PS4 och X-Box one, ett onödigt koncept?

Permalänk
Medlem

PS4 och X-Box one, ett onödigt koncept?

Hej allesammans!

Jag tänkte börja med att säga att jag inte är säker på ifall en liknande tråd redan existerar men har letat och inte funnit något.

Jag har lite tankar kring dem nya konsolerna ONE och PS4. Så som jag har förstått det har en hel del haft problem med dem, mestadels hårdvarufel. En konsol är mer eller mindre en dator med sitt egna operativsystem. Varför skulle de inte kunna sälja operativsystemet så folk med datorer kan installera OSet på en separat partition och bara koppla in de vanliga kontrollerna med USB utgång? Varför måste man köpa en helt ny "dator" för att spela spel på TVn när man har en fullt fungerande dator där hemma med bättre komponenter? Varje år tillverkas flera miljoner konsoler och det känns lite halvt onödigt när de används till ett syfte en period på 2-4 år och sedan aldrig mer. Hade Microsoft eller Sony gjort det möjligt att, som jag nämnde tidigare, installera OSet på datorn och spela spelen via den så hade det blivit mycket billigare. Jag menar, man kan koppla upp datorn till TVn och ifall det är frågan om att man har dåliga komponenter i datorn kan man uppgradera och satsa på en dator istället för två.

Detta är lite tankar jag har kring konsolerna. Vill gärna hör vad ni tycker och tänker om detta ämne, tack

Permalänk
Medlem

Den absolut största fördelen med konsoler är att spelutvecklare och de som gör OS(sony/ms) vet exakt vilka komponenter är. Det gör att de kan utnyttja dem mycket bättre än vad utvecklare kan göra på pc där det finns tusentals olika kombinationer av hårdvara. Konsolerna kan göra mycket mer med mindre än vad man kan med pc. Hade man gjort som du föreslår så hade den största fördelen ur ett utvecklingsperspektiv, och i slutändan konsumentperspektiv, med konsoler försvunnit.

Mängden konsoler med problem har varit rätt låg hittills. När man ser att folk har problem så får man tänka på att det är några få av över en miljon kunder.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Den absolut största fördelen med konsoler är att spelutvecklare och de som gör OS(sony/ms) vet exakt vilka komponenter är. Det gör att de kan utnyttja dem mycket bättre än vad utvecklare kan göra på pc där det finns tusentals olika kombinationer av hårdvara. Konsolerna kan göra mycket mer med mindre än vad man kan med pc. Hade man gjort som du föreslår så hade den största fördelen ur ett utvecklingsperspektiv, och i slutändan konsumentperspektiv, med konsoler försvunnit.

Mängden konsoler med problem har varit rätt låg hittills. När man ser att folk har problem så får man tänka på att det är några få av över en miljon kunder.

Jag tänkte mer att de kunde ha ett alternativ till, just för PC användare. Kanske inte skrota konsolen HELT men ge folk möjligheten att använda komponenterna i datorn ifall man känner att man har en bra dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RamoM:

Jag tänkte mer att de kunde ha ett alternativ till, just för PC användare. Kanske inte skrota konsolen HELT men ge folk möjligheten att använda komponenterna i datorn ifall man känner att man har en bra dator

Det är precis exakt detta man försöker undvika. Bara för att din dator teoretiskt är snabbare behöver den inte vara lättare. Ta Xbox One som exempel. Där vet utvecklarna exakt vilken hårdvara användarna har, inklusive att de använder handkontroll och en Kinect. När man känner till hårdvaran kan man skriva mycket snabbare kod, då man inte behöver ta hänsyn till att användaren har 1 - 8 kärnor, 1-3 grafikkort, såhär många gigabyte ram, kör Skype i bakgrunden eller annat. Man kan finjustera parametrar på ett helt annat sätt så alla får en bra upplevelse.

Det är Windows eller Linux du letar efter, man kan spela på det och installera på olika maskiner. Det utvecklarna vill åt med konsolerna är att alla har samma hårdvara. Fungerar vårt spel på Xbox One och PS4, perfekt, sälj! På PC blir det mer, Har du testat alla grafikkort för dethär, detdär? Optimerat för detta? Vad händer om man har dessa drivrutiner? Hur ser det ut om man kör detta operativsystemet? Är dessa paket installerade?

Absolut inte ett onödigt koncept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är precis exakt detta man försöker undvika. Bara för att din dator teoretiskt är snabbare behöver den inte vara lättare. Ta Xbox One som exempel. Där vet utvecklarna exakt vilken hårdvara användarna har, inklusive att de använder handkontroll och en Kinect. När man känner till hårdvaran kan man skriva mycket snabbare kod, då man inte behöver ta hänsyn till att användaren har 1 - 8 kärnor, 1-3 grafikkort, såhär många gigabyte ram, kör Skype i bakgrunden eller annat. Man kan finjustera parametrar på ett helt annat sätt så alla får en bra upplevelse.

Det är Windows eller Linux du letar efter, man kan spela på det och installera på olika maskiner. Det utvecklarna vill åt med konsolerna är att alla har samma hårdvara. Fungerar vårt spel på Xbox One och PS4, perfekt, sälj! På PC blir det mer, Har du testat alla grafikkort för dethär, detdär? Optimerat för detta? Vad händer om man har dessa drivrutiner? Hur ser det ut om man kör detta operativsystemet? Är dessa paket installerade?

Absolut inte ett onödigt koncept!

Förstår vad du menar men på PC-spel kan du själv ändra vilken grafik du har på spelet... När de gör spel till en dator tar de ju hänsyn till alla (oftast) och gör att man själv kan ändra grafiken utifrån din dator. Jag tror iaf att de inte gjort det möjligt att använda datorn som konsol endast pga. pengar... Kan dock ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamoM:

Förstår vad du menar men på PC-spel kan du själv ändra vilken grafik du har på spelet... När de gör spel till en dator tar de ju hänsyn till alla (oftast) och gör att man själv kan ändra grafiken utifrån din dator. Jag tror iaf att de inte gjort det möjligt att använda datorn som konsol endast pga. pengar... Kan dock ha fel

Det ända du ändrar där i grafik, att optimera spel handlar om mycket mer en bara grafik, bandesign, hur mycket ram dvs hur stora banor som kan finnas, AI o.s.v Grafiken är enbart en del av optimeringarna.

Gör man ett spel som ska passa så många som möjligt så måste man alltid ta hänsyn till den sämsta möjliga konfigurationen och utveckla spelet där ifrån.

Just grafik är en av de absolut lättaste sakerna att ösa på i högre inställningar men det är inte det enda som berörs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv

Givetvis spelar pengar stor roll, får man inte betalt blir det inte mycket spel gjort då det är väldigt dyrt. Piratkopiering är fortfarande mycket vanligt på PC.

Det är inte bara grafik heller som jag sa, kinect, handkontroller och annat. Det är dessutom riktigt dyrt och svårt att skaffa stöd för flera olika inställningar i grafik då det både skall implementeras och testas, i BF4 finns det exempelvis över 100 kombinationer av inställningar när det på konsollerna bara finns 1.

Det är inte alls kul att behöva välja en plattform som sämsta och sedan utgå från den. Det är mycket bättre att veta vad man har och kunna ge alla en bästa upplevelse, istället för att de med dålig dator en medioker upplevelse och de med värstingdator lite snyggare grafik.

Med det sagt så spelar jag helst på PC

Permalänk
Medlem

Men de flesta spelen som finns på konsol finns även på PC? Jag menar... i allmänhet har PC flest spel och det känns onormalt hur mycket folk som köper konsoler då. Man borde egentligen bara kunna koppla upp sin dator till TV:n och spela ifall man utvecklar fram en kontroll med USB utgång eller liknande. Sen kanske man har en fördel ifall man spelar på en dator mot någon som har kontroller men det kan man säkert lösa med speciella servrar etc.

Ni tycker säkert jag är ute och cyklar med hela denna tråden men jag tycker fortfarande själv konsol-konceptet är onödigt... Om tillverkarna endast fokuserat på en konsol som t.ex. PC:n hade det inte gått åt lika mycket pengar men samtidigt hade de kanske tjänat mindra, jag menar, de vill ju ha något att jobba med.

Permalänk
Medlem

*Alla har inte en kapabel speldator. Många vill inte spendera tid och pengar på att uppgradera sin dator som de kanske har viktiga dokument på, eller använder ofta, eller kanske delas med flera andra.
och inte heller köpa en helt ny. Det blir billigare och enklare för dem att ha en konsol.

*Många upplever datorer som komplicerade. Finns de som inte vet vad filsystem och drivrutiner är, eller ens SCART och HDMI, men ändå vill spela.
*Familjevänligt, lättare att ha koll på barnen om de spelar på stora TVn än i en dator instängd på sitt rum.
*Mer socialt, lättare för flera att delta samtidigt

TL;DR: enklare, billigare instegskostnad, bättre för familjer, socialare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamoM:

Men de flesta spelen som finns på konsol finns även på PC? Jag menar... i allmänhet har PC flest spel och det känns onormalt hur mycket folk som köper konsoler då. Man borde egentligen bara kunna koppla upp sin dator till TV:n och spela ifall man utvecklar fram en kontroll med USB utgång eller liknande. Sen kanske man har en fördel ifall man spelar på en dator mot någon som har kontroller men det kan man säkert lösa med speciella servrar etc.

Ni tycker säkert jag är ute och cyklar med hela denna tråden men jag tycker fortfarande själv konsol-konceptet är onödigt... Om tillverkarna endast fokuserat på en konsol som t.ex. PC:n hade det inte gått åt lika mycket pengar men samtidigt hade de kanske tjänat mindra, jag menar, de vill ju ha något att jobba med.

Då hade man förmodligen sluppit stå ut med dessa port versioner av spel som oftast blir nu förtiden.

Det som där emot är bra med konsol är att man vet att den kommer hålla ca 5år framåt utan att man behöver bry sig om att behöva uppgradera hårdvaran eller krångel med mjukvaran, bara plugga in och köra igång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Plug and Play, omöjligt att misslyckas med inkoppling.
PC är ett mysterium för rätt så många, köper oftast en laptop då.
Inte på tal om drivrutiner.. Dom personer jag hjälpt till med datorn så har det oftast varit drivrutiner som spökat.

Så konsollerna lär finnas lång tid kvar, marknaden visar till och med att bauta datorn är på väg ner.
Till och med jag har bara laptop, inga problem med spel på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det kanske är svårt att förstå, men en konsol är så mycket kraftfulare än en vanlig PC för samma pris, just pga av att utvecklarna vet exakt vilka komponenter som sitter i och de kan i princip koda direkt mot dessa.

Om nu konsol OSen skulle börja säljas separat för att installeras på PC, så skulle utvecklingskostaden för spelen skjutas upp rejält för att optimera spelen för mer hårdvara, och då har vi helt plötsligt en PC med ett vanligt OS.

Permalänk
Medlem

Steam OS verkar vara ett försök att skapa det du efterfrågar.

Linuxvariant som körs på vanlig PC-hårdvara, i form av vanlig dator eller specialbyggd "steambox-konsol".
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Pengar är nog en väldigt stor anledning här, Med Xbone och PS4 har Sony och Microsoft snålat in på hårdvaran jämfört med till exempel 360 och PS3 som båda hade relativt bra hårdvara vid release, Därför kommer nu båda konsoltillverkarna att tjäna pengar på varje konsol som säljs istället för att sälja dom med förlust och dra in alla pengar på spel som dom gjort tidigare.

Därför är dom väldigt angelägen att du köper deras hårdvara tillsammans med deras mjukvara, På så sätt kommer dom även tjäna pengar på att sälja konsoler till folk som redan har en hyfsad dator. Inga konstigheter alls

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det kanske är svårt att förstå, men en konsol är så mycket kraftfulare än en vanlig PC för samma pris, just pga av att utvecklarna vet exakt vilka komponenter som sitter i och de kan i princip koda direkt mot dessa.

Men sen är ju konsolen rejält begränsad för de du betalar om man jämför med en PC.

Själv tycker jag att man mer eller mindre ska jämföra en konsol mot ett grafikkort, för har man redan en hyfsad dator (ex. i5 eller liknande) så är det ju enbart ett grafikkort som krävs för att göra den till en "Gaming" dator och då ligger man i ungefär samma prisklass som konsolerna

Permalänk
Medlem

Steam OS/konsollen kommer i princip att försöka göra det du funderar på. Tiden kommer att utvisa hur det går.

Själv tror jag inte Steam OS kommer lyckas särskilt väl för att dom kommer inte att kunna återskapa den enkelhet som en konsoll har i form av hantering för tidspressade / okunniga föräldrar (eller alla andra som bara vill en spelmaskin som är tuta-kör alltid och 100%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

*Alla har inte en kapabel speldator. Många vill inte spendera tid och pengar på att uppgradera sin dator som de kanske har viktiga dokument på, eller använder ofta, eller kanske delas med flera andra.
och inte heller köpa en helt ny. Det blir billigare och enklare för dem att ha en konsol.

*Många upplever datorer som komplicerade. Finns de som inte vet vad filsystem och drivrutiner är, eller ens SCART och HDMI, men ändå vill spela.
*Familjevänligt, lättare att ha koll på barnen om de spelar på stora TVn än i en dator instängd på sitt rum.
*Mer socialt, lättare för flera att delta samtidigt

TL;DR: enklare, billigare instegskostnad, bättre för familjer, socialare.

Det är sant allt du säger, men det jag menar (som jag även sagt många gånger nu) är att man kan ha denna möjligheten till de som vill OCH samtidigt ha själav konsolen så produktionen av den inte blir så onödigt stort. De som kanske väljer att köra den via sin egen PC kan kanske ha möjligheten att köpa det lite billigare då

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Så konsollerna lär finnas lång tid kvar, marknaden visar till och med att bauta datorn är på väg ner.
Till och med jag har bara laptop, inga problem med spel på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite i samma båt. Avskydde länge laptops, och såg utveckling mot att laptops tog större och större marknadsandel som ett djävulens påfund. Nu sitter jag själv med en laptop, som faktiskt dessutom är fullt spelduglig. Runt 2006, när laptoptrenden blev tydlig, var de inte alls lika fullt kapabla som idag.

Nu är väl smartfåns och tabletter nästa hot, och jag får hålla hårt i min maxade Macbook Pro 17".

Skrivet av Reyintaz:

Om nu konsol OSen skulle börja säljas separat för att installeras på PC, så skulle utvecklingskostaden för spelen skjutas upp rejält för att optimera spelen för mer hårdvara, och då har vi helt plötsligt en PC med ett vanligt OS.

Dessutom är själva konsolen oftast subventionerad av tillverkaren också, för att det ska vara lättare att för folk att ta steget och köpa in sig på plattformen. Vad som blir billigast i längde beror på väldigt mycket, och för de allra flesta är det svårt, och alldeles för abstrakt att planera sina spelköp, även i stora drag, under 2-4 år.

Skrivet av H4nsson:

Pengar är nog en väldigt stor anledning här, Med Xbone och PS4 har Sony och Microsoft snålat in på hårdvaran jämfört med till exempel 360 och PS3 som båda hade relativt bra hårdvara vid release, Därför kommer nu båda konsoltillverkarna att tjäna pengar på varje konsol som säljs istället för att sälja dom med förlust och dra in alla pengar på spel som dom gjort tidigare.

Därför är dom väldigt angelägen att du köper deras hårdvara tillsammans med deras mjukvara, På så sätt kommer dom även tjäna pengar på att sälja konsoler till folk som redan har en hyfsad dator. Inga konstigheter alls

Snålat har de väl inte direkt gjort, snarare är det väl så att det år 2006 krävdes det absolut bästa i grafikväg för att kunna köra de senaste spelen på hög kvalitet. Nuförtiden kan man komma undan med medelhighend-kort. Och det är lite mer komplext än så. Förra generationen var väl egentligen den enda generationen som man använde verkligt highend-komponenter i konsoler. Men det gick ändå inte riktigt, för man kom mitt i ett stort generationsskifte (DX9 till DX10, övergång till unified shaders och andra grafikchiparkitektur-saker), men konsolerna missade precis precis det tåget. Man bortsåg helt från betydelsen av att bly förbjöds i elektronik inom EU. Dessutom trodde man att man kunde bygga konsolerna som en vanlig Xbox igen.

Hade konsolerna lanserats bara ett år senare, hade inte denna generationen sett så misslyckad ut, rent hårdvarumässigt.

Skrivet av sprite:

Men sen är ju konsolen rejält begränsad för de du betalar om man jämför med en PC.

Själv tycker jag att man mer eller mindre ska jämföra en konsol mot ett grafikkort, för har man redan en hyfsad dator (ex. i5 eller liknande) så är det ju enbart ett grafikkort som krävs för att göra den till en "Gaming" dator och då ligger man i ungefär samma prisklass som konsolerna

Ptjaaa, inte mer begränsad än en surfplatta väl, eller? Får för mig att de täcker in ungefär samma funktioner.

Skrivet av RamoM:

Det är sant allt du säger, men det jag menar (som jag även sagt många gånger nu) är att man kan ha denna möjligheten till de som vill OCH samtidigt ha själav konsolen så produktionen av den inte blir så onödigt stort. De som kanske väljer att köra den via sin egen PC kan kanske ha möjligheten att köpa det lite billigare då

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av RamoM:

Vad skulle ett sådant "Sony OS" till PC kosta om den hade haft stöd för alla möjliga pc-konfigurationer.
Definitivt dubbla priset mot vad ett PS4 kostar.