Bredandskollen - Långsam mottagningshastighet jämfört med att skicka över trådlösa

Permalänk
Medlem

Bredandskollen - Långsam mottagningshastighet jämfört med att skicka över trådlösa

Hej!

Skulle verkligen behöva mera bandbredd på min Intel Nuc. Lokalt säger den vid full täckning vara uppe i 144Mbps men när jag kör bredbandskollen så får jag 40 på "ta emot" och 90 på "skicka". Varför denna extrema diff när min trådbundna burk får 96 på båda resultaten?

Finns det något sätt för mig att öka den trådlösa hastigheten både lokalt och externt? Har en USB-port över, externt trådlöst nätverkskort? Vilket?

Tacksam för svar!
Mvh Henke

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Trådlöst innebär alltid en förlust i näthastighet. Finns en android app (vet inte vad den heter just nu...) som visar alla trådlösa nätverk i området och deras frekvens. Om dessa ligger nära varandra, stör de även varandra. I så fall kan du testa att ändra frekvensen på ditt eget nätverk.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Inte aktuellt i mitt fall då vi bor i villa med tjocka betongväggar. Sen var det ju just skillnaden som jag hakade upp mig på, fattar inte varför skillnaden mellan att skicka och ta emot är så stor. Samma problem på min laptop med trådlöst, även om skillnaden där inte var lika stor (60 ta emot och 85 skicka)

Mvh Henke

Skrivet av Belzer:

Trådlöst innebär alltid en förlust i näthastighet. Finns en android app (vet inte vad den heter just nu...) som visar alla trådlösa nätverk i området och deras frekvens. Om dessa ligger nära varandra, stör de även varandra. I så fall kan du testa att ändra frekvensen på ditt eget nätverk.

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Rekordmedlem

Alla trådlösa enheter delar på tiden i etern så om det finns andra trådlösa enheter inom radioräckvidd så får alla vänta på sin tur.
För att förbättra det bör du skaffa nätverksdelar som stödjer 5GHz för det har kortare räckvidd och svårare att passera väggar och fler tillgängliga kanaler så det brukar gå snabbare på 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.