Bästa gratis virusprogrammet??

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ZOiDVOiD:

Altså ...detdär är detalj jämförelser som kollar på 3 olika attribut ...tittar du på detaljtestet så framgår det ganska fint att det inte är några problem alls med MSE för vad det faktiskt skyddar mot ..det scorade lågt på usability

Sen är det inte du som avgör vad som är en undermålig produkt för oss.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, det får höga poäng i usability medans det ligger i absoluta botten i protection.

Nu drar du in subjektiva meningar igen, det har inget i den här diskussionen att göra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sanningen är den att gratisprogrammen alltid saknar något skydd som betalversionerna har, därav gratis/betalversion.

Vilken skall du då välja?

Det är bara att jämföra:

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/

Själv har jag nästan alltid använt någon av (betal)versionerna från Kaspersky med inbyggd brandvägg, de fungerar för mina behov. Jag har provat andra antivirusprogram men jag återvänder alltid till Kaspersky.

MSE/Windows Defender är överhuvudtaget inte ett alternativ för den som letar efter ett fungerande skydd. Det tar bara de mest kända "generella" hoten, inget riktat direkt mot just din dator. Proaktivt skydd i MSE = noll.
"- Men jag har haft MSE i flera år utan att få in nåt i datorn.."
^ Det är vad du tror, det är inte vad som skett i verkligheten.

Jag har ett par vänner som envist inbillade sig att MSE var tillräckligt, tills verkligheten knackade på dörren och de fick formatera hårddiskarna för att vara säkra på att bli av med all skit de fått in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

"- Men jag har haft MSE i flera år utan att få in nåt i datorn.."
^ Det är vad du tror, det är inte vad som skett i verkligheten.

Så att MBAM inte hittar något skall man inte tro på menar du?

Permalänk
Medlem

Sen jag bytte till Windows 8 kör jag med Windows Defender, innan dess körde jag Avast.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Så att MBAM inte hittar något skall man inte tro på menar du?

Vill du behöva rensa bort malware eller vill du slippa att få in "skit" från början? Malwarebytes, tdss-killer, ComboFix, hijackthis osv är bra hjälpmedel för den som drabbats av problem men varför släppa in virus och trojaner för att "härja" i datorn när du kan stoppa dem innan det sker?

Du kanske har haft tur men faktum kvarstår, du kommer att "drabbas" förr eller senare om du förlitar dig på MSE.

Malwarebytes är heller inte perfekt/felfritt (vilket inget program är).
Ett exempel: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2281296
Inlägg nr. 12 är något man bör komma ihåg:

- The aim of the game is NOT to get infected..

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att här är många svar och jag orkar inte läsa igenom. MEN jag läste som en galning innan jag skaffade PC igen från att många år kört mac och ett har nu sen ett halvår tillbaka använt gratisversionen av BitDefender som fått mycket bra omdöme i stora utförliga tester. Jag säkrar sedan mot annat med att svepa disken nån gång i veckan med malwarebytes anti-malware.

Bitdefender är starkt och har noll upplevd inverkan på systemprestanda.

http://www.bitdefender.com/solutions/free.html

http://www.malwarebytes.org/downloads/

Lycka till

Edit: Jag ser att många rekommenderar AVG och windows egna (piss) läs tester så förstår du varför du inte ska använda dessa.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Inte så insatt på virusprogram längre men Kazaa brukade vara bra förr.

OT: Jag har inte kört med gratis antivirusprogram på flera år men om någon frågar mig efter något bra/ok gratis altenativ brukar jag rekommendera Avast, AVG och Malwarebytes.

Permalänk
Medlem

Har använt AVG i flera år nu utan problem

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ni som påstår att MSE är dåligt får gärna förklara varför datorn är virusfri när jag använder det, men har blivit drabbad av virus när man använt Kaspersky's betalversion?

Personligen så tycker jag att man ska ställa riktigt höga krav på betalversionerna jämfört med gratisversionerna. Vad finns det för mening med att betala när skyddet verkar sämre?

Hur vet du att du är virusfri om MSE är skit?

MSE har väldigt låga scores på reviews och missar väldigt mycket. Kaspersky kanske hitta virus på din dator eftersom det är betydligt bättre än MSE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Sanningen är den att gratisprogrammen alltid saknar något skydd som betalversionerna har, därav gratis/betalversion.

Jovisst, men det är inte alltid ett skydd/ en funktion man behöver. Ta t. ex. Comodo, (jämförelsesida), där får man support, cloud-backup, visst ekonomiskt skydd och någon sorts VPN för att skydda okrypterad internettrafik, inga egentliga AV-funktioner utan mer saker runt omkring som kan vara till hjälp.
----------------------------------------
Testsida för AV: http://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Jag kör med Microsfts Essiental på kidsens datorer,på min egna kör jag NOD 32 och betalar för det.Har inte haft något problem med ungarnas burkar än så länge och de har ändå varit på en ddel suspekta sidor.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

En till sida om detta kära ämne Antivirus program!
http://www.virusbtn.com/index

Men AV-Comparatives är den bättre sidan tycker jag.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Vill du behöva rensa bort malware eller vill du slippa att få in "skit" från början? Malwarebytes, tdss-killer, ComboFix, hijackthis osv är bra hjälpmedel för den som drabbats av problem men varför släppa in virus och trojaner för att "härja" i datorn när du kan stoppa dem innan det sker?

Såklart jag vill slippa "skiten"...vad tror du?
MBAM är bara en kontroll att jag inte har fått in "skiten"...

Skrivet av Henkka:

Du kanske har haft tur men faktum kvarstår, du kommer att "drabbas" förr eller senare om du förlitar dig på MSE.

OK oraklet, kan du då tala om för mig när jag kommer bli smittad så skall jag inte slå på datorn den dagen...

Permalänk
Medlem

Avast är överlägset bäst av de jag provat. Gratis, enkelt, bra funktioner. Aldrig haft problem efter Avast.

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag avast, funkat bra i flera år

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Inaktiv

När det gäller Antivirusprogram så vill man inte ha något som är gratis. man får ju vad man betalar för. köp kaspersky som är kanonbra och billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Kollersh:

Jag använder Microsoft defender eller vad det heter. Enkelt att stänga av om man vill det och jag är nöjd. Finns inte så mycket skillnader på gratis virusprogram, det enda man ska akta sig för är att inte ladda ner något på trial.

Varför inte Microsoft Security Essentials istället? Defender stoppar bara spionprogram, inte virus

Skrivet av Poiarn:

Har kört på Pandas antivirusprogram i 5 år och det krånglar aldrig

Panda ÄR ju ett virus, går ju inte ens att avinstallera på ett vettig sätt utan att dra hem och köra UNINSTALLER.EXE och sedan gå in i REGEDIT och ta bort en nyckel manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Ingen nänmer Norton...? Då antar jag att det är bara jag som rekommenderar det...

Tror ingen i sitt sinnes fulla bruk skulle rekommendera Norton.
Det tar ganska mycket resurser, har åtminstone tidigare varit långsamt med uppdateringar samt att många virus skrivs specifikt för att gå runt Norton då det är ett av det mest förekommande antivirusprogrammen.

Själv kör jag nod32 med comodo som brandvägg.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Avast (både gratis och betal) och MSE under flera år, kombinerat med Spybot - Search & Destroy, och jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på programmen. Däremot så tycker jag att MSE har varit bättre på att bara fungera, utan att ge en massa irriterande pop-up meddelanden hela tiden.

Nu för tiden så kör jag Kaspersky Internet Security, vilket jag tycker fungerar ännu bättre, men det är inte ett gratisprogram utan jag betalar för det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

När det gäller Antivirusprogram så vill man inte ha något som är gratis. man får ju vad man betalar för. köp kaspersky som är kanonbra och billigt.

Varför inte?
Många gratis mjukvaror idag funkar alldeles utmärkt.

Skrivet av kalle-anka:

Jag har kört både Avast (både gratis och betal) och MSE under flera år, kombinerat med Spybot - Search & Destroy, och jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på programmen. Däremot så tycker jag att MSE har varit bättre på att bara fungera, utan att ge en massa irriterande pop-up meddelanden hela tiden.

Nu för tiden så kör jag Kaspersky Internet Security, vilket jag tycker fungerar ännu bättre, men det är inte ett gratisprogram utan jag betalar för det.

Både ljud och popups går att stänga av i avast.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag själv har inte haft problem med pop-up rutorna så jag har inte kollat så noga bland inställningarna. Men jag har haft arbetskamrater och även föräldrar som har haft totalt ointresse, nästan datorskräck, och som har velat ha ett virus skydd som bara ska fungera. Det ska inte ens märkas att det finns i datorn. Där har kombinationen MSE och Windows Defender fungerat utmärkt.

Avast måste ju du faktiskt registrera om en gång om året, vilket har varit ett jättestort steg.

Permalänk
Inaktiv

Jag går in & lånar tråden lite. Jag har börjat få upp två små lustig rutor när jag startar datorn.

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har kört Malwarebytes och hittatade 2 trojaner i ett spel, tog bort dom direkt & tog bort spelet. Körde Spybot hittatde lite annat och tog bort de också. Men RunDLL rutorna kommer fortfarande upp vid start. Hur ska jag göra? Dator känns inte på något sätt slöar än vad den gjorde innan. Har tittat i aktivitetshanteraren på rundll32.exe och den tar ingen cpu användning.

BTW: Jag har avast antivirus program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Jag går in & lånar tråden lite. Jag har börjat få upp två små lustig rutor när jag startar datorn. http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/822/05zq.png

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har kört Malwarebytes och hittatade 2 trojaner i ett spel, tog bort dom direkt & tog bort spelet. Körde Spybot hittatde lite annat och tog bort de också. Men RunDLL rutorna kommer fortfarande upp vid start. Hur ska jag göra? Dator känns inte på något sätt slöar än vad den gjorde innan. Har tittat i aktivitetshanteraren på rundll32.exe och den tar ingen cpu användning.

BTW: Jag har avast antivirus program.

http://answers.microsoft.com/en-us/protect/forum/protect_scan...

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag sökte igenom datorn även med andra program som rekommenderades i tester, men inga ovanligheter upptäcktes. Och jag besöker frekvent sådana sidor som alla "säkerhetsexperter" här avråder ifrån.

Men sedan när jag hade betalt en licens för Kaspersky's Internet Security så lyckades jag få in något skräp som helt avaktiverade virusskyddet. Det var dessutom på min laptop som enbart används till "säkra" sidor.

Jämförelsen kanske inte blir helt rättvis eftersom det är två olika datorer. Men det är ju samma operativ, Windows 8.1. Och med tanke på användningen så blir det ju mer förvånande.

Hur vet du att du fick in det när du använde kaspersky? Kaspersky söker djupare än de flesta, så de kan gott och väl kommit in när du använt de andra, Kaspersky släpper väldigt sällan igenom något om det alls sker, det stoppar det INNAN de kommer in och är om du läser tester ett av marknadens absolut bästa skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det tar ganska mycket resurser, har åtminstone tidigare varit långsamt med uppdateringar samt att många virus skrivs specifikt för att gå runt Norton då det är ett av det mest förekommande antivirusprogrammen.

Sluta svära i kyrkan om Symantec. Jag har även ESET fast smart security. Nja, Symantec har snappat upp när det gäller slöheten däremot är Symantec:s akilleshäl UI:et. Har testat på en annan dator.

Gott nytt år på er alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Ingen nänmer Norton...? Då antar jag att det är bara jag som rekommenderar det...

Norton har ju ett oförtjänt dåligt rykte sedan flera år tillbaka då just det programmet tog ohyggligt mycket systemresurser i anspråk men sedan några år tillbaka är det inte sämre än något annat program och jag har alltid gillat Norton... Började med det redan -84 och har varit trogen den sviten sedan dess med ett litet undantag i mitten på 80 talet då jag provade något annat som jag inte kommer ihåg namnet på...

Men det var ju bara en kort period på någon vecka eller så... Norton må ha krävt mycket systemresurser men något virus eller annat hot har jag aldrig någonsin varit utsatt för sedan -84...

Permalänk
Medlem

Så det är bråka vi ska göra på nyår...

Aja, jag kör med microsofts egna, common sense och för suspekta saker i sandboxie. En malwarebytes scan i månaden

Permalänk

Gillar inte avg alls. Det är Avast som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag vet, det var just därför jag valde att betala för en licens. Jag installerade KIS precis innan jag anslöt datorn till internet efter att ha gjort en ominstallation av Windows... för en gångs skull så gjorde jag precis ALLT utifrån "säkerhetsexperternas" rekommendationer. Men tyvärr så hjälpte ju inte det.

Dock så är det väl självklart att jag helt enkelt bara hade otur. Men man får ju uppfattningen att virusskyddet är dåligt när detta händer. Eller hur? Speciellt när det är något man har betalat för... då känns det ju extra jäkligt. :/

Men Kaspersky söker uppdateringar direkt du ansluter till internet och just de virus du hade fanns kanske inte i den virus databas som var innan det uppdaterades, Kaspersky's virus databas uppdateras var 3:e timme (8ggr/dag), det går de t.o.m ut med och säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Idag är MSE (Defender) och Avast de antivirusprogram som används mest i datorer i hemmiljö så det är nog snarare de två programmen som virusprogrammerarna testar mot.

Marknadsandelar: http://www.opswat.com/about/media/reports/antivirus-october-2...