Fenomenet ofärdiga spel - Vad tycker ni som kund?

Permalänk
Medlem

Fenomenet ofärdiga spel - Vad tycker ni som kund?

Hej,

Hade en diskussion med en kompis angående det här med att stora spelföretag släpper ofärdiga spel till marknaden. Tittar man några år tillbaka i tiden så var det här i princip obefintligt, förmodligen för att man ofta köpte spelen på skiva men också för att patchar m.m. inte kunde vara så stora som de är idag. Det är åtminstone min teori.

I dag ser jag fler och fler spel som släpps till marknaden som inte är färdigutvecklade. Ska inte göra en lång lista men kan dra några för ett exempel: Battlefield 4, Rome Total War 2, Dark Matter, Sim City 5 och The War Z.

Med tiden släpps sen en massa patchar från utvecklarna där de tätar buggar m.m. Min fundering är ifall spelare, rent generellt, har börjat att acceptera att man släpper ofärdiga spel till marknaden och tar, oftast, bra betalt för det?

Tanken är inte att vi ska diskutera early access, beta eller alpha-produkter, även om det ligger nära till hands i och med releasen av DayZ SA. Där kan jag dock tycka att utvecklaren tydligt nog signalerade att produkten ej var färdig. Däremot tveksamt till att beräkna ett helt år kvar av utveckling för att nå BETA...

Köper ni spel som inte är färdigutvecklade? Vad tycker ni om att utvecklarna gör så här?

Diskutera!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag har iaf slutat förhandsköpa. Det är väll det vi kan göra och invänta vad folk tycker om spelen så att man ser INNAN man köper vad det är i för skick. Tycker alla borde göra samma sak att SLUTA förbeställa spel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Folk blir girigare, vill tjäna mer pengar och konsumenter verkar vara lika villiga att betala trots allt, kanske har folk blivit för slappa att säga ifrån? Eller är det helt enkelt att folk har sagt ifrån så länge utan resultat nu att dom gett upp?

Mycket mer DLCs idag med än förut. Förut var det Expansion packs vilket brukar vara normalt 1-2 stycken. Dessa expansioner dock var inte "2 nya kartor och 3 vapen" utan oftast en helt ny story, flera kartor, flera vapen, nya uppdrag, osv.

Kolla skillnaden mellan Red Alert 2 och Red Alert 2: Yuris Revenge, som nästan är ett Red Alert 2.5.

men jag vet inte, känns som att många små spelföretag vill verkligen göra bra spel och polera dom innan släpp men dom stora jättarna som publicerar dom pressar och tvingar ut ett ofärdigt spel, för att tjäna pengar.
Att inte flera publicerar sina egna spel kanske är att det är dyrare och svårare idag?

Däremot ett företag som verkar hållt kvar och som verkligen visar att det lönar sig är Rockstar, sällan skådat kaliber av ett spel som släpps idag som GTA V.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk

Det är snarare publishers inte developers som släpper spelen såhär. De vill kunna göra en yearly release och utvecklarna jobbar på som fan för att göra ett spel som är skiljbart från förra årets upplaga och samtidigt släppa det på releasedate. Jag tror att mycket av problemet ligger i att publishers sätter för tidiga realease dates. BF4 kanske har haft ännu svårare i och med att det ska släppas till next gen och PC (Inte säker dock). Med sim city och diablo3 mm. så anser jag att man kanske inte kan förvänta sig att flera miljoner ska kunna spela spelet samtidigt vid release. De kan bara hyra ett fixt antal servrar så jag tror ändå att de gör så gott de kan.

Vad jag gärna hade sett är att man sätter mer humana release datum och kanske inte gör ett nytt BF eller CoD varje år utan istället släpper DLC som innehåller liknande saker som det "Nya" spelet innehåller medan man sätter ett gäng som utvecklar ett spel på lång sikt som istället är revolutionerande för serien.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag har fått för mig att man utvecklar hårdvara mer än mjukvara, dvs man har slutat optimera mjukvaran då man bara kan byta gpu så går allt bättre.
Å andra sidan är spelen sjukt mycket större och komplexa än för 7 år sedan t.ex vilket leder till större risker för buggar och skit.
Nu kör jag BF4 på konsol och där är det inte lika många buggar som till pc men visst, det är synd i vilket fall som helst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av TTEX:

Folk blir girigare, vill tjäna mer pengar och konsumenter verkar vara lika villiga att betala trots allt, kanske har folk blivit för slappa att säga ifrån? Eller är det helt enkelt att folk har sagt ifrån så länge utan resultat nu att dom gett upp?

Mycket mer DLCs idag med än förut. Förut var det Expansion packs vilket brukar vara normalt 1-2 stycken. Dessa expansioner dock var inte "2 nya kartor och 3 vapen" utan oftast en helt ny story, flera kartor, flera vapen, nya uppdrag, osv.

Kolla skillnaden mellan Red Alert 2 och Red Alert 2: Yuris Revenge, som nästan är ett Red Alert 2.5.

men jag vet inte, känns som att många små spelföretag vill verkligen göra bra spel och polera dom innan släpp men dom stora jättarna som publicerar dom pressar och tvingar ut ett ofärdigt spel, för att tjäna pengar.
Att inte flera publicerar sina egna spel kanske är att det är dyrare och svårare idag?

Däremot ett företag som verkar hållt kvar och som verkligen visar att det lönar sig är Rockstar, sällan skådat kaliber av ett spel som släpps idag som GTA V.

För att släppa spel idag och tjäna pengar på det måste det antingen vara AAA release eller ett indiespel du utvecklat i stort sett själv eller med få andra. Det är otroligt svårt att vara en mellanstor developer idag. Det kan man se på att flera olika studios har gått i konkurs och de släpper inte dåliga spel. Det är bara inga BFs eller CoDs. I och med att vi har spel som har så otroligt stora spelarskaror idag så blir det tufft för de mellanstora spelen att slåss om spelare.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot det så länge utvecklarna är öppna med vad de gör och vart de vill. Uppskattar faktiskt konceptet att få vara med tidigt (jämfört med att vänta 1-3 år) och vara med när det regelbundet patchas inte bara buggfixar utan även nya features. Ett bra exempel på detta är DayZ SA där Rocket (huvudutvecklaren) är väldigt öppen med spelets utveckling.

Sen har vi ju BF4 som ett annat exempel där man tar fullpris och kallar det release men då spelet uppenbarligen inte var färdigt.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommenchini:

För att släppa spel idag och tjäna pengar på det måste det antingen vara AAA release eller ett indiespel du utvecklat i stort sett själv eller med få andra. Det är otroligt svårt att vara en mellanstor developer idag. Det kan man se på att flera olika studios har gått i konkurs och de släpper inte dåliga spel. Det är bara inga BFs eller CoDs.

Jag håller inte alls med. En av de mest framgångsrika motexempeln är Svenska Paradox Interactive som är en mellanstor spelstudio / publisher med 20-30 anställda. Det går bättre för dem än någonsin tidigare och de ger även ut spel för massor med andra mellanstora spelstudior varav de flesta går bra.

Mellanstora spelstudior drar också nästan dagligen in tillräckligt med pengar för att utveckla ett nytt spel med ett team på 5-20 personer via kickstarter och liknande siter.

Jag skulle vilja säga att det är lättare än någonsin för en mellanstor spelstudio att lyckas. Det gemensamma man kan se med de som lyckas är att de oftast:
1.) Har en egen niche eller iaf inte försöker kopiera BF/CoD, MMOn eller andra AAA titlar (vilket som du helt riktigt säger inte riktigt når enda fram)
2.) Har alternativ eller egen finansiering (kickstarter, lite publisher vid sidan om eller pengar från tidigare lyckade projekt)

Sedan bör man såklart veta att spelutveckling alltid varit (och alltid kommer vara) en riskfylld branch, helt oavsett om vi pratar om enmans indie, AAA studio eller något där emellan. Det ligger liksom i underhållningsbranchens natur, artister, musiker eller filmskådespelare är knappast säkrare brancher/karriärer!

Permalänk
Medlem

Givetvis är det tråkigt med spel med buggar och som i praktiken måste patchas flera gånger innan spelet är vad det borde varit vid release. Ingen vill ha det så.

Fast det gamla argumentet med "giriga utgivare som bara vill tjäna pengar" är rätt utslitet vid det här laget enligt mig. Stora anledningar är snarare att spelen är större och mer komplicerade än förr och svårare att få till 100%. Plus att djungeln av olika generationer hårdvara och OS hos konsumenter är krångligare än någonsin.

Läs t.ex. vad en på DICE skriver: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131220/dice-forklarar-var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Givetvis är det tråkigt med spel med buggar och som i praktiken måste patchas flera gånger innan spelet är vad det borde varit vid release. Ingen vill ha det så.

Fast det gamla argumentet med "giriga utgivare som bara vill tjäna pengar" är rätt utslitet vid det här laget enligt mig. Stora anledningar är snarare att spelen är större och mer komplicerade än förr och svårare att få till 100%. Plus att djungeln av olika generationer hårdvara och OS hos konsumenter är krångligare än någonsin.

Läs t.ex. vad en på DICE skriver: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131220/dice-forklarar-var...

Borde man inte beta-testa en period innan man släpper spelet då? Det känns som att beta-perioden har kortats ned för att nå release datum i tid. Trots att man behöver mer tid för att färdigställa spelet så släpper man hellre spelet inkomplett med buggar än meddelar "Hej allihopa, spelet är sent för att vi inte hunnit patcha ett antal allvarliga buggar som gör att spelet känns sämre än det faktiskt ska vara." Dessutom rör det sig inte ofta om allvarliga buggar som gör att spelet blir märkbart sämre.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Kommentaren från "HonK_sWeMoB" på FZ är ju löjeväckande. Om de verkligen har gjort testning som de ska så hade de ju hela beta-perioden att jobba på. Det fungerade ju inte tillfredsställande på någon konfiguration överhuvudtaget. Inte ens server-delen fungerade som den skulle. Som utvecklare hade jag sparkat det test-teamet som menar att de hade en produkt färdig för release.

Sedan att vissa maps känns framtagna över en öl på ett par timmar är ju en annan sak.

Med den mängden problem och spridningen på densamma så tycker jag det kunde varit en god ide av Dice/EA att gå ut med sina problem och förlänga beta-testperioden (med några extra maps?) parallellt med spelets officiella release. Då hade de fått ett större underlag för test och dessutom kanske lite goodwill istället för badwill.

Fenomenet tidiga släpp är ENBART för att maximera sina förtjänster. Min erfarenhet sedan många år är att om EA är inblandat på något sätt så blir finns det en överhängande risk för problem med splelet.

För min del så kommer jag troligtvis INTE att köpa BF5, jag har svårt nog att gilla BF4. Så fältet är vidöppet just nu för någon konkurrent att ta fram en "klon" av BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Borde man inte beta-testa en period innan man släpper spelet då? Det känns som att beta-perioden har kortats ned för att nå release datum i tid. Trots att man behöver mer tid för att färdigställa spelet så släpper man hellre spelet inkomplett med buggar än meddelar "Hej allihopa, spelet är sent för att vi inte hunnit patcha ett antal allvarliga buggar som gör att spelet känns sämre än det faktiskt ska vara." Dessutom rör det sig inte ofta om allvarliga buggar som gör att spelet blir märkbart sämre.

Ja det känns som att tiden för testning inte har skalat upp i samma takt som spelen har blivit mer komplicerade. Men jag tror speltillverkarna inser detta själva och att det kommer att vara bättre balans om några år. Jag tror varken utgivare eller speltillverkare VILL släppa (väldigt) buggiga spel egentligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Problemet härleds framförallt till AAA-titlar och ja, vi har på något sjukt sätt accepterat det. Även om vi säger att vi minsann inte ska förhandsbeställa igen så är suget ofta så stort på att få spela uppföljaren till ens favoritserie eller dylikt för stort. Jag ser det största problemet som att de stora publisherna blir större och större och de bestämmer hej vilt och fritt hur och när något ska släppas i princip.

Man verkar mer eller mindre helt strunta i att se till att spelet fungerar någorlunda bra eller ens ser ut i närheten som när man demade spelet på E3 (antagligen) för första gången. Det gäller att släppa det i samma fönster som konkurrerande publisher för att försöka "sno" åt sig pengar och maximera vinsten det året för att få snygga siffror.

De stora drakarna har mycket pengar och kan erbjuda marknadsföring, feta budgets och bra möjligheter men verkar fallera gång och gång igenom på orimliga tidsplaner. Jag förstår att det givetvis är otroligt svårt att släppa ett next-gen idag med tanke på den stora uppsjö av hårdvara som finns vilket givetvis gör det "smart" att fokusera på konsol. Slutet system i form av hårdvara och minimal piratkopieringsförlust. Således borde det också vara billigare att utveckla och sedan göra en trött portning av det till PC.

Blizzard och Rockstar är de enda jag kan komma på som i regel inte släpper något förrän det verkligen anses som klart. Visst, det finns buggar men det är inte så att det är mer eller mindre tidig stängd beta som har minst ett år kvar innan det ens borde se dagens ljus som det är med många AAA-titlar idag.

Jag tror iofs att Mantle-presentationen belyste en viktig del. Hårdvarans kapacitet skjuter i höjden och blir mer och mer insane och med mjukvara som inte hänger med för fem öre. Nvidia krigar mot AMD. Så länge vi har CUDA-krigarna och OpenCL-proletärerna i öppet krig mot varandra så känns det som vi får vänta på att det ska bli bättre på sikt.

Jag har givetvis inga större belägg för detta utan mer vilda hypotetiska antaganden

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det sista spelet jag köpte som var skit vid release var nog Skyrim. Kommer inte köpa några fler spel vid release tills utvecklare världen över slutat med den här skiten.

Köper dock inte så många spel nuförtiden utan håller mig till de gamla godingarna. Känns som att spelen som släpps nuförtiden mest är gjorda för att mjölka pengar ur den stora massan istället för att skänka riktigt härliga spelupplevelser.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tittar man några år tillbaka i tiden så var det här i princip obefintligt,

Knappast.

Sen så är kraven högre idag och spelen komplexare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Även om jag inte tycker om det alls så ser tyvärr marknaden ut så här. Stora företag som EA och Activision vill få ut X antal AAA titlar per år och då skyndas det på. Ett praktexempel är ju Total war Rome II som hade alla förutsättningar att bli en storhit men släpptes istället halvfärdigt pga. att antagligen SEGA pushade på CA till gränsen. Jag har dock lärt mig att njuta så gott jag kan med vad jag har. TW:RII går ju att spela iallafall och sedan senaste patchen så fungerar det ganska bra. BF4 rullar på fint på min burk om man förbiser vissa systematiska crasher som kommer och går. Och jag tycker även att den kunde ha varit värre.. Kunde ju faktiskt varit som CoD-serien eller Diablo-serien. När släppte Activision ett CoD-spel senast som höll klass? Kan de varit Call of duty 2?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det otroliga i detta fenomen är väl att inte många skulle köpa en annan produkt om du som konsument blev behandlad på samma sätt.

Om man köpte bil och fick denna info vid leveransen, yvärr är motorn inte riktigt klar samt att du kan bara få 2 däck med vid leverans, Men vi skickar resterande delar om 2-6 veckor men du får hämta dem själv på närmaste bussgods.

Bröd -> Alltså Vi hann inte grädda alltihopa men du får med nästan allt du behöver för att göra det hemma. Allt som saknas är jäst, socker och vi hoppas att du har en ugn hemma. Och vi erbjuder Jäst och socker i ett litet tilläggspaket som du kan få köpa för bra 5 kr.

etc..

Har själv blivit väldigt luttrad de senaste åren och har inga större förväntningar längre på att spel ska fungera vid release utan kanske hellre väntar en vecka innan man köper, tex The Creative Assembly som ger ut Total War spelen verkar ju helt sakna kommunikation mellan de som gör reklam för spelen innan release och de som faktisk kodar spelen då reklamen är helt missvisande i de flesta fall.

Minns hur jag såg en snutt på Youtube om hur Shogun 2 : Total War skulle bli så himla bra angående multiplayer. Synd bara att det tog minst 6 veckor efter release innan man ens kunde spela MP i det spelet och det strulade flera månader med MP innan de var riktigt spelbart.

Men så länge vi konsumenter köper skiten vid release eller förbokningar kommer ingen att bättra sig.

Permalänk
Medlem

Precis som många reda sagt så får vi skylla oss själva som förbokar spel istället för att vänta på recensioner innan vi köper.
Företagen har all rätt att släppa vilken halvfärdig skit som helst. Det är upp till oss som konsumenter inte köpa skit helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aileron:

Det otroliga i detta fenomen är väl att inte många skulle köpa en annan produkt om du som konsument blev behandlad på samma sätt.

Om man köpte bil och fick denna info vid leveransen, yvärr är motorn inte riktigt klar samt att du kan bara få 2 däck med vid leverans, Men vi skickar resterande delar om 2-6 veckor men du får hämta dem själv på närmaste bussgods.

Dina jämnförelser haltar ordentligt eftersom spelen i majoriteten av fallen faktiskt patchas upp och fixas till i efterhand och detta sker idag i princip automatiskt utan att du behöver lyfta ett finger. Dessutom går majoriteten av de "ofärdiga" spelen att använda, det är bara lite mer krångligt eller mindre polerat än vi önskat.

Även i de mest sällsynta extrema fall där spelet inte ens är spelbart så löses det i regel med en patch som distribueras automatiskt (via steam/origin för AAA titlar normalt).

Mer träffande jämförelse hade varit:

Bil: Du får bilen vid leverans men det fattas lite paneler, plåtar, samt radion, tonade rutor och AC (saker som främst är till för utseendet, upplevelsen och utlovade extra funktioner), Vi kommer hem till dig och fixar dem när vi får tid om några veckor eller månader utan extra kostnad...

Även om det är tråkigt så är det inte allså så konstigt att vi accepterar detta eftersom vi inte behöver lyfta ett finger själva utan bara vänta.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Mer träffande jämförelse hade varit:

Bil: Du får bilen vid leverans men det fattas lite paneler, plåtar, samt radion, tonade rutor och AC (saker som främst är till för utseendet, upplevelsen och utlovade extra funktioner), Vi kommer hem till dig och fixar dem när vi får tid om några veckor eller månader utan extra kostnad...

Även om det är tråkigt så är det inte allså så konstigt att vi accepterar detta eftersom vi inte behöver lyfta ett finger själva utan bara vänta.

Jag håller med om att ditt exempel var mycket bättre än föregångare, men ser det mer också som "Du får denna motorn, dock är den inte optimerad så bilen kan inte gå så fort men det fixar vi senare!"

Annars OnT: Gillar inte heller detta med ofärdiga spel men som många säger; så ser det ut idag.
Sen samt om man hade utvecklat i flera år och släppt ett spel "färdigt" så är det ju fortfarande så att konkurrenterna kör ut sina under tiden, man vill hela tiden ligga på banan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Precis som många reda sagt så får vi skylla oss själva som förbokar spel istället för att vänta på recensioner innan vi köper.
Företagen har all rätt att släppa vilken halvfärdig skit som helst. Det är upp till oss som konsumenter inte köpa skit helt enkelt.

Mja, förutom att många AAA-spel får skyhöga ratings vid release där det verkar som om recensenten inte spelat det mer än ett par timmar eller dylikt eftersom de aldrig rapporteras om buggar som i princip alla andra verkar uppleva. Kolla BF4 och NFS Rivals för att nämna två EA-titlar.

Bra praktiska exempel ovan, TB nämnde något liknande där han jämförde det med en bok eller en biofilm. Oacceptabelt. Spel - anything apparently goes. Kommer inte bli någon skillnad om inte konsumenterna kovänder och så länge det är stora titlar kommer det aldrig att hända. Den breda massan kommer ändå förbeställa och köpa vid release.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xtQ:

Borde man inte beta-testa en period innan man släpper spelet då? Det känns som att beta-perioden har kortats ned för att nå release datum i tid. Trots att man behöver mer tid för att färdigställa spelet så släpper man hellre spelet inkomplett med buggar än meddelar "Hej allihopa, spelet är sent för att vi inte hunnit patcha ett antal allvarliga buggar som gör att spelet känns sämre än det faktiskt ska vara." Dessutom rör det sig inte ofta om allvarliga buggar som gör att spelet blir märkbart sämre.

Jag tror faktiskt att till exempel Dice vill göra det, men att EA tvingar dem att släppa "i takt" med CoD.

Det skulle heller inte förvåna mig om Dice egentligen vill fokusera på PC, men EA tvingar dem att fokusera på konsolerna.

Allt handlar om pengar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Mja, förutom att många AAA-spel får skyhöga ratings vid release där det verkar som om recensenten inte spelat det mer än ett par timmar eller dylikt eftersom de aldrig rapporteras om buggar som i princip alla andra verkar uppleva. Kolla BF4 och NFS Rivals för att nämna två EA-titlar.

Bra praktiska exempel ovan, TB nämnde något liknande där han jämförde det med en bok eller en biofilm. Oacceptabelt. Spel - anything apparently goes. Kommer inte bli någon skillnad om inte konsumenterna kovänder och så länge det är stora titlar kommer det aldrig att hända. Den breda massan kommer ändå förbeställa och köpa vid release.

Nu går det inte att gå in i efterhand och fixa till filmen när den väl har lanserats. Spel patchas allt eftersom. Det finns inte ett enda spel i världshistorien som inte haft små misstag och buggar i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vissa buggar och problem med spelen är ju så uppenbara att det är omöjligt att inte märka något bara man sitter med spelet en timme eller två. Det är riktigt fult gjort att släppa ett spel som man är medveten att det har uppenbara brister. Ur ett etiskt perspektiv så motiverar det oetiska motåtgärder. (ingen bra idé att vidareutveckla det här kanske).

Som konsument blir man såklart mer försiktig och tar minns ofta nästa gång man köper ett spel om det har varit problem med just dom spelutvecklarna/publisher. Vill man förstöra sitt varumärke, ja strunta då i vad QA killen säger eller ännu bättre, införskaffa ingen från första början dom är ju bara jobbiga och gör inte så mycket om dagarna. Släpp lågkvalitétsspel och håva in storkovan, det lönar sig i längden för alla seriösa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu går det inte att gå in i efterhand och fixa till filmen när den väl har lanserats. Spel patchas allt eftersom. Det finns inte ett enda spel i världshistorien som inte haft små misstag och buggar i sig.

Det har jag inte påstått heller, men det är skillnad när man gör små-patchar vilket känns rimligt och när spelet är TRASIGT så det knappt går att spela alls, ens efter två månader OCH patchar. Det är inte rimligt någonstans och påvisar bara hur långt i från färdigt det egentligen var.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Det har jag inte påstått heller, men det är skillnad när man gör små-patchar vilket känns rimligt och när spelet är TRASIGT så det knappt går att spela alls, ens efter två månader OCH patchar. Det är inte rimligt någonstans och påvisar bara hur långt i från färdigt det egentligen var.

Visst är det skillnad men som sagt.. Så ser marknaden ut idag. Antingen så köper man halvfärdiga spel och spelar det trots problem eller så skiter man i det och väntar tills det patchats klart eller helt enkelt inte köper det alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Personligen så brukar jag inte köpa spel under första året, utan väntar och ser tills de är färdigpatchade.
Gjorde ett undantag för Rome 2, vilket visade sig vara ett ordentligt misstag, så lär inte hända att jag köper något nytt spel på flera år igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Hej,

Hade en diskussion med en kompis angående det här med att stora spelföretag släpper ofärdiga spel till marknaden. Tittar man några år tillbaka i tiden så var det här i princip obefintligt, förmodligen för att man ofta köpte spelen på skiva men också för att patchar m.m. inte kunde vara så stora som de är idag. Det är åtminstone min teori.

I dag ser jag fler och fler spel som släpps till marknaden som inte är färdigutvecklade. Ska inte göra en lång lista men kan dra några för ett exempel: Battlefield 4, Rome Total War 2, Dark Matter, Sim City 5 och The War Z.

Med tiden släpps sen en massa patchar från utvecklarna där de tätar buggar m.m. Min fundering är ifall spelare, rent generellt, har börjat att acceptera att man släpper ofärdiga spel till marknaden och tar, oftast, bra betalt för det?

Tanken är inte att vi ska diskutera early access, beta eller alpha-produkter, även om det ligger nära till hands i och med releasen av DayZ SA. Där kan jag dock tycka att utvecklaren tydligt nog signalerade att produkten ej var färdig. Däremot tveksamt till att beräkna ett helt år kvar av utveckling för att nå BETA...

Köper ni spel som inte är färdigutvecklade? Vad tycker ni om att utvecklarna gör så här?

Diskutera!

Jag vill ha färdiga spel, jag förbeställer inte ett enda spel för man köper grisen i säcken varenda gång, oftast är grisen oduglig dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förhandsköper aldrig från de stora drakarna eftersom jag inte vill stödja girighet och att ofärdiga spel släpps på marknaden till fullpris. Däremot använder jag Kickstarter tämligen flitigt och hjälper kreativa individer som annars kanske inte hade fått möjlighet att publicera sina idéer. Det känns meningsfullt, men givetvis en ännu större risk. Jag gör det för att jag tror på att mångfald och att oberoende spel är bra för branschen.

Varför man ska fylla kassakistorna på ökända företag som är kända för att tvinga fram förtida releaser förstår jag inte och jag vill inte bidra till det eftersom jag tror att det skadar oss spelare och spelkvaliteten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro