Ny dator autostartar GIGABYTE BRIX I3-4010U

Permalänk
Medlem

Ny dator autostartar GIGABYTE BRIX I3-4010U

Jag har en GIGABYTE BRIX I3-4010U
http://www.dustinhome.se/product/5010757036/gigabyte-brix-i3-...

Sedan ca 2 veckor, har ett märkligt fel. Dator jäveln startar av sig själv av någon anledning. Nu när jag kom hem från arbetet var den igång. Gick in under "Network & Sharing center" och sedermera local area connection. Nätverket/Datorn har varit igång i ca 1 timme och 40 minuter.

Jag bor ensam, bara jag som har nycklar. Har inte sett tomtar eller troll heller. Vad kan det vara?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Har haft detta problemet förut men det löste sig efter att uppdateringar hade kommit som jag inte hade installerat som installerades automatiks och nästa gång jag startade den så konfigurerade den som det brukar göra efter uppdateringar och startade sig aldrig igen. Testa att söka efter uppdateringar och uppdatera allting förutom det onödiga och installera och hoppas det löser sig. Vet ej ifall det var något annat som låg och spöka men har aldrig set det förut.
Hoppas allt löser sig

MVH The Warinator

Permalänk
Inaktiv

automatisk uppgradering från windows??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Jag har en GIGABYTE BRIX I3-4010U
http://www.dustinhome.se/product/5010757036/gigabyte-brix-i3-...

Sedan ca 2 veckor, har ett märkligt fel. Dator jäveln startar av sig själv av någon anledning. Nu när jag kom hem från arbetet var den igång. Gick in under "Network & Sharing center" och sedermera local area connection. Nätverket/Datorn har varit igång i ca 1 timme och 40 minuter.

Jag bor ensam, bara jag som har nycklar. Har inte sett tomtar eller troll heller. Vad kan det vara?

Kollat Bios-inställningarna? Låter lite som Autopower on mouse/keyboard/network. Den kanske startar på musrörelser som kräver extremt lite med en känslig mus, hade så på min förra dator (med avsikt), och den kunde starta om jag gick lite tungt :s

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Skall kolla bios. Kan ju vara något sådant men känns skumt att grannen skall fjärta så att musen rör sig en milimeter och det startar datorn.

För er övriga, det är altså inte problem med automatiska omstarter. Utan att jag stänger av datorn. Går och lägger mig och när jag vaknar kan den ha varit igång 1h eller så eller mer.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS och Windows om datorn är ställd på att starta via "magic packet" eller någonting annat nätverksrelaterat.
Detta kan göra att datorn startas vid strömspikar, jordfel eller liknande små störningar i elnätet, särskilt om ditt eluttag är ojordat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har inte hittat något bios relaterat men jag får gräva vidare. Misstänker att det kan vara wol eller dylikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fanns en grej i biios som jag deaktiverade. Nu startar burken inte av sig själv. Skall kolla upp det vid tillfälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en Intel NUC. Visade sig att den hade en option i UEFI/BIOS för "power on on network activity" eller liknande. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men resultatet var iallafall att den startade så fort det kom lite trafik över nätverket. Blev rejält svårt att stänga av datorn när man haft någon form av P2P igång (läs Spotify).
Att inaktiva "featuren" löste problemet direkt.

Visa signatur

[ Derp ]