligen ingen som inte spelat TERA vad jag menar här, men det som är problemet är att folk inte anstänger sig lite utan vill få allt serverat på silverfat. TERA är inte svårt. Det krävs väldigt lite från dig som spelare för att klara av allt där är. Det enda "svåra" är att få rätt pryl ur random lådor och att stå ut med det ändlösa farmandet (Om du nu inte känner för att slösa en förmögenhet i cash shopen vill säga).

Som om spelets content inte försämrats tillräckligt så lider TERA av stora prestandaproblem. Spelet är baserat på en modifierad Unreal 3 motor som av någon för mig outgrunnig anledning enbart kan använda två processortrådar. Detta medför inga större problem i vanliga fall om du har en någorlunda snabb CPU. Dock så händer det väldigt ofta att oavsett vilken monsterburk du kör på, finns det många karaktärer, spelare eller mobs, på samma plats, särskilt om de även rör sig och slår/skjuter, att din framerate kommer störtdyka.(Finns även platser i spelet som också kommer totalt döda din prestanda av ingen uppenbar anledning) Detta medför bland annat att Alliance contenten som jag tidigare nämnde är i princip omöjlig att genomföra i den skalan det är tänkt, då det är möjligt med ett obegränsat antal spelare samtidigt. Glömde jag nämna att gränssnittet renderas i Flash?

Nu har jag gnällt mycket. Tycker jag att jag kunde få göra. Fortsatt vill jag säga att TERA är ett bra spel i grunden, dess combat system och magnifika grafik gör det helt enastående. Men när du spelat ett tag och märker alla brister på andra punkter kan man inte bli annat än irriterad.
Missade att nämna att GameForge är distributör i Europa.

Tack för mig.

Lirar du fortfarande Tera?
Jag satt just igång men läst lite om att det börjar tappa lite folk och att inflationen är hög.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

LOTRO alternativt EQ2 eller om det är utmaning du söker: Vanguard SoH, var fantastiskt kul när jag och en vän spelade det tillsammans, dock väldigt oförlåtande!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Lirar du fortfarande Tera?
Jag satt just igång men läst lite om att det börjar tappa lite folk och att inflationen är hög.

Nej, jag har givit upp det nu, från att ha suttit och kört MCHM i all evighet bara för att få en ny patch där allt bara är busenkelt. Inte roligt.
Att direkt ge upp bara för det kanske känns lite väl radikalt men om man tittar på nästkommande uppdateringar är det ju bara ett skämt.
Någon PvE/P arena....det är ju något dagis för bossar...bokstavligen. Byggklossar och rosa bossar i blöjor? Vad tusan tänker den där utvecklaren med?
Och sen det faktum att de försöker driva fram sitt förbannade Allianceskräp, det var roligt i ett tag, ok fine med PvP regioner där allianserna kan slåss....men nog laggigt med deras dåligt programmerade spelmotor(modifierad Unreal 3 för de som undrar som av nåon outgrunnig anledning enbart kan köra två processortrådar åt gången), även med bara runt 30-40 spelare på platsen. Att de då förändrar alliance till att vara en stor fight per vecka(istället för större delen av varje dag)....alltså för att dra med mer folk samtidigt, känns ju nog dumt med tanke på att spelet och servrarna knappt orkar med som det är nu.
Känns som det kommer att bli som gamla Nexus, om du spelade då. 500-1000 pers på samma plats, disconnects, serverkrasch & spelkrasch dagligen.
Kvittar om du så har den mest fantastiska monsterdatorn och snabbast möjliga nätverksuppkoppling, felet ligger inte hos dig(för en gångs skull ).
Mycket dåligt administrerat och programmerat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

verkar inte va så dumt

Har själv suttit och pressat detta spel i snart en vecka och måste faktiskt säga att det är ett av dom roligare
spelen jag spelat på bra länge, väldigt skillbaserat och mycket roligt att lira i Lag.

Finns 2 primära game modes, Arena (Tänk dig wow-arena med tickets 5v5)
samt Conquest, som är lane-pvp fast bra mycket roligare än hon/lol

Har du inte provat det rekommenderar jag det varmt, kostar inget som sagt

Permalänk

Kanske lite fel tråd, men ser att många här lirar Lotro och tänkte se om någon har lust att "introducera" mig till spelet ev. levla med mig så jag har lättare att komma in i spelet?

Försöker hitta något alternativ till wow men tror faktiskt inga av mina vänner som lirar wow skulle ha lust att byta just nu för 5öre och behöver därför någon att lira med då jag oftast inte gillar solo levling (speciellt inte på ett spel jag aldrig lirat)

Dra iväg ett PM om du känner dig sugen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Kanske lite fel tråd, men ser att många här lirar Lotro och tänkte se om någon har lust att "introducera" mig till spelet ev. levla med mig så jag har lättare att komma in i spelet?

Försöker hitta något alternativ till wow men tror faktiskt inga av mina vänner som lirar wow skulle ha lust att byta just nu för 5öre och behöver därför någon att lira med då jag oftast inte gillar solo levling (speciellt inte på ett spel jag aldrig lirat)

ansök till lotr - guilden http://friskyttarna.eu/

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av jackofaces1:

Som Klyftpotatis säger ovan är du varmt välkommen till Friskyttarna!

Permalänk

Även jag lägger min röst på Age of Conan. Har spelat det mesta inom MMO men inget har hittills haft lika mycket känsla som AoC, speciellt om man har en vän att lira med. Det är en otroligt brutal värld och man kan mer eller mindre bli PK'ad överallt. Vet inte hur endgame eller PvP är då det var flera år sedan jag lirade men att spela upp karaktären till max level var en otrolig resa.

Testa att spela igenom Tortage (som funkar lite som Rookgard i tibia) och se vad du tycker.

Permalänk
Medlem

Age of conan är SJUKT roligt att lira. Synd man aldrig har haft någon annan att lira med :/

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)