Marknad - Säljes/köpes varför 3 mån?

Permalänk
Medlem

Marknad - Säljes/köpes varför 3 mån?

Hej,

tror jag aldrig varit med om att måste vara medlem i 3 mån på nåt ställe för att kunna lägga in annons på sälja/köpa saker. Den regeln borde ändras och ha andra restriktioner i början. Alla borde ha möjlighet att lägga in annons på att sälja/köpa saker.

Snart är det jul och man vill börja tömma plånboken och skapa köpes annons, så ser man detta:

Citat:

För att kunna skapa en annons måste du ha varit medlem i minst 3 månader. Du kan börja annonsera ******.

Tycker att regeln för detta borde ses över och ändras.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej,

Tidsgränsen finns där eftersom vi hoppas att det avskräcker bedragare från att hitta till marknaden. Den som har ont uppsåt är förhoppningsvis inte sugen på att vänta tre månader på att sätta ut en annons utan väljer förmodligen någon enklare måltavla.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hej,

Tidsgränsen finns där eftersom vi hoppas att det avskräcker bedragare från att hitta till marknaden. Den som har ont uppsåt är förhoppningsvis inte sugen på att vänta tre månader på att sätta ut en annons utan väljer förmodligen någon enklare måltavla.

Det är därför jag hoppas att det finns minimum xx antal post/kommentarer ifrån personen i fråga som borde hantera detta. Då bedragare inte brukar posta så mycket innan dem försöker med nåt. Sen bör 1 mån räcka, då svindlare brukar handla impulsivt och ska hända på direkten.

Som sagt, borde finnas ett sätt att få möjlighet att skapa sälj/köp innan 3 månader för seriösa användare. När det kan konstateras.

Edit: Speciellt för köpes, då flesta säljare vill ha pengar först och då blir den som lade upp annonsen drabbad.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av TForsman:

Det är därför jag hoppas att det finns minimum xx antal post/kommentarer ifrån personen i fråga som borde hantera detta. Då bedragare inte brukar posta så mycket innan dem försöker med nåt. Sen bör 1 mån räcka, då svindlare brukar handla impulsivt och ska hända på direkten.

Som sagt, borde finnas ett sätt att få möjlighet att skapa sälj/köp innan 3 månader för seriösa användare. När det kan konstateras.

Edit: Speciellt för köpes, då flesta säljare vill ha pengar först och då blir den som lade upp annonsen drabbad.

Om behovet uppstår får vi givetvis se över det, men just nu ser den nuvarande begränsningen ut att fungera väldigt bra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Om behovet uppstår får vi givetvis se över det, men just nu ser den nuvarande begränsningen ut att fungera väldigt bra.

Går inte att snabba på det hela på nåt sätt?
Är ute efter processor och ram minnen och tänkte lägga upp köpes annons, det borde väl kunna gå?
(gäller till julklapp, och hinner inte få tillgång till marknad på annat sätt. Då det inte gått 3 mån)

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Håller helt med TForsman! Tycker det är en märklig regel.

Tack för en annars mycket bra sida!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av TForsman:

Går inte att snabba på det hela på nåt sätt?
Är ute efter processor och ram minnen och tänkte lägga upp köpes annons, det borde väl kunna gå?
(gäller till julklapp, och hinner inte få tillgång till marknad på annat sätt. Då det inte gått 3 mån)

Vi kan inte göra några undantag från regeln eftersom den då skulle bli meningslös.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker att gränsen på 3 månader är perfekt.
Precis som Andreas skriver är det till för att avskräcka ev. bedragare, och det känns som att det fungerar.

Hade regeln inte funnits, hade jag inte använt marknaden i den utsträckning jag hittills gjort.

Givetvis kollar man upp personen i fråga innan man gör en affär ändå, men tidsgränsen bådar för trygghet när man är ute efter att köpa något och blir ombedd att sätta in pengar på ett konto om man inte kan mötas upp.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kikar på marknaden ofta och har redan köpt tex steam spel. Dem allra flesta kräver ändå pengar i förskott och att det har kommit in på kontot innan man får varorna.
Som jag skrev tidigare, se till att man har minimum 10-20 posts m.m. för att lägga in en annons. Där har man säkerligen redan fått bort alla bluffare.....
Man kan aldrig vara säker, inte ens med 3 mån väntetid. Ser inte riktigt hur 3 mån ska avskräcka bluffare. Man drar ALLA över en kant.

Se till att lägga in tex verifiering av mobilnr, antal poster, etc för att få en bättre effekt. Se till att ha stor info att all IP nummer sparas för bedrägeri.....
Skulle vara bättre....

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TForsman:

Jag kikar på marknaden ofta och har redan köpt tex steam spel. Dem allra flesta kräver ändå pengar i förskott och att det har kommit in på kontot innan man får varorna.
Som jag skrev tidigare, se till att man har minimum 10-20 posts m.m. för att lägga in en annons. Där har man säkerligen redan fått bort alla bluffare.....
Man kan aldrig vara säker, inte ens med 3 mån väntetid. Ser inte riktigt hur 3 mån ska avskräcka bluffare. Man drar ALLA över en kant.

Se till att lägga in tex verifiering av mobilnr, antal poster, etc för att få en bättre effekt. Se till att ha stor info att all IP nummer sparas för bedrägeri.....
Skulle vara bättre....

Där har du viss poäng, säg att man skulle ta en gräns på 20 post, då skulle forumet bara få onödiga post's bara för att uppfylla kraven.
Som du nämnde bedragare är ute efter snabba cash.

Men om satte en gräns på tex 100, då skulle ingen förmodligen orka spamma post's bara för att nå kraven för att blåsa nån.

Att ha 3 månader håller jag med om i det andreas_dock säger.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc