Hur stort nätaggregat behövs, Gigabyte GeForce GTX 660 OC?

Permalänk

Hur stort nätaggregat behövs, Gigabyte GeForce GTX 660 OC?

Gjorde mitt första egna datorbygge till barnen för fem år sedan och köpte då ett Antec Sonata III chassi. Nu är den datorn gammal och trött och barnen kräver uppgradering.

Har nu tittat på att byta ut allt inne i chassit och uppgradera. Frågan som jag stött på är då om nätaggregatet på 500W klarar det nya grafikkortet och de andra komponenterna. Här är en lista på det som jag tänkte använda till bygget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4413414/uppgradering-antec-s...

Hoppas att ni med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig. Enligt specen för grafikkortet, Gigabyte GeForce GTX 660 OC rekommenderas ju ett nätagg på 450 W och räcker verkligen 500W till eller det behövs större nätagg.

Tacksam för alla svar och tips.

Permalänk
Medlem

Du klarar utan problem! Jag har också ett gtx 660 nu med 500w, och då sitter jag med en i5 4670k klockad till 4.4ghz.. Och det är inga problem överhuvudtaget! Så tuta och kör!

Permalänk
Medlem

Sitter på i5 4670K och GTX 760 på ett 500W så det borde räcka för dig med

Permalänk
Medlem

Det går finfint. Den rekommenderade effekten är 450w och det är ändå kryddat då man oftast klarar sig på betydligt mindre sålänge som det är 80+ cert. Om du absolut inte vill punga ut mer så skulle jag köpt 8gb ram - det räcker väldigt långt och är lätt att uppgradera om det mot all förmodan skulle slå i taket. Köp en 7200rpm - hårddisk istället för pengarna som blir över. http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb (antar att du har en 5200rpm hårddisk i redan eftersom det var så pass länge sedan du köpte datorn)

Dig skulle man haft som farsa när man va liten.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Troice:

Enligt specen för grafikkortet, Gigabyte GeForce GTX 660 OC rekommenderas ju ett nätagg på 450 W och räcker verkligen 500W till eller det behövs större nätagg.

Rekommenderade W brukar oftast räkna med cpun i det totala värdet.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Rekommenderade W brukar oftast räkna med cpun i det totala värdet.

I mitt forum inlägg jag gjorde för några dagar sedan om exakt samma fråga som TS har, fast jag undrare då om ett 280x skulle klara sig med 500w, och jag ifråga satte varför dem sätter 750w som rekoommenderat när egentligen hela system med cpu och kringutrustning endast drar 350-400W från väggen.
Och då fick jag som svar från en annan person::
Därför att rekommendationen avser folk som kör med Ace of Sweden-agg, agg som tillhör HP-datorer och liknande, dvs helt andra kvalitéer.

Jag vet inte om det är stämmer eller inte, men jag litar på hans inlägg iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

I mitt forum inlägg jag gjorde för några dagar sedan om exakt samma fråga som TS har, fast jag undrare då om ett 280x skulle klara sig med 500w, och jag ifråga satte varför dem sätter 750w som rekoommenderat när egentligen hela system med cpu och kringutrustning endast drar 350-400W från väggen.
Och då fick jag som svar från en annan person::
Därför att rekommendationen avser folk som kör med Ace of Sweden-agg, agg som tillhör HP-datorer och liknande, dvs helt andra kvalitéer.

Jag vet inte om det är stämmer eller inte, men jag litar på hans inlägg iaf.

Precis. Rek. W är till för folk som inte är så insatta i datorer. De tar då i extra för att inte vilseleda folk med psu från okända/billiga märken, där den faktiska effekten som psu:n ger ut kan variera kraftigt. Det är ju så att inget nätagg ger ut 100% av den W som man marknadsför den som. Ett bra riktmärke är att nätagget ska vara minst 80+ brons certifierat, d.v.s. ger ut minst 80% av max W.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Precis. Rek. W är till för folk som inte är så insatta i datorer. De tar då i extra för att inte vilseleda folk med psu från okända/billiga märken, där den faktiska effekten som psu:n ger ut kan variera kraftigt. Det är ju så att inget nätagg ger ut 100% av den W som man marknadsför den som. Ett bra riktmärke är att nätagget ska vara minst 80+ brons certifierat, d.v.s. ger ut minst 80% av max W.

Okej, tack för att du klargjorde det. Väldigt bra att veta i framtiden när man satsar på nytt bygge.

Permalänk

Fyller på tråden med nästan samma fråga. Hej på er förresten

Jag har också tänkt köpa ett GTX 660OC men jag har bara ett 430 CX från Corsair i min dator.
Jag har ett ASUS M3A78 med en Athlon 64 x2 på 3100 MHz. En DVD, en HD vanlig mekanisk och en SSD.

Fråga 1 Klarar jag mig också tror ni?

Fråga 2 är lite OT men ställer den ändå och ser om någon kan hjälpa mig att välja. Detta grafikkort är ju med PCI E 3.0 och mitt ASUS har bara 2.0. Jag vet att GTX 660 med 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0 vilket förresten, väl, alla kort med 3.0 är men förlorar jag all kraft i detta nya kort genom att inte ha samma PCI E? Hur pass högt är annars lönt att gå i mitt fall då jag ville behålla CPU och moderkort. Alltså vilket är det högsta som är lönt att ha som spec på grafikkortet?

Fråga 3 Jag har faktiskt 2 Corsair 430 psu frågan är ställd på många ställen och ja, jag vill koppla ihop dessa psu och dubbla effekten. Jag har sett de där enkla korten som man kopplar huvudkabeln som skall till moderkortet, till denna lilla "grej" och sen kor grön och svart vidare till psu nummer två som då startas samtidigt. Jättesmart men jag vill veta hur man kopplar ihop dem på "riktigt", dvs både startas samtidigt och ger exakt samma spänningar på alla kablar. Många smarta el-nissar tipsar då om att man istället skall separera behoven och dela upp sina psu men jag vill inte det för då kan jag tex inte ha en psu till grafikkort och den andra psu till övriga saker inkl moderkort. NOPE!! Grafikkortet får sin ström både från moderkortet och de separata kontakterna och är då inte spänningen ballanserad mellan den båda psu erna så brinner grafikkortet antagligen upp. Eller moderkortet OCH grafikkortet hehe

Kan inte någon förklara riktigt om det går överhuvudtaget och hur man då gör. Jag har läst nästan alla sökträffar på Google om detta och inte någonstans ser jag ett vettigt svar mer än att - fördela - koppla ihop med smarta "grejen". Det står ofta att folk inte skulle vara så bekväma i att klippa i kablarna från sin psu. Varför skulle folk inte vara det om de ändå är intresserade av att bygga sin dator eller annat. Jag vill se framför mig 2 PSU där precis alla kablarna som skall till moderkortets huvudmatning, är sammankopplade och även alla kablarna till CPU strömmen och dem till grafikkort. Ja överallt där det kan finnas allvarliga differenser i spänningen. Jag klipper gärna av alla färgerna och sammankopplar med kablar, helst i samma färg som de som skall sammankopplas. Vad jag fattat så skulle det räcka kanske med 10 av kablarna för att utjämna diffarna men vilka?? Så åter igen - sätt ihop alla kablar på huvudkabeln och skarva sen in alla igen så du får en ny huvudstam ut och ner till moderkortet.

Är jag helt ute och reser eller cyklar jag bara lite i motvind eller svävar i det blå??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxotron:

Fyller på tråden med nästan samma fråga. Hej på er förresten
Jag har också tänkt köpa ett GTX 660OC men jag har bara ett 430 CX från Corsair i min dator.
Jag har ett ASUS M3A78 med en Athlon 64 x2 på 3100 MHz. En DVD, en HD vanlig mekanisk och en SSD.

Fråga 1 Klarar jag mig också tror ni?

Du klarar dig! Möjligen CX:en kan bli lite ljudlig, men den räcker med lagom marginal. Resten av din burk kan inte dra speciellt mycket. (660 känns kanske nästan overkill till den CPU:n?)

Fråga 2 är lite OT men ställer den ändå och ser om någon kan hjälpa mig att välja. Detta grafikkort är ju med PCI E 3.0 och mitt ASUS har bara 2.0. Jag vet att GTX 660 med 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0 vilket förresten, väl, alla kort med 3.0 är men förlorar jag all kraft i detta nya kort genom att inte ha samma PCI E?[/QUOTE]
Ska inte vara några problem. Ett singelgrafikkort brukar generellt inte pusha gränsen för PCI-E 2.0, så du ska inte tappa nått.

Skrivet av Fluxotron:

Fråga 3 Jag har faktiskt 2 Corsair 430 psu frågan är ställd på många ställen och ja, jag vill koppla ihop dessa psu och dubbla effekten.

I wouldnt bother. Effekten räcker, och det känns som totala risken att något går snett blir högre med två än ett agg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Det är ju så att inget nätagg ger ut 100% av den W som man marknadsför den som.

Det kan de faktiskt göra, eller i alla fall väldigt nära. Se t.ex. det senaste testet av vår egen Jonas Thönqvist här på Sweclockers:

Skrivet av Sweclockers:

Verkningsgrad och effektfaktor
Belastning 100 %
Total uteffekt 497 W
Aktiv effekt 601 W
Verkningsgrad 83 %

Testet av CX500M med en märkeffekt på 500 W visade alltså att det levererade 497 W vid maxbelastning, eller 99,4% av utlovad effekt. Verkningsgraden var däremot 83 %, väl inom specifikationen det med.

Skrivet av BostonGurkan:

Ett bra riktmärke är att nätagget ska vara minst 80+ brons certifierat, d.v.s. ger ut minst 80% av max W.

Märkningen 80 plus syftar på verkningsgraden, alltså hur mycket av den energi som tas ur vägguttaget som blir till värme för att få ut de 500 W som man ska driva datorn med. En verkningsgrad på 80% betyder att om datorns komponenter drar t.ex. 240 W, så drar nätagget 300 W ur vägguttaget. Mellanskillnaden på 60 W blir till värme, därav behovet av en fläkt.

De olika underklasserna (bronze, silver, gold osv.) anger hur mycket bättre än 80 % agget är, som bäst 96% för 80 plus platinum.
http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Precis. Rek. W är till för folk som inte är så insatta i datorer. De tar då i extra för att inte vilseleda folk med psu från okända/billiga märken, där den faktiska effekten som psu:n ger ut kan variera kraftigt. Det är ju så att inget nätagg ger ut 100% av den W som man marknadsför den som. Ett bra riktmärke är att nätagget ska vara minst 80+ brons certifierat, d.v.s. ger ut minst 80% av max W.

Ehh? De flesta nätagg kan leverera betydligt mer efekt än vad de är märkta för så länge man håller sig inom de temperaturer som specifikationen angiver. En rekommendation är just en rekommendation, satt för att räcka för de flesta inom rimliga omständigheter.

Certifiering har inget å göra med vad ett nätagg klarar för belastning. Alla 80-plus agg klarar sina effektmärkningar. Certifieringsklassen ger dock en garanti för minsta verkningsgrad.

Skrivet av Dezin:

I mitt forum inlägg jag gjorde för några dagar sedan om exakt samma fråga som TS har, fast jag undrare då om ett 280x skulle klara sig med 500w, och jag ifråga satte varför dem sätter 750w som rekoommenderat när egentligen hela system med cpu och kringutrustning endast drar 350-400W från väggen.
Och då fick jag som svar från en annan person::
Därför att rekommendationen avser folk som kör med Ace of Sweden-agg, agg som tillhör HP-datorer och liknande, dvs helt andra kvalitéer.

Jag vet inte om det är stämmer eller inte, men jag litar på hans inlägg iaf.

Ett bra råd är att undvika kända dåliga nätagg. Räkna effektbehovet efter maxeffekt på komponenter och inte uppmätta väggvärden. Specad uteffekt på ett nätagg räcker så länge man håller sig inom de ramar som specen gäller. Viktigare är att kolla om nätagget klarar av att leverera den ström du behöver på 12V-linan, och om agget har flera 12V-linor att du kan kombinera dina komponenter så att de täcks av linornas begränsning.

Vad finns det då för orsak att köpa ett agg med mer effekt?
- Nätagget är överspecifierat och klarar inte sin märkning. Är det inte certiferat så kolla upp i tester vad det klarar av att leverera.
- Du kör utanför nätaggets angivna specifikationer. Agget effektmärkning gäller för en viss temperatur, kan vara allt från 20 till 50 grader. Ett agg som är specad för 20 grader kan tappa upp till 25% av sin kapacitet vid 40 grader. Kolla upp i specen! Vilken temp har du i din låda?
- Du kör ofta full load och vil belasta nätagget där det är som effektivast. Nätaggen har störst verkningsgrad nånstanns mellan 40-60% belastning. Överdimensionering av nätagget kan placera belastningen där nätagget är som effektivast och kan spara någa kronor per år. Detta argument håller dock sällan så det är oftast bättre att köpa ett nätagg med bättre verkningsgrad.
- Bättre komponenter. Ett nätagg med större effekt genererar mer värme och behöver komponenter som tål mer effekt och värme för att klara av samma livslängd. Livslängden på nästan alla nätagg anges dock till över 10 år av kontinuerlig drift...
- Tystare. Eftersom större nätagg kan ha värmetåligare komponenter så kan de köra fläken långsammare och blir därmed tystare. Tystare innebär dock inte svalare eftersom de har samma eller tom högre effektförluster som ett mindre agg.
- Framtidssäkra för nya komponenter. Du är tämligen säker att du kommer att byta till komponenter i framtiden som kräver högre effekt. Om inköpet ligger i nära framtid kan det vara ok. Nätaggen åldras dock så det kommer att ha sämre verkningsgrad när tidpunkten för uppgraderingar infaller så detta kan också vara ett tveksamt argument.
- Fler kontakter och längre kablar. Större nätagg kan komma med fler kontakter och längre kablar så du kan ha större frihet att koppla in mer komponenter.
- Skrytfaktor. Ett större nätagg ser bättre ut i din sig.
- Okunskap och lathet att kolla upp vad man behöver och vad man köper.

Skrivet av Fluxotron:

Fråga 3 Jag har faktiskt 2 Corsair 430 psu frågan är ställd på många ställen och ja, jag vill koppla ihop dessa psu och dubbla effekten. Jag har sett de där enkla korten som man kopplar huvudkabeln som skall till moderkortet, till denna lilla "grej" och sen kor grön och svart vidare till psu nummer två som då startas samtidigt. Jättesmart men jag vill veta hur man kopplar ihop dem på "riktigt", dvs både startas samtidigt och ger exakt samma spänningar på alla kablar. Många smarta el-nissar tipsar då om att man istället skall separera behoven och dela upp sina psu men jag vill inte det för då kan jag tex inte ha en psu till grafikkort och den andra psu till övriga saker inkl moderkort. NOPE!! Grafikkortet får sin ström både från moderkortet och de separata kontakterna och är då inte spänningen ballanserad mellan den båda psu erna så brinner grafikkortet antagligen upp. Eller moderkortet OCH grafikkortet hehe

Kan inte någon förklara riktigt om det går överhuvudtaget och hur man då gör. Jag har läst nästan alla sökträffar på Google om detta och inte någonstans ser jag ett vettigt svar mer än att - fördela - koppla ihop med smarta "grejen". Det står ofta att folk inte skulle vara så bekväma i att klippa i kablarna från sin psu. Varför skulle folk inte vara det om de ändå är intresserade av att bygga sin dator eller annat. Jag vill se framför mig 2 PSU där precis alla kablarna som skall till moderkortets huvudmatning, är sammankopplade och även alla kablarna till CPU strömmen och dem till grafikkort. Ja överallt där det kan finnas allvarliga differenser i spänningen. Jag klipper gärna av alla färgerna och sammankopplar med kablar, helst i samma färg som de som skall sammankopplas. Vad jag fattat så skulle det räcka kanske med 10 av kablarna för att utjämna diffarna men vilka?? Så åter igen - sätt ihop alla kablar på huvudkabeln och skarva sen in alla igen så du får en ny huvudstam ut och ner till moderkortet.

Är jag helt ute och reser eller cyklar jag bara lite i motvind eller svävar i det blå??

Ja, gissar att du är ute å svävar i rejäl motvind. Varför brinner grafikkortet upp?

Balansera lasten mellan nätaggen. Strömmen grafikkortet kräver är uppdelad på flera försörjningspunkter som tilldelas via olika kontakter så du kan själv balansera aggen ganska väl.

Levererar aggen inte spännningsnivåer inom spec kasta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Precis. Rek. W är till för folk som inte är så insatta i datorer. De tar då i extra för att inte vilseleda folk med psu från okända/billiga märken, där den faktiska effekten som psu:n ger ut kan variera kraftigt. Det är ju så att inget nätagg ger ut 100% av den W som man marknadsför den som. Ett bra riktmärke är att nätagget ska vara minst 80+ brons certifierat, d.v.s. ger ut minst 80% av max W.

Som nämnts så är du på fel spår: det aggen normalt är specade för är vad de faktiskt klarar att leverera och inte vad de drar från väggen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.