Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Känner att min i5a är helt OK, men ramet hänger inte riktigt med

Ja då får du köra på 16 Gig Ram.
Kostar en tusen lapp

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Ja då får du köra på 16 Gig Ram.
Kostar en tusen lapp

Något speciellt märke du kan rekomendera?

Permalänk
Medlem

770 kommer räcka länge, en andra generations i5 är inte lika framtidssäker. Dessutom så använder vissa spel mer CPU än GPU och då kanske din i5:a kommer flaska. Jag har en ett r9 280x och en i5 2500k. Eftersom jag har K version kan jag överklocka den när jag känner att den slutar hänga med i spel, därför blir den rätt framtids säker också.
Jag tycker du borde satsa på CPU. Helt ärligt så hänger resten av dina komponenter med väldigt bra förutom KANSKE ram till vissa tyngre processer. Hoppas det hjälpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Något speciellt märke du kan rekomendera?

Dem flesta märken duger, ta ett par som är billiga bara. Om du ska klocka behöver du annan kylare. Då rekommenderas LP minnen (low profile). Men då går det upp ett par hundralappar till http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev..., men det här är den bästa för sin prisklass.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Halloj, tänkte mot jul skaffa lite nya saker till min data. Har nu: i5 2320, 6gb ram, Gtx 770, Hx650 och okänt chassi och moderkort. Budgeten är cirka 4500kr. Vill gärna ha ett nytt headset också, för att det jag har nu funkar inte riktigt. Har tittat på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4175009/kopa Några tips? Tack!

En ny skärm kanske vore trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Från länken ovan.

In games and graphics tasks, the CPU has 1% higher performance.

Vill du verkligen köpa ny?

Skrivet av Derphero:

That´s the thing. Lägga 1,7k på 1% högre performance, kanske lite mer om man clockar den, men dont really know...

Discrete Graphics performance, dom menar hur det integrerade grafikkortet presterar! Det ni ska kolla på är Multi-threaded performance och där är processorn 28% bättre i "stock". Klocka den och du kommer att kunna utföra underverk!

Hoppas du hittar något som passar dig!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

När jag kör bf4, går CPU och ram användningen nästan upp till 100%. Om jag köper en i7a eller köper en i5a och klockar den, kommer CPU användningen vara lägre?

En i7 ger nästan aldrig någon prestandavinst i spel, så satsa på en i5 om du nu ska skaffa en ny.

Skrivet av Derphero:

Och om jag köper Logitech G430, borde jag köpa ett ljudkort till?

Nej det kommer inte göra någon skillnad då Logitech G430 använder ett eget ljudkort som kopplas in via USB.
En fördel med det headsetet är att du kan höra varifrån ljud kommer i spel.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

770 kommer räcka länge, en andra generations i5 är inte lika framtidssäker. Dessutom så använder vissa spel mer CPU än GPU och då kanske din i5:a kommer flaska. Jag har en ett r9 280x och en i5 2500k. Eftersom jag har K version kan jag överklocka den när jag känner att den slutar hänga med i spel, därför blir den rätt framtids säker också.
Jag tycker du borde satsa på CPU. Helt ärligt så hänger resten av dina komponenter med väldigt bra förutom KANSKE ram till vissa tyngre processer. Hoppas det hjälpte

När jag kör ArmA brukar det lagga, men är väl mest CPUn då? Men är det värt att lägga 1,8k på en i5a som inte är jätte mycket bättre än den jag har?

Skrivet av Broken-arrow:

Dem flesta märken duger, ta ett par som är billiga bara. Om du ska klocka behöver du annan kylare. Då rekommenderas LP minnen (low profile). Men då går det upp ett par hundralappar till http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev..., men det här är den bästa för sin prisklass.

Ok, ligger runt 1,3k för 16gb LP minnen. Är det bättre att köpa 2 8gb eller 4 4gb stickor?

Skrivet av Last:

En ny skärm kanske vore trevligt?

Har tänkt på det, men vet inte riktigt om jag behöver en. Men om jag hittar en billig, varför inte?

Skrivet av cusah:

Discrete Graphics performance, dom menar hur det integrerade grafikkortet presterar! Det ni ska kolla på är Multi-threaded performance och där är processorn 28% bättre i "stock". Klocka den och du kommer att kunna utföra underverk!

Hoppas du hittar något som passar dig!

Om jag köper en 4670k, och klockar den till ~4.0ghz, komemr jag märka mycket skillnad i spel?

Skrivet av ponanmsi:

En i7 ger nästan aldrig någon prestandavinst i spel, så satsa på en i5 om du nu ska skaffa en ny.

Ok.

Nej det kommer inte göra någon skillnad då Logitech G430 använder ett eget ljudkort som kopplas in via USB.
En fördel med det headsetet är att du kan höra varifrån ljud kommer i spel.

Bra!

Permalänk
Medlem

Du kommer att märka nån skillnad när du överklockar. Det är därför man har överklockning.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Du kommer att märka nån skillnad när du överklockar. Det är därför man har överklockning.

Vet, men hur mycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derphero:

Vet, men hur mycket?

Det beror på programmen/spelen men oftast kan du iaf komma en hyfsad bit på väg men exakta siffror är svårt att säga. En gissning är allt ifrån 5 - 20% eller mer om du kommer upp i 5GHz. Men som sagt det kan hjälpa i situationer där du inte riktigt klarar den fps du vill ha.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det beror på programmen/spelen men oftast kan du iaf komma en hyfsad bit på väg men exakta siffror är svårt att säga. En gissning är allt ifrån 5 - 20% eller mer om du kommer upp i 5GHz. Men som sagt det kan hjälpa i situationer där du inte riktigt klarar den fps du vill ha.

Ok, men om jag kör 4670k med evo 212, går det att komma upp i 5Ghz?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derphero:

Ok, men om jag kör 4670k med evo 212, går det att komma upp i 5Ghz?

Antagligen inte då tyvärr Haswell (s1150) har svårt att komma över 4.5 - 4.8GHz men redan med dessa hastigheter bör du ha en hel del bättre prestanda än din nuvarande även i spel. Dessutom litar jag inte på den sida som visar på 1% skillnaden i spel då de har gjort fadäser innan vad gäller infon kring en del saker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Antagligen inte då tyvärr Haswell (s1150) har svårt att komma över 4.5 - 4.8GHz men redan med dessa hastigheter bör du ha en hel del bättre prestanda än din nuvarande även i spel. Dessutom litar jag inte på den sida som visar på 1% skillnaden i spel då de har gjort fadäser innan vad gäller infon kring en del saker.

Men kommer den upp i 4.5Ghz med evon? Och borde jag köra på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4175031/2013-11-23 ? Eller ska jag ändra på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Men kommer den upp i 4.5Ghz med evon? Och borde jag köra på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4175031/2013-11-23 ? Eller ska jag ändra på något?

Jämfört med kylaren som kommer med processorn. bör du kunna klocka en bit ja och som bonus får du en tystare dator :)med 212+ lyckades jag skrämma upp min i 4,5Ghz (2500k sandy) och ändå hålla mig under farliga temps.

Nyare cpu:er från intel, har dom ändrat på designen. Så den går varmare när man klockar och bättre kylare inte hjälper.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jämfört med kylaren som kommer med processorn. bör du kunna klocka en bit ja och som bonus får du en tystare dator :)med 212+ lyckades jag skrämma upp min i 4,5Ghz (2500k sandy) och ändå hålla mig under farliga temps.

Nyare cpu:er från intel, har dom ändrat på designen. Så den går varmare när man klockar och bättre kylare inte hjälper.

Är det typ inte bättre att köpa en 3570k då?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi? Har tittat på R4, mem många har problem m ed den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Har läst att Moderkort plåten är böjd på R4 för många, kanske inte så bra att köra på det? :/

Förstod inte, "för många"?

Har för övrigt skaffat 4 st R4s i under 2 år, och alla är lika mysiga och bygga i som att ha dem, jag rekommenderar den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derphero:

Vilket chassi? Har tittat på R4, mem många har problem m ed den nu.

Vem är det som har problem med detta chassi? Känner många som är mycket nöjda med detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Förstod inte, "för många"?

Har för övrigt skaffat 4 st R4s i under 2 år, och alla är lika mysiga och bygga i som att ha dem, jag rekommenderar den

Skrivet av Jalle64:

Vem är det som har problem med detta chassi? Känner många som är mycket nöjda med detta.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

Är det typ inte bättre att köpa en 3570k då?

Tyvärr 2500K är troligen den sista som går att klocka skapligt ta 4670k direkt i stället, bättre prestanda emot 2500k i samma klock (i för sig handlar det om 5/20% i bästa fall). 3570k skiljer inte så mycket emot 2500k, inte så stor boost.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr 2500K är troligen den sista som går att klocka skapligt ta 4670k direkt i stället, bättre prestanda emot 2500k i samma klock (i för sig handlar det om 5/20% i bästa fall). 3570k skiljer inte så mycket emot 2500k, inte så stor boost.

Ok!

Permalänk
Medlem

Och har aldrig bytt CPU och chassi, men tittat på youtube, så vet hur man ska göra, hoppas bara att jag "vågar". Men man måste ju ha lite YOLO! Nej, men någon gång måste vara första gång. Borde jag löpa ett ESD Band?

Permalänk
Medlem

Jaha det verkar vara något som kom nyligen kan vara ett fåtal batcher eller fler ifall de inte upptäcker felet... Förutom den tabben är chassit de bästa jag haft..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jaha det verkar vara något som kom nyligen kan vara ett fåtal batcher eller fler ifall de inte upptäcker felet... Förutom den tabben är chassit de bästa jag haft..:)

Är väldigt osäker om jag ska köpa det eller inte...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derphero:

Är väldigt osäker om jag ska köpa det eller inte...

Får du problem är FD väldigt snabba med lösningar iaf. Som jag ser det är det inte alla R4:r som har detta problem utan en enskild batch.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar Essence STX kanske kan vara en uppgradering?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Får du problem är FD väldigt snabba med lösningar iaf. Som jag ser det är det inte alla R4:r som har detta problem utan en enskild batch.

Bra, men som det ser ut nu blir det detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4180454/fractal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

ASUS Xonar Essence STX kanske kan vara en uppgradering?

But why?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derphero:

För att det är ett mycket bra ljudkort?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C