Apple Extended Keyboard ii

Permalänk
Medlem

Apple Extended Keyboard ii

Hej SweC! Efter lite lagerrensning på jobbet hittade jag ett gammalt tangentbord vid namn Apple Extended Keyboard ii med plast på och tillhörande mus. Vet ni om det är värt något? Ebay sökningarna visar allt från 10 --> 90 dollar och jag vill gärna sälja tangentbordet!

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk

Är detta tangentbord till t.ex. Macintosh Classic(1991)? Har själva datorn men saknar mus och tangentbord. Är intresserad att köpa om det passar!

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

AEKII snackar ADB-protokollet och Mac Classic snackar det, så det ska funka.
Det vore bra om en kabel kan hittas och skickas med, för de sitter inte fast i varken dator eller tangentbord. Annars kan en S-videokabel funka, men de brukar inte ha rätt färg eller ADB-symbolen i kontakterna som en orginalkabel.

AEKII anses av vissa vara det bästa tangentbord som Apple gjort, men det är relativt vanligt så det brukar inte ge några jättestora pengar. Jag köpte mitt eget billigt på Tradera för ett par år sedan...
Det funkar inte med en modern dator utan adapter från ADB till USB - de finns men är relativt ovanliga och dyra, eller så får man bygga eget - firmware och kopplingschema finns på nätet.

Det är ett mekaniskt tangentbord med Alps-brytare ... som är tysta. (i alla fall i jämförelse med andra mekaniska brytare). Man bör dock se upp med tangentbord som har fått i sig för mycket damm under åren - det kan påverka känslan i brytarna negativt.
Matias Corp. har byggt en modern klon av detta tangentbord: Matias Quiet Pro, där de kopierat hur brytarna funkar inuti, släppt i år. men själv tycker jag inte att de har lyckats uppnå lika hög byggkvalitet som orginalet.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

AEKII snackar ADB-protokollet och Mac Classic snackar det, så det ska funka.
Det vore bra om en kabel kan hittas och skickas med, för de sitter inte fast i varken dator eller tangentbord. Annars kan en S-videokabel funka, men de brukar inte ha rätt färg eller ADB-symbolen i kontakterna som en orginalkabel.

AEKII anses av vissa vara det bästa tangentbord som Apple gjort, men det är relativt vanligt så det brukar inte ge några jättestora pengar. Jag köpte mitt eget billigt på Tradera för ett par år sedan...
Det funkar inte med en modern dator utan adapter från ADB till USB - de finns men är relativt ovanliga och dyra, eller så får man bygga eget - firmware och kopplingschema finns på nätet.

Det är ett mekaniskt tangentbord med Alps-brytare ... som är tysta. (i alla fall i jämförelse med andra mekaniska brytare). Man bör dock se upp med tangentbord som har fått i sig för mycket damm under åren - det kan påverka känslan i brytarna negativt.
Matias Corp. har byggt en modern klon av detta tangentbord: Matias Quiet Pro, där de kopierat hur brytarna funkar inuti, släppt i år. men själv tycker jag inte att de har lyckats uppnå lika hög byggkvalitet som orginalet.

ADB-USD finns på ebay för ca 200 kr.

AEK2 finns med ett antal olika brytare där alla inte ens är alps. finns alps-clones i vissa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

ADB-USD finns på ebay för ca 200 kr.

Vad bra. Belkin iMate har kostat runt $60 när jag sett dem förut.
Medans nästan varje datorbutik i varje liten stad brukar ha en sorts PS/2-USB-adapter för högst en hundring.

Skrivet av muppens:

AEK2 finns med ett antal olika brytare där alla inte ens är alps. finns alps-clones i vissa.

Jag tror det är sannolikt att det inte finns något AEKII i svensk layout som har något annat än dämpade taktila Alps.
Förresten, Mitsumi-brytarna är inte riktigt kloner, de bara liknar Alps väldigt mycket.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”