Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Ny gaming mus. Budget: 300kr

Tjääna alla, som titeln lyder ska jag införskaffa mig en ny gaming mus runt 300 spänn och har kollat lite på den här: http://cdon.se/hemelektronik/attitude-one-vintorez-gaming-mou... vad tycks?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon211769:

Tjääna alla, som titeln lyder ska jag införskaffa mig en ny gaming mus runt 300 spänn och har kollat lite på den här: http://cdon.se/hemelektronik/attitude-one-vintorez-gaming-mou... vad tycks?

Här har du en bra mus, kostar i vanliga fall 490kr och uppåt.

Logitech G400s

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Moderator
Moderator

Verkar finnas ganska många nackdelar kring Vintorez.
http://www.vortez.net/articles_pages/attitude_one_vintorez_re...

Skulle tippa på att ovan tipsade Kinzu är ett bättre val, i övrigt så finns det inte så många beprövade alternativ i prisklassen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

http://www.maxfps.se/moss/a4tech/x7-laser-gaming-mouse-xl-750bk-black

Mycket bra mus med bra funtioner, kolla in youtube så ser du vad denna är kapabel till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av putana:

http://www.maxfps.se/moss/a4tech/x7-laser-gaming-mouse-xl-750bk-black

Mycket bra mus med bra funtioner, kolla in youtube så ser du vad denna är kapabel till!

Skickades från m.sweclockers.com

Själv gillar jag inte den musen alls.

Mitt tips till TS blir istället att du går till mediamarkt/siba/elgiganten och känner själv på alla sorters möss där och hittar någon som passar just din hand, för det är inte funktionerna i en mus som kommer bestämma om den är bra eller inte för om du t.ex. inte kan använda musen utan att få ont i handen så kanske det inte spelar någon roll att den har en miljon DPI eller 100 programmerbara knappar.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Här har du en bra mus, kostar i vanliga fall 490kr och uppåt.

Logitech G400s

Tveklöst bäst förslag i tråden om man vill ha en bra sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Här har du en bra mus, kostar i vanliga fall 490kr och uppåt.

Logitech G400s

Kommer ihåg när den bara hette G400 och inte såg leet gamer ut samt kosta 249. Helvete Logitech.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

gamingmus säger inte så mycket. vad vill du ha för funktioner/vads spelar du för spel?

och ja justja, du måste prova musen innan du väljer vilken du ska använda exklusivt i flera år.

jag kör en corsair m60 efter att ha provat på ett gäng. Perfekt mus för min lilla hand och sniperknappen som jag först aldrig trodde att jag skulle använda använder jag hela jävla tiden när jag spelar fps-spel. Perfekt för att sikta på någon långt bort oavsett om man har sniper eller automatvapen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

gamingmus säger inte så mycket. vad vill du ha för funktioner/vads spelar du för spel?

och ja justja, du måste prova musen innan du väljer vilken du ska använda exklusivt i flera år.

jag kör en corsair m60 efter att ha provat på ett gäng. Perfekt mus för min lilla hand och sniperknappen som jag först aldrig trodde att jag skulle använda använder jag hela jävla tiden när jag spelar fps-spel. Perfekt för att sikta på någon långt bort oavsett om man har sniper eller automatvapen.

Sniperknapp, sänker den känsligheten?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Själv gillar jag inte den musen alls.

Mitt tips till TS blir istället att du går till mediamarkt/siba/elgiganten och känner själv på alla sorters möss där och hittar någon som passar just din hand, för det är inte funktionerna i en mus som kommer bestämma om den är bra eller inte för om du t.ex. inte kan använda musen utan att få ont i handen så kanske det inte spelar någon roll att den har en miljon DPI eller 100 programmerbara knappar.

Jag skulle snarare säga att TS bör göra tvärtom, det viktigaste med en mus (enligt mig) är att den har en perfekt sensor, dvs ingen angle snapping, bra lift off distance, inget "jitter" samt den måste klara höga hastigheter i 400/800DPI. Jag körde med en Microsoft Wheelmouse Optical i runt 13 år (just för att dess sensor är så grymt bra), dessvärre blev jag tvungen att byta då jag ej kunde tvinga 500Hz med nya moderkortet. Nu har jag en Razer Abyssus som jag är väldigt nöjd med, bra ersättare till WMO:n helt enkelt både i form och funktionalitet.

Men men, har man möjlighet så skadar det inte att klämma och känna, men i slutändan är det meningslöst enligt mig att skaffa en mus utan perfekt sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Sniperknapp, sänker den känsligheten?

Yep, den sitter vid tummen och sänker känsligheten till valfritt så länge man håller in knappen. Lite fuskigt faktiskt. man har två knappar för att permanent ändra mellan 3 olika sensitivities också, men det använder jag typ aldrig, möjligtvis att jag höjjer till högsta om jag kör tank eller nåt i battlefield då det tar en evighet att snurra runt tornet annars.

Skrivet av HMB:

Jag skulle snarare säga att TS bör göra tvärtom, det viktigaste med en mus (enligt mig) är att den har en perfekt sensor, dvs ingen angle snapping, bra lift off distance, inget "jitter" samt den måste klara höga hastigheter i 400/800DPI. Jag körde med en Microsoft Wheelmouse Optical i runt 13 år (just för att dess sensor är så grymt bra), dessvärre blev jag tvungen att byta då jag ej kunde tvinga 500Hz med nya moderkortet. Nu har jag en Razer Abyssus som jag är väldigt nöjd med, bra ersättare till WMO:n helt enkelt både i form och funktionalitet.

Men men, har man möjlighet så skadar det inte att klämma och känna, men i slutändan är det meningslöst enligt mig att skaffa en mus utan perfekt sensor.

Jag tillsammans med många andra anser att för den stora massan så är passformen viktigare än en supersensor. Du verkar väldigt insnöad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Yep, den sitter vid tummen och sänker känsligheten till valfritt så länge man håller in knappen. Lite fuskigt faktiskt. man har två knappar för att permanent ändra mellan 3 olika sensitivities också, men det använder jag typ aldrig, möjligtvis att jag höjjer till högsta om jag kör tank eller nåt i battlefield då det tar en evighet att snurra runt tornet annars.

http://i.imgur.com/shQOgmD.jpg

Jag tillsammans med många andra anser att för den stora massan så är passformen viktigare än en supersensor. Du verkar väldigt insnöad.

Antingen skaffar man en liten (claw) mus eller en större som ligger i handflatan, spelar man med clawgrepp så spelar inte formen så stor roll. Vill man ha en större mus så är G400s ett bra val (så länge man inte får ett äldre ex med dålig sensor i).

Frågar du ett proffs om denna väljer mus efter form eller sensor så kommer antagligen alla säga att de går efter sensor i första hand, men visst, vill du välja mus efter utseende kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Antingen skaffar man en liten (claw) mus eller en större som ligger i handflatan, spelar man med clawgrepp så spelar inte formen så stor roll. Vill man ha en större mus så är G400s ett bra val (så länge man inte får ett äldre ex med dålig sensor i).

Frågar du ett proffs om denna väljer mus efter form eller sensor så kommer antagligen alla säga att de går efter sensor i första hand, men visst, vill du välja mus efter utseende kör på.

Jo, fast jag förutsatte att majoriten inte är proffs.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tveklöst bäst förslag i tråden om man vill ha en bra sensor.

+1 på den! Och inte lagt massa pengar på skit som inte ger nåt ändå (Laser, dpi, poll)

Permalänk
Medlem

Jag behöver keyboard och mus som är sammansätt på USB trådlös. Var kan jag finna produkterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jo, fast jag förutsatte att majoriten inte är proffs.

Varför inte köpa en bra mus på direkten? Formen på en mus går oftast väldigt lätt att vänja sig vid, en dålig sensor blir svårare att spela vettigt med.

Permalänk
Inaktiv

Vilken mus har den bästa sensorn? Även jag är sugen på en ny mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Varför inte köpa en bra mus på direkten? Formen på en mus går oftast väldigt lätt att vänja sig vid, en dålig sensor blir svårare att spela vettigt med.

Varför inte köpa en mus som är skön på direkten? jag skulle tro att dom allra flesta aldrig skulle kunna plocka ut vilken mus som har en superbra sensor i ett blindtest, jämfört med möss som har en medelbra sensor. Vad exakt är det ens för skillnad på en sådan mus du talar om som har en väldigt bra sensor?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag väljer iallafall mus både efter form och sensor.
Är formen obekväm spelar det ingen som helst roll om sensorn är världens bästa. Jag kommer inte att använda musen ändå.
Så att ha en form som är åtminstone acceptabel är prio ett. Detsamma gäller vikten.

Sedan vill jag gärna ha en mus med en av de bästa sensorerna också. Majoriteten av casualspelarna som inte kör på proffsnivå lär väl inte märka sådär supermycket av sensorn (såvida det inte rör sig om något riktigt extremt).
Själv är jag dock lite av en hårdvarunörd på området och gillar att testa och tweaka med inställningar, olika möss och musmattor, glides osv. Jag märker stor skillnad mellan olika konfigurationer.

Bland de med riktigt bra sensor finns Razer Deathadder (finns lite skillnader mellan modellerna, men generellt är alla av hög kvalite'), G400, Steelseries kana version 2 (som jag själv har som favorit just nu).
Har även gamla Kana version 1 och här har vi iallafall ett exempel på en sensoruppgradering till kana version 2 som är tydligt märkbar för alla. Version 1 kunde inte alls läsa av på glasmattor (icemat), inte ens hjälpligt bra. Den nya verisonen har inga problem alls med det.
(Sedan ska det varnas för att den har hög lift off distance för alla som inte gillar det och eventuellt funderat på musen.)

Skrivet av deadich:

Varför inte köpa en mus som är skön på direkten? jag skulle tro att dom allra flesta aldrig skulle kunna plocka ut vilken mus som har en superbra sensor i ett blindtest, jämfört med möss som har en medelbra sensor. Vad exakt är det ens för skillnad på en sådan mus du talar om som har en väldigt bra sensor?

De flesta, som inte har så stora krav, skulle säkert inte märka skillnaden vid vanligt spelande.
Skillnaderna är dock enkelt mätbara i tester.
Framförallt lider oftast icke-optiska lasersensorer av lite random musacceleration. Det innebär att om du drar musen en viss sträcka så kommer du olika långt beroende på hur snabbt du drog musen. Vissa, som jag, kör man musacceleration påslaget i mjukvaran till musen, men den här "inbyggda" accelerationen är mer slumpmässig till sin natur. Ibland är det negativ acceleration, ibland positiv (dvs ibland rör sig siktet för kort, respektive för långt fast du rör musen lika långt). Hur störningen blir är i stort sett random.
Dock ska sägas att denna störning inte är gigantisk, men den finns där. Spelar man på lite högre nivå kan det dock sabba rätt ordentligt för en.

Man kan själv testa om ens mus har någon sorts inbyggd acceleration genom att gå in i något FPS spel och sikta mot en viss punkt på någon vägg.
Sedan drar man musen långsamt en viss sträcka på musmattan och ser vad som händer med siktet.
Sedan gör man samma sak snabbt och ser var siktet hamnar.
Hamnar siktet på olika ställen har man någon sorts störning i sensorn. Ibland kan det även finnas andra problem med att siktet dras ner mot marken eller himlen när man drar musen också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

G400

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Varför inte köpa en mus som är skön på direkten? jag skulle tro att dom allra flesta aldrig skulle kunna plocka ut vilken mus som har en superbra sensor i ett blindtest, jämfört med möss som har en medelbra sensor. Vad exakt är det ens för skillnad på en sådan mus du talar om som har en väldigt bra sensor?

Jag kör med clawgrip, det spelar mao i princip ingen roll hur musen ser ut. Musen har bara kontakt med mina fingertoppar, inte handflatan. Hur mycket tror du ergonomin påverkar i det fallet?

För folk som inte kör med clawgrip så absolut, kläm och känn, men gör det bara på möss med perfekt sensor. Först ska man välja ut möss med bra sensorer, sen väljer man den mus som passar sin hand bäst.

Problem med möss som har dåliga sensorer:
Här har du angle snapping: http://www.youtube.com/watch?v=adJnTcdKGaI
Jitter: http://www.youtube.com/watch?v=UUCQXE88lkw <-- extremt fall
Lift off distance: http://www.youtube.com/watch?v=-ysWBMIZnE0 <-- kan vara bra med hög lod om man kör med icemat t.ex.
Sen har du möss som har inbyggd mouse acceleration (ss kinzu t.ex.)
Vissa möss ger negativ acceleration om du rör musen snabbt (t.ex. wmo vid 125hz).