Nybyggd och nyformaterad dator blåskärmar

Permalänk
Medlem

Nybyggd och nyformaterad dator blåskärmar

Jag satte ihop ett uppgraderingspaket till min dator för några dagar sedan och formaterade sedan hårddisken, men prestandan är undermålig känns det som. T.o.m. när jag bara surfar runt i Firefox segar allting ner fullständigt och datorn fryser till och behöver ladda i några sekunder. Har jag missat något? Det var så längesen jag uppgraderade så pass mycket på en gång, så det kanske är något jag har missat att göra.

Specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 ultimate 64 bit
Processor: AMD FM2 Athlon II 760K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: Gigabyte F2A88XM-DS2
Minne: 2x 4 GB DDR3 Corsair Vengeance LP 798,4 MHz
Grafikkort: MSI TwinFrozr Gaming GTX 660
Hårddisk: WD Caviar 500 GB
Nätaggregat:Corsair TX 620 W (osäker)
Övrig kylning: 2 x 120 mm intag toppen av lådan, 2 x 120 mm utblås i botten och på baksidan
Övriga komponenter: DVD-brännare och Asus Xonar DG ljudkort

Dold text

Jag är helt ny till den senaste generationen av datordelar. Jag har aldrig haft en plattform med DDR3 innan denna, så allt är ett bra hopp i annorlunda teknologi. Jag har i alla fall låst CPUn till 4 GHz så att den inte underklockar sig själv, och jag har ändrat timings för minnena till vad de är speccade för (9-9-9-24).

Värt att nämna att jag använder moderkortets inbyggda nätverksport, och i aktivitetshanteraren visas användningen i diagrammet som ofta ganska hög, men själva siffrorna verkar vara okej? Jag förstår mig inte riktigt på det, men det står "network 10 Kbps" och är ofta vid toppen.

I spel antar jag att den funkar som den ska. Jag har bara provat lite Skyrim, SC II, BF 3, och det verkar väl flyta på. Jag har inte tittat på FPS förutom i Skyrim, och där verkar det vara okej. Ibland fryser datorn, eller så kraschar BF 3 eller Skyrim, men jag vet inte om det är relaterat till mitt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår mig inte riktigt på det, men det står "network 10 Kbps" och är ofta vid toppen.

om det alltid är skalan så är nått rejält galet med rutinerna för nätverks-"kortet". iaf om du kopplar dig mot en router och inte direkt mot nät.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

om det alltid är skalan så är nått rejält galet med rutinerna för nätverks-"kortet". iaf om du kopplar dig mot en router och inte direkt mot nät.

Jag är uppkopplad till en router. Det här är sjukt frustrerande. Jag vet inte vad problemet är. Youtube vill inte fungera heller, många videor spelas inte utan bara laddar i all evighet. Hur felsöker jag det här problemet?

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner som kom med moderkortet på skivan, alternativt laddat ned och installerat de senaste motsvarigheterna från Gigabyte's webbplats?

Senaste ljudkort- och grafik-drivrutiner installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Har du installerat alla drivrutiner som kom med moderkortet på skivan, alternativt laddat ned och installerat de senaste motsvarigheterna från Gigabyte's webbplats?

Senaste ljudkort- och grafik-drivrutiner installerade?

Jag installerade inte allt som kom på skivan men jag installerade en del (det fanns ingen enkel installationsguide på skivan, det var väldigt svårt att hitta runt). Resten laddade jag hem från hemsidan. Jag vet inte om jag har missat en komponent, dock. Jag installerade drivrutiner för "chipset" och LAN senast.

Drivrutinerna för ljud- och grafikkort är installerade.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag installerade inte allt som kom på skivan men jag installerade en del (det fanns ingen enkel installationsguide på skivan, det var väldigt svårt att hitta runt). Resten laddade jag hem från hemsidan. Jag vet inte om jag har missat en komponent, dock. Jag installerade drivrutiner för "chipset" och LAN senast.

Drivrutinerna för ljud- och grafikkort är installerade.

Ovanligt att det blir knas, men gängse förfarande är att installera chipset-drivisarna först av allt. Därefter LAN, grafik och annat tingeltangel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med datorn. Den har börjat blåskärma nu! Det hände inte (ofta?) i början, men nu har det hänt två gånger inom loppet av en timme. Båda gångerna var när jag tabbade ut ur spel. Först trodde jag att det berodde på BF3, det första spelet jag tabbade ut ur, eftersom min dator har startat om sig själv utan vidare när jag använder BF3, men den andra gången hände när jag spelade SC II!

Jag orkar inte med såna problem när jag äntligen har uppgraderat datorn, dessutom till helt nya delar. Hur ska jag felsöka detta för att slippa problemen? Windows sparade någon sorts dump efter krascharna, men jag vet inte hur jag ska tolka dem. De finns hur som helst i lokal disk>Windows>minidump om det hjälper alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Memtest86+? Kollat tempsen i burken? Aida64 är ett ok program för detta. Varför inte låta CPU gå ned i varv vid låga laster? Du sparar ljud, värme och pengar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med datorn. Den har börjat blåskärma nu! Det hände inte (ofta?) i början, men nu har det hänt två gånger inom loppet av en timme. Båda gångerna var när jag tabbade ut ur spel. Först trodde jag att det berodde på BF3, det första spelet jag tabbade ut ur, eftersom min dator har startat om sig själv utan vidare när jag använder BF3, men den andra gången hände när jag spelade SC II!

Jag orkar inte med såna problem när jag äntligen har uppgraderat datorn, dessutom till helt nya delar. Hur ska jag felsöka detta för att slippa problemen? Windows sparade någon sorts dump efter krascharna, men jag vet inte hur jag ska tolka dem. De finns hur som helst i lokal disk>Windows>minidump om det hjälper alls.

ladda ner whocrashed och kolla vad som orsakar blåskärmarna så kanske du hittar problemet lite lättare

Visa signatur

here we go!

Permalänk

det låter konstigt, men prova att köra utan asus ljudkortet. vissa som har defekta ljudkort får datorn att hänga sig. (gäller dock alla defekta komponenter)
om inte annat blås rent burken igen och börja från 0
chipset drivers - starta om - lan och gpu - starta om - ljud - starta om - etc
tar man mycket på en gång så blir det mupp ibland

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Memtest86+? Kollat tempsen i burken? Aida64 är ett ok program för detta. Varför inte låta CPU gå ned i varv vid låga laster? Du sparar ljud, värme och pengar.

Jag har laddat hem Memtest86+ och ska köra det imorgon. Hur många pass ska jag köra för att vara säker? Mina temps är OK utom CPUn som är på 60 grader C i idle. Jag vill låta CPUn stanna på en konstant hastighet för att systemet ska vara rappare och så att jag slipper hickups och andra småproblem. Ljud, värme, pengar är inga problem just nu.

Skrivet av norrby89:

ladda ner whocrashed och kolla vad som orsakar blåskärmarna så kanske du hittar problemet lite lättare

Tack för tipset, ska kolla in det!

Skrivet av truedesire:

det låter konstigt, men prova att köra utan asus ljudkortet. vissa som har defekta ljudkort får datorn att hänga sig. (gäller dock alla defekta komponenter)
om inte annat blås rent burken igen och börja från 0
chipset drivers - starta om - lan och gpu - starta om - ljud - starta om - etc
tar man mycket på en gång så blir det mupp ibland

Ljudkortet borde vara okej, för allt funkade perfekt innan jag formaterade. Det känns som att det inte är relaterat till ljud på något sätt, då systemet har blåskärmat i Windows också. :/ Bara för att jag flippar för snabbt mellan flash player (Youtube) och ett annat fönster, t.ex. Facebook.

Jag funderar på att bara formatera igen för att förhoppningsvis slippa de här problemen. Det är irriterande men kanske det bättre i längden. Suck. Jag fixar hellre det utan att formatera.

Jag ska prova att göra det du sa, ta bort alla drivrutiner och installera dem i rätt ordning och starta om datorn mellan varje.

Tack för alla tipsen so far, det uppskattas.

EDIT: Enligt WhoCrashed är det relaterat till Win32k.sys varje gång (typ 8 krascher), och de föreslår att det inte är hårdvarurelaterat utan relaterat till drivrutiner.

Jag undrar dock en sak, om jag ställer om mina minnen från 666 MHz till 800 MHz, kan det göra systemet mer instabilt, trots att minnena är speccade för den hastigheten?

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen? Det är ju isåfall en rejäl underklock då det lägsta som säljs är 1600 MHz
Bios settings eller trasiga minnen/moderkort?

Du uppdaterade ditt inlägg precis efter jag klickat på svara knappen

Jag undrar dock en sak, om jag ställer om mina minnen från 666 MHz till 800 MHz, kan det göra systemet mer instabilt, trots att minnena är speccade för den hastigheten?

Tror inte alls minnena är speccade så lågt. Det lägsta är 1600MHz, och det stödjer även ditt moderkort. Känns inte troligt att ett modernt uppgraderingspaket skulle komma med sämre minnen än min gamla bärbara från 2008.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Stämmer det verkligen? Det är ju isåfall en rejäl underklock då det lägsta som säljs är 1600 MHz
Bios settings eller trasiga minnen/moderkort?

Du uppdaterade ditt inlägg precis efter jag klickat på svara knappen

Tror inte alls minnena är speccade så lågt. Det lägsta är 1600MHz, och det stödjer även ditt moderkort. Känns inte troligt att ett modernt uppgraderingspaket skulle komma med sämre minnen än min gamla bärbara från 2008.

Som jag har förstått det är det frekvensen gånger två, eftersom det är DDR, så 666 x 2 = 1333 MHz, 800 x 2 = 1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det är det frekvensen gånger två, eftersom det är DDR, så 666 x 2 = 1333 MHz, 800 x 2 = 1600 Mhz

Stämmer. Om jag var du skulle jag kört memtest för att utesluta minnesproblem. Sedan formaterat och börjat om med all mjukvara. Testa w8?

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall låst CPUn till 4 GHz så att den inte underklockar sig själv, och jag har ändrat timings för minnena till vad de är speccade för (9-9-9-24).

Du har väll inte glömt att också ändrat minnenas volt till det minnes tillverkaren vill att ha?

Permalänk
Medlem

Tror att problemen är för att du ändrat vissa saker i bios tex du har ställt in timings skriver du, men har du också ändrat volt till dessa.
Minnet bör ha en XMP profil som ställer in det med auto till spec timings volt och hastighet, dock den profilen måste aktiveras i bios.
För intel moderkort heter den just XMP i bios, men nått annat för AMD moderkort.

Sen skriver du att du har låst CPU till 4Ghz, överklocka gärna men lås inte CPU till en viss frekvens, finns heller ingen anledning till det.

Börja med att ställa bios till default och se om det blir stabilt eller inte, sen när det är det kan du börja laborera i det på egen hand

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Det som ggustavsson skriver är mycket bra och när det gäller testlängd så borde ett par timmar räcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Stämmer. Om jag var du skulle jag kört memtest för att utesluta minnesproblem. Sedan formaterat och börjat om med all mjukvara. Testa w8?

Jag ska köra memtest snart. Jag har skjutit upp det men det känns som att det börjar bli dags. Jag orkar inte få random blåskärm av till synes ingenting. Om inte det visar några fel och jag fortfarande har problem efter ominstallation av drivrutiner kommer jag att formatera om igen. Jag vill inte prova W8 än, för om jag kan vill jag hålla mig till det jag har vant mig vid och slippa att bränna mer pengar på något som dessutom är OEM. Dessutom måste jag sätta mig in i vilken version jag ska ha, för det finns väl W8.1 och W8.2?

Skrivet av panpo98:

Du har väll inte glömt att också ändrat minnenas volt till det minnes tillverkaren vill att ha?

Va, måste man ändra volten själv även om man inte klockar minnena?

Skrivet av ggustavsson:

Tror att problemen är för att du ändrat vissa saker i bios tex du har ställt in timings skriver du, men har du också ändrat volt till dessa.
Minnet bör ha en XMP profil som ställer in det med auto till spec timings volt och hastighet, dock den profilen måste aktiveras i bios.
För intel moderkort heter den just XMP i bios, men nått annat för AMD moderkort.

Sen skriver du att du har låst CPU till 4Ghz, överklocka gärna men lås inte CPU till en viss frekvens, finns heller ingen anledning till det.

Börja med att ställa bios till default och se om det blir stabilt eller inte, sen när det är det kan du börja laborera i det på egen hand

Jag ändrade tillbaka BIOS till standard (men har fortfarande blåskärm), så jag tror inte att det beror på minnenas spänning, och definitivt inte på grund av timings eller frekvens, såvida inte minnena är defekta.

Jag har inte hört talas om profiler för minnen förr, får kolla upp det med. Är Corsair Vengeance såna minnen som kräver en särskild profil för anpassning? Jag har ett AMD moderkort, förresten.

"Lås inte CPUn" - det är en sån placebo grej antar jag. Det "känns" som att datorn är snabbare konstant om jag vet att hastigheten hela tiden är 100. Dessutom oroar jag mig för att datorn ska bestämma sig för att hålla på med frekvensen när jag är i ett spel, och jag vill inte att den pendlar bara för att delen i spelet jag råkar vara i behöver mindre beräkningskraft.

BIOS är som sagt i default men datorn blåskärmar fortfarande, så någonting är definitivt afoot.

Permalänk
Medlem

Va, måste man ändra volten själv även om man inte klockar minnena?

JA, för många bios ställa in både timings och volt (spänning) fel. Det hade du sett tydligt om du kollat upp siffrorna som minnes tillverkarna ger och jämfört dom i bios. Finns massor av trådar så ditt.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat hem Memtest86+ och ska köra det imorgon. Hur många pass ska jag köra för att vara säker? Mina temps är OK utom CPUn som är på 60 grader C i idle. Jag vill låta CPUn stanna på en konstant hastighet för att systemet ska vara rappare och så att jag slipper hickups och andra småproblem. Ljud, värme, pengar är inga problem just nu.

Tack för tipset, ska kolla in det!

Ljudkortet borde vara okej, för allt funkade perfekt innan jag formaterade. Det känns som att det inte är relaterat till ljud på något sätt, då systemet har blåskärmat i Windows också. :/ Bara för att jag flippar för snabbt mellan flash player (Youtube) och ett annat fönster, t.ex. Facebook.

Jag funderar på att bara formatera igen för att förhoppningsvis slippa de här problemen. Det är irriterande men kanske det bättre i längden. Suck. Jag fixar hellre det utan att formatera.

Jag ska prova att göra det du sa, ta bort alla drivrutiner och installera dem i rätt ordning och starta om datorn mellan varje.

Tack för alla tipsen so far, det uppskattas.

EDIT: Enligt WhoCrashed är det relaterat till Win32k.sys varje gång (typ 8 krascher), och de föreslår att det inte är hårdvarurelaterat utan relaterat till drivrutiner.

Att du vill låsa cpun på specifik hastighet låter rätt korkat. Moderna burkar har inga problem med speedstep etc. För att felsöka är ju första förslaget att sluta greja med en massa inställningar som kan fucka till det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Skulle köra med grund felsökning (mobo + cpu +.. ), sedan blåsa om OS + BIOS, dvs, starta ifrån början, brukar vara knepigt att hitta orsak till blåskärm om man inte gör om allt imho.

Fantastiskt vad dåliga våra "moderna" burkar fortfarande är på självdiagnos..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Skulle köra med grund felsökning (mobo + cpu +.. ), sedan blåsa om OS + BIOS, dvs, starta ifrån början, brukar vara knepigt att hitta orsak till blåskärm om man inte gör om allt imho.

Förmodligen är det så på grund av att tillverkarna vill sälja mer delar/datorer. Dom skulle gå miste om sjukt mycket pengar om datorerna skulle vara för smarta ;p Tekniken dock, har nog funnits hur länge som helst

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk

Kör ett memtest. Återkom sedan!

Permalänk

Vad för cpu och moderkort har du?

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Vad för cpu och moderkort har du?

Sen orkar vi läsa tråden från början!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 ultimate 64 bit
Processor: AMD FM2 Athlon II 760K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: Gigabyte F2A88XM-DS2
Grafikkort: MSI TwinFrozr Gaming GTX 660
Hårddisk: WD Caviar 500 GB
Nätaggregat:Corsair TX 620 W (osäker)
Övrig kylning: 2 x 120 mm intag toppen av lådan, 2 x 120 mm utblås i botten och på baksidan
Övriga komponenter: DVD-brännare och Asus Xonar DG ljudkort

Permalänk

Du kanske borde köra "default settings" i BIOS? Låter som du manuellt ställt in både CPU och minnen (Mult./FSB/Volt). Med tanke på hur varm din CPU är i IDLE är det inte så konstigt om den beter sig skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

JA, för många bios ställa in både timings och volt (spänning) fel. Det hade du sett tydligt om du kollat upp siffrorna som minnes tillverkarna ger och jämfört dom i bios. Finns massor av trådar så ditt.

Okej, jag får kolla upp det i så fall. Det är mycket jag har missat i den här senaste generationen.

Skrivet av _niko_:

Att du vill låsa cpun på specifik hastighet låter rätt korkat. Moderna burkar har inga problem med speedstep etc. För att felsöka är ju första förslaget att sluta greja med en massa inställningar som kan fucka till det

Det är många som tycker att jag borde låta CPUn kunna underklocka sig själv när jag inte spelar. *grupptryck* nä, men om det är så många som håller med måste det ju ligga något i det ni säger. Jag ska ändra tillbaka det tills jag börjar överklocka någon gång i framtiden.

Skrivet av anon173292:

Vad menar du med "grund felsökning"? Att byta ut en komponent i taget tills problemet är borta, och på så sätt hitta en defekt komponent? Hur som helst har jag avinstallerat alla drivrutiner och installerat om dem på "rätt sätt" (?), genom att installera chipset drivrutiner först, och starta om datorn mellan varje drivrutininstallation. Datorn har inte kraschat på ca 8 timmar nu, så det måste väl vara ett gott tecken?

Skrivet av xBumbiBjörn:

Kör ett memtest. Återkom sedan!

Jag körde memtest i en och en halv cykel (ca en timme: tjugo minuter?), 0 errors. Jag kommer att låta den dra längre senare, men det preliminära testet ser ju bra ut.

Skrivet av skurtbert:

Du kanske borde köra "default settings" i BIOS? Låter som du manuellt ställt in både CPU och minnen (Mult./FSB/Volt). Med tanke på hur varm din CPU är i IDLE är det inte så konstigt om den beter sig skumt.

Jag ställde om till default settings tidigare idag, men datorn blåskärmade en gång efter det. Eller två. Hur som helst installerade jag om drivrutinerna efter det, och det verkar vara bättre för tillfället. Min CPU är fortfarande varm. Jag vet inte om det är sensorn som flummar, men CPUn är i alla fall orörd, förutom att den konstant körs i 4 GHz.

Tack för alla svar än så länge!

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite närmare på min CPU och i BIOS, och det är definitivt något konstigt som händer. Jag märkte först nu att CPUn ska vara 3.8 GHz default, men den verkar köras i nära 4 GHz, fast jag inte har överklockat den själv. Dessutom kommer jag inte ihåg hur jag stängde av så att den slutar underklocka sig. Cool'n'Quiet är på, men den är fortfarande fast på 4 GHz. Ibland hoppar den till och med upp i väldigt kort tid, ser ut som ca 100 MHz! Vad är det som pågår? Har jag ställt in den till att överklocka sig själv av misstag?

Om CPUn är (dåligt) överklockad kan det ju definitivt vara anledningen till att den blåskärmar.

Jag ändrade också minnena till vad de är speccade för. Det fanns en profil i BIOS som jag bytte till, och den fixade det åt mig. Nu körs de i 800 MHz @ 9-9-9-24.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade lite närmare på min CPU och i BIOS, och det är definitivt något konstigt som händer. Jag märkte först nu att CPUn ska vara 3.8 GHz default, men den verkar köras i nära 4 GHz, fast jag inte har överklockat den själv. Dessutom kommer jag inte ihåg hur jag stängde av så att den slutar underklocka sig. Cool'n'Quiet är på, men den är fortfarande fast på 4 GHz. Ibland hoppar den till och med upp i väldigt kort tid, ser ut som ca 100 MHz! Vad är det som pågår? Har jag ställt in den till att överklocka sig själv av misstag?

Om CPUn är (dåligt) överklockad kan det ju definitivt vara anledningen till att den blåskärmar.

Jag ändrade också minnena till vad de är speccade för. Det fanns en profil i BIOS som jag bytte till, och den fixade det åt mig. Nu körs de i 800 MHz @ 9-9-9-24.

Det låter skumt men har du kollat att du verkligen har senaste bios/UEFI? Vad har du för inställning i energiditon i windows? Balanserad bör den vara på för att du ska få tillgång till C&Q.
Rätt mängd kylpasta under CM:en?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter skumt men har du kollat att du verkligen har senaste bios/UEFI? Vad har du för inställning i energiditon i windows? Balanserad bör den vara på för att du ska få tillgång till C&Q.
Rätt mängd kylpasta under CM:en?

Jag försökte uppdatera BIOS för att bli av med problemet, men programmet som Gigabyte använder för att flasha BIOS gav ett meddelande där det stod att den inte stödjer 64-bit windows och bad mig att gå till hemsidan för att ladda hem "rätt version" (som förstås inte fanns). Nu när systemet känns lite mer stabilt väntar jag med att uppdatera BIOS. Vill inte göra det om det inte känns nödvändigt.

Jag ändrade energiinställningen i Windows. Good call! Jag satte minimumfrekvensen till 10%, så nu underklockar den sig friskt, men den går fortfarande upp till "max" som ligger på 3991 MHz. Är dock fortfarande i profilen "performance", men det borde väl vara okej så länge jag själv ändrar inställningen på CPUn.

Jepp, ska vara rätt mängd kylpasta på CPUn. Ett okokt riskorn, och kylaren vreds några gånger. Tempen är nu på 53 grader C. Känns fortfarande ganska högt.

EDIT: Uppdaterade BIOS till senaste genom ett annat program, men CPUn maxar fortfarande på 3991 MHz. Finns det något sätt att ta reda på om det har att göra med multiplier eller bus speed? Det borde inte ha att göra med minnena, för CPUn var på 3991 MHz både innan och efter att jag ändrade dem.