Permalänk

Rekommenderar

Hej!

Tänkte rekommendera en laptop jag just köpt för er som är ute efter liknande laptop som jag var...

Jag köpte Samsung ATIV Book 9 Lite 13.3" för 4690 :- på REA.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Köpte datorn mest för att lära mig programmering i excel och i övrigt använda den för icke-prestandakrävande ändamål.

Fördelarna som jag föll för:

+ F1-F12 knapparna används utan nedtryckning av Fn-knappen!
+ Skön och smart muspekare
+ Otroligt lätt 1440 g
+ Supertunn 16.9 mm
+ Skittyst
+ Locket öppnas 180 grader! (Älskar det!)
+ Hittills fungerat helt laggfritt, vilket jag upplevt att billiga laptops inte brukar göra...
+ Ser ut som en Ultrabook, fast inte samma snabba uppstart, ingen intel-processor...

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att du är nöjd och det är ju huvudsaken. Jag har själv jobbat som utvecklare och numera projektledare i ett mjukvaruföretag. Många utvecklare har fantastiskt höga krav på sina maskiner, men sanningen är att man klarar sig bra med en enkel dator. Visst, om man gör full compile på ett stort projekt tar det en stund, men oftast gör man inte det. Och ska man lära sig programmera kommer man aldrig upp i den storleken på projekt ändå. Att datorn är lätt och smidig tycker jag är mycket viktigare.

Det man ska känna till är att processorn i den datorn är väldigt klen. Att du över huvud taget tar upp den som ett plus är för mig en gåta. Det står ingenstans vad det sitter för processor i datorn, men så vitt jag lyckats googla mig till är det en A6-1450. I så fall är det nästan det långsammaste man kan få i en bärbar dator idag. Den är i nivå med datorer med Intel Celeron och Intel Pentium B. Att den skulle vara i nivå med en i5'a är bullshit. Hade en säljare försökt dra den valsen med mig hade jag bett att få tala med hans chef.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Trevligt att du är nöjd och det är ju huvudsaken. Jag har själv jobbat som utvecklare och numera projektledare i ett mjukvaruföretag. Många utvecklare har fantastiskt höga krav på sina maskiner, men sanningen är att man klarar sig bra med en enkel dator. Visst, om man gör full compile på ett stort projekt tar det en stund, men oftast gör man inte det. Och ska man lära sig programmera kommer man aldrig upp i den storleken på projekt ändå. Att datorn är lätt och smidig tycker jag är mycket viktigare.

Det man ska känna till är att processorn i den datorn är väldigt klen. Att du över huvud taget tar upp den som ett plus är för mig en gåta. Det står ingenstans vad det sitter för processor i datorn, men så vitt jag lyckats googla mig till är det en A6-1450. I så fall är det nästan det långsammaste man kan få i en bärbar dator idag. Den är i nivå med datorer med Intel Celeron och Intel Pentium B. Att den skulle vara i nivå med en i5'a är bullshit. Hade en säljare försökt dra den valsen med mig hade jag bett att få tala med hans chef.

Okej, ja, jag trodde också att processorn var svag, sett till frekvensen i alla fall (1,4 Ghz), men om den inte motsvarar i5 är det ju inget plus... Men du tror inte den ska ställa till det vid enkel programmering väl? Hittils har jag varit väldigt nöjd, det är säkert SSDn som förhöjer det hela... Jag tror i alla fall att den är värd pengarna. Å andra sidan blir man förbannad på försäljaren...

Permalänk
Medlem

Låter som du gjorde en bra deal där TS, nu kostar den 6 lax.
Annars ser den riktig stilren ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ja, den är både stilren och känns bra... Man märker dock en del hack när man kollar på full HD klipp på youtube att det hackar en del, prollen sätter väl stopp. Men för mitt ändamål duger den gott...

Permalänk

Nu har programmen i Metro UI eller vad det heter, Windows 8s startmeny slutat fungera.... Hittat många som nämnt problemet, men hittar inget sätt att fixa det som fungerar... Appen öppnas upp och sidan med apploggan visas en stund, sen slängs man tillbaka till startmenyn... Det gör att webkamera-appen inte heller fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Nu har programmen i Metro UI eller vad det heter, Windows 8s startmeny slutat fungera.... Hittat många som nämnt problemet, men hittar inget sätt att fixa det som fungerar... Appen öppnas upp och sidan med apploggan visas en stund, sen slängs man tillbaka till startmenyn... Det gör att webkamera-appen inte heller fungerar...

Lösningen är Windows 7

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Lösningen är Windows 7

Nej, men man var tvungen att skapa en ny användare på datorn...