Permalänk
Medlem

Mobilt internet pris och data?

Ska beställa mobilt bredband till lägenheten då allt som finns är dyrt och slött ADSL här. Har masten precis utanför fönstret och bor på högsta våningen och alla som har varit här har full täckning på alla telefoner, så det borde funka hyfsat bra.

Problemet är ju hur mycket data man får av operatörerna.

Telia erbjuder max 10gb/mån (!!!) och Telenor enbart 12gb/mån samtidigt som Tre erbjuder 100gb i månaden, en jäkla skillnad.
Men vet ni vilka det finns som erbjuder lite mer? Allt jag har hittat är Tele 2 som har 60gb/mån och Tre med 100gb/mån, finns det fler eller har jag missat det?

Bredbandsbolaget har t ex gömt några av sina abonnemang, men man kan hitta ett med 30gb/mån. (vilket känns lite)

Det svåra är att veta hur mycket jag använder egentligen, gick in här: http://www.verizonwireless.com/b2c/splash/datacalculatorPopup...

Och överdrev ganska mycket och hamnade bara på ca 35gb i månaden. Det jobbiga är väl om man köper ett spel på steam som tar 30gb...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gå från ADSL till mobilt bredband enbart.. har bägge i dagsläget.

Med mobilt bredband så får du nog högre farter, men du får också drops och ibland till och med svårt att komma ut på nätet. Det beror på hur överbelastad masten är. Vissa tider på dagen kanske du inte kommer ut alls... andra tider funkar det bra eller så får du bara samma hastigheter som du hade på ADSL typ..

Skulle aldrig gå från något stabilt där man har sin hastighet och det fungerar, till något som är fruktansvärt ostabilt och tillgången är efter hur många andra som använder nätet just nu, samt en begränsad surfmängd.

Som komplement ja, men inte att ersätta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ifall du har tillgång till 4G så ska det inte vara några större problem. Ta 3's 100gb, använder det själv, funkar ok att spela på, du får anpassa servrarna till svenska så gott det går. Hastigheten är riktigt bra om du vill dra ner en film eller bara streama. Lycka till

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Hade aldrig problem med mitt 4G mobila från tele2 körde bara på den lilla usb-stickan och hade bättre i ping med den än min 100lina från Comhem, ända problemet va att man va begränsad till 80gig i månaden, annars hade jag lätt stannat kvar med Tele2.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem

Okej, för som det ser ut nu står det mellan:
Telia ADSL 8 mbit 400kr/mån
Tele 2 4G med 60gb data 400kr/mån
Tre 4g ,ed 100gb data 400kr/mån

Problemet med ADSL här är bindningstiden, kanske bor här max ett år och har ingen aning ifall nästa hyresgäst vill ta över abonnemanget, inte så sugen på att betala för det då. Det mobila är ju bara att ta med, men data capsen oroar mig. Stabiliteten tror jag dock är bra, har använt min flickväns telefon att surfa med på datorn och det går till och med att spela cs, bara 50ms i ping. Och det är bara H+ på den, inte 4G alltså.

Visa signatur

Citera för svar