Paket borta, vad göra?

Permalänk
Medlem

Paket borta, vad göra?

Hej, skulle skicka tillbaka ett par jeans jag köpte ifrån en nätbutik, jag skickade tillbaka i samma förpackning dom kom i fast tejpade över min adress och skrev deras returadress istället som det stod man skulle göra, lämnade in det på posten, och detta var cirka 1 månad sedan nu, jag har kontaktat stället jag köpte dom hos och dom har inte mottagit något ännu och själv har jag inte fått tillbaka något heller.

Hur går det till nu? Jag skulle ha tillbaka 599kr som jeansen kostade, är det bara att bita i sura äpplet och glömma det, eller har posten något ansvar? Lämnade in dom hos postombud vid Ica maxi.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej, skulle skicka tillbaka ett par jeans jag köpte ifrån en nätbutik, jag skickade tillbaka i samma förpackning dom kom i fast tejpade över min adress och skrev deras returadress istället som det stod man skulle göra, lämnade in det på posten, och detta var cirka 1 månad sedan nu, jag har kontaktat stället jag köpte dom hos och dom har inte mottagit något ännu och själv har jag inte fått tillbaka något heller.

Hur går det till nu? Jag skulle ha tillbaka 599kr som jeansen kostade, är det bara att bita i sura äpplet och glömma det, eller har posten något ansvar? Lämnade in dom hos postombud vid Ica maxi.

Så länge du inte betalade för rekat brev så är du körd som jag förstår det, bara att hoppas att det kommer fram någon gång ungefär.
Betalade du för brev bara eller hur såg det ut? Fick du inget tracking så är du nog körd.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Posten lär knappast slarvat bort paketet iaf. Det är så sjukt ovanligt att det knappt existerar. Är med största sannolikhet butiken som blåser dig.

Nu vet du i alla fall var du aldrig mer ska handla.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Så länge du inte betalade för rekat brev så är du körd som jag förstår det, bara att hoppas att det kommer fram någon gång ungefär.
Betalade du för brev bara eller hur såg det ut? Fick du inget tracking så är du nog körd.

Jag betalade ingenting vid inlämningstillfället och fick heller inget tracking id.

Skrivet av hoski:

Posten lär knappast slarvat bort paketet iaf. Det är så sjukt ovanligt att det knappt existerar. Är med största sannolikhet butiken som blåser dig.

Nu vet du i alla fall var du aldrig mer ska handla.

Hehe, det är ett rätt stort och känt företag så tror verkligen inte att det är dom som blåser mig, jaja 600kr skadar ju inte direkt plånboken, men det är mest en princip sak, har man skickat tillbaka ska man kunna lita på att man får tillbaka pengarna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag betalade ingenting vid inlämningstillfället och fick heller inget tracking id.

Hehe, det är ett rätt stort och känt företag så tror verkligen inte att det är dom som blåser mig, jaja 600kr skadar ju inte direkt plånboken, men det är mest en princip sak, har man skickat tillbaka ska man kunna lita på att man får tillbaka pengarna.

Alltså, tips är att köpa en posten låda och ange email osv på de direkt. Då får du kolli-id direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag betalade ingenting vid inlämningstillfället och fick heller inget tracking id.

Hehe, det är ett rätt stort och känt företag så tror verkligen inte att det är dom som blåser mig, jaja 600kr skadar ju inte direkt plånboken, men det är mest en princip sak, har man skickat tillbaka ska man kunna lita på att man får tillbaka pengarna.

Om du inte betalade NÅGONTING för att skicka det så antar jag att företaget stod för returfrakten? I dessa fall har jag erfarenhet av att de då brukar ha avtal som säger att från och med att du lämnar in paketet på posten så ansvarar de för varan. Vad säger deras policy?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hoski:

Posten lär knappast slarvat bort paketet iaf. Det är så sjukt ovanligt att det knappt existerar. Är med största sannolikhet butiken som blåser dig.

Nu vet du i alla fall var du aldrig mer ska handla.

Jag har blivit av med massor av Varubrev från företag genom åren. Dock aldrig när jag skickat som tur är.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

vanligast regeln brukar vara, vid returer du betalar för är det ditt ansvar, om du fått retursedel av företaget är det deras ansvar, och dom har nog försäkring så posten betalar dom, om paketet är borttappat

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej, skulle skicka tillbaka ett par jeans jag köpte ifrån en nätbutik, jag skickade tillbaka i samma förpackning dom kom i fast tejpade över min adress och skrev deras returadress istället som det stod man skulle göra, lämnade in det på posten, och detta var cirka 1 månad sedan nu, jag har kontaktat stället jag köpte dom hos och dom har inte mottagit något ännu och själv har jag inte fått tillbaka något heller.

Hur går det till nu? Jag skulle ha tillbaka 599kr som jeansen kostade, är det bara att bita i sura äpplet och glömma det, eller har posten något ansvar? Lämnade in dom hos postombud vid Ica maxi.

För att kunna lämna in paketet måste det ha någon sorts fraktsedel. Den har du fått skickad till dig på mejl kanske? Då har du kolli id på den.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

vanligast regeln brukar vara, vid returer du betalar för är det ditt ansvar, om du fått retursedel av företaget är det deras ansvar, och dom har nog försäkring så posten betalar dom, om paketet är borttappat

Det stämmer, dock så måste man då ha ett kvitto att kunna uppvisa som bevis på att man har skickat varan.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Det stämmer, dock så måste man då ha ett kvitto att kunna uppvisa som bevis på att man har skickat varan.

Om man pratar med dem kan de ordna fram sånt. Var trevligt etc så löser de sånt.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har blivit av med massor av Varubrev från företag genom åren. Dock aldrig när jag skickat som tur är.

Massor av varubrev...visst har du det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har du lämnat in det helt utan fraktsedel och helt utan att betala något?

Då ligger ditt brev och flyter runt i intet, har du tur så kommer paketet få en avi där de måste betala för att lösa ut paketet som du precis skickat utan porto.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hoski:

Massor av varubrev...visst har du det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ovanligt är det men inte så ovanligt i min erfarenhet. Hände mitt jobb senast för 5 veckor sedan.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Massor av varubrev...visst har du det.

Skickades från m.sweclockers.com

På mitt jobb hanterar vi inga stora mängder paket, men vi kommer i alla fall upp i en 40-50 försändelser som skall anlända till oss per dag.

Tyvärr så har vi med schenker att göra, och där måste jag säga att felprocenten ligger rätt högt. Om vi räknar på ett snitt om 50 paket om dagen så är i alla fall 4-5 ute på villovägar.

De kommer nästan alltid fram till slut. Men det tar en 2-3 dagar extra. Detta på ett avtal där vi skall vara garanterade leverans dagen efter...

Förövrigt så saknar vi fortfarande en hel PALL sedan i somras som de på Schenker inte har hittat än.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

På mitt jobb hanterar vi inga stora mängder paket, men vi kommer i alla fall upp i en 40-50 försändelser som skall anlända till oss per dag.

Tyvärr så har vi med schenker att göra, och där måste jag säga att felprocenten ligger rätt högt. Om vi räknar på ett snitt om 50 paket om dagen så är i alla fall 4-5 ute på villovägar.

De kommer nästan alltid fram till slut. Men det tar en 2-3 dagar extra. Detta på ett avtal där vi skall vara garanterade leverans dagen efter...

Förövrigt så saknar vi fortfarande en hel PALL sedan i somras som de på Schenker inte har hittat än.

Då skulle jag byta fraktbolag illa kvickt. Vi skickar och mottar runt 10 paket med schenker varje dag på mitt jobb, samtliga kommer fram och nästan alltid snabbt med. Det kanske är schenker där du bor som är dåliga?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Då skulle jag byta fraktbolag illa kvickt. Vi skickar och mottar runt 10 paket med schenker varje dag på mitt jobb, samtliga kommer fram och nästan alltid snabbt med. Det kanske är schenker där du bor som är dåliga?

Tyvärr får vi inte göra det då det upphandlas centralt. Och tydligen är det bara vi som har sådana här ofantliga problem. Så ja. Det är nog Schenker på min ort som är amatörer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Postnord

Svar från Posten

Hej,

Vad tråkigt att läsa om din retur inte kommit fram som den ska.
Be avsändaren att leta upp vilket kollinummer paketet är skickat med, de ska kunna leta i historiken och få fram försändelse-id om de skickat en returfraktsedel till dig.
Vi kommer då att kunna se när du lämnade in paketet hos ombudet och ta reda på vart det tagit vägen.

Ring eller maila vår kundservice om du har några funderingar.
kundtjanst.logistik@posten.se eller 0771 333310, knappval 2 Öppet vardagar mellan 8-18:00

Mvh Malin, Postens kundservice

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Posten AB:

Hej,

Vad tråkigt att läsa om din retur inte kommit fram som den ska.
Be avsändaren att leta upp vilket kollinummer paketet är skickat med, de ska kunna leta i historiken och få fram försändelse-id om de skickat en returfraktsedel till dig.
Vi kommer då att kunna se när du lämnade in paketet hos ombudet och ta reda på vart det tagit vägen.

Ring eller maila vår kundservice om du har några funderingar.
kundtjanst.logistik@posten.se eller 0771 333310, knappval 2 Öppet vardagar mellan 8-18:00

Mvh Malin, Postens kundservice

Posten på sweclockers?Det var inte dåligt,hoppas ditt ärende går bra ts:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Posten AB:

Hej,

Vad tråkigt att läsa om din retur inte kommit fram som den ska.
Be avsändaren att leta upp vilket kollinummer paketet är skickat med, de ska kunna leta i historiken och få fram försändelse-id om de skickat en returfraktsedel till dig.
Vi kommer då att kunna se när du lämnade in paketet hos ombudet och ta reda på vart det tagit vägen.

Ring eller maila vår kundservice om du har några funderingar.
kundtjanst.logistik@posten.se eller 0771 333310, knappval 2 Öppet vardagar mellan 8-18:00

Mvh Malin, Postens kundservice

Han nämnde inget om en returfraktsedel som han skulle fått från nätbutiken utan skrev själv returadressen.

Permalänk

En jag känner väntade just på ett paket värt 40.000 men tydligen så lyckades någon annan hämta ut det på något sätt.
Tydligen så är Posten medvetna om detta så han kommer att bli ersatt.

Själv har jag massor problem med att få utkörare att verkligen köra ut... har suttit här och bevakat men dom har inte ens svängt in där jag bor. Efter det så har jag ringt till posten och frågat vart det är då påstår dom att jag inte var hemma eller att dom var på min port men inte hade koden detta är ren lögn. viket jag då påpekat... då har dom skylt på nya saker som att det är nån ny vikarie eller något.

Onödigt om dom fejkar och har en tjänst som man betalar för men aldrig blir utförd och blir bortförklarad med massa dumma ursäkter som är rena lögner.

Andra gånger så har avin kommit och det stått när saken skall vara framme men när jag skall hämta det så finns det inte på utlämningstället. Typ två av tre pakek har det vart strul med..

Jag brukar få alla att undvika det här företaget om det går när dom skickar till mig. Försöker även skriva detta när jag beställer saker från utlandet... Dock så har jag alltid fått mina paket som tur är men jag liter inte riktigt på dem.

Brukar köra med Bussgods till stora och tunga saker dock lite flummiga där man lämnar in, dom kan typ ställa sig och gäspa och dricka kaffe i stället för att hjälpa till. registrerar paket får man göra själ och det är lite krångligt första gången, och Schenker för dom har aldrig strulat men något men tagit löjligt lång tid på sig i bland men det kostar ändå halva priset och det är det värt.

Tar då i snitt mot minst två paket i månaden så jag vet nog vad jag snackar om.

Skriver detta för att ni inte skall tro att Posten är att lita på alla gånger, det är som övriga vårt samhälle som håller på att falla som ett korthus på alla plan tydligen. var noga vad ni gör och tänk och lita aldrig på ett företag eller nån myndighet.

Posten Företagcenter Hisingen- Posten wieselgernsplattsen. kan vara bra att veta för <Posten om nu posten är här och läser detta.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Det bästa jag varit med om var när de skyllde på att de inte kom in i huset pga att de inte hade portkod.
Det är bara ett bevis på lathet, hade de ens kört hit hade de för det första sett det är ett renodlat villaområde, och enda jag har på dörren är ett vanligt lås

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ODDNAME:

Det bästa jag varit med om var när de skyllde på att de inte kom in i huset pga att de inte hade portkod.
Det är bara ett bevis på lathet, hade de ens kört hit hade de för det första sett det är ett renodlat villaområde, och enda jag har på dörren är ett vanligt lås

Klockren idioti, vi vet alla vad det är för typer.

Permalänk
Medlem

Tycker att man som avsändare bör vara noggrann med att skicka paket ordentligt och att ta sändningsnummer/kolli-ID, skickar man som brev finns det ju ingen möjlighet för någon att över huvud taget spåra paketet. Låter mest som "jag provar att skicka och får se hur det går"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Posten AB:

Hej,

Vad tråkigt att läsa om din retur inte kommit fram som den ska.
Be avsändaren att leta upp vilket kollinummer paketet är skickat med, de ska kunna leta i historiken och få fram försändelse-id om de skickat en returfraktsedel till dig.
Vi kommer då att kunna se när du lämnade in paketet hos ombudet och ta reda på vart det tagit vägen.

Ring eller maila vår kundservice om du har några funderingar.
kundtjanst.logistik@posten.se eller 0771 333310, knappval 2 Öppet vardagar mellan 8-18:00

Mvh Malin, Postens kundservice

Tjena Posten går det att pma er om en sak?