Playstation 4 kan bli licenspliktig när webbläsaren fungerar med SVT Play

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SVT/SR borde lägga ner all underhållning och bara vara granskande och public service i liknande form som PBS som sänder kongressens överläggningar samt högsta domstolens beslut. Om de bara hade en kanal och ingen underhållning eller sport så skulle det vara riktig public service och kosta en spottstyver som borge göra att TV licensen kunde tas bort då SVT/SR är världens tredje rikaste TV bolag i tillgångar (efter BBC som också har TV licens). De där 8000 miljarderna som de skrytit om att de har sparat borde räcka till all statlig public service som svenska folket behöver (om nån alls) för all framtid, och om inte så kan de väl sätta sin enorma förmögenhet i PPM fonderna. Duger det åt svenska pensionärer så borde det väl duga åt SVT/SR?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Betala för detta, betala för det där. Skatt, moms som är galen blablabla. Välfärd

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Varför blir folk arga? Om du äger en PS4 äger du antagligen en TV...sen huruvida jag gillar tv-licensen är en annan femma

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Har man ps4 har man i de flesta fall ändå TV? Gillar dock inte utvecklingen SVT har gjort

Kan köra via datorskärmens HDMI

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Han jämförde dem även med SA.

Aa, såg det.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Absolut, det håller jag helt med om.
Hela systemet är utdaterat och behöver göras om från grunden, i synnerhet så borde inte en fattig student betala lika mycket som en stor familj med ett flertal appareter, men att sitta och gnälla på att just PS4 blir licenspliktigt känns lite överdrivet. Hur många procent av dom som äger ett PS4 äger en TV också? Över 90%?

Sen så borde alla ni som tycker att politiker/radiotjänstanställda borde misshandlas och än värre, mördas, ta ett djupt andetag och faktiskt inse vad det är ni egentligen skriver. (Like-fiske?)
Radiotjänst kostar 2000:- per hushåll om året. Att bli 2000 kronor fattigare, är det verkligen skäl att misshandla/mörda en stor mängd personer?

Ja. För vissa är det mat för två månader *host studenter. host"

Permalänk
Skrivet av 0n0ffknappen:

Kan köra via datorskärmens HDMI

Har man datorskärm har man väl oftast en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Varför blir folk arga? Om du äger en PS4 äger du antagligen en TV...sen huruvida jag gillar tv-licensen är en annan femma

Skrivet av 0n0ffknappen:

Kan köra via datorskärmens HDMI

Eller via projektor.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Kan köra via datorskärmens HDMI

Men har du en datorskärm så har du ju antagligen en dator, och är därmed redan licenspliktig,

Det är dom personer som varken har en TV eller en dator (eller smartphone!), som borde bli upprörda över denna nyheten - men jag är ganska säker på att det inte är många.

Skrivet av taximustafa:

Ja. För vissa är det mat för två månader *host studenter. host"

Tack, som student själv är jag medveten om detta. Berättigar fortfarande inte mord och misshandel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

varför bry sig?

Skrivet av tigerffs:

Har man en PS4 så har man antagligen en TV med, och då skall det betalas. Vad gråter ni för?

Precis, vem har ett PS4 utan TV? (kanske någon med stor datorskärm men i regel...)

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Blir det så får jag väl skippa PS4 :\
Klarar mig gott med min PS3 då jag ändå bara ser på film på den nu för tiden ändå.

Fast rånartjänst påstår att PS3 är licenspliktig med.
De säger ju att det spelar ingen roll om den kan ta emot svtplay eller inte, bara den kan ta emot någon form av strömmad bild så ska man betala (winphone också t ex).
Sjukt nog.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

kan dom inte bara göra inloggning för dom som vill se svt

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte i mina ögon.
Jag ser radiotjänst avgift som en straffavgift för att du äger någon som du kan se deras innehåll på.
Straffavgift och böter är inte långt ifrån varandra.

Böter får du om du inte betalar avgiften.

Permalänk
Medlem

"public service" my ass, snarare "public payment"

Permalänk

Alltså, en på pappret partipolitiskt och icke komersiell stadstv är värd att betala för om de håller sig till det public service uppdrag de från regeringen är ålagda att utföra. Men varför de köoer in svåra tjeckiska drama produktioner där folk slår sig själva i huvudet med ett vedträ eller mossiga brittiska kriminalserier övergår mitt förstånd.

Så a) koncentrera er på public service och b) lägg avgiften på skattsedeln.

Ni dom kreverar av ilska - tänk på copyswede som är en PRIVAT aktör som avgiftsbelagt hårdvara... DÄR kan man börja prata om svågerpolitik och märklig agenda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Folk med playstation 4 brukar ha tv och får därmed ännu fler avgiftspliktiga saker hemma. Det sker en glidning vad gäller tolkningen av tv-mottagare för att sätta dit den växande minoritet av oss som inte vill ta emot tv-sändningar. Radiotjänst vill säkra sig mot framtiden när fler och fler av oss inte vill ta emot tv-sändningar.

De vill driva in vinster på sin affärside, det handlar inte om public service.

Permalänk

vem kollar på svt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Givetvis förstår väl Public service att PS4 ägare också har TV, men nu ser dom möjligheten att även skicka ut räkningar till dessa som köper konsoler också, via anmälningsplikten blir butikerna tvungna att informera public service så fort någon köper en utrustning som är licenspliktig.

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Fast nu är du ute och cyklar långt ut i vägrenen. En stor anledning till att vi inte betalar TV-avgiften via skatten är för att den skall vara politiskt obunden. TV-avgiften är i princip så långt ifrån "parti-inriktad propaganda" det går att komma.

Det här argumentet förstår jag inte, kanske jag missar något? Det är redan idag Kulturdepartementet och riksdagen som bestämmer hur stor avgiften ska vara (källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/). Hur skulle det påverkas om det gick via skatten istället? Så länge man ser till att det inte går att detaljstyra politiskt vart pengarna ska gå så blir det väl noll skillnad från hur det är idag om det tas via skatten istället?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

De vill driva in vinster på sin affärside, det handlar inte om public service.

Radiotjänst är inte vinstdrivande. SVT är inte vinstdrivande. SR är inte vinstdrivande.

Hur driver Radiotjänst, SVT och SR in vinst, menar du?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker mer synd om dem som måste jobba åt radiotjänst än vad jag tycker synd om folk som jobbar med telefonförsäljning.
Inser dom inte själva att det här är helt fel att gå, vart någonstans känns detta som rätt väg atlt gå? Jo det går visst att lägga detta på skatten, det handlar bara om vilja. Med tanke på hur många skitmyndigheter som skattefinansieras år ut och år in där det försvinner miljarder till något som bidrar med nada till samhället så kan man hellre lägga dessa pengar till public service så kan vi slopa Radiotjänst i Kiruna och tv-avgiften.

Jaja, inget kommer förändras oavsett vad man tycker för ingen lyssnar i alla fall på vad folk säger. Det är nog denna uppgivenhet som får många att skita i att betala avgiften bara av princip. Det är det enda sättet man har att ta till i protest för att man tycker att avgiftsbelägga det hela.

Jag tycker själv att SVT gör bra program rent generellt. Undersökande program, sport och idrott bland annat är något som SVT gör bra även om det finns skräp även där. Det finns verkligen anda kanaler som är bättre men även kanaler som är sämre så SVT är på inget sätt sämst i det dom gör som många vill påstå.

MEN, radio och tv-avgiften och på det sätt den drivs in är fel enligt mig och MÅÅÅÅÅNGA med mig.
Ingen som kan påverka detta bryr sig.
Folk kommer fortsätta att skita i avgiften.
Fler kommer att råka illa ut när de väljer att lägga sin tid på att hjälpa till att driva in en avgift som så många är emot. Man blir ju mörkrädd över vad folk gör och vad folk tycker om folk som jobbar på radiotjänst. Jag läste något i aftonbladet om en stackare i Umeå som i dagarna bara fick stryk och valde att söka skydd hos mediamarkt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17929803.ab

Jaja, nu får det räcka för den här gången...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

vem kollar på svt?

Jag gör. Inte varje dag, men minst två gånger i veckan.
Känner ganska många som gör det också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Detta påverkar nog inte många på Sweclockers. Är det någon här som inte har TV, dator, surfplatta eller smartphone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är rent ut äckligt hur staten jagar en på minsta lilla krona sätt in förmögenhetsskatten igen och bort med tv licensen så ska ni se att det blir extra mkt kling i kassan och ingen behöver lida för det, eller a jo dom snuskigt rika som får en hjärtinfarkt om dom råkar få betala en tjuga extra till staten........mumel mumel

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

ska man betala för
Betala för en parkering när man inte har en bil?
Betala en ränta på ett lån man inte har?
eller ska man Betala för windows om man andvänder Gnu/linix eller mac ox?

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Radiotjänst kan stoppa upp sina licenser där solen inte skiner...

Men systemet med dessa avgifter finns kvar för att folket tillåter det, skulle tro om dom flesta vägrar betala denna straffavgift (licens) skulle det försvinna på nolltid, och bakas in i skatten istället, eller ännu bättre försvinna helt.
Alternativet alla skulle få betalningsanmärkningar och hela Sveriges ekonomi skulle gå kaputt, och det vill nog inte politikerna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Radiotjänst är inte vinstdrivande. SVT är inte vinstdrivande. SR är inte vinstdrivande.

Hur driver Radiotjänst, SVT och SR in vinst, menar du?

Är du säker på att Radiotjänst inte är vinstdrivande? Dom är ju inte en statlig myndighet i alla fall utan ett Aktiebolag. Är det inte själva målet med ett aktiebolag att vara vinstdrivande? Ja jag vet inte men jag får en känsla av att det kanske inte är så enkelt som du påstår, vet du något som jag inte vet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Detta påverkar nog inte många på Sweclockers. Är det någon här som inte har TV, dator, surfplatta eller smartphone?

Väldigt många verkar det som, om man ser till mängden rage i tråden.
Vilket får en att undra, hur personer utan smartphones/datorer lyckas skriva inlägg på ett internetforum.

Hmm, kanske finns många dator-och-tv-lösa PS4-användare här, det hade förklarat en hel del...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipdaman:

Har man datorskärm har man väl oftast en dator?

Men det är inte givet eller ett måste. Går utmärkt att använda datorskärm till endast konsolen.