AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns en kalkylator i Windows som du kan använda dig av.

Försökte du vara lustig eller förstår du inte skillnaden?

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte vad som är roligast, att läsa om Mantle och Frisync eller alla butthurt komentarer från Nvidiafans.

Buhu Fresync är gratis och öppet för alla, nu tvingas jag inte längre betala 2000kr extra för funktionen! :cry:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Bara 15%? Om det är snitt 10% på toppkorten så är det ju vad många betalar flera tusenlappar extra för.. Kan dock ha missförstått vad du menar med whopedido, ursäktar i sånt fall

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tumnus:

Vadå "Whopedido"? 15% kan vara vad som skiljer en från att få ut 120/60 FPS. Det borde vara ett lagbrott att fnysa åt gratis prestanda..

Du tror speltillverkare kommer orka bry sig om amd's extra api de måste koda mot för att ge vissa användare bättre prestanda? Högst tvecksam. Hade det varit en ordentlig prestandaökning så kanske men att koda dels för amd api och sen för andra, nej det kommer inte speltillverkarna göra så vida de inte får bra betalt för att göra det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Försökte du vara lustig eller förstår du inte skillnaden?

Inget av det. Ta Sweclockers grafer över BF4 och sedan lägger du till 45% och få ditt svar.

Skrivet av IceDread:

Du tror speltillverkare kommer orka bry sig om amd's extra api de måste koda mot för att ge vissa användare bättre prestanda? Högst tvecksam. Hade det varit en ordentlig prestandaökning så kanske men att koda dels för amd api och sen för andra, nej det kommer inte speltillverkarna göra så vida de inte får bra betalt för att göra det.

BF4 och Star Citizen kommer att ha Mantle bla. Och ja. Om Mantle levererar så kommer speltillverkarna att bry sig för kunderna kommer att bry sig. Sedan vadå vissa? Finns inget som håller Nvidia borta. Dessutom verkar du sitta med en spåkula eftersom du verkar tro dig veta vem som kommer att ignorera Mantle.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jo, men eftersom speltillverkare är lyriska så kanske det är en indikation på att din gissning på 15% är felaktig. En möjlighet kanske?

Permalänk
Medlem

Intressant.

Men skeptiker som jag är kommer jag vänta tills någon oberoende har testat BF4 side by side Mantle vs DirectX innan jag höjer ögonbrynen.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inget av det. Ta Sweclockers grafer över BF4 och sedan lägger du till 45% och få ditt svar.

Är du seriös? Tror du att det är så enkelt?
Är du väldigt naiv eller väldigt kunnig? (Själv är jag ingetdera.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, men eftersom speltillverkare är lyriska så kanske det är en indikation på att din gissning på 15% är felaktig. En möjlighet kanske?

Det är bara bra om det är det, men när någon säger upp till så brukar det vara en dålig markering då de fått bra siffror i några specifika situationer som inte är i närheten av jämförbara med 95% av speltiden. Ofta med nya tekniker brukar många ta ut segern i förtid men sen visar det sig bara bli en teknik som är ointressant som så många andra, exempelvis nvidia's försök så som cuda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Är du seriös? Tror du att det är så enkelt?
Är du väldigt naiv eller väldigt kunnig? (Själv är jag ingetdera.)

Ja. Jag är seriös. 45% är alltid 45% oberoende av situation. Sedan om du får ut det i verkligheten är ju en helt annan femma. Detta frågade du däremot inte. Du frågade efter vad 45% extra i FPS ger dig i BF4 och jag svarade. Sedan om du konstant har 45% extra i FPS var ju inte frågan.

Skrivet av IceDread:

Det är bara bra om det är det, men när någon säger upp till så brukar det vara en dålig markering då de fått bra siffror i några specifika situationer som inte är i närheten av jämförbara med 95% av speltiden. Ofta med nya tekniker brukar många ta ut segern i förtid men sen visar det sig bara bli en teknik som är ointressant som så många andra, exempelvis nvidia's försök så som cuda.

Visst är det så. Officiella siffror från tillverkaren ska alltid tas med ett lass salt. Däremot verkar mer än bara AMD vara lyriska över Mantle så det borde ju betyda att det är en klart märkbar prestandahöjning iallafall även om det inte är i närheten av 45%.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Tror inte mantle kommer revolutionera min rigg på bf4...men några fler fps är är aldrig fel bara mantle inte gör att bf4 buggar ur... ännu mer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Nej. Mantle kommer att kunna utnyttjas för Nvidia användare också.

Hur kan du vara så bergsäker på detta?

AMD har sagt att mantle är öppet och kan användas även av andra företag som Nvidia, men det är ingen garanti för att Nvidia kommer välja att implementera det och göra det tillgängligt för sina användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Jag är seriös. 45% är alltid 45% oberoende av situation. Sedan om du får ut det i verkligheten är ju en helt annan femma. Detta frågade du däremot inte. Du frågade efter vad 45% extra i FPS ger dig i BF4 och jag svarade. Sedan om du konstant har 45% extra i FPS var ju inte frågan.

Oavsett hur busig nu tycker att du var så har du ju helt enkelt fel. Tyvärr. Hejdåhejdå

Permalänk
Inaktiv

Hahaha NVidia Fanboysen har spårat ut helt och hållet! "+45% microstuttering", "-10% prestanda Whopedido!111".

Ta det lugnt grabbar, ni behöver inte bli arga. Era NVidia-GPUer blev inte sämre bara för att Mantle kommer ut. Slappna av lite grann.

Permalänk
Medlem

''Upp till 45%''

AMD dropping the ball again.

När man läser det så ser man 45% mer prestanda, och tänker ''whoa, duuude, thats 90 fps from my previous 60!
När man tänker till lite så står det ''UPP TILL'' och sedan är det skrivet av företaget som lanserar det, och då kan man förstå att det med rätt stor säkerhet är ren bullshit, gjord för att sälja APU och GPU då de inte har samma hårdvara som sina motståndare.

Jag använder ett AMD kort, det finns 2 problem med det.
Jag använde ett AMD kort förut, och mina frames var inte lika jämna som mina vänners.

60 fps Nvidia vs 90 fps AMD - Nvidia vinner ändå, då allt ser bättre ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

AMD har sagt att mantle är öppet och kan användas även av andra företag som Nvidia, men det är ingen garanti för att Nvidia kommer välja att implementera det och göra det tillgängligt för sina användare.

Först frågar du hur jag kan vara säker på det för att sedan svara på din egen fråga.

Skrivet av Tyiriel:

''Upp till 45%''

AMD dropping the ball again.

När man läser det så ser man 45% mer prestanda, och tänker ''whoa, duuude, thats 90 fps from my previous 60!
När man tänker till lite så står det ''UPP TILL'' och sedan är det skrivet av företaget som lanserar det, och då kan man förstå att det med rätt stor säkerhet är ren bullshit, gjord för att sälja APU och GPU då de inte har samma hårdvara som sina motståndare.

Jag använder ett AMD kort, det finns 2 problem med det.
Jag använde ett AMD kort förut, och mina frames var inte lika jämna som mina vänners.

60 fps Nvidia vs 90 fps AMD - Nvidia vinner ändå, då allt ser bättre ut.

Vänta nu lite? Så högre FPS tolkar du som ojämna frames? Eller menar du något du inte skrev i kommentaren? MS är närmast obefintlig med ett kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

känns som dessa siffror kommer stämma in perfekt på APU's och vanliga kraftfulla GPU's inte kommer få samma ökning, men varenda liten % bättre än DirectX de lyckas med är ju ett steg framåt för ingen vill väl sitta kvar på microsofts grafik API och deras "touch" OS?

blir väl AMD nästa gång om Mantle finns i största delen av titlar jag är intresserad av och BF4 är en av de titlar jag är minst intresserad av, senaste Battlefield spelet jag överhuvudtaget tyckte var roligt var BFBC2 Vietnam

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon158432:

Men det finns inga standarder av den här typen som tvingas på tillverkare. AMD kan såklart inte tvinga på nvidia att lägga till stöd för mantle. Lika lite som microsoft kan tvinga på amd, intel eller nvidia att lägga till stöd för directx.
Så frågeställningen tycker jag bara är märklig. Det som är av relevans är att AMD tillåter nvidia att kunna implemetera stöd för mantle. Inte att AMD inte tvingar nvidia till detta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Shcysst...då är det Mantle man skall ha för BF4...och Corsair-minnen i >2000 MHz vill jag minnas också...

Skämt åsido, då ett företags teknik- (marknads-?) avdelning slänger upp en graf eller två och redovisar prestanda utan att gå in på några slags detaljer så skall man nog ta det med en nypa salt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Bör man ta detta med en nypa salt eller mer ?

Dock är det alltid trevligt med konkurrens

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Mantle är exklusivt för AMDs kort? Hade Dice haft rent mjöl i påsen så hade de gjort spelet i OpenGL.
Det är sådant här som politikerna i Bryssel borde ägna sig åt istället för att bestämma över gurkor eller vilka typer av lampor man bör ha.

Det är inte exklusivt för AMD för det första. För det andra så löser inte OpenGL problemen som Mantle löser. Det är ju ingen poäng att köra men OpenGL om det inte gör fördelar, bara för att vara snäll mot nVidia ifall nVidia inte vill ha Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är andra fördelar också. Spel som tidigare inte var möjliga att göra (eftersom de skulle fungerat så kasst) kan nu göras. Som jag förstår det kan man med mantle ha mångdubbelt fler individuellt styrda units i samma bild vilket möjliggör stora estetiska förbättringar i ex. strategispel utan att man måste använda omvägar i form av kreativ programmering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av holmberg:

Tråkigt att Microsoft som på senaste varit på frammarsch vad gäller framtidsvisoner inte kan ta till sig detta.

Som redan sagts så visar ju mantle på hur föråldrat DirectX verkar vara. Xbox hade verkligen behövt mantle och en lite extra boost i prestanda 😒

Vilket MS snackar du om? Låsa ner och irritera kunder är knappast vad man kallar att vara på frammarsch eller att ha framtidsvisioner. I för sig så jobbar de hårt med NSA så du kanske tänkte på det?

Verkar som om nvidia grejer inte kan ha variabel refresh sync på samma sätt och det är därför de måste köra hårdvara både på kortet och i skärmen för att göra trippel buffer och variabel sync.

Permalänk
Medlem

Läst mycket skit i den här tråden.

Har haft ett 7970 har nu ett 780ti.

Lika lite microstutter på korten och grafiken är självklart lika snygg.

Generellt sätt så är skillnaden att AMDs kort är billigare och har sämre fläkt medans Nvidia korten är dyrare med bättre fläkt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Men nu är det inte +45% i extremfall. De har redan visat fall på +275% med APU, det är extremfallen. Då är det en indikation på att 45% inte lär vara det högsta vi får se eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Först frågar du hur jag kan vara säker på det för att sedan svara på din egen fråga.

Skrivet av Söderbäck:

Men det finns inga standarder av den här typen som tvingas på tillverkare. AMD kan såklart inte tvinga på nvidia att lägga till stöd för mantle. Lika lite som microsoft kan tvinga på amd, intel eller nvidia att lägga till stöd för directx.
Så frågeställningen tycker jag bara är märklig. Det som är av relevans är att AMD tillåter nvidia att kunna implemetera stöd för mantle. Inte att AMD inte tvingar nvidia till detta.

Jag tolkade Tumnus inlägg som att folk med Nvidia-kort kommer att kunna dra nytta av mantle med all säkerhet. Jag hävdar att det inte alls behöver stämma eftersom det kräver att Nvidia implementerar stöd för mantle vilket vi inte kan vara säkra på att de kommer göra, precis som Söderbäck skriver. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Det du skrev Söderbäck är alltså precis vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Hoppas siffrorna stämmer bara. Lite tråkigt om det är vridna tester som i deras Bulldozer reklam.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Skrivet av Tumnus:

Visst är det så. Officiella siffror från tillverkaren ska alltid tas med ett lass salt. Däremot verkar mer än bara AMD vara lyriska över Mantle så det borde ju betyda att det är en klart märkbar prestandahöjning iallafall även om det inte är i närheten av 45%.

Du kanske kan räkna 45% ökning på max FPS. Men den genomsnittliga FPSen kan lika gärna bli 10% lägre!

Är det någon som vet om Mantle är låst till Windows? Vorre schysst om det fungerade för linux också!

Tycker lite synd om utvecklarna om det blir standard för Dx, OpenGL och Mantle! Gäller att man har koll på sitter adapter pattern!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men nu är det inte +45% i extremfall. De har redan visat fall på +275% med APU, det är extremfallen. Då är det en indikation på att 45% inte lär vara det högsta vi får se eller?

Om det i snitt är 45% bättre prestanda så är det en grym förbättring, det håller jag givetvis med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm i de två första bilderna så är det ju typ bara 4 fps skillnad WOHO!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Hmm i de två första bilderna så är det ju typ bara 4 fps skillnad WOHO!..

Du missade nog att de två första var direct x.... Läs sakta

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!