Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk

Har köpt mig ett Streacom FC8 , Gigabyte-H87N och Kingston HyperX Blu DDR3 (2x4GB), hade samma problem med att det inte ville fungera med HDMI först men det gick med VGA, men nu har jag problemet att den inte vill boota om jag har båda minnesstickorna i, den bara startar om.
Den bootar på båda stickorna om bara en sitter i, har prövat med en annan PSU men det hjälpte inte heller. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broodhill:

Har köpt mig ett Streacom FC8 , Gigabyte-H87N och Kingston HyperX Blu DDR3 (2x4GB), hade samma problem med att det inte ville fungera med HDMI först men det gick med VGA, men nu har jag problemet att den inte vill boota om jag har båda minnesstickorna i, den bara startar om.
Den bootar på båda stickorna om bara en sitter i, har prövat med en annan PSU men det hjälpte inte heller. :\

Kolla så inte mem-boost/turbo är igång (ställ om till standard/disabled). Ställ in minnet på 1600mhz. Kontrollera så spänningen verkligen är 1.5v om dina minnen nu är 1.5v.
Ibland så överklockar moderkorten minnena och vissa billiga minnen fixar inte stressen och då blir det problem som de du beskriver.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Kolla så inte mem-boost/turbo är igång (ställ om till standard/disabled). Ställ in minnet på 1600mhz. Kontrollera så spänningen verkligen är 1.5v om dina minnen nu är 1.5v.
Ibland så överklockar moderkorten minnena och vissa billiga minnen fixar inte stressen och då blir det problem som de du beskriver.

Jag hittade någonstans där dom föreslog att man skulle lossa lite på kylaren om minnena krånglade och jag gjorde det och det funkade! Har fått igång den och lagt in windows 8 men nu så vill den inte spela upp ljud via HDMI till min TV, har prövat att installlera senaste Realtek drivisarna men under 'Uppspelningsenheter' så visas HDMI bara som 'Ej inkopplad'

Permalänk
Inaktiv

kabelfel?

Permalänk

Jag får bild och ljud med den kabeln från andra enheter och har ingen annan kabel jag kan pröva med just nu

Permalänk
Skrivet av Broodhill:

Jag får bild och ljud med den kabeln från andra enheter och har ingen annan kabel jag kan pröva med just nu

Jag hade samma problem med Gigabyte-kortet att HDMI-porten inte fungerade. Men efter jag installerade drivrutiner för moderkortet som fungerade det. Har du installerat Intel VGA driver? (den följer med installationsskivan till moderkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broodhill:

Jag hittade någonstans där dom föreslog att man skulle lossa lite på kylaren om minnena krånglade och jag gjorde det och det funkade! Har fått igång den och lagt in windows 8 men nu så vill den inte spela upp ljud via HDMI till min TV, har prövat att installlera senaste Realtek drivisarna men under 'Uppspelningsenheter' så visas HDMI bara som 'Ej inkopplad'

När du spelar upp ljud via hdmi-porten så används inte realtek ljudchippet. Så de kan du inaktivera i bios om du så önskar. Fokusera på att felsöka drivrutinerna för ditt grafikkort istället. Jag har sett att vissa har problem med Intels nyaste drivers. Kontrollera så du kör senaste officiella ifrån supportintel.com, och om du nu kör senast prova isf en äldre för att se om de funkar bättre.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag har ingen optiskläsare så laddade hem dem manuellt från gigabytes hemsida, hade visst missat att installera VGA drivern, så nu funkar allt

Permalänk

Nu har jag beställt en i3 4330, får se hur den lirar ihop med mitt GB Z87N-Wifi. Blir htpc/filserver

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Intressant tråd, hittade den när jag sökte information runt HTPC builds med Streacom FC8.
Slutade nu i en beställning av i3 4130, Gigabyte Z78N-Wifi samt Streacom FC8. Återkommer säkerligen med reflektioner.

Permalänk
Medlem

Behöver man köra med Low Profile minnen på FC8 elr går det bra med lite högre minnen? Där har man inte någon fet kylare i vägen så det borde väl inte vara något problem?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Behöver man köra med Low Profile minnen på FC8 elr går det bra med lite högre minnen? Där har man inte någon fet kylare i vägen så det borde väl inte vara något problem?

Heatpipsen tar i om du har höga minnen på vissa moderkort. Jag rekommenderar dig att inte chansa och köra på Low Profile istället.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Heatpipsen tar i om du har höga minnen på vissa moderkort. Jag rekommenderar dig att inte chansa och köra på Low Profile istället.

Även om jag inte använder 3.5 tums platsen alltså?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Även om jag inte använder 3.5 tums platsen alltså?

Kanske får plats i så fall. Men varför är du så sugen på köra med icke Low profile minnen? priset skiljer sig i princip inget. Eller har du gamla minnen liggande?

Någon annan som har monterat ihop ett system nyligen får gärna komma med input också. De va ett tag sedan sist för mig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kanske låter lite löjligt men jag skulle vilja ha svarta Low profile med 1866 MHz frekvens, verkade bara finnas blå och röd. Fast kanske är lite overkill att köra det i en HTPC rigg. Men Anandtech rekommenderade inte att man använder något lägre än 1866 minnen till Haswell om man ville ha ut maximal throughput.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Har inte själv råkat ut för detta så mina förslag är bara generella.

Jag har råkat ut för grafikbuggar och stabilitetsproblem. I mitt fall så var det senaste Intel drivrutinerna för HD4000 som var buggiga och inte kompatibla med XBMC helt och hållet. Om du har möjlighet så skulle jag prova en äldre version av Intels drivers. Något ifrån förra året eller så bör vara skapligt safe. Just för att utesluta drivrutinsstrul gällande grafiken i alla fall. Nu va inte mitt problem kopplat till standby, men det kan ju vara värt att prova.

I annat fall skulle jag prova:
Gå in i bios och stänga av saker som du inte måste ha på. Exempelvis Intel Smart Start, USB3?, IR?, Comportar?, står Sata kontrollern i AHCI-läge?
Senaste bios-versionen?
Prova stäng av ljudkort och allt som du absolut inte måste ha på för att göra en test.
Lycka till! Hoppas du hittar felorsaken.

Sen återkoppling, men har varit lite seg med datorfelsökningen. Nåväl; har stängt av Intels Smart Start och SATA står i AHCI. USB3 lämnade jag på och jag tror inte att jag hittade varken IR eller comportar i BIOS!

Uppdaterade grafikdrivrutinerna utan framgång. Ska se om jag kan pilla med BIOS.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Blev ett bygge för mig med valde i3 4130T och MSI Z87I kortet + va lite tajt utan förlängning men efter lite böjande så gick det bra
Följde inte med någon USB3.0 kabel med msi moderkortet(lite snålt för 1100:-) eller med streacom lådan så kunde inte koppla in dom i fronten.
Tempen ligger väl på runt 40gr helt ok när det är knäpptyst.
Mätte med wattmätare hela systemet drar ca20w (ej skärm/tv) så knappt lönt stänga av längre

Bild på något böjd heatpipe:

Dold text
Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd

Lite fundersam om jag ska bygga en sådan här eller helt enkelt göra det lätt för mig och köpa en Gigabyte BRIX GB-Bxi3-4010 för 3 200 kr med frakt. Vad är den stora skillnaden förutom att man inte får nöjet att mixtra själv.

En Intel NUC kan jag inte satsa på eftersom den saknar digital ljudutgång och få till 5.1 ljud genom HDMI i Windows 8 är väldigt svårt eller att jag inte kan gå genom min TV för att få DTS.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

...köpa en Gigabyte BRIX GB-Bxi3-4010 för 3 200 kr med frakt. Vad är den stora skillnaden förutom att man inte får nöjet att mixtra själv.

Att den inte är fläktlös och därmed inte ljudlös?

Permalänk
Avstängd

Tror inte Brix 2 har fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tror inte Brix 2 har fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt att du inte kan få DTS ljud via HDMI. Är inga problem för Windows 7 i alla fall. Jag undviker själv Windows 8 som pesten så jag har inte försökt själv där.
Nu vet jag inte mer än Google vad gäller Brix men på pappret så ser de ut som Brix skulle kunna funka perfekt i HTPC-sammanhang. De jag kan se som skiljer dem åt är väl deta:

Brix 2 som du länkar har en Core i3-4010U, den har "bara" hd 4400 och inte HD 4600 eller HD 5X00. Dvs "slöare" grafikprestanda.
Mer info om Brix 2 här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17553-gigabyte-slapper-brix-...
http://ark.intel.com/products/75107/Intel-Core-i3-4010U-Proce...

Sedan är CPU:n kraftigt mycket slöare än exempelvis desktop modellen av i3 som rekommenderas i guiden här. Jag rekommenderar en i3 4340 3,6GHz, fast den ligger på 54 watt TDP och inte några 15 watt TDP som i3-4340 ligger på.

Allt beror liksom på vad du har tänkt göra. Tänk också på att datorn i denna tråd kan uppgraderas lätt. Du byter CPU, moderkort osv, på samma sätt som med en vanlig dator. Sure du kommer ha ett högt inköpspris för du behöver antagligen köpa in alla delar. Men i framtiden så räcker det ju med moderkort, cpu, ram och så är du igång igen. Riktigt samma kan man nog inte räkna med att fallet blir med Brix 2. Fast ser du inget behov av mer kraft och expansion än vad Brix 2 ger dig så tycker jag du ska köra för Brix 2:an.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Tänkte köra Blue Ray och mkv från nasen med XMBC och göra det alla NetTV från Philips 2011 inte kan göra, köra Viaplay, Netflix och SVT Play.

PS - Helt OTA - Så om jag ska ta med den till arbetet och vi ska spela Fifa 14 med arbetskamraterna på rasterna ska jag välja något annan. Inte ljudlöst men har ett ATI 5850 liggande och moderkort, processor, minne samt gammal SSD gäller då? Då blir det nog ett litet chassi och någon prolle i socket-fm2 serien.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft alla sakerna hemma i ett par veckor (lite för mycket annat att göra den senaste tiden) har jag äntligen kommit igång med bygget. Kan bara konstatera att monteringen av "heatpipesen" var pillig. Tror att det gick bra men har inte kommit så långt att jag startat än...

...och det pga att de medföljande USB-kablarna till frontportarna var skadade (den ena iaf), en kabel hade kommit i kläm när chassit skruvades ihop och var trasig. Har kontaktat Cdon för att få en ny men också insett att jag inte behöver den då jag har satt in IR-mottagaren från Streacom som då tar en intern USB 2-plats.

Funderar på att köra på USB 3 istället men kabeln från Streacom är hutlöst dyr. Visst är denna kabel funktionsmässigt samma sak? Min, just nu, trötta hjärna tycker iaf det.
Kan köpa kabeln från Deltaco för 65 kr från Alina med SweC-rabatt medan Streacom-kabeln kostar 249 kr på Webhallen.

Tillägg:
Såg precis att Komplett tar 99 kr för Streacom-kabeln. Dyr kabel från Webhallen helt enkelt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

"vanlig" HTPC + lira lite spel

Hej

har följt tråden, tänkle bygga en HTPC på Streacom 8 Evo, ska bara köra den som "vanlig" HTPC men även köra lättare gaming på den när andan faller på. Vad är senaste rekommendationen av helt paket? har dålig koll på vad som är +/- med vissa moderkort och proc.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har några tips på hur man får den optiska läsaren att fungera i chassit? Köpte en Sony Optiarc BC-5600S och finner det helt omöjligt att få ihop det hela.

För det första så är det stört Omöjligt att aktivera utmatningsknappen med knappen på chassit. Jag har testat både en och 3 kuddar emellan och knappen har god kontakt med chassit. Men vad hjälper det när listen inne i chassit faktiskt inte rör sej mer än en halv millimeter när man trycker?

En workaround här är ju att mata ut med mjukvara vilket fungerar. Men då kommer nästa problem nämligen att skivan fastnar på väg ut eftersom det är för trögt för enheten att mata ut den, då dras skivan in igen eller fastnar och man får felmeddelande i Windows att den misslyckades med utmatningen. Verkar som om enheten kläms på ovansidan eftersom det blir bättre om jag lossar på skruvarna lite. Men när 5 av 10 utmatning misslyckas så blir man väldigt trött på det eftersom det krävs en omstart för att spelaren ska nollställa utmatnings mekanismen igen.

Permalänk
Medlem

Tranquil släpper båda varianterna av haswell NUC i ljudlöst chassi:

Men de är inte direkt billiga:

Abel H3 £399
Abel H5 £548

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Tranquil släpper båda varianterna av haswell NUC i ljudlöst chassi:

http://cdn2.bigcommerce.com/server2800/c3c77/products/265/ima...

Men de är inte direkt billiga:

Abel H3 £399
Abel H5 £548

Fan va snygga, förutom loggan. Fan den förstör hela designen. En skrikande vit logga på en liten snygg låda som är målad i metalic svart ser ju inte snyggt ut imo.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Är det någon som har några tips på hur man får den optiska läsaren att fungera i chassit? Köpte en Sony Optiarc BC-5600S och finner det helt omöjligt att få ihop det hela.

För det första så är det stört Omöjligt att aktivera utmatningsknappen med knappen på chassit. Jag har testat både en och 3 kuddar emellan och knappen har god kontakt med chassit. Men vad hjälper det när listen inne i chassit faktiskt inte rör sej mer än en halv millimeter när man trycker?

En workaround här är ju att mata ut med mjukvara vilket fungerar. Men då kommer nästa problem nämligen att skivan fastnar på väg ut eftersom det är för trögt för enheten att mata ut den, då dras skivan in igen eller fastnar och man får felmeddelande i Windows att den misslyckades med utmatningen. Verkar som om enheten kläms på ovansidan eftersom det blir bättre om jag lossar på skruvarna lite. Men när 5 av 10 utmatning misslyckas så blir man väldigt trött på det eftersom det krävs en omstart för att spelaren ska nollställa utmatnings mekanismen igen.

Är det EVO modellen av FC8 du köpt? Den gamla modellen har sämre kompabilitet. Evo modellen däremot ska ha kompabilitet med optiskaenheter som har eject knappen på både vänster och höger sida.

Jag monterade en optiskspelare i en kompis rigg för ett tag sedan. De va inte något direkt komplicerat. Man fick bara se till att montera den så nära väggen som möjligt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tänkte köra Blue Ray och mkv från nasen med XMBC och göra det alla NetTV från Philips 2011 inte kan göra, köra Viaplay, Netflix och SVT Play.

PS - Helt OTA - Så om jag ska ta med den till arbetet och vi ska spela Fifa 14 med arbetskamraterna på rasterna ska jag välja något annan. Inte ljudlöst men har ett ATI 5850 liggande och moderkort, processor, minne samt gammal SSD gäller då? Då blir det nog ett litet chassi och någon prolle i socket-fm2 serien.

Ska du spela på din dator och i synnerhet nyare spel skulle jag aldrig gå denna väg som 100% ljudlös. Du får alltid kompromissa och de är inte billigt heller. Bygg istället en liten mini-ITX stationär dator med bra prestanda istället. Du lär bli mer nöjd med den lösningen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14097789']Efter att ha haft alla sakerna hemma i ett par veckor (lite för mycket annat att göra den senaste tiden) har jag äntligen kommit igång med bygget. Kan bara konstatera att monteringen av "heatpipesen" var pillig. Tror att det gick bra men har inte kommit så långt att jag startat än...

...och det pga att de medföljande USB-kablarna till frontportarna var skadade (den ena iaf), en kabel hade kommit i kläm när chassit skruvades ihop och var trasig. Har kontaktat Cdon för att få en ny men också insett att jag inte behöver den då jag har satt in IR-mottagaren från Streacom som då tar en intern USB 2-plats.

Funderar på att köra på USB 3 istället men kabeln från Streacom är hutlöst dyr. Visst är denna kabel funktionsmässigt samma sak? Min, just nu, trötta hjärna tycker iaf det.
Kan köpa kabeln från Deltaco för 65 kr från Alina med SweC-rabatt medan Streacom-kabeln kostar 249 kr på Webhallen.

Tillägg:
Såg precis att Komplett tar 99 kr för Streacom-kabeln. Dyr kabel från Webhallen helt enkelt.

De är en standard USB3-internkabel. Alla är kompatibla. Men de är inte nödvändigt du kan köra på USB2 också om du vill. Fast de beror ju på vad för tillbehör du har som du tänkt ansluta.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum