Permalänk
Medlem

Fråga angående olika protokoll

Tjena alla här på nätverksforumet!

Nu ere så att jag pluggar Data och -Systemvetenskap på högskola och läser kursen Datasystem 7,5 hp.
Hade tenta för ca en och en halv månad sen då jag kuggade med två poäng :(, vilket var ganska segt.
Nu är det dags för omtenta den 14: de och jag har en fråga angående några protokoll som jag inte har en aning om hur jag ska lösa.
Så jag vänder mig till er för hjälp!

Frågan kommer från en tidigare tentamen som vi fick som instuderingsfrågor.

Tack på förhand,
Mvh,
Efe

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C CPU: AMD Ryzen 7 3700X Kylning: Noctua NH-D15 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz Moderkort: ASUS TUF Gaming X570-PLUS SSD: 2x Corsair MP510 960GB M.2, 120GB Intel 330 HDD: WD Black 2TB 7200 rpm PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80+ Silver
Skärmar: ASUS PG279QZ 27", 2x ASUS PG278QE 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efe:

Nu ere så att jag pluggar Data och -Systemvetenskap på högskola och läser kursen Datasystem 7,5 hp.
Hade tenta för ca en och en halv månad sen då jag kuggade med två poäng :(, vilket var ganska segt.
Nu är det dags för omtenta den 14: de och jag har en fråga angående några protokoll som jag inte har en aning om hur jag ska lösa.

http://i.imgur.com/cRoSEX5.png

Tack på förhand,
Mvh,
Efe

Jag antar att ni har något kursmaterial/någon bok som rekommenderas?
Om ni inte har någon rekommenderad bok kan jag rekommendera Computer Networking: A Top-Down Approach, jag hade den i en nätverkskurs för ett halvår sedan och den var bra. Det kan dock vara lite mycket att ta in på strax över en månad, men om ni haft föreläsningar i ämnet så borde du känna igen det mesta.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nu va det länge sen. Men om jag inte är helt ute och cyklar så käns det som att frågorna har med de olika delarna i OSI-modellen att göra.

Så slå upp detta i kurslitteraturen, och se om det leder nån vart.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efe:

http://i.imgur.com/cRoSEX5.png

Tack på förhand,
Mvh,
Efe

Vad kan du om de olika protokollen? Vad skulle du svara på frågan? Annars är det nog bäst att söka på Google och Wikipedia.
Prova skriva upp stolpar på vad de olika protokollen gör och hur de fungerar. Se vilka/vilken funktion(er) som passar in på stolpar du satte upp.
Kommer få mer hjälp om du visar att du försökt och inte bara vill att vi ska lösa det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Nu va det länge sen. Men om jag inte är helt ute och cyklar så käns det som att frågorna har med de olika delarna i OSI-modellen att göra.

Så slå upp detta i kurslitteraturen, och se om det leder nån vart.

Lycka till

TCP och UDP ligger på samma lager (4) i OSI modellen.

Rad 5 är ju väldigt lätt om man tänker på vart protokollen används och var ett sånt scenario inträffar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vad kan du om de olika protokollen? Vad skulle du svara på frågan? Annars är det nog bäst att söka på Google och Wikipedia.
Prova skriva upp stolpar på vad de olika protokollen gör och hur de fungerar. Se vilka/vilken funktion(er) som passar in på stolpar du satte upp.
Kommer få mer hjälp om du visar att du försökt och inte bara vill att vi ska lösa det åt dig.

Jag förväntar mig såklart inte att folk ska lösa uppgiften åt mig, vad hade jag ens tjänat på det? Det är en instuderingsfråga som jag vill lära mig för att vara förberedd inför tentan. Antagligen kommer inte exakt samma uppgift att dyka upp på tentan.

Till frågan då:
Efter några timmars runt sökande på Google och Wikipedia samt kurslitteraturen, har jag kommit fram till följande:

Några synpunkter? Förklara gärna.

Mvh,
Efe

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C CPU: AMD Ryzen 7 3700X Kylning: Noctua NH-D15 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz Moderkort: ASUS TUF Gaming X570-PLUS SSD: 2x Corsair MP510 960GB M.2, 120GB Intel 330 HDD: WD Black 2TB 7200 rpm PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80+ Silver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efe:

Jag förväntar mig såklart inte att folk ska lösa uppgiften åt mig, vad hade jag ens tjänat på det? Det är en instuderingsfråga som jag vill lära mig för att vara förberedd inför tentan. Antagligen kommer inte exakt samma uppgift att dyka upp på tentan.

Till frågan då:
Efter några timmars runt sökande på Google och Wikipedia samt kurslitteraturen, har jag kommit fram till följande:
http://i.imgur.com/lwW5Lb8.png

Mvh,
Efe

På Ethernet skulle jag svarat samma. IP inget av dom?
Udp flödeskontroll
TCP enbart 1,2,3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efe:

Mvh,
Efe

Vad finns det för skäl att ha t.ex automatisk omsändning om underliggande protokoll har samma sak?
Behöver TCP ha omsändning om underliggande IP stödjer detta?
IP har inte automatisk omsändning. (Sköts av överliggande TCP)
IP har inte Congestion avoidance. (Sköts av TCP)

Hur ser en UDP-header ut? Finns det ett fält som heter "checksum"?
UDP har felupptäckande kod.

Hur får TCP kännedom om kollisioner på länk-nivå? Vad händer vid en kollision? Kommer Ethernets felupptäckande kod att märka detta? Kommer ett "trasigt" ethernetpaket ens upp till IP och TCP?
TCP har inte kännedom om kollisioner på länknivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

På Ethernet skulle jag svarat samma. IP inget av dom?
Udp flödeskontroll
TCP enbart 1,2,3

Hmm... Är du säker på att UDP har flödeskontroll? På vilket sätt då? Har läst få flertal ställen att den inte har det, utan att TCP rekommenderas om man vill ha flödeskontroll.

Källaor:
Diffen.com
Wikipedia

Skrivet av madtop:

Vad finns det för skäl att ha t.ex automatisk omsändning om underliggande protokoll har samma sak?
Behöver TCP ha omsändning om underliggande IP stödjer detta?
IP har inte automatisk omsändning. (Sköts av överliggande TCP)
IP har inte Congestion avoidance. (Sköts av TCP)

Hur ser en UDP-header ut? Finns det ett fält som heter "checksum"?
UDP har felupptäckande kod.

Hur får TCP kännedom om kollisioner på länk-nivå? Vad händer vid en kollision? Kommer Ethernets felupptäckande kod att märka detta? Kommer ett "trasigt" ethernetpaket ens upp till IP och TCP?
TCP har inte kännedom om kollisioner på länknivå

Jaha okej, tack så mycket för informationen.

Ethernet verkar ju stämma, så där var det inga problem.

IP har alltså bara bortkastning av felaktiga paket..? Eftersom att den inte kan garantera att datan kommer fram?

Att UDP har felupptäckande kod var en ren miss, kom på att jag hade läst det i kurslitteraturen.

TCP har alltså både bortkastande av felaktiga paket och omsändning?
Läste detta på Wikipedia

TCP provides a checksum for protecting the payload and addressing information from the TCP and IP headers. Packets with incorrect checksums are discarded within the network stack, and eventually get retransmitted using ARQ, either explicitly (such as through triple-ack) or implicitly due to a timeout.

Dold text

Så det låter ju rimligt.

Men TCP saknar kollisionshantering då detta förekommer i Ethernet, som du sa. Och detta gäller väl då för UDP och IP också?

Känns allt korrekt?

Visa signatur