Permalänk
Medlem

MSI Z87-G45 vs ASUS Z87-A

Jag hade tänkt köpa en 4670K och behöver nytt moderkort. De korten som jag kollat på är alltså MSI Z87-G45 eller ASUS Z87-A. Båda ligger i samma prisklass och är relativt lika. G45 har dock lite bättre ljudkort och kostar 200kr mindre idag på webhallen. Dock har jag fått känslan av att ASUS har lite bättre kvalité och är bra att överklocka på, så vilket blir bäst köp? Om ni själva äger någon av dem så får ni gärna skriva om eran erfarenhet.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk

Jag har ett MSI Z87-G45 och tycker det har fungerat jättebra, inga problem överhuvudtaget. Dock har jag läst någon recension någonstans att Z87-G45 inte klockar riktigt lika högt som Asus och Gigabyte men har för mig att recensionen gjordes för några månader sen med ett äldre uefi. Har fått upp min i7-4770k i 4.5GHz men det krävdes över 1.3V så är klockning jätteviktigt kanske Asus är bättre - jag vet inte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har ett MSI Z87-G45 och tycker det har fungerat jättebra, inga problem överhuvudtaget. Dock har jag läst någon recension någonstans att Z87-G45 inte klockar riktigt lika högt som Asus och Gigabyte men har för mig att recensionen gjordes för några månader sen med ett äldre uefi. Har fått upp min i7-4770k i 4.5GHz men det krävdes över 1.3V så är klockning jätteviktigt kanske Asus är bättre - jag vet inte.

Har endast en Hyper 212 evo kylare så jag kommer nog ändå inte kunna klocka så högt, men samtidigt lär det ju vara extra bra att hålla ner volten i mitt fall. Å andra sidan så beror det även på om man har tur med själva CPU'n.

Hur är det med ljudkortet, har du testat att jämföra det med ditt Xonar DGX? Jag lyssnar ganska mycket på musik så om det levererar hyfsat så känns ändå MSI kortet ganska värt för mig.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk

Har aldrig testat ljudkortet eftersom jag satte i Xonar DGX direkt men jag ska göra en test och se om det orkar driva mina ATH-M50 och om det låter bra.

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta om det tog lite tid men jag fastnade på några gamla hårdrocksklassiker på youtube, Led Zeppelin, AC/DC, Black Sabbath, Motorhead, Judas Priest, Saxon, Ozzy, Deep Purple ... det var länge sen man hörde dom :D.

Nu är inbyggda ljudet testat och det var inga problem att driva mina ATH-M50, det går tom att dra på så högt att man får hörselskador om man nu vill ha det. Vad gäller ljudkvaliten så tycker jag det låter bra över alla musikstilar dvs ungefär som Xonar DGX kortet men jag är ingen audiofil förstås.

Jag kan iallafall säga att inbyggda ljudet på mitt gamla Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 lät fördjävligt dåligt troligen för att det inte orkade driva mina ATH-M50 hörlurar och därför köpte jag ett Asus ljudkort. MSI Z87-G45 låter hundra gånger bättre än Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 och hade jag inte redan haft ett Xonar DGX så hade jag aldrig känt att jag behövde köpa ett ljudkort.

Så jag ger godkänt till inbyggda ljudet i mina öron låter det riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ursäkta om det tog lite tid men jag fastnade på några gamla hårdrocksklassiker på youtube, Led Zeppelin, AC/DC, Black Sabbath, Motorhead, Judas Priest, Saxon, Ozzy, Deep Purple ... det var länge sen man hörde dom :D.

Nu är inbyggda ljudet testat och det var inga problem att driva mina ATH-M50, det går tom att dra på så högt att man får hörselskador om man nu vill ha det. Vad gäller ljudkvaliten så tycker jag det låter bra över alla musikstilar dvs ungefär som Xonar DGX kortet men jag är ingen audiofil förstås.

Jag kan iallafall säga att inbyggda ljudet på mitt gamla Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 lät fördjävligt dåligt troligen för att det inte orkade driva mina ATH-M50 hörlurar och därför köpte jag ett Asus ljudkort. MSI Z87-G45 låter hundra gånger bättre än Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 och hade jag inte redan haft ett Xonar DGX så hade jag aldrig känt att jag behövde köpa ett ljudkort.

Så jag ger godkänt till inbyggda ljudet i mina öron låter det riktigt bra.

Oj, tack så mycket för att du tog dig tid till att testa, uppskattas verkligen! Det du säger låter ju rätt bra! Jag är inte heller någon riktig audiofil men har ïaf lite krav på ljudet, men det inbyggda verkar duga helt klart. Får se till att ha ögonen öppna under mellandagarna efter ett G45 (eller om nåt från asus med samma ljudkrets sjunker i pris). Tack för hjälpen.

Visa signatur