R9 290X - Dålig prestanda

Permalänk
Avstängd

R9 290X - Dålig prestanda

Hej,

Köpte mig ett Sapphire 290X för några veckor sedan och är faktiskt väldigt missnöjd över prestandan, jag hade räknat med att lira t.ex BF4 i 100fps mer eller mindre konstant på ultra speciellt när jag inte ens kör 1080p utan spelar i 1050. Men nu ligger den runt 80 och droppar ända ner till 30-40 och det händer väldigt ofta t.ex om man tittar ut över "Siege of Shanghai" men även i täta strider. Spelar också WoW och där droppar den ner till 30 i intensiva raider men ligger oftast runt 40-50 med 25 personer vilket är sjukt dåligt. Kör med senaste drivrutinerna från AMD med ett nyinstallerat Windows 8.1.

Systemet ser ut som följande:

ASRock x79 professional
i7 3960x
16GB 1600mhz
2x kingston v300 120gb ssd raid0
Antec 620W high current (48A - 12v)

Kan det vara nätdelen som flaskar? Enligt min "strömmätare" vid uttaget drar hela systemet 450w max i BF4 inkl två bildskärmar, sitter även 3 andra 3.5" diskar.

Vad kan det vara?

EDIT: Kör WoW uppskruvat till max på precis allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Hej,

Köpte mig ett Sapphire 290X för några veckor sedan och är faktiskt väldigt missnöjd över prestandan, jag hade räknat med att lira t.ex BF4 i 100fps mer eller mindre konstant på ultra speciellt när jag inte ens kör 1080p utan spelar i 1050. Men nu ligger den runt 80 och droppar ända ner till 30-40 och det händer väldigt ofta t.ex om man tittar ut över "Siege of Shanghai" men även i täta strider. Spelar också WoW och där droppar den ner till 30 i intensiva raider men ligger oftast runt 40-50 med 25 personer vilket är sjukt dåligt. Kör med senaste drivrutinerna från AMD med ett nyinstallerat Windows 8.1.

Systemet ser ut som följande:

ASRock x79 professional
i7 3960x
16GB 1600mhz
2x kingston v300 120gb ssd raid0
Antec 620W high current (48A - 12v)

Kan det vara nätdelen som flaskar? Enligt min "strömmätare" vid uttaget drar hela systemet 450w max i BF4 inkl två bildskärmar, sitter även 3 andra 3.5" diskar.

Vad kan det vara?

EDIT: Kör WoW uppskruvat till max på precis allt...

Förstår jag dig rätt, kör du BF4 på 2st bildskärmar i 1680x1050?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Vad har du för nivå på AA? Det kan verkligen suga musten ur en dator.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

wow den hårdvaran och en 1050 skärm

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Testa göra en benchmark med ett benchmark program och se hur du står dig mot andra med samma komponenter.

Permalänk
Skrivet av Kaylas:

Hej,

Köpte mig ett Sapphire 290X för några veckor sedan och är faktiskt väldigt missnöjd över prestandan, jag hade räknat med att lira t.ex BF4 i 100fps mer eller mindre konstant på ultra speciellt när jag inte ens kör 1080p utan spelar i 1050. Men nu ligger den runt 80 och droppar ända ner till 30-40 och det händer väldigt ofta t.ex om man tittar ut över "Siege of Shanghai" men även i täta strider. Spelar också WoW och där droppar den ner till 30 i intensiva raider men ligger oftast runt 40-50 med 25 personer vilket är sjukt dåligt. Kör med senaste drivrutinerna från AMD med ett nyinstallerat Windows 8.1.

Systemet ser ut som följande:

ASRock x79 professional
i7 3960x
16GB 1600mhz
2x kingston v300 120gb ssd raid0
Antec 620W high current (48A - 12v)

Kan det vara nätdelen som flaskar? Enligt min "strömmätare" vid uttaget drar hela systemet 450w max i BF4 inkl två bildskärmar, sitter även 3 andra 3.5" diskar.

Vad kan det vara?

EDIT: Kör WoW uppskruvat till max på precis allt...

Är CPU:n oklockad? Om den är det så prova att klocka den, förutsatt att du har en bra kylare. Och kolla så att ditt grafikkort inte klockar ner sig, kör du det i quiet-mode kan det vara det som är boven.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det är abslut inte nätdelen som är problemet så vida den inte är trasig. Du har mer kräm än vad du behöver! Du skriver att du bytte grafikkort nyligen, vad hade du innan och hur avsinstallerade du det gamla?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Hej,

Köpte mig ett Sapphire 290X för några veckor sedan och är faktiskt väldigt missnöjd över prestandan, jag hade räknat med att lira t.ex BF4 i 100fps mer eller mindre konstant på ultra speciellt när jag inte ens kör 1080p utan spelar i 1050. Men nu ligger den runt 80 och droppar ända ner till 30-40 och det händer väldigt ofta t.ex om man tittar ut över "Siege of Shanghai" men även i täta strider. Spelar också WoW och där droppar den ner till 30 i intensiva raider men ligger oftast runt 40-50 med 25 personer vilket är sjukt dåligt. Kör med senaste drivrutinerna från AMD med ett nyinstallerat Windows 8.1.

Systemet ser ut som följande:

ASRock x79 professional
i7 3960x
16GB 1600mhz
2x kingston v300 120gb ssd raid0
Antec 620W high current (48A - 12v)

Kan det vara nätdelen som flaskar? Enligt min "strömmätare" vid uttaget drar hela systemet 450w max i BF4 inkl två bildskärmar, sitter även 3 andra 3.5" diskar.

Vad kan det vara?

EDIT: Kör WoW uppskruvat till max på precis allt...

BF4 tycker jag att det låter som att du får väldigt låga siffror på tyvärr..

men när det kommer till WoW så kan du nog inte räkna med att få så mycket mer... vet att sist jag spelade när jag hade min stationära och ett 7970 klockat till Ghz ed och låg också runt 30fps max under intensiva raider. Problemet är det att wow är så EXTREMT dåligt optimerat så att man bara vill ta livet av sig tyvärr..

samt att wow har alltid för mig fungerat som bäst på helt nyformaterad dator! har alltid haft 50-100% mer fps och stabilare fps med datorn nyformaterad jämfört med efter 3 månader..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

körde 290x på en 2560*1600 skärm... snittade över 100fps med allt maxat, dina siffror låter klena.. visst kunde det gå ner lite i städer men inte i närheten av 40fps..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Driver sweeper i felsäkert läge, fungerar inte det så gör en ominstallation av os.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Förstår jag dig rätt, kör du BF4 på 2st bildskärmar i 1680x1050?

Kör bara en 1x skärm dedikerat till BF4 såklart den andra skärmen bara till annat skit.

Skrivet av Gilgamesh:

wow den hårdvaran och en 1050 skärm

Så blir det när man inte hittar något annat hemma efter att min apple cinema display kasta in handduken.

Skrivet av GurreX:

Testa göra en benchmark med ett benchmark program och se hur du står dig mot andra med samma komponenter.

Skall göras.

Skrivet av Schackmannen:

Är CPU:n oklockad? Om den är det så prova att klocka den, förutsatt att du har en bra kylare. Och kolla så att ditt grafikkort inte klockar ner sig, kör du det i quiet-mode kan det vara det som är boven.

Kör CPUn i 5GHz på "custom" vattenkylning. Blir absolut inte överhettad.

Skrivet av trickysaer:

Det är abslut inte nätdelen som är problemet så vida den inte är trasig. Du har mer kräm än vad du behöver! Du skriver att du bytte grafikkort nyligen, vad hade du innan och hur avsinstallerade du det gamla?

Jag hade 1x GTX 670 vilket nästan presterade bättre känns de som å det var i upplösningen 2560x1440p. Har en helt ny installation av W8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Kör bara en 1x skärm dedikerat till BF4 såklart den andra skärmen bara till annat skit.

Så blir det när man inte hittar något annat hemma efter att min apple cinema display kasta in handduken.

Skall göras.

Kör CPUn i 5GHz på "custom" vattenkylning. Blir absolut inte överhettad.

Jag hade 1x GTX 670 vilket nästan presterade bättre känns de som å det var i upplösningen 2560x1440p. Har en helt ny installation av W8.1

Kör du grafikkortet i UBER mode?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Kör du grafikkortet i UBER mode?

Jajjemän

Permalänk
Medlem

MMOs generellt sagt har väldigt svårt att hålla en stabil FPS i större raids. Helst WoW som är till större delen beroende på processorn, är också väldigt dåligt optimerat inom grafik. WoW behöver utan tvekan en riktigt stor overhaul.

Angående BF4 har jag ingen aning, men kanske har något att göra med 1680x1050 upplösningen. Eftersom R9-serien är riktad mot högre upplösningar, så kanske den inte har världens bästa drivrutiner och prestanda för lägre upplösningar ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

en omformatering av disken alltså med andra ord? eller har du w8.1 parallellt med w7 på disken?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om man går från ett Nvidia till AMD eller tvärtom så måste man mer eller mindre installera om datorn helt då oavsett om du använt driver sweeper.

Efter det bör du köra med senaste beta drivrutin från AMD:

http://www2.ati.com/drivers/beta/amd_catalyst_13.11_betav9.4....

Permalänk
Medlem

Har du väldigt dåligt luftflöde i din burk så kan det tänkas att kortet throttlar mycket mer än nödvändigt.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem som du !

Jag gjorde följande:
1. Ändra i CCC från AMD optimerad tessellering till att låta spelet bestämma.
2. Har du Hyperthreading på prollen så stäng av det i bios.
3. Plocka fram regedit och sök efter följande registernyckel:
0cc5b647-c1df-4637-891a-dec35c318583
I den nyckeln så finns ett värde som heter "ValueMax", ändra det värdet från 64 till 0.
Denna registernyckel finns på flera ställen i registret så du behöver göra sökningen flera gånger.

Förklaring till sista punkten:
Med nyare cpuer och nyare OS så som win-8 så har man implementerat en funktion som heter "Core Parking". Vilket förenklat och i grova drag betyder att när en processorkärna inte används markeras den som "parkerad" och går i någon form av vila tills systemet säger åt den att jobba igen. Detta för att balansera arbetsbörda, strömförbrukning och värmeutveckling. Denna funktion funkar tyvär inte så väldigt effektivt och reagerar långsamt, som så mycket annat i winblows. Genom att ändra i registret så talar vi om för systemet att alla kärnor ska vara aktiva och tillgängliga för jobb hela tiden. Det finns färdiga små verktyg för att ändra dessa värden, men jag litar mer på en permanent lösning så man slipper vara beroende av ytterliggare ett program som ska vara igång.
För mig gjorde detta en hel del för att balansera upp prestandan i spelet. Efter att har gjort dessa 3 ändringar så dippar min fps i stort sett inte alls...skiljer max 10-15 fps mellan max och min.

4. Jag har även laborerat med cfg:n i just BF4. Sök upp mappen där du har BF4 installerat, skapa en textfil som heter user.cfg. Klistara in följande:

RenderDevice.Dx11Enable 1 RenderDevice.Dx11Dot1Enable 1 RenderDevice.Dx11Dot1RuntimeEnable 1 RenderDevice.TripleBufferingEnable 0 WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0 WorldRender.MotionBlurEnable 0 WorldRender.MotionBlurForceOn 0 WorldRender.MotionBlurFixedShutterTime 0 WorldRender.MotionBlurMax 0 WorldRender.MotionBlurQuality 0 WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0 WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0 WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 256 WorldRender.LightTileCsPathEnable 0 RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0 PostProcess.DynamicAOEnable 0 PerfOverlay.DrawFps 1

Nu är det ju så att en cfg ser ju väldigt olika ut beroende på vilka krav man har på utseende och prestan, likaså med vilka funktioner man vill ha. Så du kan behöva trixa lite med cfg:n för att få det som du vill ha det. Detta funkar för mig.

5. Gå in i mappen där du har BF4 installerat vilket i borde vara:

C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist

Så vida du inte angivit något annat själv. Högerklicka på dxsetup.exe och kör som "administratör".

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

MMOs generellt sagt har väldigt svårt att hålla en stabil FPS i större raids. Helst WoW som är till större delen beroende på processorn, är också väldigt dåligt optimerat inom grafik. WoW behöver utan tvekan en riktigt stor overhaul.

Angående BF4 har jag ingen aning, men kanske har något att göra med 1680x1050 upplösningen. Eftersom R9-serien är riktad mot högre upplösningar, så kanske den inte har världens bästa drivrutiner och prestanda för lägre upplösningar ?

Kan kanske vara så, var väl ganska väntat att FPSn inte skulle bli jätte bra men så här dåligt har jag inte haft sedan man hade s1366.

Skrivet av trickysaer:

en omformatering av disken alltså med andra ord? eller har du w8.1 parallellt med w7 på disken?

Japp, en 100%ig ominstallation. Disken var tillochmed helt ny när W8 installerades på den med detta grafikkortet etc.

10721a;14132787]Om man går från ett Nvidia till AMD eller tvärtom så måste man mer eller mindre installera om datorn helt då oavsett om du använt driver sweeper.

Efter det bör du köra med senaste beta drivrutin från AMD:

http://www2.ati.com/drivers/beta/amd_catalyst_13.11_betav9.4....[/QUOTE]

Japp, allt de är gjort.

Skrivet av rabiesekorre:

Har du väldigt dåligt luftflöde i din burk så kan det tänkas att kortet throttlar mycket mer än nödvändigt.

Jag har ett Fractal Design XL med alla fläktar inkopplade även den på sidan som blåser rakt emot grafikkortet, kortet går aldrig över 75-80*C i BF4 processorn aldrig över 55.

Skrivet av mrazster:

Jag hade exakt samma problem som du !

Jag gjorde följande:
1. Ändra i CCC från AMD optimerad tessellering till att låta spelet bestämma.
2. Har du Hyperthreading på prollen så stäng av det i bios.
3. Plocka fram regedit och sök efter följande registernyckel:
0cc5b647-c1df-4637-891a-dec35c318583
I den nyckeln så finns ett värde som heter "ValueMax", ändra det värdet från 64 till 0.
Denna registernyckel finns på flera ställen i registret så du behöver göra sökningen flera gånger.

Förklaring till sista punkten:
Med nyare cpuer och nyare OS så som win-8 så har man implementerat en funktion som heter "Core Parking". Vilket förenklat och i grova drag betyder att när en processorkärna inte används markeras den som "parkerad" och går i någon form av vila tills systemet säger åt den att jobba igen. Detta för att balansera arbetsbörda, strömförbrukning och värmeutveckling. Denna funktion funkar tyvär inte så väldigt effektivt och reagerar långsamt, som så mycket annat i winblows. Genom att ändra i registret så talar vi om för systemet att alla kärnor ska vara aktiva och tillgängliga för jobb hela tiden. Det finns färdiga små verktyg för att ändra dessa värden, men jag litar mer på en permanent lösning så man slipper vara beroende av ytterliggare ett program som ska vara igång.
För mig gjorde detta en hel del för att balansera upp prestandan i spelet. Efter att har gjort dessa 3 ändringar så dippar min fps i stort sett inte alls...skiljer max 10-15 fps mellan max och min.

Detta ska definitivt provas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Detta ska definitivt provas!

Jag har ändrat och lagt till ytterligare i mitt inlägg.

Visa signatur
Permalänk

Hej Kaylas

Jag skulle jätte gärna vilja veta hur det går för dig, jag tänkte inom kort uppgradera ifrån mitt gamla 6970 till ett R290

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Kan kanske vara så, var väl ganska väntat att FPSn inte skulle bli jätte bra men så här dåligt har jag inte haft sedan man hade s1366.

Japp, en 100%ig ominstallation. Disken var tillochmed helt ny när W8 installerades på den med detta grafikkortet etc.

Japp, allt de är gjort.

Jag har ett Fractal Design XL med alla fläktar inkopplade även den på sidan som blåser rakt emot grafikkortet, kortet går aldrig över 75-80*C i BF4 processorn aldrig över 55.

Detta ska definitivt provas!

Vet inte om någon redan har skrivit detta, men kör DXSetup'n som finns med i BF4 installationen. Den körs av någon konstig anledning inte automatisk, utan man måste själv köra den. Filen finns under följande sökväg: Battlefield 4\__Installer\directx\redist\DXSetup.exe

Vet naturligtvis inte säkert om detta kommer hjälpa i ditt fall. Men för mig blev det som natt och dag. Kör iofs 7970 CF.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet inte om någon redan har skrivit detta, men kör DXSetup'n som finns med i BF4 installationen. Den körs av någon konstig anledning inte automatisk, utan man måste själv köra den. Filen finns under följande sökväg: Battlefield 4\__Installer\directx\redist\DXSetup.exe

Vet naturligtvis inte säkert om detta kommer hjälpa i ditt fall. Men för mig blev det som natt och dag. Kör iofs 7970 CF.

Ja just fan..detta gjorde jag oxå.

Dock så gjorde det tillsammans med dom ändringar jag nämde i inlägget lite högre upp i tråden, så jag vet inte vilket av dessa som gjorde störst skillnad. Lägger till detta !

Visa signatur