Vill uppgradera min dator - hur ska jag göra?

Permalänk

Vill uppgradera min dator - hur ska jag göra?

Jag äger en ASUS essentio CG8250. Jag har tänkt att byta ut delar och göra den bättre men jag har aldrig byggt en dator och jag kan inte allting. Jag har för tillfället NVIDIA GeForce GTX 560 grafikkort och jag skulle villja byta den mot en GTX 760. Men problemet är att jag har ingen aning om det skulle passa. Jag vet inte heller vad jag måste byta för att det ska fungera. Jag fattar inte vad 6-pin och 8-pin uttag är för något. Som jag har förstått det så sitter 6 pin och 8 pin uttagen på nätagregatet. Och hur kommer moderkortet in i bilden? Hur vet jag att mitt moderkort stöder ett GTX 760 grafikkort? Jag känner mig så förvirrad om vad jag ska göra. Vad jag har gjort är att jag har öppnat upp datorn för att kolla Nättagregatets uttag och det verkar som att den bara har 6-pin uttag. Jag vet inte vad Moderkortet heter eller någonting om det. Jag har 4GB RAM. 500W Nättagregat. Intel core i5 procsessor 1155 uttag.

Vad måste jag byta för att ha ett GTX 760?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caerniera:

Jag äger en ASUS essentio CG8250. Jag har tänkt att byta ut delar och göra den bättre men jag har aldrig byggt en dator och jag kan inte allting. Jag har för tillfället NVIDIA GeForce GTX 560 grafikkort och jag skulle villja byta den mot en GTX 760. Men problemet är att jag har ingen aning om det skulle passa. Jag vet inte heller vad jag måste byta för att det ska fungera. Jag fattar inte vad 6-pin och 8-pin uttag är för något. Som jag har förstått det så sitter 6 pin och 8 pin uttagen på nätagregatet. Och hur kommer moderkortet in i bilden? Hur vet jag att mitt moderkort stöder ett GTX 760 grafikkort? Jag känner mig så förvirrad om vad jag ska göra. Vad jag har gjort är att jag har öppnat upp datorn för att kolla Nättagregatets uttag och det verkar som att den bara har 6-pin uttag. Jag vet inte vad Moderkortet heter eller någonting om det. Jag har 4GB RAM. 500W Nättagregat. Intel core i5 procsessor 1155 uttag.

Vad måste jag byta för att ha ett GTX 760?

vad heter nätagget? är det bra kvalité på den lär det gå fint men om det är noname agg eller dåligt märke så blir det lite svårt...

Permalänk
Permalänk

Det är ett noname och jag är säker på att det inte är bra.

Permalänk
Avstängd

Grattis, du har nu visat TS en kabel, nu vet han exakt hur han ska göra, den gav han svaren på alla hans frågor

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Om det sitter ett Gtx 560 i datorn nu kommer det funka att sätta in ett Gtx 760 för dem har likadana "uttag". Alltså PCI-express som det heter. Fast det är ett dåligt nätagg på 500W kommer den kunna klara att driva ett Gtx 760 då dem drar ungefär lika mycket (Gtx 760 drar lite mer) men det kommer funka.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Grattis, du har nu visat TS en kabel, nu vet han exakt hur han ska göra, den gav han svaren på alla hans frågor

Ja varför krångla till det.
Det är allt han behöver för att det skall fungera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobomajs:

Ja varför krångla till det.
Det är allt han behöver för att det skall fungera

Det besvarar dock inte hans frågor då han är helt vilsen i sin dator, du ger han en kabel och han har inte en aning om vad han ska göra med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caerniera:

Jag äger en ASUS essentio CG8250. Jag har tänkt att byta ut delar och göra den bättre men jag har aldrig byggt en dator och jag kan inte allting. Jag har för tillfället NVIDIA GeForce GTX 560 grafikkort och jag skulle villja byta den mot en GTX 760. Men problemet är att jag har ingen aning om det skulle passa. Jag vet inte heller vad jag måste byta för att det ska fungera. Jag fattar inte vad 6-pin och 8-pin uttag är för något. Som jag har förstått det så sitter 6 pin och 8 pin uttagen på nätagregatet. Och hur kommer moderkortet in i bilden? Hur vet jag att mitt moderkort stöder ett GTX 760 grafikkort? Jag känner mig så förvirrad om vad jag ska göra. Vad jag har gjort är att jag har öppnat upp datorn för att kolla Nättagregatets uttag och det verkar som att den bara har 6-pin uttag. Jag vet inte vad Moderkortet heter eller någonting om det. Jag har 4GB RAM. 500W Nättagregat. Intel core i5 procsessor 1155 uttag.

Vad måste jag byta för att ha ett GTX 760?

du behöver inte byta något allt du har fungerar med det nya grafikkortet, kan vid behov kompletteras med en 6-8 pins adapter om den ite kommer med grafikkortet

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Grattis, du har nu visat TS en kabel, nu vet han exakt hur han ska göra, den gav han svaren på alla hans frågor

Förlåt för OT: hahaha, detta inlägg fick mig att brista ut i gapskratt.

OnT: det du kommer behöva göra är att Ta bort det befintliga och ersätta med det nya kortet. Koppla 6pins connectorn till strömanslutningen på Kortet, och koppla ihop 8pins andaptern med Molex Kablarna.

Permalänk

Tack för alla svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caerniera:

Jag äger en ASUS essentio CG8250. Jag har tänkt att byta ut delar och göra den bättre men jag har aldrig byggt en dator och jag kan inte allting. Jag har för tillfället NVIDIA GeForce GTX 560 grafikkort och jag skulle villja byta den mot en GTX 760. Men problemet är att jag har ingen aning om det skulle passa. Jag vet inte heller vad jag måste byta för att det ska fungera. Jag fattar inte vad 6-pin och 8-pin uttag är för något. Som jag har förstått det så sitter 6 pin och 8 pin uttagen på nätagregatet. Och hur kommer moderkortet in i bilden? Hur vet jag att mitt moderkort stöder ett GTX 760 grafikkort? Jag känner mig så förvirrad om vad jag ska göra. Vad jag har gjort är att jag har öppnat upp datorn för att kolla Nättagregatets uttag och det verkar som att den bara har 6-pin uttag. Jag vet inte vad Moderkortet heter eller någonting om det. Jag har 4GB RAM. 500W Nättagregat. Intel core i5 procsessor 1155 uttag.

Vad måste jag byta för att ha ett GTX 760?

Enda sättet att lära är att prova, kolla YT, finns bra build guider där, även om du bara ska byta grafikkort just nu, så är det alltid bra att veta vad allt i datorn är och vad det är till för.
Var nyfiken och ha kul, men läs på innan du gör nåt (lr fråga SweC, som du gjorde nu) för annars kan d hända tråkigheter.
Var noga med att ta bort alla gamla drivrutiner innan du installerar d nya till ditt 760

Lycka till

Fråga igen om det är nåt mer, vi har alla varit nybörjare en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Mystiska specar för den maskinen:

PSU:
400 W Power adaptor
500 W
-----------------

Du måste nog öppna maskinen o se vad du har för lediga strömsladdar i burken. Det kan finnas 6/8 pinnars strömkontaktar lediga. Om inte, så kan det finnas vanliga molex/sata-ström kablar, då får man kolla efter adaptrar som gör om de till 8 pins ström till gfx kortet.

Om du inte har någon koll på dessa saker, så får du nog ta hjälp av en kunnig kompis, eller ta in datorn till typ webhallen/inet.

// LZ

Permalänk
Medlem

Sen så bör han belasta två olika molex kablar med

Skrivet av Caerniera:

Tack för alla svaren

Det kan fungera, men jag är tveksam om agget. om du ska köra med molex till pic-e så bör du använda två olika kablar med molex på. Annars blir det/ kan bli överbelastning på ena kabeln. Har haft och göra med noname förut och den saknade grundläggande säkerhetsfunktioner. Kunde gå kortis utan att agget sa ifrån= kabelbrand när jag körde adapter.

Så det är inget att leka med alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Börja med att dra ur strömmen till dator och öppna den och titta. Försök lista ut var grafikkortet sitter, vilka kablar som är lediga, vilka kablar som används och var övriga komponenter i datorn sitter. Sen går du till internet och titta på bilder och jämför med vad du såg i din egen dator för att få reda på vad som är vad, och vad allt heter. Sen öppnar du din dator igen och tänker "Aha, där är den och där är den" osv. Sen när du känner dig hemma på vad du ska byta och vad som krävs för det så kommer du tillbaka hit med eventuella frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum