Lägre fläkthastighet z87 maximus moderkort UEFI?

Permalänk
Medlem

Lägre fläkthastighet z87 maximus moderkort UEFI?

Hej

Går det att pusha för möjlighet att sänka UEFI fläkthastigheten på Z87 moderkorten?
60% är väldigt högt för DC fläktar.
Jag tycker det är lite väl hängslen och livrem på maximus-korten att man inte kan sätta lägre med tanke på allt annat man kan hitta på för att ev. skada korten.
Sätt dit en extra varning och sänk lägsta procenten en bit till är mitt förslag...

mvh

nubb3

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R7 svart | Kubuntu 24.04

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nubb3:

Hej

Går det att pusha för möjlighet att sänka UEFI fläkthastigheten på Z87 moderkorten?
60% är väldigt högt för DC fläktar.
Jag tycker det är lite väl hängslen och livrem på maximus-korten att man inte kan sätta lägre med tanke på allt annat man kan hitta på för att ev. skada korten.
Sätt dit en extra varning och sänk lägsta procenten en bit till är mitt förslag...

mvh

nubb3

Hej,

De förinställda profilerna är tänkta att passa alla möjliga fläktar och har därför ganska hög min-hastighet. Men det går att sätta lägre om du byter "Fan Profile" till "Manual".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej tyvärr, PWM går att sätta 40% och DC dvs voltreglerade fläktar går som lägst att sätta 60%.
Jjag har testat och det står uttryckligen i UEFI/BIOS.
Jag hade hoppats att ni kunde pusha för en förändring på detta.

mvh

nubb3

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R7 svart | Kubuntu 24.04

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nubb3:

Nej tyvärr, PWM går att sätta 40% och DC dvs voltreglerade fläktar går som lägst att sätta 60%.
Jjag har testat och det står uttryckligen i UEFI/BIOS.
Jag hade hoppats att ni kunde pusha för en förändring på detta.

mvh

nubb3

Önskan vidarebefordrat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va bra, typ.

Och jag som fick ett litet hopp att du skulle säga:
Jodå!! Du behöver bara göra så här så kan man sätta lägre än 60% på DC fläktar...

trevlig helg

nubb3

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nubb3:

Va bra, typ.

Och jag som fick ett litet hopp att du skulle säga:
Jodå!! Du behöver bara göra så här så kan man sätta lägre än 60% på DC fläktar...

trevlig helg

nubb3

Det går väl eventuellt sätta ett motstånd på fläkten ifall du vill ha ned hastigheten?

Permalänk
Medlem

Redan gjort, annars hade jag blivit galen...
Jag kör med nh-d14 och bara 14mm fläkten med motstånd.

Visa signatur