En person tar ner stora servrar på några minuter, hur är det möjligt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Älskar läsa om sånt här. Så jäkla häftigt o spännande. Jag beundrar Derptrolling och liknande. Hade man varit en av dem när man var 15 så hade man ju känt sig som kung över internet

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ferrat:

Nja visserligen men de artiklarna visar även på ett problem för aktörerna som de inte kan blunda för och motiverar polis att faktiskt ge det hög prio.

För att vara högst motiverat cynisk, vad tror du sätter mest fart på polis: och andra relevanta organ: skriptbarn som leker katt-och-råtta med kända streamers eller skriptbarn som ger sig på företag, myndigheter, instituioner etc? Jag ser hellre att de lägger sin tid på de sistnämnda då det i än högre grad belyser problematiken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Dock får man ju beundra Derptrolling på ett sätt, Skriver på twitter var dom befinner sig och "bought suits at a nearby men's warehouse and they thought we were ordinary business men", "feds seized the last few machines and now we're on the run" och ändå tar dom sig undan.

Inga scriptkiddies det här inte.

EDIT: Nu menade jag inte beundra på det sättet, kanske skulle formulerat annorlunda!

Permalänk
Medlem

Det finns folk till allt, finns det någon som bygger upp något välfungerande och bra så finns det alltid en idiot som vill förstöra. Jag beundrar inte Derptrolling för fem öre.
Varför kan inte allt bara få fungera utan att folk förstör?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Rätt intresserad av sån här dynga. Vill helt ärligt själv kunna göra det, men inte mot större sajter eller så, bara mot enstaka spelare typ, som gjort liver surt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, och torska och betala dryga böter. I vissa fall fängelse. Den gruppen som håller på nu kan räkna med 2-5 års fängelse och en jäkla massor av böter om dom åker dit.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av yonologin:

Dock får man ju beundra Derptrolling på ett sätt, Skriver på twitter var dom befinner sig och "bought suits at a nearby men's warehouse and they thought we were ordinary business men", "feds seized the last few machines and now we're on the run" och ändå tar dom sig undan.

Inga scriptkiddies det här inte.

Barn som tar på sig kostym och saboterar för andra är fortfarande barn, helt oberoende av om de är fem, femton eller femtio år gamla. De är inte någon sorts moderna Robin Hood som har ett gott syfte, utan det här är rent destruktivt. Det finns redigt mycket bra man kan göra om man har talang för sådant, men att hyra in sig på ett botnät kan vilken byfåne som helst göra och sedan leka internetkändis för en dag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag läste nyligen om detta på FZ. Dom har attackerat flera servrar från bl. a EA, Blizzard och Riot Games. När PhantomL0rd fråga DerpTrolling så fick han detta till svar "For the lulz."

Har dom inget liv eller vad? Det är ju inte säskilt roligt för oss som vill spela.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Alltså jag blir så trött på saker som detta, det är varken svårt eller imponerande. I nivå med att sparka sönder busskurer, hur coolt som helst.

Några som skriver också att man vill kunna göra mot enstaka personer. Gå och kasta en sten genom deras glasruta istället, det är också skitcoolt...

Permalänk
Medlem

Blir inte förvånad om Anonymous hänger ut dom snart, dom brukar ju inte gilla när oskyldiga blir uthängda och drabbade. Kan tänka mig att dom blir hyfsat arga när dom inte kan spela för att några p12or sitter och jävlas

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja visserligen men de artiklarna visar även på ett problem för aktörerna som de inte kan blunda för och motiverar polis att faktiskt ge det hög prio.

De skulle aldrig göra detta om det inte vore för uppmärksamheten.

Polis kan inte göra mycket. DDoS attacker är 100% anonyma (eftersom man inte vill DDoSa sig själv ). Och de använder säkert VPN när de skriver saker på twitter etc + även om de inte gör det tar det så lång tid att få ut deras IP via twitter och sedan ISPn (tar månader, måste gå via domstol osv) att loggarna antagligen är raderade sedan länge.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Alltså jag blir så trött på saker som detta, det är varken svårt eller imponerande. I nivå med att sparka sönder busskurer, hur coolt som helst.

Några som skriver också att man vill kunna göra mot enstaka personer. Gå och kasta en sten genom deras glasruta istället, det är också skitcoolt...

Jag har näst intill ingen erfarenhet av detta, men om det är så lätt hur kommer det sig att det inte händer oftare?

Och gick verkligen nordkoreas internet ned? Kanske är svårt att få reda på då dom är väldigt isolerade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johankish:

Jag har näst intill ingen erfarenhet av detta, men om det är så lätt hur kommer det sig att det inte händer oftare?

Och gick verkligen nordkoreas internet ned? Kanske är svårt att få reda på då dom är väldigt isolerade.

Jag tror det är för att alla inte är helt dumma i huvudet. Det hade varit ganska lätt för mig att knycka en kexchoklad varje gång jag är på ICA, men ändå är det inte särskilt många som gör det. Och med "lätt" så menar jag att det finns många som hade klarat av det, särskilt om man fick lite hjälp eller läste på om det.

Det är även lätt att klottra och slå folk i ansiktet när man går förbi dem mitt i natten, men ändå händer det inte särskilt ofta. Att DDOSA saker är precis samma sak som vanlig skadegörelse, man kan göra det i smyg och det förstör för många, men någon fjant tycker säkert att det är roligt...

Permalänk

True...

Är det någon som vet om dom fortfarande håller på? Har gått 6 timmar sedan senaste twitter-update. Sover dom?

Permalänk
Skrivet av Sony?:

De skulle aldrig göra detta om det inte vore för uppmärksamheten.

Polis kan inte göra mycket. DDoS attacker är 100% anonyma (eftersom man inte vill DDoSa sig själv ). Och de använder säkert VPN när de skriver saker på twitter etc + även om de inte gör det tar det så lång tid att få ut deras IP via twitter och sedan ISPn (tar månader, måste gå via domstol osv) att loggarna antagligen är raderade sedan länge.

Med tanke på vad nsa håller på med i usa så tvekar jag på att det blandas in någon domstol osv (förmodar att idioterna är i usa).

Permalänk

Det verkar ju tydligen inte vara så svårt att göra sådant, men hur mäter dom här sig med tex Anonymous?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

De skulle aldrig göra detta om det inte vore för uppmärksamheten.

Polis kan inte göra mycket. DDoS attacker är 100% anonyma (eftersom man inte vill DDoSa sig själv ). Och de använder säkert VPN när de skriver saker på twitter etc + även om de inte gör det tar det så lång tid att få ut deras IP via twitter och sedan ISPn (tar månader, måste gå via domstol osv) att loggarna antagligen är raderade sedan länge.

Dom är inte 100% anonyma. Du måste ha en kopping till dina slaves i botnetet. Dom är mer 99% anonyma

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Jo, och torska och betala dryga böter. I vissa fall fängelse. Den gruppen som håller på nu kan räkna med 2-5 års fängelse och en jäkla massor av böter om dom åker dit.

mm...de som har gjort det mot mig har fått SÅÅ stora straff såman blir allt mörkrädd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Det verkar ju tydligen inte vara så svårt att göra sådant, men hur mäter dom här sig med tex Anonymous?

En fis i rymden.

Skrivet av TheFlyingFin:

mm...de som har gjort det mot mig har fått SÅÅ stora straff såman blir allt mörkrädd...

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju gett ut din IP antar jag? Sen finns de verktyg för att se vem som har gjort de, krävs bara kunskap som allt annat.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

En fis i rymden.

Du har ju gett ut din IP antar jag? Sen finns de verktyg för att se vem som har gjort de, krävs bara kunskap som allt annat.

ip:n hr jag aldrig gett ut. Önskar jag hade kunskapen att bita tillbakas. Gäller iofs inget viktigAre än Minecraft men men, nästan 2 år av mitt liv som gamer upp i rök :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

ip:n hr jag aldrig gett ut. Önskar jag hade kunskapen att bita tillbakas. Gäller iofs inget viktigAre än Minecraft men men, nästan 2 år av mitt liv som gamer upp i rök :S

Skickades från m.sweclockers.com

Ah minecraft, lätt att hitta IP i deras loggar. Ja de är surt när folk jävlas med en, vet inte hur minecraft funkar riktigt men de låter ju inte roligt

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Dom är inte 100% anonyma. Du måste ha en kopping till dina slaves i botnetet. Dom är mer 99% anonyma

Exakt, och de har kontroll över sina slaves. Så de kan enkelt rensa loggarna. Dessutom spoofar man IPn vid DDoS attackerna, så polisen kommer inte ens hitta slavesen. + de använder säkert VPN för att ansluta till slavesen.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Dom har lagt upp bild när en/flera av dom sitter inne på samma starbucks som tidigare, med en laptop. Bör ju vara lätt att få tag i dom nu med tanke på alla kameror osv som finns runt omkring, sedan köra de emot tiderna dom tweetar. Om man kollar deras tweets så har dom endast tagit ner servrar tidigare.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de får fatt i dessa vandaler. Även de miffon som skapar skadlig kod och det ena med det tredje. Det är ju en sak att tänka på inför framtiden, eftersom den alltid är före oss, att se över sina system då kontanter övergår från fysiska till digitala.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

"We left a hidden hint inside the Starbucks photo of whats to come. Figure it out yet?" Är det någon som hittar hinten?

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

"We left a hidden hint inside the Starbucks photo of whats to come. Figure it out yet?" Är det någon som hittar hinten?

Apple/App Store?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Gjorde Googlesök på bilden och hittade det här

http://theunderweardrawer.blogspot.se/2013/09/just-two-of-us....

Deras nästa mål är antingen Apple eller New York Times.

Exakt samma bild som Schackmannen's fast bilden på datorskärmen är en annan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

"We left a hidden hint inside the Starbucks photo of whats to come. Figure it out yet?" Är det någon som hittar hinten?

Apple är min gissning

Permalänk
Skrivet av pineapple:

Apple är min gissning

Skrivet av Elakekocken:

Gjorde Googlesök på bilden och hittade det här

http://theunderweardrawer.blogspot.se/2013/09/just-two-of-us....

Deras nästa mål är antingen Apple eller New York Times.

Exakt samma bild som Schackmannen's fast bilden på datorskärmen är en annan.

Skrivet av Elakekocken:

Apple/App Store?

Vi får väl se om inte allt för länge.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Gjorde Googlesök på bilden och hittade det här

http://theunderweardrawer.blogspot.se/2013/09/just-two-of-us....

Deras nästa mål är antingen Apple eller New York Times.

Exakt samma bild som Schackmannen's fast bilden på datorskärmen är en annan.

Snyggt av dem att photoshopa in en ny bild i bilden. De hade varigt riktigt dumma om de tagit ett kort när de faktiskt var på starbucks.

Jag gillar bilden de målar upp om sig själva:

Citat:

bought suits at a nearby men's warehouse and they thought we were ordinary business men

Citat:

‏DerpTrolling
The Denny's pancake special was superb; all up until the police arrived when we left for Dunkin' Donughts.

Dezzy booker
@DerpTrolling How does one just walk past the police looking for people?

‏DerpTrolling
@dezzyl You wear a suit; the criminals wearing suits never get arrested.

+ starbucks bilden.

De försöker ta bort bilden av den associala hackaren som sitter i mammas källare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

"We left a hidden hint inside the Starbucks photo of whats to come. Figure it out yet?" Är det någon som hittar hinten?

Öppnade bilden i Notepad och hittade denna texten, vet inte om det är relevant på något sätt.

Citat:

LZ Washington_ District of Columbiae United States of America

Visa signatur

#framtiden