byta noir sensorn till vanliga kameran.

Permalänk
Medlem

byta noir sensorn till vanliga kameran.

Hej

Jag har på min noir kamera till raspberry pi slagit sönder kretskortet. Men jag har en vanlig kamera. Kan jag byta själva sensorn från noir till vanliga kamerans kretskort? Eller skiljer sig själva kretskorten också?

Permalänk
Testpilot

Det enda sättet att veta helt är att skruva isär och jämföra korten, utan att du talar om vad det är för kamera du har är det omöjligt att svara på.

Jag kan dock nästan med 100% säkerhet säga att det inte kommer funka, det är garanterat olika kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är Raspberry pi camera med ir filter och raspberry pi kamera utan ir filter (noir) alltså raspberry pi original kameror. men kretskortet på noir kameran är trasig. så kan jag flytta linsen och sensorn till kretskortet som har ir filter?

Det är alltså dessa kameror.

Permalänk
Testpilot

Aha, med "vanlig kamera" trodde jag du syftade på en helt annan typ av kamera så som webkamera till din dator eller en kompaktdigitalkamera, nu blev det ju en helt annan femma

Eftersom kretskorten heter lika dant (Rev 1.3) så borde det vara samma kort och enligt bilder jag kan hitta ser de ut att vara exakt lika dana även på baksidan, inklusive komponenter [vanlig] [noir]

Enligt Embeded Linux Wiki är det samma sensor bara att IR-filtret är borttaget så baserat på deras fakta och den egna observationen att det är samma kretskort så skulle jag säga (tvärt emot min förra gissning) att det garanterat kommer att funka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack, Efter att bara ha bytt noir sensorn till vanliga kortet kan jag bekräfta att det funkar klockrent hittills iallafall....