Permalänk
Medlem

Få hem tungt paket utan bil?

Jag har beställt ca. 9 kilo värt av datorkomponenter ifrån inet lite förhastat. Jag har absolut ingen tillgång till bil, ingen jag känner heller med tanke på att jag nyss flyttat till en ny stad. Och sist men inte minst, jag måste först på bussen med paketet och sedan har jag runt 1km gång framför mig innan jag kommer till min lägenhet.

Visst, 9 kilo kanske inte är så mycket att bära bara lite, men om man måste gå med det i en kilometer så blir det annat kan jag tänka mig. Speciellt eftersom det är ett paket, och jag vet inte hur stort det kommer bli, kommer jag ens kunna hålla det liksom? Har grafikkort, psu, cpu, moderkort, ram och cpu fläkt, borde inte bli så stort eller?

Hur skulle ni föreslå att jag gör för att få hem det här eländiga paketet?

Permalänk
Medlem

Ring en taxi om det är för stort. Bör väl inte var allt för lång från utlämningsstället och hem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i Jönköping men här uppe har vi bagageplats för stor packning innan man stiger på bussen. Om det är stadsbuss så kan du möjligtvis uppta cykel- eller barnvagnsplatsen om du frågar snällt eller kanske t.o.m. betalar för två. Den sista kilometern är bara att manna upp på och ta det på axeln, alternativt cykeln som du ställt i närheten.
Själv cyklade jag hem mitt paket en halv kilometer för fem år sedan. Vingligt och vådligt men gick.

Om du tvunget ska bära, plocka med band eller rep hemifrån, alternativt köp. Du kan bära paketet som en ryggsäck om du är finurlig nog.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Bor du längst en lantbrevbärarlinje så kör posten hem paketet åt dig gratis!

Permalänk
Medlem

Taxi en kilometer kan inte kosta så mycket

Permalänk
Medlem

Har du en bra ryggsäck kan du alltid packa om i den...
Ta med en vän?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att inga vänner är hemma just nu. Men jag har bestämt mig för 2 saker som jag kan göra, antingen så försöker jag bära hem det, det värsta som kan hända är ju att det tar lite längre tid, och om paketet är för stort så kan jag ju alltid flytta över sakerna till såna papperspåsar dom säljer på ica där jag hämtar ut paketet, eller så tar jag en taxi.

Lutar mer åt att bara försöka bära hem skiten just nu, har inte så mycket pengar kvar efter jag spenderat det mesta på uppgraderingar.

Permalänk
Hedersmedlem

9kg är inte så mycket, ta med något att bära i, typ ikea-kasse eller liknande så är det inte så outhärdligt att släpa på. Borde knappast vara något problem att ta det på bussen heller, det är ju inget jättepaket ändå om de inte packat det otroligt dumt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bar en gång en 12Kg CD-spelare 2km, stort otympligt paket. Det var aningen jobbigt efter en stund hehe. Så beror på hur stort paketet är. är det t.ex. packat som en kub/fyrkant blir det jobbigare då man måste hålla det längre ut från kroppen. Har du spännband kan du göra ett handtag eller liknande så det kanske blir lättare att hålla i.

Permalänk
Medlem

Befann mig i en liknande situation för ett år sedan, köpte en pulka för 49kr på Clas Ohlsson och drog hem paketet med, sjukt värt köp som senare använts flera gånger i liknande situationer.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Usch, påminner mig om när vi skulle ha lan och jag släpade min 17" tjockskärm med inbyggda högtalare 4 km i armarna... DEt sög musten ur en rejält.

Men ta med ett par papperskassar eller ikeakassar. Detta gör att du kan packa om och ha ca 4.5 kg i varje hand och handtag att bära det i.

Alterantivet köpa en säckkärra som någon ovan länkade till.

Eller kanske tom något så simpelt som en skateboard (har jag testat och det funkar ypperligt, när ovan nämnda skärm skulle hem igen) eller en skottkärra?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neteyes:

Jag har beställt ca. 9 kilo värt av datorkomponenter ifrån inet lite förhastat. Jag har absolut ingen tillgång till bil, ingen jag känner heller med tanke på att jag nyss flyttat till en ny stad. Och sist men inte minst, jag måste först på bussen med paketet och sedan har jag runt 1km gång framför mig innan jag kommer till min lägenhet.

Visst, 9 kilo kanske inte är så mycket att bära bara lite, men om man måste gå med det i en kilometer så blir det annat kan jag tänka mig. Speciellt eftersom det är ett paket, och jag vet inte hur stort det kommer bli, kommer jag ens kunna hålla det liksom? Har grafikkort, psu, cpu, moderkort, ram och cpu fläkt, borde inte bli så stort eller?

Hur skulle ni föreslå att jag gör för att få hem det här eländiga paketet?

Hyrbil? Lätt fixat på statoil eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

jag tog logitech z5500 25kilo på cykeln, den du.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som du har det otrevligt långt till ditt uthämtningsställe

Jag hade nog försökt med någon väska eller liknande för att kunna bära. Hämtar man ut nära sitt hem kan man låna en kundvagn. Annars är det nog taxi som gäller som sagt. Det lär vara billigare än att hyra ett fordon själv iaf.

Permalänk

1; Dumpa ner allt i en väska.
2; Dumpa ner i två lika tunga kassar och bär i vardera hand.

Har du snö så finns det redan tips, likaså om du har körkort.

9kg är lätt.

Permalänk
Medlem

Jösses, det är ju bara att bära det?

Du kanske rentav får kondition av det ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

9 kilo är ju inte mycket att konka på om det inte är väldigt skrymmande. Annars funkar ju taxi riktigt bra när det blir lite större grejer, tog det när jag skaffade nytt ljudsystem till tv:n och gick hur smidigt som helst.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

en stor bag/väska som man använder som ryggsäck eller splitta innehållet i två kassar som redan nämnts. Ghettoalternativet är väl att köpa en rulle silvertejp och låta någon tejpa fast paketet på din rygg som en ryggsäck

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Köp en sån där enkel Pensionärs pirra(säljs även med ett par plattor öl på båten), finns på ÖB har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Blev att jag bar hem paketet bara. Mindre jobbigt än jag väntat mig, men jag fick ändå stanna ungefär varje 100 meter för att vila lite!