Hur kan jag remota till min kompis servera datorer?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag remota till min kompis servera datorer?

Hej,

Jag har en vän som har 3 vanliga windows 7 datorer hos sig som står och snurrar som servers. De har ingen skärm, mus eller tangenbord.

Jag skulle vilja köra nån typ av remote desktop så att jag kommer åt hans datorer. Hur kan jag på enklast sätt göra detta?

Räcker kanske med att jag remotar till ena hans dator sedan kan jag använda windows remote desktop för att komma åt de andra datorerna.

Behöver hjälp och tips! Tack!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Avar:

Hej,

Jag har en vän som har 3 vanliga windows 7 datorer hos sig som står och snurrar som servers. De har ingen skärm, mus eller tangenbord.

Jag skulle vilja köra nån typ av remote desktop så att jag kommer åt hans datorer. Hur kan jag på enklast sätt göra detta?

Räcker kanske med att jag remotar till ena hans dator sedan kan jag använda windows remote desktop för att komma åt de andra datorerna.

Behöver hjälp och tips! Tack!

Till vilket ändamål vill du komma åt hans datorer?

Permalänk
Medlem

Testa teamviewer, funkar utan att man ska börja hålla på med port forward om man kör med router.
Annars får du be honom att forwarda portar i routern.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

+1 på Teamviewer. Kör det för att remotesupporta mina föräldrar i dalarna. Funkar väldigt bra.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

För det första måste du ha hans tillstånd att remota hans datorer.

Remotedesktop har jag aldrig provat så det vet jag inte hur lätt och/eller bra det funkar, däremot finns där ett remote program som heter VNC som funkar jätte bra.
Så får du hans tillstånd så be han installera VNC på dessa och dela med sig inloggningsuppgifterna.

Permalänk
Medlem

Jag kör tightVNC på min server, med fördelen att det använder VNC protokollet så det finns t.ex. väldigt bra stöd för det. Det kräver dock att man öppnar någon port i routern åt det. Sedan ansluter du till kompisen IP eller domän om han har det.

Annars är teamviewer riktigt bra som redan nämts. Då använder du mötes id som address i stil med m35-121-12 men dessa är oftast lite svårare att komma ihåg och kräver just teamviwer för att ansluta till.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Teamviewer. Registrera hans datorer på ett konto, logga in i teamviewer, öppna mina datorer, dubbelklicka på datorn.

Profit.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Teamviewer. Registrera hans datorer på ett konto, logga in i teamviewer, öppna mina datorer, dubbelklicka på datorn.

Profit.

Låter riktigt bra, han behöver väl inte göra nått varje gång jag ska försöka ansluta mig till hans dator? För han har ju inge mus, skärm etc.. på servrarna

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Låter riktigt bra, han behöver väl inte göra nått varje gång jag ska försöka ansluta mig till hans dator? För han har ju inge mus, skärm etc.. på servrarna

Ingenting.

Kan tipsa om TeamViewer Host på klientema. Det är Teamviewer "light", perfekt för klienter och utan stora blaffiga fönster som dessutom kan köras som en tjänst. Använder den själv till mina extraknäck och har inget att klaga på faktisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Remote Desktop om porten är öppen på andra sidan lägger man till :3390 på slutet av IP-addressen t ex. 192.168.0.1:3390. Detta kräver dock inloggningsuppgifter, port 3390 öppen samt RDP aktiverat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Annars är teamviewer riktigt bra som redan nämts. Då använder du mötes id som address i stil med m35-121-12 men dessa är oftast lite svårare att komma ihåg och kräver just teamviwer för att ansluta till.

Känner inte igen adressen direkt. För mig är det nio siffror som lagras i en adressbok tillsammans med lösenord som jag döper till något begripligt, så inte behöver jag komma ihåg något. Adressboken kan jag även komma åt från en annan dator med TeamViewer. Grymt smidigt.

Det enda jag behöver komma ihåg är konto och lösenord för adressboken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Remote Desktop om porten är öppen på andra sidan lägger man till :3390 på slutet av IP-addressen t ex. 192.168.0.1:3390. Detta kräver dock inloggningsuppgifter, port 3390 öppen samt RDP aktiverat.

Nja. Har man bara en extern IP så blir det jobbigt att administrera sju klienter om man inte har en stageing serve eller jump host eller liknande. Då blir det RDP på RDP så det låter lite omständigt jämfört med TV.
Dessutom tillåter RDP sk pass the hash attack:er så sitter det en envis kines i andra änden kanske han tar sig in till slut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nja. Har man bara en extern IP så blir det jobbigt att administrera sju klienter om man inte har en stageing serve eller jump host eller liknande. Då blir det RDP på RDP så det låter lite omständigt jämfört med TV.
Dessutom tillåter RDP sk pass the hash attack:er så sitter det en envis kines i andra änden kanske han tar sig in till slut.

http://nsaxelby.com/2013/02/build-your-own-basic-rdpguard-bru...

Det finns andra kommersiella program som skyddar emot RDP bruteforce.

Personligen tycker jag Windows remote desktop är de bästa om man ändå kopplar upp mot en Windows maskin. Mindre belastning på nätverk och snabbare respons om man jämnför mot VNC. VNC fungerar dock på flera olika operativsystem!

Om man dessutom kör något program/tjänst som använder sig av IWA/Intergrated Security kan det vara smidigare med RDP eftersom att varje användare kan logga in med sina egna uppgifter.

Om ni väljer TeamViewer som anslutnings tjänst så kan du registrera ett konto och sedan koppla datorer till ditt konto. Du kan också på era servrar installera TeamViewer med en statisk adress och eget lösenord.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Avar:

Låter riktigt bra, han behöver väl inte göra nått varje gång jag ska försöka ansluta mig till hans dator? För han har ju inge mus, skärm etc.. på servrarna

Som ovan, nej, han behöver inte göra något.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det finns andra kommersiella program som skyddar emot RDP bruteforce.

Intressant länk, tack för den. Fast den metod jag syftar på gör just brute-force överflödig.

Ja, RDP är det smidigaste alternativet om det varit praktisk i detta fall - vilket det faktisk kan bli om TS har möjligheten att sätta upp en VPN-tjänst på routern. Glömde det alternativet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intressant länk, tack för den. Fast den metod jag syftar på gör just brute-force överflödig.

Ja, RDP är det smidigaste alternativet om det varit praktisk i detta fall - vilket det faktisk kan bli om TS har möjligheten att sätta upp en VPN-tjänst på routern. Glömde det alternativet.

Varför blir VPN tjänst nödvändigt? Du får gärna utveckla!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Varför blir VPN tjänst nödvändigt? Du får gärna utveckla!

VPN är bara nödvändigt i just mitt specifika scenario: 1) TS vill fjärrstyra tre klienter, 2) Nätet har endast en extern IP, 3) Slippa jump host (RDP på RDP), 4) slippa exponera flera RDP portar (samt konfigurera dessa). Se det mer som min idé av best practice och inte en nödvändighet.

...eller så kör man TeamViewer och slipper en massa bök

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

VPN är bara nödvändigt i just mitt specifika scenario: 1) TS vill fjärrstyra tre klienter, 2) Nätet har endast en extern IP, 3) Slippa jump host (RDP på RDP), 4) slippa exponera flera RDP portar (samt konfigurera dessa). Se det mer som min idé av best practice och inte en nödvändighet.

...eller så kör man TeamViewer och slipper en massa bök

Alright, tack då är jag med!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~