Universell laddare för bärbara datorer på gång

Permalänk
Medlem

Till alla som säger "äntligen".
Det är inte bra. Detta leder till kompromisser och stagnation av utveckligen.

Tex MicroUSB för mobiler är en retarded lösning jämfört med intelligenta sladdar med programmerbara pinns.
Denna idioti leder till att grejer som behöver lite mer ström måste ha 2 ingångar. 1 för ström och en för microUSB.

Klassiskt PC tänkande där man bara tänker kortsiktigt och tror att ju större siffror ju bättre är det.

Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget.

Min Alienware laddare väger mer än min rMBP och då är det bättre propp/skärm i rMBP. Enda bättre är dubbla graffe i Alienware. För det skall man lägga på 8kg + nästan 2kg laddare + allt i plast. (*hint till datatillverkare: aluminium är bra eftersom det leder bort värme så kan ni sluta leka med gigantiska fläktar som går sönder)

Permalänk
Medlem

Att standardisera micro-USB var en av de bästa besluten som kommit. Nu för tiden kan man ganska lätt låna en laddare av bekanta om man reser, något som var nästa omöjligt förr.

Permalänk
Medlem

Laddkontakten bör vara en standard med magnet (som Apples patenterade....) men även själva tegelstenen bör finnas i typ 4olika klasser för olika watt tal typ 50, 80, 100, 120 eller vad nu de vanligaste watten är...

Men är jäkligt bra med en standardiserad kontakt för mobiler, dock hade jag helst sett någon som man inte behöver testa tre gånger innan man får det rätt... Apple är, trots att jag inte tycker om deras envishet med proprietära saker, riktigt bra på kontakter...

och obligatorisk xkcd som jag är förvånad att den inte dykt upp än
http://xkcd.com/927/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Laddkontakten bör vara en standard med magnet (som Apples patenterade....) men även själva tegelstenen bör finnas i typ 4olika klasser för olika watt tal typ 50, 80, 100, 120 eller vad nu de vanligaste watten är...

Men är jäkligt bra med en standardiserad kontakt för mobiler, dock hade jag helst sett någon som man inte behöver testa tre gånger innan man får det rätt... Apple är, trots att jag inte tycker om deras envishet med proprietära saker, riktigt bra på kontakter...

Håller med där
Dock tror jag inte ett smack på att det kommer bli en magnetkontakt, inte då, det kommer bli en äcklig dcjack standard som alla kan böja sönder, tro mig, tillverkarna vill tjäna pengar fortfarande, de vill inte att alla ska kunna använda samma laddare till sin pc, de flesta tillverkare och butiker som säljer laddare till pc kommer bli tokiga så jag ser inte hur det här ska kunna gå praktiskt utan att puckona använder en klassisk dcjack av rädsla dels för pengar och apple-makt

Dock vet jag att Asus på sin t e x TX300 tror jag det är faktiskt har en magnetisk kontakt..det däremot, är fasen super!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag själv har börjat gilla Lenovos Gula USB-liknande kontakter som laddare, väldigt sköna att "hantera" med så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

BTW, gäller det alla telefoner även Appels telefoner?
Kommer du behöva överge sin lightningkontakt för att sälja sina telefoner i EU?

Så vitt jag fattat så genom att det är en usb i andra änden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

Till alla som säger "äntligen".
Det är inte bra. Detta leder till kompromisser och stagnation av utveckligen.

Tex MicroUSB för mobiler är en retarded lösning jämfört med intelligenta sladdar med programmerbara pinns.
Denna idioti leder till att grejer som behöver lite mer ström måste ha 2 ingångar. 1 för ström och en för microUSB.

Klassiskt PC tänkande där man bara tänker kortsiktigt och tror att ju större siffror ju bättre är det.

Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget.

Du missar poängen. Det kräver med stor sannolikhet mindre resurser att skapa två ingångar på ett antal produkter jämfört med att skapa olika laddare för olika telefonmodeller. Vad det gäller Apples kontakt är den patenterad varför ingen får (eller möjligen anser sig ha råd) att använda samma teknik. Med hjälp av en standardisering kan vi förhoppningsvis se ett värdigt alternativ även till pc.
Nästa grej är bara att ge oss möjligheten att köpa mobiler och datorer utan laddare. Då skulle man nog kunna minska avfallet med ett antal ton till.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de löser detta, om det ska vara en kontakt för allt betyder det att en ultrabook med nuvarande adapter på runt 40W och en DTR-bjässe med 180W adapter båda ska använda samma kontakt. Känns som det kan leda till att den blir onödigt grov och skrymmande för ultrabooks för att klara strömstyrkorna en DTR skulle kunna dra genom den. Kontakten måste ju anpassas för den största strömstyrkan man avser att använda den med för att vara säker att använda.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att man tvingar alla tillverkare att integrera nätdelen i sina bärbara, på detta sätt så blir det enbart en kabel & mycket enklare att byta, det blir även billigare att skaffa ny om man nu ens behöver göra det, för anledningen att laddare går sönder är ju trots allt i 9/10 fall att användaren har varit oförsiktig och att ena kontakten till laddaren har gått sönder. Visst din ultra superduperlightweight dator som kanske väger 1kg i vanliga fall väger 1,2-1,3 kg istället, så det är väl den "enorma" nackdelen med det systemet.

Andra problem kan väl innefatta att laddaren tar mycket plats, men det bör inte vara något problem pga att tillverkarna kommer börja tillsätta medel för att få ned storleken på laddaren etc. Som ett dåligt exempel kan vi ta ps4 & xbox one. ps4'an är mindre, kostar mindre & har bättre hårdvara (prestanda) än xbox one. Sen kostar ju kinect en del etc, men ni förstår min poäng, det går att få in samma funktionalitet på mindre yta om man vill.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Ska bli intressant att se hur de löser detta, om det ska vara en kontakt för allt betyder det att en ultrabook med nuvarande adapter på runt 40W och en DTR-bjässe med 180W adapter båda ska använda samma kontakt. Känns som det kan leda till att den blir onödigt grov och skrymmande för ultrabooks för att klara strömstyrkorna en DTR skulle kunna dra genom den. Kontakten måste ju anpassas för den största strömstyrkan man avser att använda den med för att vara säker att använda.

Nej, det är inget problem.

Skrivet av thorsama:

Jag skulle föreslå att man tvingar alla tillverkare att integrera nätdelen i sina bärbara, på detta sätt så blir det enbart en kabel & mycket enklare att byta, det blir även billigare att skaffa ny om man nu ens behöver göra det, för anledningen att laddare går sönder är ju trots allt i 9/10 fall att användaren har varit oförsiktig och att ena kontakten till laddaren har gått sönder. Visst din ultra superduperlightweight dator som kanske väger 1kg i vanliga fall väger 1,2-1,3 kg istället, så det är väl den "enorma" nackdelen med det systemet.

Andra problem kan väl innefatta att laddaren tar mycket plats, men det bör inte vara något problem pga att tillverkarna kommer börja tillsätta medel för att få ned storleken på laddaren etc. Som ett dåligt exempel kan vi ta ps4 & xbox one. ps4'an är mindre, kostar mindre & har bättre hårdvara (prestanda) än xbox one. Sen kostar ju kinect en del etc, men ni förstår min poäng, det går att få in samma funktionalitet på mindre yta om man vill.

Absolut inte, det skulle gör bärbara datorer mycket klumpigare.
Det är inte bara vikten, titta på hurpass stora laddare till ultrabooks ändå är. Och så extra värme.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Jag skulle föreslå att man tvingar alla tillverkare att integrera nätdelen i sina bärbara, på detta sätt så blir det enbart en kabel & mycket enklare att byta, det blir även billigare att skaffa ny om man nu ens behöver göra det, för anledningen att laddare går sönder är ju trots allt i 9/10 fall att användaren har varit oförsiktig och att ena kontakten till laddaren har gått sönder. Visst din ultra superduperlightweight dator som kanske väger 1kg i vanliga fall väger 1,2-1,3 kg istället, så det är väl den "enorma" nackdelen med det systemet.

Andra problem kan väl innefatta att laddaren tar mycket plats, men det bör inte vara något problem pga att tillverkarna kommer börja tillsätta medel för att få ned storleken på laddaren etc. Som ett dåligt exempel kan vi ta ps4 & xbox one. ps4'an är mindre, kostar mindre & har bättre hårdvara (prestanda) än xbox one. Sen kostar ju kinect en del etc, men ni förstår min poäng, det går att få in samma funktionalitet på mindre yta om man vill.

Blir som sagt förmodligen för tungt som du sa, sedan blir det väl värmeproblem och det skulle väl förmodligen finnas vissa brandrisker också iom ett så litet/slutet system? [Utan att veta något om brandrisker i nätdelar...]

Permalänk
Medlem

Synd att inte standarden var att alla hade samma kontakt som Apple har.
Men allt ska det vara patent på, så idiotiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har de verkligen spikat micro USB? Tycker det är typ 2-3 olika USB-laddkontakter i omlopp här på jobbet för telefoner och plattor.

I princip alla telefoner (smartphones) sedan några år tillbaka använder sig av micro-usb, undantaget är då apples telefoner som använder sig av två olika kontakter. Så 2-3 olika kontakter verkar troligt, 1 gemensamför alla tillverare utom apple, som har två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

I princip alla telefoner (smartphones) sedan några år tillbaka använder sig av micro-usb, undantaget är då apples telefoner som använder sig av två olika kontakter. Så 2-3 olika kontakter verkar troligt, 1 gemensamför alla tillverare utom apple, som har två.

Jag menar 2-3 olika utöver appels. Det är en micro usb, sen är det en på Sony Ericssons telefoner som liknar mikro men inte riktigt passar, sen är det mini-usb på vissa (tror det heter så iaf)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Problemet är att Apple fortfarande använder sina proprietära Lightning kontakter istället för USB.
Så det blir mycket elektroniskt skrot tack vare dom.

Ett annat problem är Androidtelefoner som inte får några uppdateringar eller bara en uppdatering.
Så då hamnar dom också på soptippen och blir elektroniskt skrot.

Ett annat problem är att alla mobiltelefoner och plattor säljs med laddare bundlad, och folk har redan extra laddare hemma från tidigare telefoner och plattor, så det blir lika mycket elektroniskt skrot ändå.

Bra att det blir universell laddare för bärbara datorer också.
Men bäst vore det om man kunde ladda bärbara datorer med samma laddare som man använde för mobilen och plattor.
Då skulle allt använda samma laddare, det vore awesome.

Permalänk

Får väl bara hoppas att det är bättre kvalitet på den än Micro-USB. Ett litet ryck i sladden när den sitter i telefonen och det är bara att dra ner till affären och köpa en ny sladd. Usch, vad jag den kontakten. Magneter ska vi ha.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shompa:

Till alla som säger "äntligen".
Det är inte bra. Detta leder till kompromisser och stagnation av utveckligen.

Tex MicroUSB för mobiler är en retarded lösning jämfört med intelligenta sladdar med programmerbara pinns.
Denna idioti leder till att grejer som behöver lite mer ström måste ha 2 ingångar. 1 för ström och en för microUSB.

Klassiskt PC tänkande där man bara tänker kortsiktigt och tror att ju större siffror ju bättre är det.

Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget.

Min Alienware laddare väger mer än min rMBP och då är det bättre propp/skärm i rMBP. Enda bättre är dubbla graffe i Alienware. För det skall man lägga på 8kg + nästan 2kg laddare + allt i plast. (*hint till datatillverkare: aluminium är bra eftersom det leder bort värme så kan ni sluta leka med gigantiska fläktar som går sönder)

"Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget."

Råkar man dra eller springer på sladden så tycker jag att det är rent handhavandefel och då får man skylla sig själv:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med era kablar egentligen? Jag har aldrig någonsin ens varit i närheten av att ha sönder en laddningskabel till en laptop, surfplatta eller mobiltelefon, varken privat eller på jobbet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hoppas att den blir bra och att alla tillverkare använder den. Om inte så borde EU göra en lag om att alla bärbara som säljs i EU skall ha en dylik kontakt. Det är inte klokt som det är nu.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Det finns ju redan en existerande standard för hur dom små DC-pluggarna ska se ut beroende på spänning och polaritet.
Kan man inte bara komma överens om en spänning, 20v verkar vara vanligt, och att alla följer standarden?

Har du någon länk? Skulle hemskt gärna vilja ha reda på mer om det. Har upplevt att det är så men att 50% av alla aktörer inte följer standarden. Skulle själv vilja följa den i mina egna projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Problemet är att Apple fortfarande använder sina proprietära Lightning kontakter istället för USB.
Så det blir mycket elektroniskt skrot tack vare dom.

Nej. Det är en sladd. Apple använde USB med lös sladd för att ladda ipods för över 10 år sen.
De laddarna fungerar fortfarande och går nu även att använda till övriga mobiler.
Så om något har det blivit mycket mindre elektronikskrot tack vare dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shompa:

Tex MicroUSB för mobiler är en retarded lösning jämfört med intelligenta sladdar med programmerbara pinns.

Du nämnde det här med programmerbara pinnar i nyheten om den nya USB-kontakten med, är det nån kontakt du menar redan finns eller är det en önskekontakt du vill se i framtiden? det är lite svårt att byta till en kontakt som inte finns än

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag menar 2-3 olika utöver appels. Det är en micro usb, sen är det en på Sony Ericssons telefoner som liknar mikro men inte riktigt passar, sen är det mini-usb på vissa (tror det heter så iaf)

Sony Ericsson har en kontakt av typ USB Micro-AB på sina telefoner och i den passar kontakter som är Micro-A eller Micro-B (den som används av alla andra) så det är inga problem att ladda Sony Ericsson-telefoner med samma kabel som du laddar dina andra telefoner med. Kabeln som följde med min Sony Ericsson Ray är dessutom en Micro-B så den går att ladda alla telefoner med också.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Host_and_Device_interface_re...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

JA SNÄLLA GE OSS 19/16/12V (helst 19V), samma fysiska kontakt (gärna magsafe liknande fäste)!

Olika strömstyrka är lugnt såklart. Smidigt med lite mindre lådor för små ultrabooks.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

JA SNÄLLA GE OSS 19/16/12V (helst 19V), samma fysiska kontakt (gärna magsafe liknande fäste)!

Olika strömstyrka är lugnt såklart. Smidigt med lite mindre lådor för små ultrabooks.

Ja, blir det en magsafe-motsvarig kontakt hoppas jag definitivt att jag kan hålla liv i min kära gamla burk ytterligare nåt år, så det hinner komma ut den dator jag skulle velat ha för länge sen. (Lätt, tillräcklig prestanda för att inte kännas långsam, maximalt med standardiserade delar och matt skärm med bra upplösning. Allt detta för ett pris under 10 000:-.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Absolut inte, det skulle gör bärbara datorer mycket klumpigare.
Det är inte bara vikten, titta på hurpass stora laddare till ultrabooks ändå är. Och så extra värme.

Skrivet av Xubunticious:

Blir som sagt förmodligen för tungt som du sa, sedan blir det väl värmeproblem och det skulle väl förmodligen finnas vissa brandrisker också iom ett så litet/slutet system? [Utan att veta något om brandrisker i nätdelar...]

Som jag även skrev så är jag helt övertygad om att det går att lösa detta genom att utveckla mer effektiva laddare som är integrerade. Det skulle säkert kosta en hel del att få fram en bra lösning, men är den väl på plats så slår det systemet dagens med externa på alla punkter förutom då att den tillför lite vikt, men jag vill nog påstå att fördelarna väger upp den nackdelen ganska bra ändå.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Har du någon länk? Skulle hemskt gärna vilja ha reda på mer om det. Har upplevt att det är så men att 50% av alla aktörer inte följer standarden. Skulle själv vilja följa den i mina egna projekt.

https://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&lin...

är väl något sådant som @MatsSvensson menade eller? Vet inte om alla sådana har det, men min adapter hemma är lite äldre, där jag måste kolla polariteten på pluggarna (+ -) så att jag sätter fast den rätt i nätadaptern, samt ställa in styrkan själv. Funkar dock prima... Denna verkar vara automatiserad, så det är ju ännu bättre. Fast denna är ju som sagt till vanliga dc-plugs, vet inte om det finns till varianter till usb, men det borde det göra. Köpte ett kit till bilen för att ladda mobilen, och där finns det plugs till alla tänkbara mobiler, inkl usb varianter.

Sedan om du efterfrågade en länk till vart man kan läsa om själva standarden är ju en annan femma...får väl googla på det.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Finally.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk

Alltså, får ge Apple cred för deras laddare! Helt krossar motståndarna, vet inte hur många micro-usb laddare jag fått köpa för skiten gått sönder/ glappat! Dessutom saknar micro-usb funktionalitet! Köp/ betala license för deras laddare och ge oss användare något av kvalité så ska ni se att det blir bättre utnyttjande av naturtillgångarna!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gramner:

Vad gör ni med era kablar egentligen? Jag har aldrig någonsin ens varit i närheten av att ha sönder en laddningskabel till en laptop, surfplatta eller mobiltelefon, varken privat eller på jobbet.

Den på bilden har jag (Asus UX32VD) och den känns extremt klen. Det går att vicka den fram och tillbaka och man märker att man skulle kunna bryta av den hur lätt som helst. Det känns som att det bara är en tidsfråga innan den går sönder. Och jag är jätterädd om mina saker.

Min flickväns Galaxy S4 glappar så det knappt går att ladda den. Min Galaxy S2 glappar om kabeln ligger på vissa sätt, har vikten på ett speciellt sätt eller hur man ska säga.

Det är klasskillnad (och såklart prisskillnad) mellan vanlig Micro USB och Apples Lightning i stabilitet och kvalité. När Lightning-kontakten sitter, då sitter den, och den glappar aldrig. Jag är helt och hållet emot Apples inlåsning av allt bra de gör, men den öppna standarden är riktigt dålig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Du missar poängen. Det kräver med stor sannolikhet mindre resurser att skapa två ingångar på ett antal produkter jämfört med att skapa olika laddare för olika telefonmodeller. Vad det gäller Apples kontakt är den patenterad varför ingen får (eller möjligen anser sig ha råd) att använda samma teknik. Med hjälp av en standardisering kan vi förhoppningsvis se ett värdigt alternativ även till pc.
Nästa grej är bara att ge oss möjligheten att köpa mobiler och datorer utan laddare. Då skulle man nog kunna minska avfallet med ett antal ton till.

MS har ju rundat apples patent med magnetkontakten till Surface

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415