Hjälp att identifiera dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp att identifiera dator.

Tjena. Har haft denna datorn ett tag nu och vet inte riktigt vad för någon sorts dator det är. Jag vill få igång den men jag vet inte vilka delar som behövs. Allt jag ser är en i486 någonting, och ISA platser. Det är så långt min kunskap går.

screen shot tool
Tack i förhand.

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem

Du har ett ISA-baserat moderkort med VL-buss platser för snabbare grafik, extern cache i socklar.

Ser ut som det finns ett kontrollerkort och kanske även ett grafikkort ?

Du behöver nog en bunte SIMMar för minnet, ser ut som det kan vara 30 pinnars moduler ?

Sen ser du antagligen att nätagget inte är inkopplad i moderkortet, du skall sätta de två kontakterna med de svarta ledarna i mitten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Är det några speciella SIMMar jag behöver eller fungera vilka som helst så länge de är 30 pinnars? Ska se om jag kan skaffa några från ebay eller liknande.

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem

För att ge en andra åsikt, Visst är det en 486'a. Ser ut att vara ett socket 3 moderkort, CPU'n ser ut att vara en DX (till skillnad från SX, med FPU, lyx på den tiden...) fast hastigheten går inte att utläsa. Det står dock på CPU'n, och de vita text blocken sidan om minnessocklarna är inställningarna, verifiera så att jumprarna är rätt.

Vesa Local Bus, VL-Bus, eller VLB, fanns "bara" till 486 familjen (strikt talat är det inte sant, det fanns ett par Pentium moderkort med.) var en 32 bitars adaption av ISA bussen. Det är möjligt att man primärt använde den till grafik, men jag har kört 4kanals IDE kort på den.

Svårt att säga om det är ett grafikkort, mängden moduler i den inre ändan går att det lutar åt det, och det andra kortet ser ut som ett kontrollerkort med 1 IDE kanal.

Ingen "puckel" i minneskortplatserna, så visst, 30pinns. Undrar var mina har tagit vägen, jag hade påse-vis. Antagligen är de kastade. Strax efteråt listade jag ut att det var guld på dem, och att jag kunde blivit rik. Jaja.

AT powersupply. Jag minns faktiskt inte hur de satt, men svart -svart är nog rätt. De brukar ha en "fena" på var kontakt så att de inte ska vara helt lätt att sätta dem fel.

Mycket nöje / lycka till.
B!

Edit

Skrivet av eelias2:

Tack för informationen. Är det några speciella SIMMar jag behöver eller fungera vilka som helst så länge de är 30 pinnars? Ska se om jag kan skaffa några från ebay eller liknande.

Ge mig någon dag ska jag titta efter, och se om det ligger några i gömmorna. Helt ärligt misstänker jag att de kan ha försvunnit. (soprum/ elektronikskrot)
Du borde inte behöva några speciella, men du får vara beredd på att utrymmet är mycket mindre än vad du är van vid... ;- )
En del burkar var gnälligare än andra, men de flesta minnen fungerar med de flesta burkar.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att ge en andra åsikt, Visst är det en 486'a. Ser ut att vara ett socket 3 moderkort, CPU'n ser ut att vara en DX (till skillnad från SX, med FPU, lyx på den tiden...) fast hastigheten går inte att utläsa. Det står dock på CPU'n, och de vita text blocken sidan om minnessocklarna är inställningarna, verifiera så att jumprarna är rätt.

Vesa Local Bus, VL-Bus, eller VLB, fanns "bara" till 486 familjen (strikt talat är det inte sant, det fanns ett par Pentium moderkort med.) var en 32 bitars adaption av ISA bussen. Det är möjligt att man primärt använde den till grafik, men jag har kört 4kanals IDE kort på den.

Svårt att säga om det är ett grafikkort, mängden moduler i den inre ändan går att det lutar åt det, och det andra kortet ser ut som ett kontrollerkort med 1 IDE kanal.

Ingen "puckel" i minneskortplatserna, så visst, 30pinns. Undrar var mina har tagit vägen, jag hade påse-vis. Antagligen är de kastade. Strax efteråt listade jag ut att det var guld på dem, och att jag kunde blivit rik. Jaja.

AT powersupply. Jag minns faktiskt inte hur de satt, men svart -svart är nog rätt. De brukar ha en "fena" på var kontakt så att de inte ska vara helt lätt att sätta dem fel.

Mycket nöje / lycka till.
B!

Edit
Ge mig någon dag ska jag titta efter, och se om det ligger några i gömmorna. Helt ärligt misstänker jag att de kan ha försvunnit. (soprum/ elektronikskrot)
Du borde inte behöva några speciella, men du får vara beredd på att utrymmet är mycket mindre än vad du är van vid... ;- )
En del burkar var gnälligare än andra, men de flesta minnen fungerar med de flesta burkar.
/Edit

Tack för ditt svar. Det understa kortet visade vara ett graffikort(Trident 9800D), och det översta verkar vara en IDE och floppy controller eftersom sådana kablar passar där. Processorn är en DX från 1989.

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem

33 MHz. Verifiera jumprarna. De borde vara rätt, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Här utgår jag ifrån att CL betyder att jumpern ska vara slöten och OP betyder att jumpern inte ska vara det. Originellt så var JP18,19 och 20 slötna så jag tog bort den lilla saken som sluter samman pinnarna på jumper 20 (jag vet inte vad de heter). Den andra chartlistan behöver jag hjälp med, jag vet inte om de ska vara på ">33" eller "<33". Även den chartlistan längst behöver jag hjälp med.

Råkade även sätta de två kablarna från nättagregatet fel så skiten small till när jag starta den(oops). Satt de rätt och nu startar datorn med "tre beeps" vilket borde vara normalt eftersom jag inte har några SIMMar i.

Tack för all hjälp hittils!

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem

486 DX 33MHz. Den går att överclocka till 66 MHz om du har processorfläkt till den vet jag av egen erfarenhet. Med en polare byggde vi en dator av lite överblivna delar som vi hade liggandes för ungefär tio år sen. Processorn var överclockad av misstag och datorn hängde sig ungefär 10min efter att Windows 95 hade bootat. Men väl med kylfläkt så gick det fint köra den i 66 MHz.
Hårddisken, om det sitter någon i, kan du byta ut mot en IDE - Compact flash adapter och införskaffa ett CF kort på 1 eller 2 gb, kanske mer beroende på vad Bios pallar med. Det borde snabba upp laddningstider en del.
Tror jag har några EDO minnen på 16mb vardera liggandes såvida jag inte har slängt dem. ska kolla. Finns dem kvar kan jag sälja dem för en hundring inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schaki:

486 DX 33MHz. Den går att överclocka till 66 MHz om du har processorfläkt till den vet jag av egen erfarenhet. Med en polare byggde vi en dator av lite överblivna delar som vi hade liggandes för ungefär tio år sen. Processorn var överclockad av misstag och datorn hängde sig ungefär 10min efter att Windows 95 hade bootat. Men väl med kylfläkt så gick det fint köra den i 66 MHz.
Hårddisken, om det sitter någon i, kan du byta ut mot en IDE - Compact flash adapter och införskaffa ett CF kort på 1 eller 2 gb, kanske mer beroende på vad Bios pallar med. Det borde snabba upp laddningstider en del.
Tror jag har några EDO minnen på 16mb vardera liggandes såvida jag inte har slängt dem. ska kolla. Finns dem kvar kan jag sälja dem för en hundring inkl frakt.

Det sitter ingen hårddisk i och jag har inga liggandes som är så små i gb. Det minsta jag har är någon IDE 20gb men jag antar att BIOS inte pallar med något så stort. Får väll lösa det på det sättet du nämnde.

Om du hittar SIMM- stickorna skulle jag kunna tänka mig betala för dem.

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem

Fast EDO på så många meg låter mer som 72p moduler. ?

Borde vara 1 eller 4 meggare som monteras parvis

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Fast EDO på så många meg låter mer som 72p moduler. ?

Borde vara 1 eller 4 meggare som monteras parvis

Eftersom 30pin simmar bara är 8 bitar breda så behöver de monteras i grupper om 4.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ah just så, tänkte på en maskin med 16 bit buss. Annars dubbla 72or i en 32bit maskin var det väl ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Ah just så, tänkte på en maskin med 16 bit buss. Annars dubbla 72or i en 32bit maskin var det väl ?

72pin ska vad mitt minne säger mig vara 32 bitar breda. Pentium körde ju 64bitars minnesbuss och krävde därmed två 72pins moduler för att funka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har rotat igenom mina drivor med minnen, och lite som jag hade ett svagt minne av, jag har någon gång längs resan, städat bort alla 30-pins minnen. Om de har hamnat i någon annan låda, eller om de har blivit elektronikskrot kan jag inte riktigt svara på, men jag har i alla fall inga tillgängliga, så jag kan inte bidra till det här projektet.
:- (

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av eelias2:

http://s16.postimg.org/ljthmsbnp/P30725_183631.jpg green shot...

Här utgår jag ifrån att CL betyder att jumpern ska vara slöten och OP betyder att jumpern inte ska vara det. Originellt så var JP18,19 och 20 slötna så jag tog bort den lilla saken som sluter samman pinnarna på jumper 20 (jag vet inte vad de heter). Den andra chartlistan behöver jag hjälp med, jag vet inte om de ska vara på ">33" eller "<33". Även den chartlistan längst behöver jag hjälp med.

Om jag visar bilden i full storlek så ser jag att det står > 33MHz och den andra kolumnen har ett streck under, så det symboliskt blir <= 33MHz (mindre än eller lika med). Alltså borde det vara den andra kolumnen som gäller. Åtminstone om du ska köra standard inställningar.

Skrivet av eelias2:

[
Råkade även sätta de två kablarna från nättagregatet fel så skiten small till när jag starta den(oops). Satt de rätt och nu startar datorn med "tre beeps" vilket borde vara normalt eftersom jag inte har några SIMMar i.

Jag tror inte det är idiotsäkert att sätta strömkontakterna till moderkortet fel. Så det finns en risk att man sabbar moderkort och/eller nätagg om man kopplar fel. Men lite svårt att testa utan att ha några minnen. Låter ju som att den uppvisar några livstecken då när du har dina tre beeps, så förhoppningsvis är allt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schaki:

486 DX 33MHz. Den går att överclocka till 66 MHz om du har processorfläkt till den vet jag av egen erfarenhet.

Men 33MHzarna behövde inte ens kylfläns?

Jag hade en liten fläns och fläkt redan på 486an, fast då hade jag en 486 DX2 66MHz.
Men jag hade inte kylpasta på varken på 486an eller på Pentium (1). Bara sätta på flänsen utan kladd och så var det bra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som mitt gamla ASUS moderkort. Kommer ihåg när jag fick problem med Keyboardbuffer-kretsen, och var tvungen att klippa loss den och löda bort pinnarna en efter en. I med en 40-pinnars sockel och ny krets, och allting fungerade igen.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Har köpt 4 st, 4mb 30 pin SIMM. Hittade även en hårddisk på runt 850 mb. Bör fungera eller? Tråden har blivit lite off topic men eftersom ni hjälpte mig att fixa ihop delarna för att få igång den så kan jag fortsätta på denna tråd och fråga om eventuella problem som kommer uppstå vid installation mm.

Vilken OS bör jag använda?

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av eelias2:

Vilken OS bör jag använda?

Windows 95b.
Windows 3.1x lär lira utan problem ovanpå MS-DOS 6.22.
Men Windows 95 ger tillgång till DirectX samt möjlighet att köra webbläsare annat än IE4/5 som Windows 3.1x max har möjlighet att köra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.