Sony säljer 2,1 miljoner Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Inte om det endast gäller black friday. Man kan nog räkna med att Sony har ett bekvämt övertag på andra sidan dammen också. Det enda som egentligen stoppar PS4 är ju att den är en bristvara nu medan man ser Xbox One lite överallt sitta på sina hyllor i butikerna. Att PS4 hade ett initialt större antal är nog ganska självklart då de släppte i 31 länder när Xbox One släpptes i 13 (trots detta verkar PS4 sålt mer i Nordamerika) - Xbox One är en fullständig katastrof och felsatsning av MS, men att MS inte kunde läsa av sin kundbas är vi väl ganska vana vid nu.

Fast bland de större sidor som testat bägge konsollerna i USA brukar generellt Xbox one få ett högre betyg än PS4, detta gäller givetvis nu efter lanseringen och hur saker och ting kommer utvecklas i framtiden är en annan sak.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

Rätta mig om jag har fel. men PS4 är väl totalt jävla slutsåld i hela världen, medan XB1 finns att köpa lite här och där? Det borde ju kunna bidra till att man säljer fler XB1 än PS4.

Visst är det så. Står ju även i källan om man bemödar sig att läsa den. Kan ju tycka att det borde framkomma i artikeln också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Fan vad billigt jenkarna får köpa PS4! $399 är ju ingenting mot vad vi får pröjsa.
Fast i vissa stater brukar priser visas utan moms.

Moms är runt 10% i de flesta delstater i USA, så i runda slängar hamnar det väl på 440$. Fortfarande betydligt billigare än i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vet inte hur enkelt det är att privatimportera en PS-4 från Jänkeland, men om man ändå skall dit så lönar det väl sig att plocka hem att par stycken?!

Vad som oroar mig lite granna är ju uppdelningen, PS-4 är billigare och bättre än XBOX-720 men ändå inte sålt särskilt övertygande. Är man såpass lokalpatriotiska att man köper en XBOX för att det är ett amerikanskt bolag bakom eller är det på grund av den högre prislappen som man tror att man får mer för pengarna?

Även om du importerar privat så skall du betala moms och tull på varorna. Visst, det går att smuggla godset och säga att det är begagnat. Och stoppas du inte i tullen så kommer staten aldrig veta att du borde momsa. Om jag var där skulle jag köpt en enhet till mig själv, men tro inte att du kan köpa ett par tre stycken och räkna med vinst. För du lär åka dit om du har för många och då blir det böter (administrativ avgift snarare) PLUS moms/tull

Och nej, gåvor (som är tullfritt) har ett maxvärde på beloppet (innan någon föreslår).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det ända man får tänka på när man handlar varor i usa och tar med på planet hem är att tullen fortfarande kan tulla en. Händer rätt ofta med folk som köper exklusiva klockor och varit dumma nog och behållit etuit, du måste oftast uppvisa ett svenskt/eu kvitto. Samma gäller med elektronik där bla ipad var rätt vanlig att åka på tull för folk köpte på semestern i usa.. har bekanta som åkt dit. Komma kånkandes med 3 PS4 ser lite suspekt ut, även om man lägger det i resväskan och synns i röntgen

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Dat logic...

Om ps4 är slutsålt är det väl klart att ps4 säljer mer än xbone om den finns kvar i butik?

jo det var ju det jag menade..

Permalänk
Avstängd

Men det verkar tyvärr som att PSN inte är riktigt stabilt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

varför då?

folk köper consoler för olika syften, ganska ofta också för exclusiva speltitlar.

Något off topic... men du borde använda bokstaven K mer. Det skulle gynna oss alla.

Permalänk
Medlem

Helt crazy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det verkar tyvärr som att PSN inte är riktigt stabilt än.

Det var lite problem första dagen. Men sen har det fungerat utmärkt tycker jag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en wii u basic nybegagnad för 1500 Blev så sjukt sugen på att lira mario av någon anledning så det blev ett impulsköp.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Haha, och för ett tag sedan satt alla PS4-spelare och sa att PS4 hade alla indiespel. Fast nu hänger det alltså på kraften hos hårdvaran?

Jag skulle vilja påstå att det är en kombination. Bättre prestanda samt fler indie-titlar. Sen har vi ju även remote play som är ett ganska skönt trumfkort.
Exklusiva AAA-titlar kan vi ju bara spå om, men om historien har något att säga om framtiden så vinner Sony den kampen rätt hårt också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Det var lite problem första dagen. Men sen har det fungerat utmärkt tycker jag.

Så verkar det inte vara för alla.

http://www.neowin.net/news/sony-over-21-million-ps4-consoles-...

"However, the influx of new console owners is still hitting the company's PlayStation Network hard. After Friday, many PS4 users were unable to sign into PSN, which forced Sony to remove the option to redeem vouchers for the service. In the latest PSN status update, Sony said they have now restored the previously shut down What’s New Activity Feed on PSN but are still working to restore the voucher feature."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Man ska alltid köpa konsolen med sämre hårdvaran. Det är till den som utvecklarna anpassar spelen till, hjälper inget att ha den med bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Man ska alltid köpa konsolen med sämre hårdvaran. Det är till den som utvecklarna anpassar spelen till, hjälper inget att ha den med bättre hårdvara.

Fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vet inte hur enkelt det är att privatimportera en PS-4 från Jänkeland, men om man ändå skall dit så lönar det väl sig att plocka hem att par stycken?!

Vad som oroar mig lite granna är ju uppdelningen, PS-4 är billigare och bättre än XBOX-720 men ändå inte sålt särskilt övertygande. Är man såpass lokalpatriotiska att man köper en XBOX för att det är ett amerikanskt bolag bakom eller är det på grund av den högre prislappen som man tror att man får mer för pengarna?

Fast när man köper konsol köper man inte spec utan man köper en spelkonsol, för att spela på den. Då är det detta som gör at XBox vinner tror jag:

Racing
Forza 5 vs ingenting - XBone vinner

Fighting
Killer Instinct vs Ingenting - XBone vinner

Plattform
Ingenting vs Knack - PS4 vinner

Action / Äventyr / FPS-"typ"
Ryse vs Killzone Shadow Fall - oavgjort?

MMO
Ingenting vs DC Universe online & War Thunder - PS4 vinner (Warframe endast på PS4?)

Resten är inte exklusivt.

För mig vann War Thunder över mig
Hur som helst tror jag PS4 har lite svag lineup vad gäller lanseringstitlar jämfört med Xbone. Sen har XBox 360 sålt mycket fler ex i USA än PS3 sålde. Det innebär att det finns fler som vill fortsätta Halo-serien och Forza-serien bland annat än det finns de som vill fortsätta Uncharted och Killzone.

Jag körde på PS4 nu så får jag se om det landar en XBone senare. Gillar Forza skarpt så även om konsolen är sämre vill jag ha den bara för Forza.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

10% av dem har blivit sålde för överpris av privat personer

Posta källan på det är du snäll. Hur mycket har de sålts för?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Imponerande att kunna säja så bra med inga bra exklusiva spel, bästa spelen till maskinen kan man spela på PC:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Är man såpass lokalpatriotiska att man köper en XBOX för att det är ett amerikanskt bolag bakom?

Tänkte precis samma sak
Kanske att många har just xbox och kör vidare på det utan att egentligen bry sig så mycket om hårdvaran. Det kanske inte är prio ett för dom är min tanke.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Även om du importerar privat så skall du betala moms och tull på varorna. Visst, det går att smuggla godset och säga att det är begagnat. Och stoppas du inte i tullen så kommer staten aldrig veta att du borde momsa. Om jag var där skulle jag köpt en enhet till mig själv, men tro inte att du kan köpa ett par tre stycken och räkna med vinst. För du lär åka dit om du har för många och då blir det böter (administrativ avgift snarare) PLUS moms/tull

Och nej, gåvor (som är tullfritt) har ett maxvärde på beloppet (innan någon föreslår).

Mjo, det har du förvisso rätt i. Men om skattmasen får reda på hur många hårddiskar, grafikkort och prollar jag tagit hem åt folk på mina företagsresor så skulle nog mitt bolag hamna i större bekymmer än jag själv...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Detta bevisar ju att Amerikaner är dumma i huvudet... köpa en sämre hårdvara till ett högre pris - grattis nu kan ni få spela alla era favoriter i 720p!

EN tv konsol ska man spela på och inte jämföra specs. Mjukvara, funktioner och spel är viktigare än hårdvaru specs.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Tänkte precis samma sak
Kanske att många har just xbox och kör vidare på det utan att egentligen bry sig så mycket om hårdvaran. Det kanske inte är prio ett för dom är min tanke.

Rimmar lite illa med "made in china" stämplat på undersidan då...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Dat logic...

Och om det fanns fler Xbone i hyllorna från början?

Det är Microsoft, dom som "säljer slut" på sina Surface.
Nej men man kan inte säga något förrän MS själva säger hur många dom sålt,
vilket dom inte gjort, kanske dom inte vågar heller när dom ser mängden sålda PS4

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som köper konsoler och verkligen inte folk som köper dom första generationen av konsoler som historiskt är kantade med fel och brister.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Gillar själv både min PS4 och Xbox One, dock skulle jag säga just nu säga att spelen till Xbox One är bättre om vi pratar dem exklusiva spelen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Förstår mig inte på folk som köper konsoler och verkligen inte folk som köper dom första generationen av konsoler som historiskt är kantade med fel och brister.

Därför att det är en relativt liten andel som har problem?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Jag vill nästan att Nintendo ska sluta göra basenheter. Så att Zelda m.m. kommer till t.ex Steam

Sluta snacka skit!. Nintendo är ju den enda speltillverkaren som tar spelglädjen på allvar. Till dom andra konsollerna är det ju mest spel som man ändå kan köpa till datorn. Nintendo har högst utbud av exklusiva spel och det är mycket bättre spelstory på Nintondo spelen. Dom tänker verkligen på spelen på att göra spelen bra och välgjorda. Dom andra speltillverkarna tänker bara på grafiken. Grafiken är skit utan bra spelstory

Själv tänker jag köpa PS4 efter som jag är sugen på dom kommande Grand Turismo spelen.

Permalänk
Medlem

... Tyskar.

I och för sig börjar jag förstå mer och mer varför första releasen av konsoler har en tendens att ha lite hårdvaruproblem med trasiga Blu-ray läsare, HDMI-portar och allt vad det nu är med tanke på hur folk beter sig där.

Permalänk
Medlem

Hur var den här jämförelsen över huvud taget relevant då både xbox one och ps4 var slutsålda innan black friday? Vart kommer över huvud taget statistiken ifrån?? Några förbokningar som inte blivit uthämtade på release och sålda på Black friday???

edit: Enligt dom enda officiella siffrorna (från MS och Sony) så är över 1mille PS4 sålda och förmodligen långt under det för MS då dom såld 1 mille över hela världen och inte redovisar NA siffror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Data methodology:
Of over 102k shopping receipts tracked by InfoScout on Black Friday, slightly over 1,500 included purchases of a gaming console or console game. The data includes purchases at all major retailers carrying electronics including Walmart, Target, Best Buy, GameStop, RadioShack, and others. For more information related to our data and panel representation, visit our data page.

Så statistiken är baserat på ca 1500 sålda konsoller?