Permalänk
Medlem

Överklocka Asus Hero + i7 4770k

Har just beställt nytt. Aldrig överklockat tidigare men läste att Asus Hero erbjuder "enkla" inställningar för överklockning i Bios. Är det värt att försöka som grön klockare? Hur enkelt är det i Hero? Påverkas komponenternas livslängd av klockning (eller hur mycket är lagom att klocka för att de inte ska slitas onödigt)?

Processorkylaren som jag slängt med borde kunna hålla nere tempen? Vilket program använder ni för att hålla koll på temperatur (win 8)?

Här är hela maskinen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4231673/2013-12-07

Permalänk
Skrivet av Wopwop:

Har just beställt nytt. Aldrig överklockat tidigare men läste att Asus Hero erbjuder "enkla" inställningar för överklockning i Bios. Är det värt att försöka som grön klockare? Hur enkelt är det i Hero? Påverkas komponenternas livslängd av klockning (eller hur mycket är lagom att klocka för att de inte ska slitas onödigt)?

Processorkylaren som jag slängt med borde kunna hålla nere tempen? Vilket program använder ni för att hålla koll på temperatur (win 8)?

Här är hela maskinen:

Kör på! Leta upp någon guide för ditt moderkort om du är osäker och testa dig fram. Ska du inte upp i några extrema värden är det ju liten risk att någonting skulle hända. Jag klockade upp min i 4.2 bara för kul och där ligger den på låga temps med en liknande kylare som den du hade. Finns bra trådar i forumet där du kan läsa på lite så du vet vad du sysslar med.

Permalänk
Medlem

Om det är förinställda inställningar för OC så är såna värdelösa. Har massa såna på mitt moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Det som är med sådana automatiska överklockningar är det att de änvänder onödigt mycket volt till cpun än vad den behöver. Vilket resulterar i att cpu blir varmare än den behöver.

Och jag har precis det du tänker köpa och det är busenkelt att klocka på riktigt försök med det istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Hittade en överklockningsguide på Asus rog som jag ska läsa på. Men så länge man har koll på temp och den ligger på en stabil nivå så minskar man alltså inte livslängd på hårdvaran? Det är ju såklart perfekt om man kan utnyttja sitt system så bra som möjligt men samtidigt vill jag ju inte behöva byta ut delar närmsta 5 åren eller nåt sånt.

Permalänk

Riktig överklockning med en bra temperatur sliter inte på livslängden på hårdvara nämnvärt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wopwop:

Här är hela maskinen:

Det beror på hur pass högt du ska ge dig på att klocka din cpu och hur bra cpu du får, kylaren kan ju sätta lite käppar i hjulet om du försöker klocka högt men annars bör det gå bra.
Klocken i sig skadar inte något nämnvärt, det är volten som skadar, ju högre volt dess då sämre.
Men på min 4770k kan jag köra 4,4Ghz under vad stock volt är så det skadar inte något vidare.
Förinställda klockningar är inget bra som sagt innan i tråden, stock volt på 4770k brukar vara 1,2volt så lås volten på 1,8 ungefär och sen testa att öka klocken tills den inte är stabil längre och sänk något steg så har du en början till att hitta stabila klocks, huvudsaken är att alltid hålla koll på temperaturerna.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har precis den uppsättningen och ställde in processorn på 4.2 GHz med ett klick. Jag har ingen tidigare erfarenhet av överklockning och då jag enbart ville ha det lite överklockat. Så valde jag att ställa in klocken automatiskt mha moderkortet och det funkar det för mig.

Men det är alltid mer optimalt att överklocka manuellt.

Permalänk
Medlem

Ska man ändra MHz till det som stämmer överens med de som RAM-minnena har förresten? Eller tror ni att de har gjort sånt på Inet när de byggde ihop datorn (vet inte riktigt om detta är nödvändigt eller bara fördelaktigt att ställa in)?